Invoeren Porsche vanuit NL – Stap 2

Home Forum Porsche Talk Invoeren Porsche vanuit NL – Stap 2

• Maker
    Discussie

• P. Spiessens
    Deelnemer

Hallo,

Ik wil een Porsche 993 invoeren vanuit Nederland. Ik heb begrepen dat de stappen zijn:
      1. Aankoop & Transport naar Belgie
      2. Douane : vignet 705
      3. Gelijkvormigheidsattest verkrijgen
      4. Technische keuring
      5. Verzekering regelen
      6. DIV – kentekenplaat

Ik heb bij elke stap vragen en hier m’n vragen voor stap 2:

Vraag 1 : ik kan nergens adressen vinden van douanekantoren (wat een slechte website vd douane overheid!). Ik woon in Aartselaar (net ten zuiden van Antwerpen) en zou in Kontich (is daar een douane?) of in Mechelen kunnen gaan. Of in Antwerpen zelf. Iemand tips/adressen/openingsuren?

Vraag 2 : misschien stomme vraag, maar moet ik de Porsche bij hebben of is dit slechts administratief en kijken ze nog eens niet naar de wagen? Ik zou uiteraard wel alle papieren bij hebben.

Alvast bedankt!

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
      • Bedankt voor de info en tips!

Ik ben ondertussen eens langsgegaan in het douanekantoor van Mechelen voor verdere inlichtingen/afspraak en het is inderdaad niet nodig om de auto bij te hebben, alleen de documenten…

Tip van mij: in Mechelen is dit alle dagen mogelijk, zowel ‘s morgens als ‘s avonds, maar niet op vrijdagen!

Goof bedoelt : als je de wagen inklaart bij de douane, dan moet je een datum invullen wanneer je de wagen in Belgie gaat inschrijven.

Als je de wagen vervolgens (nog) niet inschrijft, dan krijg je een betalings-uitnodiging ivm wegentaks, Vadertje Staat gaat er immers van uit dat je de wagen in verkeer wil brengen vanaf die datum, en dan denken ze natuurlijk ook aan BIV & wegentaks !

Mocht de wagen dan nog niet ingeschreven zijn, dan moet je een bezwaarschrift indienen om die wegentaks niet te betalen (vb omwille van herstellingswerken, etc, en men vraagt foto’s en bewijsstukken !)

Je kunt ook een datum in de (verre) toekomst invullen, als het vb een project is, of als je wacht op fiscaal gunstiger tijden (vb tot ie oldtimer is of zo).

Ik meen mij te herinnneren dat een vignet 705 welgeteld 3 cent kost 🙂

Dus : ofwel een datum invullen in de (verre) toekomst, ofwel de wagen nog niet inklaren bij de douane.

Welk gedoe bedoel je dat je kan hebben dan????

En 50 cent, want zoveel kost het je bij de douane 🙂 Let erop dat als je hem niet onmiddellijk wil inschrijven, dat je best ook nog niet naar de douane gaat! Hiermee geef je aan dat je hem onmiddellijk in het verkeer wil gaan stellen en krijg je een heel gedoe achteraf.

Verkoopsovereenkomst moet je inderdaad ook bij hebben, ook al is het tussen 2 particulieren (best met km-stand erop vermeld).

1)http://www.fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/wagen.htm
                2)Neen. Zorg dat je luik I&II, uitvoerverklaring RDW en een (desnoods handgeschreven) factuur hebt.
                https://porscheforum.be/New/forum/74-stel-jezelf-even-voor-/121789-invoer-924s?start=12

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.