Invoeren Porsche vanuit NL – stap 3 en 4

Home Forum Porsche Talk Invoeren Porsche vanuit NL – stap 3 en 4

  • Maker
    Discussie

  • P. Spiessens
    Deelnemer

      Hallo,

      Ik wil een Porsche 993 invoeren vanuit Nederland. Ik heb begrepen dat de stappen zijn:
      1. Aankoop & Transport naar Belgie
      2. Douane : vignet 705
      3. Gelijkvormigheidsattest verkrijgen
      4. Technische keuring
      5. Verzekering regelen
      6. DIV – kentekenplaat

      Ik heb bij elke stap vragen en hier m’n vragen voor stap 3 en 4:

      Vraag 1 : vermits een Porsche 993 ‘maar’ +- 20 jaar oud is en hij vanuit een ander EU land wordt ingevoerd, neem ik aan dat stap 3 eigenlijk niet nodig is? Er is nml iets als het COC document dat volstaat (sinds kort volstaat dit ook in Belgie dacht ik…;)) en een Porsche van 20 jaar oud heeft zo’n document denk ik/hoop ik (kan het momenteel nml niet checken bij de verkoper) ?

      Vraag 2 : Ivm de keuring : kan dit in elk keuringsstation ? Ik dacht naar Kontich te gaan. Houdt dit meer in dan een ‘gewone’ keuring. Ter info, de Porsche beschikt over een Nederlands keuringsbewijs (APK) maar is wel van 2013 (maar nog geldig)…

      Alvast bedankt!

    12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
      • [quote=”luc993cabrio” post=169491]2 Maanden terug nog een Nederlandse ingeschreven van ’98 en kon niet zonder het COC document bij de DIV :salut: :salut: :salut:[/quote]

        Zou dit niet zijn omdat een Porsche van ’98 al een COC document zou moeten hebben (Porsche had het toen nml al ingevoerd).

        Ik heb nog wat meer info ingewonnen en blijkbaar zou je zonder COC (maar met recente APK keuring) meteen naar de DIV kunnen gaan en daarna pas naar de keuring. De stappen zouden dan worden:

        1. Aankoop & Transport naar Belgie
        2. Douane : vignet 705
        3. Verzekering regelen
        4. DIV – kentekenplaat
        5. Technische controle

        Heeft er iemand ervaring mee om het zo te doen?

          2 Maanden terug nog een Nederlandse ingeschreven van ’98 en kon niet zonder het COC document bij de DIV :salut: :salut: :salut:

            Bedankt voor alle info! D’Ieteren lijkt dus de beste optie.

            Ondertussen heb ik vernomen dat in bepaalde gevallen (APK keuring van minder dan 2 maand oud) het niet (meer) nodig is om het COC document te hebben. Blijkbaar is de Belgische Staat hiervoor veroordeeld door de EU en werd de wet aangepast:

            http://www.wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/2005-erkenning-autokeuring-in-andere-lidstaat

            Vraag: indien ik de de auto op deze manier door de Technische Controle krijg, en dus geen COC document ga halen bij D’Ieteren, heb ik dan voor de volgende stappen (verzekering en DIV) geen problemen? Als de verzekering of DIV immers toch naar het COC document zou vragen, dan heeft deze wetswijziging weinig zin en moet ik daarna toch nog langs D’Ieteren…

              Mag eigenlijk niet klagen over de homologatiekeuring in Deerlijk. Je kan daar op korte termijn reserveren via internet. Het kan geen kwaad de handleiding mee te nemen, die raadplegen ze ook, naast een eigen bestand.
              Na de gelijkvormigheidskeuring en na het ontvangen van het gelijkvormigheidsattest moet je nog eens terug voor de tweedehandskeuring. Waarschijnlijk duurt dat langer dan de 2 weken van de tijdelijke uitvoerplaten en moet een garagist je wagen met Z-platen in jouw aanwezigheid laten voorrijden. Mijn gelijkvormigheidsattest lag klaar op een dikke week, geluk en vooral een oorspronkelijke wagen.

                [quote=”Carcentric” post=169394]Bedankt voor de hulp. Vermits de wagen geen COC document heeft zal ik dus de homologatie toch ergens moeten laten doen…

                Als Eurococ niet mogelijk is (begrijp niet goed waarom, volgens hun website wel), dan blijven over D’Ieteren en de Technische Controle dacht ik?

                Welke van deze 2 is aan te raden?

                Heeft de Technische Controle het voordeel dat meteen ook de tweedhandskeuring wordt gedaan (stap 4) of is dit sowieso een stap die dan nog eens apart moet doorlopen worden?[/quote]

                Eurococ kan enkel een coc afleveren indien de wagen Europees gehomologeerd is. Zo weet ik dat dit het geval is bij een VW polo vanaf productiedatum 8/’98 (hoewel die vanaf 11/’96 100% gelijk zijn) EU goedgekeurd is en de oudere niet. Met een polo van 99 kan je zo naar de keuring met een van 97 niet.

                Dieteren kost je 200euro + transport naar Anderlecht bergensesteenweg 95 dacht ik.
                Ik doe het altijd als volgt=> auto ophalen zo vroeg mogelijk dan met exportplaten naar de douane in Belgie rijden en vandaar naar Dieteren en zo naar huis. Dag erna naar de autokeuring voor een 2dehandskeuring.
                Zo kunnen ze weinig zeggen over de exportplaat anders als je de verkeerde smurf tegen het lijft loopt :bounce: :bounce: :bounce:

                Keuring is ook mogelijk maar dat kost alles samen 400euro + veeeeeeel tijd reken 4a10maanden. (reken er op dat je een keer of 4 mag gaan eer het in orde is :p)

                  Bedankt voor de hulp. Vermits de wagen geen COC document heeft zal ik dus de homologatie toch ergens moeten laten doen…

                  Als Eurococ niet mogelijk is (begrijp niet goed waarom, volgens hun website wel), dan blijven over D’Ieteren en de Technische Controle dacht ik?

                  Welke van deze 2 is aan te raden?

                  Heeft de Technische Controle het voordeel dat meteen ook de tweedhandskeuring wordt gedaan (stap 4) of is dit sowieso een stap die dan nog eens apart moet doorlopen worden?

                    Click…

                    :salut:

                      Neen geen COC

                      Eentje gaan halen bij dieteren in anderlecht kost je 200euro en de wagen moet origineel staan anders geven ze niks. Wel afspraak maken duurt een 2a3weken eer je kan gaan.
                      En trek er gerust een dagje voor uit 🙂

                      Ps eurococ zal ook geen kunnen geven.

                        Bedankt! Ik heb ‘zoeken’ gebruikt en wat verder gezocht op Internet maar vind nergens van wanneer Porsche de wagens met CoC leverde.

                        Dus: weet iemand of een Porsche uit 1995 al kwam met een Europees Certificaat van Overeenstemming, ook wel COC (Certificate of Conformity) of in het Duits een Übereinstimmungsbescheinigung ?

                        En indien niet: wat is de beste manier om dit COC te verkrijgen: D’Ieteren? Ik las ook ergens dat dit via EuroCOC volledig via Internet zou kunnen, en relatief snel gaat?

                        Alvast bedankt!

                          “Zoeken” al aangeklikt hierboven? Heelder draadjes en draden over invoer. In het werkelijke leven is een generatie 25, 20 jaar? 1 internetgeneratie = hoeveel weken? 8? 6?
                          :mrgreen:

                          De Nederlandse APK is in België geen vol jaar, maar slechts 2 maand, geldig bij invoer. Opnieuw dus vlak voor uitvoer en je dan nog flink haasten.

                          Nederlandse nummerplaten voor uitvoer zijn trouwens maar 2 weken geldig. Hieermee kan de wagen rollend en niet op een aanhangwagen van daar naar hier en ben je verzekerd en in orde. Ik zou het niet meer doen onder mijn nummerplaten voor een eigen andere wagen, ongeacht de instemming van de verzekeringsmij. Je bent wel verzekerd, maar je brengt een spookwagen op de weg zonder de verkeersbelasting te betalen, zonder inschrijving … en die in Nederland is ook foetsie … een spookwagen zonder nationaliteit dus … :wtf:

                          Dat gelijkvormigheidsattest is enkel geldig voor wagens vanaf een bepaald jaar, omdat pas toen het EUROPESE gelijkvormigheidsbewijs uitgevonden werd. Jaartal zelf uitzoeken op dit forum of goca, ben te lui, moe en het is laat.
                          http://www.goca.be/nl/p/Invoer-binnen-EU—zonder-COC

                          :sarcastisch
                          :sleep:

                            Of met Nederlandse exportplaten, mocht je de wagen zelf naar hier rijden.

                              Keuring is vergelijkbaar met keuring voor verkoop, moet wel met Z-platen gebeuren hé :salut: :salut: :salut:

                            12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.