invoeren uit Duitsland

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen invoeren uit Duitsland

• Maker
    Discussie
  • Misschien dat er hier meer mensen iets over weten? Als je een BTW-wagen uit Duitsland invoert zou je geen BTW moeten betalen? Dat is waaarover we hier in de winkel deze voormiddag gediscussieerd hebben.

Stel een P voor 100.000 euro incl. 19% Duitse BTW. Als je deze in Duitsland aankoopt op naam van een Belgisch bedrijf (BTW nummer) dan zou je daar de wagen 81.000 euro betalen omdat de wagen voor export is. Het factuur zou je gewoon kunnen inboeken in de boekhouding maar je bent geen BTW verschuldigt. Enkel BIV bij inschrijven (logisch). Mij lijkt dat raar omdat je dan eigenlijk de BTW 100% gerecupereerd hebt? Volgens mij betaal je in België terug 21% op het factuurbedrag en kun je daarna een gedeelte BTW recupereren via de BTW aangifte?

Ik vraag het liever niet aan de boekhouder omdat zij dan weeral de muren oploopt.

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Klopt inderdaad, je betaalt in Duitsland geen BTW (dus -19%) 😀 cry:

Greetz,

Plumber

Zover als ik weet door spullen te halen in Duitsland toen ik de winkel had is dat je daar idd ex BTW kan kopen als je een zaak hebt (ze moeten een Duitse BTW nummer voor je aanvragen) maar die BTW betaal je hier.

Dus 100.000€ -19%BTW (Duitse BTW) = 84.034€ + 21% (Belgische BTW) = 101.681€

rjf

Is het niet zodat je kan kiezen waar je BTW betaalt? Of in Duitsland of in België ? Of is dit alleen voor particulieren ? 😛

Ik dacht het al, dus toch gelijk. Was weeral te mooi om waar te zijn 😆

Het is namelijk zo als jij een BTW wagen koopt in Duitsland voor export, in jouw geval naar België dan betaal je inderdaad in Duitsland geen BTW.
              Hiervoor worden dan ook speciale documenten ingevuld. Eens de wagen in België zal je 21% BTW betalen op de aankoopfactuur. Natuurlijk komt daar ook nog eens de BIV bovenop bij inschrijving.

Denken dat je geen BTW zou moeten betalen in Wishfull Thinking.
              Omgekeerd is natuurlijk interessanter als je een adres in Duitsland hebt doe je een groot voordeel om hier een Porsche te kopen en te exporteren naar Duitsland. Je winst is al direct het verschil tussen 21% en 19% en je betaald in Duitsland geen BIV.

Heb je in België een bedrijf of ben je zelfstandig dan kan je, indien je de wagen in je boeken steekt een deel van de BTW terugvorderen maar dat is al een pak minder dan vroeger.

Nieuwe aftrekbeperking sinds 1 januari 2010.
              In de programmawet van 27 april 2007 werd de aftrekbeperking op autokosten van 75% buiten de brandstof- , mobilofoon- en de financieringskosten grondig aangepast. In de plaats daarvan varieert de aftrekbeperking tussen de 60% en de 90% en dit in functie van de CO2-uitstoot van de personenwagen in kwestie. Bedrijfswagens die milieubelastend zijn en veel CO2-uitstoten, worden fiscaal minder aantrekkelijk gemaakt door een lagere aftrek van de autokosten. Hoe lager de CO2-uitstoot van de wagen, hoe hoger de aftrekbaarheid van de autokosten.

Vanaf 1 januari 2010 gelden volgende aftrekbeperkingen:
              Benzinemotoren
              CO2-uitstoot/km ——- Aftrek
              minder dan 60 gr ——- 100 %
              vanaf 60 tot 105 gr —— 90 %
              vanaf 106 tot 125 gr —– 80 %
              vanaf 126 tot 155 gr —– 75 %
              vanaf 156 tot 180 gr —– 70 %
              vanaf 181 tot 205 gr —– 60 %
              meer dan 205 gr ———- 50 %

wel als je verhaal klopt zou de wagen daar 84034 euro kosten, want 84034 + 19% = 100000 euro

en 81000 + 19% = 96390 euro 🙂 )

maar dit is muggeziften 🙂 )

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.