Home › Forum › Zeverhoekje › invoeren uit nederland
- Dit onderwerp bevat 28 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 2 maanden geleden door benny.
-
MakerDiscussie
-
28 oktober 2010 om 00:39
hey
weet er iemand hoe het in zen werk gaat (ivm taksen,keuring,papierwerk en inverkeerstelling)om een wagen in te voeren uit nederland.
een maat van my overweegt een m3 e36 uit nederland te kopen omdat het aanbod groter en beter(lees:minder km) is dan by ons.
alvast bedankt -
MakerDiscussie
-
Ik heb zelf al twee keer een auto (en mijn motor) ingevoerd uit Duitsland, en een auto uit Engeland.
De eerste was een Porsche 944 II (moet zoiets als bouwjaar 1986 geweest zijn). Afspraak gemaakt bij de homologatiedienst van D’Ieteren (duurde een maand voor ze me konden inplannen), € 100 betaald, en een goed uurtje later de baan op met een gelijkvormigheidsattest en het klevertje onder de motorkap. er ging wel iemand (op de parking) naar de auto kijken of hij origineel was.
Voor twee jaar een BMW Z3 uit Duitsland gehaald. Beetje hetzelfde verhaal, alleen bij BMW gaat de auto op de brug (en mag je niet mee in de werkplaats, maar de koffie is er wel lekker:). En naar huis met het COC (de auto was bouwjaar 2000). Zelfde verhaal voor de Engelse auto. Alleen heb ik die hier niet ingeschreven, maar doorverkocht aan een Australier (Lotus Esprit Turbo RHD)
Ook, zoals iemand al aanhaalde, kan je naar de automobielinspectie, maar ik denk dat die weg een stuk langer duurt.
Motorfiets is nog eenvoudiger, je kan het COC document via de post aanvragen, kost maar € 60 als ik mij goed herinner, en… zeer snel, 1 week.
Maar, Nederland… ander verhaal. Een maand of twee geleden ga ik voor mijn zus naar een auto zien. De verkoper (een VW-dealer) beweerde dat we de helft van de BPM dienden te betalen alvorens de auto mee te krijgen. Als we dan het bewijs op stuurden dat de auto in Belgie geregistreerd was, zouden we dat terugkrijgen…
Gevolg, we kochten voor haar een auto in Duitsland. Ze had haar verzekering ingelicht, en de auto stond ‘s avonds al thuis. COC document was er al bij, dus nog enkel naar het douanekantoor hier in Gent, keuring met handelaarsplaten, en klaar was Keesvawilliam2003 schrijft:
Je kan ook een gelijkvormigheid attest met bijhorende PVG nummer aanvragen aan het ministerie van verkeer. Om deze weg te volgen moet je de auto laten opmeten en keuren in een keuring station in België. Ze gaan dan een vergelijkbare auto koppelen aan deze gegevens en ze dan vergelijken. Enkele maanden later heb je dan de nodige documenten die je nodig heb om de normale 2de hands keuring voor de inschrijving.
Ik heb het zo gedaan omdat mijn Porsche 911 Tubo 1986 ex NL niet origineel was volgens dieteren, die dus ook geen gelijkvormigheid attest wilde afleveren.
Was voor mij een beetje het eerste wat mij begon tegen te steken aan het merk Porsche, er is weinig emotie te vinden bij de dealers en dieteren.Het is precies zoals je zegt, enkele maanden later …… en dan nog 😥
En, er is inderdaad weinig emotie te vinden bij de dealers en D’Ieteren.Maar wat wil je, het is business, niet iedereen die bij een dealer werkt heeft reden om gepassioneerd te zijn. De verkoper moet verkopen want zijn loon hangt ervan af, de receptionist moet afspraken vastleggen, de magazijnier zit gans de dag tussen zijn stukken, ik denk dat deze situaties weinig passie geven, de mekanieker moet zorgen dat alles in orde en is meestal de pispaal als het misloopt, de lonen die ze verdienen zijn ook niet dat wat je zou verwachten, misschien hopen ze ooit eens met een Porsche te kunnen rijden dus, als we over passie spreken denk ik dat het de Porsche rijders zijn (niet allemaal) die gepassioneerd zijn over hun Porsche.
[b]porsche schrijft:
Hoogstwaarschijnlijk had jouw vriend dan toch een gelijkvormigheidsattest van de wagen want anders had hij hetzelfde probleem gehad.
Ik weet bijna zeker dat hij dat niet had, want dat hebben wij niet bij onze Nederlandse auto’s.
Anoniem28 oktober 2010 om 16:43Je kan ook een gelijkvormigheid attest met bijhorende PVG nummer aanvragen aan het ministerie van verkeer. Om deze weg te volgen moet je de auto laten opmeten en keuren in een keuring station in België. Ze gaan dan een vergelijkbare auto koppelen aan deze gegevens en ze dan vergelijken. Enkele maanden later heb je dan de nodige documenten die je nodig heb om de normale 2de hands keuring voor de inschrijving.
Ik heb het zo gedaan omdat mijn Porsche 911 Tubo 1986 ex NL niet origineel was volgens dieteren, die dus ook geen gelijkvormigheid attest wilde afleveren.
Was voor mij een beetje het eerste wat mij begon tegen te steken aan het merk Porsche, er is weinig emotie te vinden bij de dealers en dieteren.deepee schrijft:
ik heb vorig jaar een JAG uit duitsland gehaald en dat is eigenlijk net hetzelfde. het gelijkvormigheidsattest ontbrak, want dit document kent men niet in de omringende landen voor wat oudere auto’s. bij ons is dit al invoege sinds 1969. aan dit attest hangt een “proces verbaal” vast met een nummer het zogenaamde PVG nummer. en het is aan de hand van dit nummer dat de autokeuring zijn controles doet. kijk maar ook maar eens op je roze inschrijvingsbewijs van je kenteken, daar staat dit nummer ook op.
dus voor de jag ben ik gewoon naar de lokale dealer gestapt. deze hebben dit voor me bij de invoerder aangevraagd na het voorleggen van alle documenten. voor duitsland waren dat 2 “fahrrzeugbriefen”. drie dagen en 150 euro later een telefoontje dat ik het kon gaan afhalen en nog twee dagen later had ik mijn nummerplaat.
dus als in belgie d’Ieteren voor porsches moeilijk doet om haar markt af te schermen is het inderdaad gemakkelijker dat je een europees attest van gelijkvormigheid in nederland laat afleveren.Je verhaal klopt volledig maar het probleem is dat je een Europees Attest van Gelijkvormigheid voor een Porsche van 1980 niet kan krijgen bij D’Ieteren. Die geven alleen voor dergelijke wagens een Gelijkvormigheidsattest.
Ook in Nederland is dat blijkbaar niet mogelijk voor dergelijk oude wagens, Duitsland is een ander verhaal zoals ik al aanhaalde, die zijn meer autominded.
ik heb vorig jaar een JAG uit duitsland gehaald en dat is eigenlijk net hetzelfde. het gelijkvormigheidsattest ontbrak, want dit document kent men niet in de omringende landen voor wat oudere auto’s. bij ons is dit al invoege sinds 1969. aan dit attest hangt een “proces verbaal” vast met een nummer het zogenaamde PVG nummer. en het is aan de hand van dit nummer dat de autokeuring zijn controles doet. kijk maar ook maar eens op je roze inschrijvingsbewijs van je kenteken, daar staat dit nummer ook op.
dus voor de jag ben ik gewoon naar de lokale dealer gestapt. deze hebben dit voor me bij de invoerder aangevraagd na het voorleggen van alle documenten. voor duitsland waren dat 2 “fahrrzeugbriefen”. drie dagen en 150 euro later een telefoontje dat ik het kon gaan afhalen en nog twee dagen later had ik mijn nummerplaat.
dus als in belgie d’Ieteren voor porsches moeilijk doet om haar markt af te schermen is het inderdaad gemakkelijker dat je een europees attest van gelijkvormigheid in nederland laat afleveren.cabrio wim schrijft:
Even mijn maat gebeld wat die toen gedaan heeft.
Klik maar eens op link.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/uitvoeren/procedures_in_het_land_van_bestemming.htm
En België is verplicht daar aan mee te werken, is EU lid. 💡
Verklaring kun je daar vragen voor toelating, en is ook nog via deze link te down loaden.
En ik denk dat dit velen vergeten. 💡
Dit onder hun keurende neus drukken, heeft mijn maat ook gedaan.
Maar we weten dat België altijd een beetje later komt. 😉Wim, er staat ook bij, ik citeer:
[i]Is de verklaring niet voldoende, dan kunt u nog informatie over het voertuig opvragen bij:
• Importeur/dealer/fabrikant in land van bestemming[/i]Dat is dus wat wij hebben moeten doen want de uitvoerverklaring waarvan sprake was niet voldoende.
Hoogstwaarschijnlijk had jouw vriend dan toch een gelijkvormigheidsattest van de wagen want anders had hij hetzelfde probleem gehad.
De homologatieprocedure kost wel +- 500 euro. Ik begrijp ook niet waarom men het zo moeilijk moet maken in België. Invoeren vanuit Duitsland gaat altijd vlotter maar dat komt omdat alle wagens daar een gelijkvormigheidsattest hebben en de recentere een CE attest, dat overal in Europa geldig is.
Moeten ze daar in Brussel ook niet zeggen dat ze het niet kunnen lezen. 😆
Even mijn maat gebeld wat die toen gedaan heeft.
Klik maar eens op link.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/uitvoeren/procedures_in_het_land_van_bestemming.htm
En België is verplicht daar aan mee te werken, is EU lid. 💡
Verklaring kun je daar vragen voor toelating, en is ook nog via deze link te down loaden.
En ik denk dat dit velen vergeten. 💡
Dit onder hun keurende neus drukken, heeft mijn maat ook gedaan.
Maar we weten dat België altijd een beetje later komt. 😉
Snap ik dan niet goed, want een maat van mij in België kocht bij van kessel een Porsche 3.2 coupe.
Wij zijn er met de trailer omgereden, even bij de douane gestopt, en naar huis.
3 weken later stond hij met de Porsche bij ons voor de deur, met dagelijkse platen. 🙄Wagen was wel geheel origineel. 💡
Eenvoudig zou ik het niet durven noemen, ik heb het zelf ondervonden dit jaar na aankoop van een Porsche in Nederland.
De wagen was voorzien van het Nederlands kentekenbewijs en keuringsbewijs en uitvoeringsverklaring toen hij gekocht werd .
In België dan naar de douane gegaan zoals Wim ook al aangaf voor de sticker, 15 euro cent, dus daar zat het probleem niet.
Vermits de wagen geen gelijkvormigheidsattest had moest hij gehomologeerd worden voor dit gelijkvormigheidsattest en dat kan alleen via D’Ieteren en daar wringt het schoentje.
Ik wil het verhaal hier niet neerpennen voor welke muur en problemen je komt te staan. Gelukkig zijn er ook personen met relaties want anders had de auto nog steeds niet in orde geweest.
Wil daarmee zeggen, zorg aub dat er een gelijkvormigheidsattest aanwezig is alvorens je de wagen aankoopt.
Nederlander moet de naar de RDW om zijn kenteken platen en papieren in te leveren, en krijgt dan een bewijs voor uitvoer met alle gegevens van de auto om in een ander land voor de nieuwe eigenaar deze opnieuw in te laten schrijven. (PVG of zoiets)
Zorg dat je alle papieren van hem (oude eigenaar) krijgt met de gegevens van de auto voor de nieuwe eigenaar in België, en vraag ook of hij een kopie van complete kenteken papieren maakt voor hij naar de RDW gaat. (zekerheid dat gegevens kloppen als RDW ze genoteerd heeft)
Kijk dit goed na, anders veel miserie achteraf voor inschrijving bij jullie.Dus dan met de auto naar België rijden gaat niet, omdat er geen geldige registratie meer voor dit voertuig in Nederland bestaat, of je moet in België een bevriende garagist hebben die de garage platen meegeeft, of in België tijdelijke plaat aanvragen bij keuring station of verzekering. 🙄 ik weet niet hoe dat bij jullie gaat. 😳
Zorg ook dat de auto voor transport naar België al gemeld en verzekerd is bij je verzekering.
Op de terugweg naar België ga je op de snelweg met de auto langs een douane kantoor voor een invoer document (15 cent)
En kun je daarna thuis de auto voor keuring bij de daarvoor bestemde instantie ter keuring aanbieden.Lijkt een hele klus, maar stelt niks voor.
Dus samengevat: als auto gekocht is, zorgen dat je alle papieren hebt.
Langs douane gaan voor document
Laten keuren
En rijden.😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.