Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 964 › Is een Japanese import daarom slechter?
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 7 maanden geleden door Mart WTL.
-
MakerDiscussie
-
5 maart 2019 om 23:53
Beste Porschisten,
Wat betreffende een japanese import van een 964. Ik lees over import van hier, van daar maar wat is nu echt het verschil. Zijn ze slechter,beter? Zijn ze vooral minder of meer waard bij verkoop?
Ik heb interesse in een 964 maar zijn oorsprong is japanees. Nu heb ik wel de facturen ( in het Japans natuurlijk 😀 😀 ) waar ik toch enige chronologie kan in vinden betreffende onderhouden en kilometers. Vanaf 2006 is hij ingevoerd door een erkend verdeler (sponsor van dit forum :respekt: ) en staat alles wel correct geregistreerd.Hoe zien jullie kenners aan de achterzetels dat dit een Japanner is? Staan ze onderste boven 🙄 :up:
-
MakerDiscussie
-
Dat klinkt plausibel K, dan horen we het ook eens van een andere kant, helder verhaal!
[quote=”JMB” post=275335]Mijn eerste 968 is ook een Japanner . Volgens mijn informatie is een Japanse 968 technisch volledig identiek aan de wagens die je in Europa vindt. Bij aankoop had die 48.000 km op de teller.
Met de wagen waren heel wat onderhoudsattesten (in het Japans) waaruit ik de historie van de kilometerstand enigszins kon reconstrueren, maar een garantie naar juistheid van de kilometerstand is dit echter ook niet. De staat van het voertuig, het gevoel bij het rijden, je eigen inschattingsvermogen zijn bij elke aaankoop van een tweedehands voertuig belangrijk, of die nu uit Japan of ergens anders komt.
De rage van import uit Japan is echter wat gedaan, ondertussen kennen ze daar ook beter de prijzen, maar het effectief wel zo dat vooral wagen met weinig kilometers opduiken, niet alleen bij Porsche, maar ook bv Mercedes 500E, Mercedes SL, BMW Alpina, etc. Een verhaal is dat veel van die wagens in de jaren negentig in Japan een statussymbool waren, zonder dat het verkeer daar echter toelaat om daar veel mee te rijden. Daarom ook dat die verkocht werden met links stuur, alsof het ingevoerde Europese wagens waren. Dit zou de reden zijn van een relatief goed aanbod van wagens met weinig kilometers.
Dat Japanse import slechter zou zijn, is volgens mij een verkoopsverhaal van verkopers die deze Japanse import als concurrentie zagen voor hun normale verkoop. Is natuurlijk een algemeen probleem in de verkoop: als je je eigen product niet kunt ophemelen, breek dan dit van een ander af…[/quote]Ik wil nog even reageren. Ik volg voor een groot deel wat JMB hierboven schrijft. Ik ga ongeveer jaarlijks naar Japan en heb zelf al een 10-tal wagens rechtstreeks uit Japan geïmporteerd en ik heb altijd gekregen wat ik gekocht heb, ik bedoel hiermee dat de staat, km, toestand van de wagen altijd overeenkwam met wat er aangeboden werd. Ik zeg dit omdat de wagen die ik vanuit de UK haalde helemaal niet voldeed aan wat aangeboden werd.
Het klopt dat deze wagens 30 – 40 jaar geleden als statussymbool massaal verkocht werden aan de “succesvolle” Japanners. Het is er niet alleen druk, maar simpelweg ‘plaats/ruimte’ is er zeer duur. Daarnaast komt nog dat het louter bezitten van een luxewagen ook behoorlijk duur is (taxen) én een geregistreerde wagen tweejaarlijks een verplichte, en ook weer zeer dure, controle (shaken) moet ondergaan. Nu, 30 – 40 jaar, zijn de eigenaars van de wagens op leeftijd gekomen en willen ze deze verkopen, maar de jongere generatie heeft er het geld niet meer voor… Dus kwamen ze vrij voor ons :). Al is het inderdaad ook waar dat ze ondertussen de prijzen ook beginnen kennen. Afhankelijk van de wisselkoersen kan je er nog wel een koopje doen, maar dan moet je ginder de juiste contactpersonen hebben.
Wat historiek betreft, is het helaas zo dat ze ginder geen officiële merk-onderhoudsboekjes (blijven) invullen, iets waar hier veel waarde aan gehecht wordt. In het beste geval krijg je van de verkoper naast onderhoudsfacturen, alle gespaarde ‘shaken’documenten mee: de km-stand wordt er immers op vermeld. Ook werden op de Porsches voor de Japanse markt geen datastickers aangebracht, ook hieraan hechten wij toch een zeker belang.
Dat zijn volgens mij de hoofdredenen waarom er soms bedenkingen zijn bij Japanse wagens. Het is echter mijn persoonlijke overtuiging dat Japanse wagens in het algemeen in een veel betere en correctere staat zijn dan bvb de US-wagens. Mijn eigen 964 is in een opmerkelijke staat met 107.000 km.Ik zou altijd aanraden om bij aankoop van een Porsche (of SL, E- en S-klasse, M3, Alpina,…) ook eens in Japan te kijken. En dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.
gr,
KAnoniem12 maart 2019 om 16:16Mijn eerste 968 is ook een Japanner . Volgens mijn informatie is een Japanse 968 technisch volledig identiek aan de wagens die je in Europa vindt. Bij aankoop had die 48.000 km op de teller.
Met de wagen waren heel wat onderhoudsattesten (in het Japans) waaruit ik de historie van de kilometerstand enigszins kon reconstrueren, maar een garantie naar juistheid van de kilometerstand is dit echter ook niet. De staat van het voertuig, het gevoel bij het rijden, je eigen inschattingsvermogen zijn bij elke aaankoop van een tweedehands voertuig belangrijk, of die nu uit Japan of ergens anders komt.
De rage van import uit Japan is echter wat gedaan, ondertussen kennen ze daar ook beter de prijzen, maar het effectief wel zo dat vooral wagen met weinig kilometers opduiken, niet alleen bij Porsche, maar ook bv Mercedes 500E, Mercedes SL, BMW Alpina, etc. Een verhaal is dat veel van die wagens in de jaren negentig in Japan een statussymbool waren, zonder dat het verkeer daar echter toelaat om daar veel mee te rijden. Daarom ook dat die verkocht werden met links stuur, alsof het ingevoerde Europese wagens waren. Dit zou de reden zijn van een relatief goed aanbod van wagens met weinig kilometers.
Dat Japanse import slechter zou zijn, is volgens mij een verkoopsverhaal van verkopers die deze Japanse import als concurrentie zagen voor hun normale verkoop. Is natuurlijk een algemeen probleem in de verkoop: als je je eigen product niet kunt ophemelen, breek dan dit van een ander af…Klopt, bij wederverkoop kan het mogelijks een (kleine) hinderpaal zijn. De verkeersdrukte in Japan is minder dan in België behalve in en rond de grote steden wat vergelijkbaar is. Sommige verkopers verklaren dat de lage kilometerstanden liggen aan het feit dat Japan een eiland is, maar het is wel 12 x groter dan België.
Ik vrees dat daar een beetje dezelfde sfeer rond hangt als een Amerikaanse Porsche. Als je je Japanse Porsche later wil verkopen zullen velen er hun neus voor optrekken. Nochtans is de basis overal dezelfde. Ik heb me laten wijsmaken dat de Japanse Porsches weinig kms hebben door de verkeersdrukte. Veel file staan. Dus weinig kms maar wel veel draaiuren.
Ik zou denken dat het onderhoud in Japan meer dan goed genoeg is
een mechanieker op fout betrappen en hij pleegt vermoedelijk terplekke sepeku om dat de schaamte ondraaglijk is.Zet het ding op een brug en kijk of er slechte stukken te zien zijn. Zoja, verwacht er dan 20x meer die je niet ziet. Japans of gelijk wat.
Beter of slechter, zijn allen beiden dezelfde fabriek gemaakt. Er kunnen individueel enkele kleinere verschillen zijn afhankelijk van het land (airbag, bumper, katalysator, lichten).
Het is mij tijdens mijn zoektocht naar een 964 opgevallen dat de Japanse versies in bijna alle gevallen een zeer lage kilometerstand hadden (car pass, carfax of een ander Vehicle History Report kennen ze daar blijkbaar niet) waardoor ik er minder vertrouwen in had. De vraagprijzen waren over het algemeen wel lager.
Wat betreft de achterzetels : in bijlage een foto van een Duitse (stof/leder) en Japanse versie (leder) – Duitse versie had ongeveer 50.000 km. minder op de teller. Denk dat andere forumleden in detail kunnen zeggen wat het verschil is tussen de achterzetels.
Hallo Drip,
Bedankt voor je feedback. Klopt, het is idd beter dat je de laatste 10j historiek hebt dan de eerste 10 jaar.
Ze staat heel strak, proper, spreekt 2 talen Japanse en Nederland maar heb er nog niet meer gereden 🙄 wel an eens ingezeten :happydance:Dat is dan toch al meer dan 10 jaar historiek dat gekend is.
De laatste 10 jaar zijn belangrijker dan de eerste 15 hé.
Stel dat je van haar eerste 15 jaar alle docu hebt met OPC facturen maar de laatste 10 jaar niets, dan kies ik 1000x voor het omgekeerde.Waarde van een Jap of een USA of een Euro, dat hangt puur af van de staat van de wagen en hoe gek de koper is om daar een verschil in te zoeken.
Eerder matching numbers lijkt me belangrijk (als je daar op kickt).
Of dat zitje achteraan nu ondersteboven staat of niet, over zulke verschillen struikelen hangt puur van jezelf af.
Is ze gezond, ziet ze er lekker uit, staat alles strak, dan speelt het geen rol welke taal ze spreekt, als ik er maar mag op rijden (verdorie, precies niet meer over een auto bezig…)Je vroeg een mening hé :driver:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.