Ja, ‘t is gebeurd…

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Ja, ‘t is gebeurd…

• Maker
    Discussie
  • … zou een bepaalde quizmaster roepen. Heb gisteren van de symboliek van de 13e (een dag die mij soms schijnbaar al meer geluk gebracht heeft)gebruik gemaakt om weer een Porsche te kopen! 😀 Mijn ‘plan’ om voor mijn 40ste weer eens iets leuks te kopen (maar nu niet meer voor elke dag) is dan toch uitgekomen…

Ik heb de ratio maar laten spreken, en niet de emotie, en die F355 maar gelaten voor wat hij is: een bloedmooie auto maar met (in het geval van de wagen waar ik al maanden voor onderhandelde) een onbetrouwbare historiek en de potentiële kans op gezeik bij de keuring vanwege een oorspronkelijk US-import. 37.000 euro voor een Spider, zelfs al was het dak in slechte staat leek een te overwegen zaak, maar misschien toch maar beter niet. Ook de wetenschap dat, als alles goed gaat, er binnen 7 maanden nog een kindje bijkomt, maakte mijn beslissing finaal. Want 2 op de 4 zaterdagen moet mijn vriendin werken, en als ik met twee kleine stinkies thuis zit, sta ik daar met mijn tweezitter!

Het is uiteindelijk een 996 TT geworden… Geef toe, er zijn slechtere troostprijzen 😆 Een (hopelijk) mooie zaak gedaan: 33.500 euro! Heeft wat kilometers, maar heeft wel 1500 km geleden een motorrevisie van 12000 euro gehad (heb de garage waar het gebeurd is gebeld), en zou er dus nog een tijdje tegenaan moeten kunnen gaan. Nu nog wat kleine krasjes laten bijspuiten, en de velgen opfrissen voor stoeprandschade, en hopelijk heb ik dan binnen een week of twee een mooie auto…voor iets van een 35000 euro. Me so happy, al voelt het nu allemaal nog abstract aan met enkel een bestelbon in handen… 😉

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 67)
    • Ik weet dat er, doorgaans in Duitsland, nog 964 Turbo’s rondgereden hebben waar men de 6-bak van een 993 op gemonteerd had, om het verbruik te laten dalen… Maar men was inderdaad wel wat van de vinnigheid kwijt! Blijkbaar is het dus effectief zo dat we ‘niet alles kunnen hebben’; èn het verbruik van een dieseltje, èn de schop in de kont van de turbo’s… 🙄 (alhoewel… als ik de waarden van die getunede 335d hoor 😯 )

0
      Anoniem

De mijne is inderdaad een 4 bak.
        Het is wel zo dat deze auto enkel zal gebruikt worden voor de voor de hobby.
        Dus zal ik mij er niet fait mee rijden 😀

0

Ik heb vroeger nog een 930 met 4 versnellingen gehad en het verbruik was enorm. Ik weet dat hij vlot boven de 18 liter ging. Maar veel zal wel te maken hebben met het “spelen” met de turbo. Tweede versnelling en van het moment de drukmeter van de turbo uit zijn hoek komt plankgas 😆

0

is jouw versie nog eentje met de 4-versnellingsbak? Of is het een ’89 met de 5-bak? In het eerste geval lijkt me dat een pijnlijk realistisch verbruik… 😥

0
            Anoniem

Tja ik heb vandaag ook ondervonden dat mijn turbo dorstig is.
              Hij heeft 140 km gebolt nadat ik heb had volgetankt, de tank is half 😕

0

Gisteren wel chance gehad! Ik moest in Zingem een voordracht gaan geven. En natuurlijk vertrouwde ik mij erop dat ik navigatie in de wagen heb, dus vertrek ik niet bepaald zeer ruim bemeten op voorhand. Ik wil dus bij vertrek op mijn werk het adres ingeven in de GPS van de wagen… “please insert CD” 👿 Blijkt dus dat die cd niet in de auto zit, en ik dus helemaal niet over mijn navigatiesysteem kon beschikken!!! Gelukkig wist ik Zingem min of meer liggen, en het adres was ‘Dorp 31’. Ik heb dan maar logisch geredeneerd dat dit waarschijnlijk in de buurt van een kerk zou zijn, ben naar Zingem gereden, en heb visueel mijzelf georiënteerd op een kerk. En zo heb ik net op tijd het adres gevonden… want het lag inderdaad in de buurt van een kerk 🙄

Gebeld naar DCT met de vraag of die CD nog kan gevonden worden, desnoods bij de vorige eigenaar, want je bent er vet mee dat er een navigatiesysteem in je auto zit (ook altrekt het op niet veel, vind ik) als je het niet kan gebruiken omdat er een stom CD’tje niet inzit… Hopelijk geraken we er nog aan…

0

helaas is die 350 km met kalme rijstijl de pijnlijke waarheid! 😥 En met kalme rijstijl overdrijf ik niet: mijn ‘verbruiksmeter’ is de weergave van de turbodruk, die je op je centrale boordcomputerschermpje kunt weergeven. Bij kalme rijstijl zie je dat de Tiptronic eigenlijk schakelt net voor de turbo zou beginnen werken (aan 2200 tpm), en dan zou het verbruik moeten meevallen. Uiteraard dat er af en toe eens een stukje goed geaccelereerd wordt, maar dat valt best wel mee. Ik moet natuurlijk toegeven dat er ook stadsverkeer inzit, wat zeker niet bevorderlijk is. Op die manier heb ik dus 350 km uit een tank gekregen alvorens ik moest gaan tanken. (inderdaad; bij mijn 525d is dit ook 700 km in gelijkaardige omstandigheden, en een tank van evenveel liter) Bij stevige rijstijl gaat het helemaal de verkeerde kant uit: uit meerdere testverslagen weet ik dat je aan ‘Duitse snelwegsnelheden’ om de 200 km aan de pomp staat! 👿 Met de huidige benzineprijzen een minder kantje aan het turborijden… maar dat wist ik op voorhand. Ook de Autogids-test van de 996 turbo in 2001 kwam uit op een gemiddeld testverbruik van 20 liter, en verbruiksuitersten tijdens de test van 40 l/100km 😯

0

‘t is altijd hetzelfde, in plaats van ons gerust te laten… ik heb maar 1 auto nodig maar zoals het nu is moet je gewoon nog een daily bijkopen om te sparen op brandstof en onderhoud, en dan denken de buren dat het geld op je rug groeit omdat je oprit vol auto’s staat … 😛

0

2x proficiat,goede mooie aankoop
                      staat ook op mijn verlanglijstje voor binnen enkele jaren 997 turbo

0
                      Anoniem

Inderdaad BIV is diefstal.
                        Ik heb nog 3500 euro BIV + 700 euro rijtaks moeten betalen om het eerste jaar met mijn BMW 335d coupe te mogen rijden.
                        Vandaar dat ik er ook direct heb voor gekozen om zoveel mogelijk power uit die motor te krijgen 😀 Dat lukt mij vrij goed 340Pk en 680 Nm koppel 😀
                        Gelukkig kan ik nog wel 650 km rijden meteen tank 😀 , gemiddeld een 8.5 L diesel.
                        Als de Porsche volgende maand de baan opgaat zal het verbruik iets 😀 hoger ligger denk (weet) ik 😆

0

Vroeger een HF Integrale gehad .
                          Benzinetankje van 42 liter .
                          Bij zware voet begon het reservelampje te branden bij 115km .
                          Eén van de redenen waarom ze weg mocht al was het een geweldige wagen.
                          En die BIV en wegentaks is idd belachelijk en je reinste staatsdiefstal .
                          Bij de 968CS mocht ik +1600€BIV betalen terwijl ik gerekend had op de 62,5€ . Helaas hadden ze net de grens van 10 naar 15 jaar verlengd 👿
                          Deze BIV truuk is helaas steeds medebepalend bij de aankoop van mijn Daily . Daar ik maximaal 2 jaar met de daily rijdt is dit geen onbelangrijke kostenpost .
                          Daardoor rijd ik nu bvb de A6 2.8 Quattro ipv de Impreza WRX van 2004 . BIV + wegentaks over 2 jaar gezien was de 2.8 merkelijk goedkoper dan de 2.0

0

350km kalme rijstijl? zou me verbazen.
                            300km met zware voet lijkt me realistischer te zijn. wat nog ridicuul weinig is.

0

inderdaad; komt omhoog bij 120, en gaat weer naar beneden eens men weer onder de 80 per uur gaat…

En Rocco heeft natuurlijk wel gelijk dat er wel wat meer bij komt kijken dan enkel de aanschaf van de wagen. Op deze wagen van 10 jaar oud mogen we sinds enige tijd toch nog 1500 euro BIV ophoesten, dus samen met de eerste rijtax die zal binnenkomen mogen we een kleine 3000 euro op tafel leggen om er mee te ‘mogen’ rijden. En ondertussen begin ik al in te zien dat de testverslagen, die haast allen unaniem in koor roepen dat het rijbereik ridicuul is bij deze Turbo, pijnlijk gelijk krijgen. Met kalme rijstijl mag je blij zijn 350 km met een volle tank te doen… ouch… Nu de 98 oct aan meer dan 60 frank de liter staat… 😥 Er komt dus inderdaad wel wat meer kosten bij kijken dan enkel de aankoop… Maar goed, we gaan het geld niet meenemen in ons graf, dus we kunnen er maar beter van profiteren, niet? 😉

0

Een spoiler van een 996 turbo gaat omhoog bij 120km/u…

0

nee das een vaste spoiler

0
                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 67)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.