Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › jaarkosten 997S
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 4 maanden geleden door torig.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Is dat ook niet zo met vrouwen ? 🙄
Serieus, de meeste van je opties stel je gewoon voor jezelf vast.
Dan hangt het erna wel af van je budget en wat er zoal in de markt is.Voor mij waren een aantal opties primordiaal. Liefst had ik er PSE & PA bij, maar die vond ik niet meteen in combinatie met andere zaken op mijn wish-list.
Zoals mijn wagen nu is zou ik er zelf wel eentje kunnen besteld hebben. Nooit geweten dat die interieurdelen in koetswerkkleur zo in de smaak zouden vallen ➡ dat pakken we mee voor een volgende, als er dan al eens nieuw besteld wordt 😆Nadeel van geen nieuwe wagen is dat je natuurlijk nooit perfect weet hoe deze 2dehandse verzorgd werd en is het exact hetgeen je zelf zou gekozen hebben mocht je de middelen hebben om hem nieuw aan te schaffen?
Dat ze dom zijn stel ik niet. Alleen vond ik het voor mezelf als starter niet bijster slim 🙂
Lang leve de leasewagens en op bedrijven ingeschreven wagens .
Net om bovenstaande reden
😆 😆 😆 😆 😆 😉Gelukkig voor jullie zien er veel mensen die wel dom genoeg zijn om een nieuwe P te kopen.
Anders waren er geen okkazies voor jullie “slimme” mensen. 😕jaja, Porschky is zo dom nog niet hé… 😉 (en gij blijkbaar ook niet… haha)
Wat porschky aanhaalt is de reden dat ik geen nieuwe Cayman S gekocht heb vorig jaar. Het waardeverlies (plus hoger BIV, hogere wegentaks én hogere verzekering) gaf de doorslag.
het in de berekening meenemen van het waardeverlies is inderdaad soms een verrassende factor, en alhoewel men inderdaad dat geld niet meteen lijkt op tafel te leggen; elke frank (of euro!) die men niet meer terugkrijgt bij de herverkoop is een extra frank die je zelf zal moeten ophoesten bij het betalen van de volgende wagen… dus op de lange termijn begrijp ik hun boekhoudkundig standpunt wel dat je dat geld sowieso kwijt bent! Daarom mijn persoonlijk standpunt dat men geen betere investering kan hebben dan een goed onderhouden Porsche van 4 Ã 5 jaar, liefst bij de dealer van een eerste eigenaar die hem net boekhoudkundig afgeschreven heeft! Grootste waardeverlies is reeds achter de rug (op de rug trouwens van die eerste eigenaar), en de wagen zelf is nog steeds prima… en zal die komende jaren veel minder in waarde dalen per jaar!
Trouwens, die lijsten waarover we spraken met kilometerkostprijsberekeningen zijn dit jaar hopeloos discutabel met de steeds stijgende brandstofprijzen! Zeker bij dieselwagens kan de uiteindelijke kostprijs op het einde van het jaar wel eens dik tegenvallen als tijdens dat jaar de dieselprijzen zeer significant gestegen zijn!!
‘k bedoelde 14.500 euro,
door het waardeverlies mee te nemen in de berekening is het natuurlijk niet het ‘echte’ bedrag dat je moet betalen,
voor mijn mini kwam ik op 6.900euro,
een F430 27.000,nu nog eens ‘t zelfde doen voor een turbo…
ik geraak niet goed aan je berekening uit, althans wat de ‘eeenheden’ betreft waarin je aan het rekenen bent, en ik denk dat ik niet de enige zal zijn… 😉
Anyway, er zijn genoeg jaarlijks aangepaste lijsten voorhanden waar de kostprijs van een auto, al dan niet verrekend per kilometer inzitten. Zulke lijsten zullen je al een goed eind op weg kunnen helpen… al zijn afwijkingen uiteraad niet te vermijden. Zo zal je bandenprijs uiteraard ferm afhangen van je rijstijl; zo deed ik meermaals meer dan 30.000 km met de banden op mijn Porsches, terwijl ik van sommigen soms verhalen hoor van 7000 km met een Turbo… al stel ik mij soms vragen bij die rijstijl in dagdagelijks verkeer… maar goed, een duidelijke variablele dus. Zo ook met de verzekering! Toch opvallend dat men altijd ‘plots’ een andere berekening kan maken, die toevallig goedkoper uitkomt, als je zegt dat je naar een andere gaat overstappen omdat die goedkoper is. Die berekeningen in die lijsten zijn dan ook gebaseerd op verzekeringsbedragen waar je vaak onder kan als je een goede relatie met je verzekeringsmakelaar hebt! (vergeet niet dat bij de berekening van de uiteindelijk premie die de verzekerde betaalt, het aandeel van de makelaar boven de ‘handelspremie’ (dat is de netto premie van de verzekeringsmaatschappij plus hun winst) liefst 20% of meer kan betalen! Daar is dus genoeg marge als ze je als klant willen behouden!!) Maar die lijsten zullen je al goed op weg helpen, en zijn makkelijk via Google te vinden, of in tijdschriften zoals Autoweek en dergelijke…
En dat bij zulke recente wagens de afschrijving uiteraard een enorme brok zal uitmaken in niet echt een nieuw feit!! De 911 blijft een van de meest waardevaste auto’s , maar toch: fiscaal gezien geen betere investeringen dan Porsches van 4 Ã 5 jaar oud! Grootste waardedalingen zijn voor de rekening van de eerste eigenaar geweest (die dan wel meer fiscale aftrek kunnen genieten heeft!), en als je die dan goed blijft onderhouden, en je verkoopt die weer na een jaar of drie, heb je geen goedkopere auto kunnen bedenken wat afschrijving betreft… Maar ja, het oog wil ook wat, niet waar… 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.