Jaarlijks onderhoud 993 – garage of zelf doen?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Jaarlijks onderhoud 993 – garage of zelf doen?

  • Maker
    Discussie

  • P. Spiessens
    Deelnemer

      Hallo,

      Ik heb m’n 993 nu iets langer dan een jaar en hij moet dus op jaarlijks onderhoud. Ik heb eens rondgekeken en bij een garage zal dit zo’n 300 tot 500 Euro kosten schat ik.
      Maar als ik het technisch bulletin (‘Yearly Maintenance Requirements’) in de sticky lijst van Deepee goed begrijp is het enige dat er moeilijk uit ziet de vervanging van de olie.

      Ik heb dit nog nooit gedaan, en heb ook het materiaal niet om bvb de auto op te krikken, maar heb al wel een beetje ervaring (oa met verwijderen van een aftermarket alarm, spoiler en zijruit herstellen, ed) dus ik ben nu aan het overwegen om het toch zelf te doen.

      Wat denken jullie? Beter niet doen als newbie, of toch maar? Enige tips (heb op Pelican en Rennlist al wat info gevonden)?

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 45)
      • het staat bovenaan in de lijst op het tabblad: overzicht > porscheforum technisch > luchtgekoelde porsches > 993 onder topic naam “downloads manuals brochures techniek videos …”
        of deze rechtstreekse link KLIK

          het staat bovenaan in de lijst op het tabblad: overzicht > porscheforum technisch > luchtgekoelde porsches > 993 onder topic naam “downloads manuals brochures techniek videos …”
          of deze rechtstreekse link KLIK

            [quote=”Carcentric” post=203381]Hallo,

            Maar als ik het technisch bulletin (‘Yearly Maintenance Requirements’) in de sticky lijst van Deepee goed begrijp is het enige dat er moeilijk uit ziet de vervanging van de olie.

            [/quote]

            Waar vind ik deze sticky lijst (yearly maintenance requirements) ?

              [quote=”Carcentric” post=203381]Hallo,

              Maar als ik het technisch bulletin (‘Yearly Maintenance Requirements’) in de sticky lijst van Deepee goed begrijp is het enige dat er moeilijk uit ziet de vervanging van de olie.

              [/quote]

              Waar vind ik deze sticky lijst (yearly maintenance requirements) ?

                [quote=”Thefrits” post=204773]Lijkt me allemaal wel makkelijk te doen, en je bespaart wat….
                maar je hebt geen stempel in je boekjem en krijgt misschien later minder terug voor je 993 omdat de
                onderhoudsgeschiedenis niet te trace re n is….
                En bij nieuwe olie, en van ander merk zou ik ALTIJD de filter wisselen.
                MANN filters bij Mister Auto kosten rond de 10-12 euro…. (mocht je het zelf doen).
                Succes ![/quote]

                Geen stempeltje, neen, maar misschien wel een hoop facturen die de aankoop van specifieke olie & filters bewijzen, dat is voo rmij minstens evenveel waard ! 🙂

                Zo doe ik het althans : bij elke aankoop van onderdelen of onderhoudsproducten (olie, filter, etc) houd ik netjes de factuur bij, noteer ik er de datum bij & de kilometerstand, steek ik allemaal netjes in een ringmap 🙂

                En voor diegenen die per se stempeltjes in een boekje willen : er zijn gegarandeerd volledig ingevulde onderhoudsboekjes te verkrijgen op internet 🙂 !

                  [quote=”Thefrits” post=204773]Lijkt me allemaal wel makkelijk te doen, en je bespaart wat….
                  maar je hebt geen stempel in je boekjem en krijgt misschien later minder terug voor je 993 omdat de
                  onderhoudsgeschiedenis niet te trace re n is….
                  En bij nieuwe olie, en van ander merk zou ik ALTIJD de filter wisselen.
                  MANN filters bij Mister Auto kosten rond de 10-12 euro…. (mocht je het zelf doen).
                  Succes ![/quote]

                  Geen stempeltje, neen, maar misschien wel een hoop facturen die de aankoop van specifieke olie & filters bewijzen, dat is voo rmij minstens evenveel waard ! 🙂

                  Zo doe ik het althans : bij elke aankoop van onderdelen of onderhoudsproducten (olie, filter, etc) houd ik netjes de factuur bij, noteer ik er de datum bij & de kilometerstand, steek ik allemaal netjes in een ringmap 🙂

                  En voor diegenen die per se stempeltjes in een boekje willen : er zijn gegarandeerd volledig ingevulde onderhoudsboekjes te verkrijgen op internet 🙂 !

                    je hebt oliespatten op je RE achterband, opletten Rocco als je op het gas gaat tijdens de eerste KM en het zou regenen ❗

                      je hebt oliespatten op je RE achterband, opletten Rocco als je op het gas gaat tijdens de eerste KM en het zou regenen ❗

                        Ik weet het Dirk kan die link niet meer veranderen in mijn profiel, heb het al gevraagd aan mcklusky maar blijkbaar nog geen oplossing … anders dit proberen https://www.porscheforum.be/forum/13-993/85811-reparatie-993?limitstart=0

                          Ik weet het Dirk kan die link niet meer veranderen in mijn profiel, heb het al gevraagd aan mcklusky maar blijkbaar nog geen oplossing … anders dit proberen https://www.porscheforum.be/forum/13-993/85811-reparatie-993?limitstart=0

                            Zo, dat is weeral gebeurd.
                            Kan hij er een tijdje tegen.
                            Wel een heel gedoe in vergelijking met mijn 3.2 :what:
                            Plug olietank en carter , grote goed bereikbare filter vervangen, en that ‘s it !
                            Is op een kwartiertje max. gefixt, zonder brug op put :coolness:
                            Ik wou nog eens onderstaande link openen: fout 404 :bounce:

                            project reparatie 993

                              Zo, dat is weeral gebeurd.
                              Kan hij er een tijdje tegen.
                              Wel een heel gedoe in vergelijking met mijn 3.2 :what:
                              Plug olietank en carter , grote goed bereikbare filter vervangen, en that ‘s it !
                              Is op een kwartiertje max. gefixt, zonder brug op put :coolness:
                              Ik wou nog eens onderstaande link openen: fout 404 :bounce:

                              project reparatie 993

                                Vandaag tijd gehad voor de oliewissel + filters.

                                Best is de motor goed warm te rijden zodat de thermostaat open is en je de olie uit de leidingen naar de oliekoeler ook kan weg laten lopen. Met draaiende motor verwijder ik eerst plastic binnenscherm en zijlijst zodat je bij de oliefilter en aftapplug van de thermostaat kan. Als de olietemperatuur boven de 1/3 streep is kan je de motor afzetten en de olie aflaten :

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3233_1_zpst2wpb5zg.jpg[/IMG]

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3243_1_zpshe2iqno5.jpg[/IMG]

                                De wagen kan dan verder omhoog voor de 2 plastic afdekplaten van de motor te verwijderen, en dan moet je op zoek naar de kleine filter die achter de verwarmingsbuizen zit :

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3234_1_zpshmrfwfok.jpg[/IMG]

                                De oil filter removal tool (= Porsche nr 000 721 920 40) van bij Carnewal is onmisbaar want de kleine filter zit echt op een onmogelijke plaats :

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3236_1_zpsacgf0bfs.jpg[/IMG]

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3240_1_zpsbm1h2pvt.jpg[/IMG]

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3238_1_zpsqhidrhcf.jpg[/IMG]

                                in de aftapplug van het carter zit een magneet om ijzerdeeltjes op te vangen, netjes schoonmaken en nieuwe pakking :

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3255_1_zpsainxzopq.jpg[/IMG]

                                aftapplug thermostaat met nieuwe pakking en rubber :

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3248_1_zpsuuwatftf.jpg[/IMG]

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3250_1_zpskxjlpxf1.jpg[/IMG]

                                in de vulopening van de olie zit een rubber spiraal, die was bij mij helemaal kapot van ouderdom en heb ik verwijderd zodat rubberdeeltjes niet bij de olie komen :

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3260_1_zpsmgratu6t.jpg[/IMG]

                                Een 10 tal liter heb je echt wel nodig … en een lift is ook handig, en zeker de aftapplug niet ineens volledig losdraaien want dan krijg je een hete douche :mrgreen:

                                [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3257_1_zps7pdvhifu.jpg[/IMG]

                                  Vandaag tijd gehad voor de oliewissel + filters.

                                  Best is de motor goed warm te rijden zodat de thermostaat open is en je de olie uit de leidingen naar de oliekoeler ook kan weg laten lopen. Met draaiende motor verwijder ik eerst plastic binnenscherm en zijlijst zodat je bij de oliefilter en aftapplug van de thermostaat kan. Als de olietemperatuur boven de 1/3 streep is kan je de motor afzetten en de olie aflaten :

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3233_1_zpst2wpb5zg.jpg[/IMG]

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3243_1_zpshe2iqno5.jpg[/IMG]

                                  De wagen kan dan verder omhoog voor de 2 plastic afdekplaten van de motor te verwijderen, en dan moet je op zoek naar de kleine filter die achter de verwarmingsbuizen zit :

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3234_1_zpshmrfwfok.jpg[/IMG]

                                  De oil filter removal tool (= Porsche nr 000 721 920 40) van bij Carnewal is onmisbaar want de kleine filter zit echt op een onmogelijke plaats :

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3236_1_zpsacgf0bfs.jpg[/IMG]

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3240_1_zpsbm1h2pvt.jpg[/IMG]

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3238_1_zpsqhidrhcf.jpg[/IMG]

                                  in de aftapplug van het carter zit een magneet om ijzerdeeltjes op te vangen, netjes schoonmaken en nieuwe pakking :

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3255_1_zpsainxzopq.jpg[/IMG]

                                  aftapplug thermostaat met nieuwe pakking en rubber :

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3248_1_zpsuuwatftf.jpg[/IMG]

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3250_1_zpskxjlpxf1.jpg[/IMG]

                                  in de vulopening van de olie zit een rubber spiraal, die was bij mij helemaal kapot van ouderdom en heb ik verwijderd zodat rubberdeeltjes niet bij de olie komen :

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3260_1_zpsmgratu6t.jpg[/IMG]

                                  Een 10 tal liter heb je echt wel nodig … en een lift is ook handig, en zeker de aftapplug niet ineens volledig losdraaien want dan krijg je een hete douche :mrgreen:

                                  [IMG]http://i1114.photobucket.com/albums/k540/ROCCO_993/Porsche%20993%20repair/IMG_3257_1_zps7pdvhifu.jpg[/IMG]

                                    Waarom kiezen?

                                    Ik heb met mijn garagist afgesproken dat ik hem bijsta bij alle werken… Nu zaterdag koppeling, daarna groot onderhoud. Ik vertrouw mezelf niet alleen maar op deze manier heb ik ook het plezier van zelf aan de auto te werken!

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 45)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.