Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › Jaarlijks onderhoud 993 – garage of zelf doen?
- Dit onderwerp bevat 45 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door deepee.
-
MakerDiscussie
-
29 april 2015 om 00:50
Hallo,
Ik heb m’n 993 nu iets langer dan een jaar en hij moet dus op jaarlijks onderhoud. Ik heb eens rondgekeken en bij een garage zal dit zo’n 300 tot 500 Euro kosten schat ik.
Maar als ik het technisch bulletin (‘Yearly Maintenance Requirements’) in de sticky lijst van Deepee goed begrijp is het enige dat er moeilijk uit ziet de vervanging van de olie.Ik heb dit nog nooit gedaan, en heb ook het materiaal niet om bvb de auto op te krikken, maar heb al wel een beetje ervaring (oa met verwijderen van een aftermarket alarm, spoiler en zijruit herstellen, ed) dus ik ben nu aan het overwegen om het toch zelf te doen.
Wat denken jullie? Beter niet doen als newbie, of toch maar? Enige tips (heb op Pelican en Rennlist al wat info gevonden)?
-
MakerDiscussie
-
ik heb straks nog een extra voordeeltje bij het olie verversen: in de RS side skirts zit aan de kant van de oliefilter een inspectieluikje zodat je snel en gemakkelijk bij de aftapplug komt van het olietankje.
Lijkt me allemaal wel makkelijk te doen, en je bespaart wat….
maar je hebt geen stempel in je boekjem en krijgt misschien later minder terug voor je 993 omdat de
onderhoudsgeschiedenis niet te trace re n is….
En bij nieuwe olie, en van ander merk zou ik ALTIJD de filter wisselen.
MANN filters bij Mister Auto kosten rond de 10-12 euro…. (mocht je het zelf doen).
Succes !Nogmaals dank voor alle reacties.
Dax, de foto’s zijn inderdaad nuttig. Thanks!
Hey Piet,
Het toeval wil dat de mijne net is binnen geweest voor oliewissel en filters vervangen, tevens ook versnellingsbakolie laten wisselen en het oliecircuit van de wagen laten spoelen met Forté produkten.
Er staan bij mij toch al redelijk veel km’s op dus leek het me wel een goed idee om dat eens te doen.Je olie wisselen is redelijk makkelijk en zou ik zelf ook wel doen, de filters wisselen is op zich ook niet zo moeilijk maar zoals Rocco al zei is dat zonder brug redelijk lastig te doen.
Ik heb een paar foto’s getrokken zodat je alvast kan zien waar de filters zich bevinden.
De wagen op de brug
De bodemplaat verwijderd
De oliefilter aan het rechter achterwiel
De kleine oliefilter op de motor zelf (zie rode pijl). Je ziet hem maar amper, dat blinkend zwart ding ver vanachter. Om deze te kunnen wisselen moet er een buis van de verwarming weggenomen worden en een oliebuis losgemaakt worden om de filter te kunnen losschroeven.
Je ziet het dus, niet echt moeilijk alleen lastig bereikbaar zonder brug.
Ik hoop dat je er wat aan hebt 😉voor mij staat dit werkje gepland in de zomervakantie. de achterbumper moet er dan toch af voor het vervangen van de 4 bumpersteuntjes.
Probeer hem hoog genoeg te krijgen dat je de kunstof beschermplaat onder de motor kan verwijderen voor de 2e aftapplug, de andere zit dan aan het rechterwiel achter de wielkuip.
Ik ga het na de zomer eens doen, eventueel met de filters dan kan ik er hier een verslagje van maken
Bedankt voor alle reacties!
Ik weet dat het er niet eenvoudig uit ziet, maar ik ga het er toch op wagen denk ik. Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat blijkbaar relatief weinig forumleden zelf een klein onderhoud doen aan hun 993.
Ik zou wel om te beginnen alleen de olie vervangen, dus niet de oliefilters (moet immers maar om 48000km volgens Porsche). Dat hou ik voor een volgende keer.
Is er iemand die dit eventueel eens samen wil doen? Liefst natuurlijk iemand met iets meer ervaring;) 2 paar ogen zien altijd meer en als er eens iets onverwachts gebeurd wordt de ‘paniek’ gedeeld;)
Bij een volgend klein/groot onderhoud wil ik dan ook helpen natuurlijk, als wederdienst. Het is me trouwens vooral te doen om iets bij te leren over de fantastische machines die onze 993’s zijn!;)
Zo is dat Deepee !
Bij groot en klein onderhoud neem ik eerst een foto van de kilometerteller met de datum erbij.
Druk die foto af op een A4 en typ daar de gedane werken op uit.
Facturen van aankoop onderdelen er aan vast pinnen en alles in een map.
Van sommige werken zoals kleppen stellen maak ik ook een kleine fotoreeks.[quote=”Rufie” post=204064]…als je alles zelf doet, heb je niks qua historiek.[/quote]
ik houd netjes per datum een overzicht bij van de uitgevoerde (onderhouds)werken met daarbij de facturen van de onderdelen.
da’s ruim voldoende om een bandenschopper van m’n erf te kegelen.Het is allemaal doenbaar voor een liefhebber maar het is gewoon veel aangenamer rechtopstaand onder een auto te kunnen werken. Dan heb je ook meteen een goed zicht op andere zaken die slijtage kunnen vertonen.
De 993 is ietwat overengineerd maar heeft 1 van de meest betrouwbare motoren door Porsche ooit gemaakt, moet je dan als beginner heiliger willen zijn dan hun ingenieurs en persé elke keer de filters willen verwisselen als ze dat bij de opc niet eens doen ?
En dat het bij een goede garagist duurder is is dat niet normaal, die mensen hebben hun ervaring, het gereedschap en gaan al sneller dingen opmerken die niet in orde lijken. Voor dat wonder van techniek die de 993 is moet je ook iets over hebben
Als je online je olie koopt, is het goedkoop.
De dealer rekent wel de volle pot voor olie, denk gemakkelijk 20 euro per liter. Dit maal 12…..
Ik ben zelf niet technisch genoeg en ga er niet zelf aan knoeien.
Trouwens, als je boekje mooi is ingevuld met regelmatig onderhoud, dan levert dat een meerwaarde op bij een herverkoop. Dat compenseert uiteindelijk ook.
Als je alles zelf doet, heb je niks qua historiek.hier ook blij 🙂
bij mijn G is olie laten verversen duidelijk veel simpeler dan bij een 993 als ik hier lees wat er allemaal dient te gebeuren om de wissel van olie en filter uit te voeren, vandaar dat het een pak goedkoper blijkt door tijdwinst…Als ik dat allemaal lees ben ik toch altijd blij dat ik zo’n G-model heb.
(qua onderhoud want de looks van de 993 kunnen me zeker bekoren) 🙂De mijne gaat enkel op de brug bij CCR, geen haar op mijn hoofd dat ik hem thuis ga opkrikken en er onder ga liggen knoeien, als je mijn link bekeken zou hebben zou je toch moeten begrijpen dat er wel wat werk in kruipt bij de 993, de plastic wielkuip moet er uit, de plastic beschermplaat van de motor eronderuit, de ventilatiebuis moet los voor de kleine filter, en je hebt best dit bij de hand : http://www.carnewal.com/products/All;P93;P96;P97;P64;P86;P97;P91;P81/p042/Oil-Filter-Removal-Tool
Wees maar zeker dat je daar een tijdje zoet mee bent als dat je eerste keer is, en bij een Porsche moet je nooit verwachten dat het van de eerste keer gemakkelijk gaat gaan …
[quote=”kleinekastenteufel” post=203930][quote=”Carcentric” post=203887]Krikken jullie ook via het motorblok? Of hebben jullie zelf een (mini)brug?[/quote]
Alleez hupperdepup, eerst leren krikken en dan … nog al de rest… Man toch !!![/quote]
Wel, er is voor alles een eerste keer!;) En het forum is er toch om elkaar te helpen?
Opkrikken op zich is niet moeilijk, zie bvb:
http://www.pelicanparts.com/techarticles/pcar_com/jacking_up2.htmMaar als je ziet hoe ze het daar doen (en op vele andere websites), zie foto onderaan, dan is dit volgens Porsche niet toegestaan en kan het leiden tot schade:
“The vehicle should never, under any circumstances, be jacked up by the motor, gearbox or axles, as this could cause severe damage”
Ik ben dus heel benieuwd of er andere methoden bestaan om een 993 veilig op 2 assteunen achteraan te krijgen zodat je overal aan kan (en dus zonder een brug te gebruiken…:). Oprijplaten werken ook niet (?) want uiteindelijk moet je 1 band verwijderen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.