jaarlijkse rijtaks ???

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 jaarlijkse rijtaks ???

  • Maker
    Discussie
  • ik denk er serieus aan om m’n 914 in te ruilen tegen een 928 s van 1982 (oldtimer dus…)
    NU is de rijtakst voor wagens van minstens 25 jaar oud slechts 30 euro

    maar een collega van mij vertelde mij dat hij gehoord had dat ze dit gingen afschaffen, en dat je dus de volle pot zou moeten betalen (voor een 4.7 l = veel taks 👿 ) indien je hem verzekerd voor dagelijks gebruik ❓ ❓
    is dit waar ❓ ❓ of niet ❓ ❓
    (want als dit waar is…. ik heb echt niet veel goesting om veeeeel taks te betalen……(ik weet niet precies hoeveel je moet betalen voor een 4.7 l ) maar als dit niet waar is, dan is de kans groot dat ik binnenkort met een (rode) 928 s rondrij (lekker zuinige wagen, 8 liter op 100 km ❓ 🙄 😆 😯 )

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
    • tot wanneer je tegengehouden wordt 😉

      men kan zeggen dat men nog nooit geflitst is en dus steeds veel te snel mag rijden. 🙄

      Even serieus. Ales je tegengehouden wordt met o platen zullen ze volgens mij wel alle jaren dat hij zo ingeschreven is terugkeren en zul je een mooie rekening krijgen. + Je moet rekenen dat je met een ongekeurd voertuig rijdt. Sommige hun oldtimer is in een betere staat dan veel “gewone” wagens maar dat betekend niets voor de wet 😉

        Pff, heb jaren met een kever (met o-platen) dag in dag uit naar m’n werk gereden,
        zelfs ‘s nachts, gaan winkelen, nooit problemen gehad 🙄

          dat geld van de belastigenndat krijg je inderdaad wel terug maar gelof maar niet dat je dat onmiddelijk krijgt (dht pas na 1 of 2 jaar ge kent de staat he )

          en dat gene wat hier over die inschrijving gezegt is dat klopt ;maaaaaaaaaar….. we leven in belgie en dat rijtaks probleem en die z plaat kan je natuurlijk omzeilen door 2 wagens afwisselend in te schrijven en dan behoud je de nr plaat en echter een half jaar switch je terug van 1 wagen naar de andere ,dus plaat blijft behouden en taksverschil wordt wel gecompenseerd en je kan telkens je nr plaat gebruiken om uw eige wagen terug op de baan te zetten met uw eigen platen

          denk dat je dan zelfs een stuk van de tweedehands wet omzeild is ook zo het geval wanneer een auto van de ouders op de kinderen gezet wodt dan is het enkel een administratieve keuring

          idem dito voor biv die wordt slechts 1 malig aangerekent per voertuig wel te verstaan

          en dat ganse oldtimer reglement is een grote zak lucht als je alles gaat uitpluizen vrees ik ervoor dat je met een oldie in belgie slechts 50 km per uur mag rijden allemaal niks aan de hand tot de dag dat je geflitst wordt en dan zullen ze u wel komen vertellen hoe dat hier zit , heb er zelfs al horen vertellen dat uw auto verboden tot verkeer veklaren en dat je je dan terug op de keuring mag aanbieden allemaal geen probleem zolang er niet te veel aan het voertuig veranderd is

            Ja ,als je de nr plaat inlevert krijg je de resterende maanden terug.
            Maar dan moet je wel elke keer met garageplaten naar de keuring en nieuwe platen aanvragen als je hem terug in verkeer wil brengen.

              Bestaat er een mogelijkheid om de wagen gedurende bv 5 maanden in het verkeer te houden en de resterende belasting te recuperen ?

                Bestaat er een mogelijkheid om de wagen gedurende bv 5 maanden in het verkeer te houden en de resterende belasting te recuperen ?

                  Rekening houden met de datum van inschrijving.
                  M.a.w als je de wagen zou inschrijven in september 2009 betaal je nog een vol jaar aan belastingen. 👿

                    Wie kan mij aangeven vanaf wanneer je de verlaagde verkeersbelasting betaalt ? Heb zopas een 911 3,2 targa van oktober 1984 aangekocht. Ik dacht in oktober 2009 ?

                      [quote=”911-lover”:1hnv7ux7]Die O-plaat heeft verzekeringstechnisch idd niets te betekenen en in het buitenland is het geen enkel probleemEnkle in ons landje doen ze er moeilijk over en idd enkel vanwege die lage wegentaks[/quote]

                      Dan heb jij nog nooit iets meegemaakt met de verzekeringen !!!

                      Ik zou toch niet graag in u schoenen staan als je met O platen b.v. een ongeval veroorzaakt in het buitenland.

                      Schade zal wel betaald worden maar aangezien de wet duidelijk is overtreden heeft de verzekeraar een serieuse “stok achter de deur”.

                      Verzekeraars geven dezelfde groene kaart voor O platen dan voor gewone inschrijvingen waar o.a. alle de “gedekte” landen op voorkomen, mischien is dat wel een lacune in het systeem. Maar de wet omtrent het gebruik van de O plaat zal wel primordiaal zijn en is duidelijk omschreven.

                      Als je wagen in orde is ga dan jaarlijks naar de keuring, rijtaks blijft dezeflde en verzekering is niet veel duurder.

                      Yvan

                        Die O-plaat heeft verzekeringstechnisch idd niets te betekenen en in het buitenland is het geen enkel probleemEnkle in ons landje doen ze er moeilijk over en idd enkel vanwege die lage wegentaks

                          met O-plaat naar China is zelfs mogelijk, wist niet dat dit maar 25 km van Gent was ???

                          Als ge de binnenbaantjes een beetje kent… 😉

                            [quote=”porschky”:1ekzsqua]nu, ik begrijp de onrust bij oldtimerbezitters en -liefhebbers wel, want we kunnen niet ontkennen dat we met de regelmaat van de klok voorstellen horen, tegenwoordig vaak onder de noemer ‘milieu’, die weinig goeds laten voorspellen… denken we maar aan het krantenbericht dat ook hier gepost werd inzake de plannen van Berlijn om oldtimers te verbieden omdat ze ‘te vervuilend’ zouden zijn… 🙄

                            Zou er eigenlijk heel streng gecontroleerd worden op die toepassing van de 25 km regel? (al vrees ik wel dat als je ‘een mooie plets zet’ met die auto, die fameuze kleine lettertjes natuurlijk wel weer opeens heel belangrijk zouden kunnen worden… verzekeringen kennende 😯 )[/quote]

                            controle : soms wel soms niet, kijk maar eens naar het filmpje op https://porscheforum.be/viewtopic.ph … 752f4a7f7e

                            met O-plaat naar China is zelfs mogelijk, wist niet dat dit maar 25 km van Gent was ???

                              als de arm der wet hier in de omgeving een O plaat ziet rijden sta je in 90% van de gevallen aan de kant voor controle… enkele kennissen van me hebben zo al boetes gekregen…

                                😯 😯 dat gaat toch niet door gaan hoop ik 😯

                                  nu, ik begrijp de onrust bij oldtimerbezitters en -liefhebbers wel, want we kunnen niet ontkennen dat we met de regelmaat van de klok voorstellen horen, tegenwoordig vaak onder de noemer ‘milieu’, die weinig goeds laten voorspellen… denken we maar aan het krantenbericht dat ook hier gepost werd inzake de plannen van Berlijn om oldtimers te verbieden omdat ze ‘te vervuilend’ zouden zijn… 🙄

                                  Zou er eigenlijk heel streng gecontroleerd worden op die toepassing van de 25 km regel? (al vrees ik wel dat als je ‘een mooie plets zet’ met die auto, die fameuze kleine lettertjes natuurlijk wel weer opeens heel belangrijk zouden kunnen worden… verzekeringen kennende 😯 )

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.