Home › Forum › Zeverhoekje › Je wagen wassen met bacterie…
- Dit onderwerp bevat 43 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 5 maanden geleden door
bollocks.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Yep, vliegen en andere geplette vliegende insecten, duivestr***, die vette druppels als je onder bomen parkeert, …. alles weg! :respect2:
Wieldeksels zijn niet volledig proper, als ik er met een doek over wrijf, zie ik er nog zwart af komen, maar het komt er tenminste af…. dat kan je niet zeggen van veel andere producten, zelfs al schrob en schuur je…Weekje mee rijden en dan opnieuw zelfde wasbeurt geven, en zien of het resultaat beter is…..
(en zelfs indien niet, toch tevreden met resultaat!) :up:@vandamme….
Neen, gelukkig niet :happy:
in tegendeel, ik denk zelfs dat je die wagen ook nog proper krijgt…. ik zeg niet hersteld hé, alleen proper 😉De resultaten zijn verbluffend….
Zonder ook maar met een borstel of spons te zijn gepasseerd….
Ziet er niet slecht uit…..
Resultaat op natte wagen, onmiddellijk na het afspuiten.
Volgens Marc is het niet nodig de wagen af te drogen als je met regenwater werkt, stadswater kan wel kalksporen achterlaten…
Wij werken met putwater, zit weinig kalk in, maar toch maar afgedroogd om zeker te zijn en resultaat te kunnen zien op droge lak.Resultaat: Ziet er zeker niet slecht uit…
Zeker omdat de wagen zo vuil was, zou een eerste keer niet echt schitterend zijn (Marc had mijn wagen gezien, zeker die wieldeksels zouden misschien wat hulp nodig hebben). Al moet ik zeggen dat het vrij goed mee valt….
In totaal, met klaarzetten hogedrukreiniger, afvullen vernevelspuit, inspuiten, een 2de keer, afspuiten met hogerdrukreiniger en afdrogen (vergeet ook niet de foto’s maken ) ben ik minder dan 20 min bezig geweest…..Volgens Marc laat het product ook een film achter die de wagen beschermt tegen nieuw vuil, “je zal dat wel merken bij de eerste regenvlaag…. er blijft minder vuil hangen”. We zullen wel zien, ze geven de komende week toch weer wat kans op onweer….
Naarmate je het product meerdere keren gaat gebruiken, wordt het resultaat beter…. vond het nu al vrij goed, al kan ik na een eerste gebruik niet zeggen dat het resultaat beter is dan een handwas…. scheelt niet veel, maar toch….
Volgende keren zullen uitsluitsel brengen.
Kort samengevat, naar de carwash rijden en hem daar laten wassen, met risico op krassen, niet volledig gedaan, …. voor ongeveer 10 à 15€ en vaak meer dan een uur weg, kost het ne nu 20minuten en ongeveer 4€ product (voorlipog 12€/5L bus, maar prijs zal stijgen naar 18€/5L – draaien nu break-even als lanceerprijs, maar door de enorme reactie moeten ze investeren in meer en uitgebreidere productiecapaciteiten en bijkomende personeelskost (wat hij vroeger allen deed, moet nu met 2 man…. en uiteindelijk werk iedereen om iets te verdienen hé….
Mijn idee: zeker geen slechte eerste ervaring….
Op de verpakking staat: niet gebruiken in volle zon….
Zal de raadgevingen maar volgen en dus gewacht tot de zon minder was, intussen had de wagen wel de hele namiddag in de volle zon gestaan… zwarte lak, zon, … misschien niet de ideale combinatie, maar we proberen het…. op warme lak.Product in een vernevelaar gedaan en wagen ingespoten…. daar warmte droogde product direct op, dus iets later een tweede laag gegeven, in totaal ongeveer 1.5L product verspoten. Bij koude carrosserie zal 1 keer volstaan….
Vervolgens product 5 tot 10 minuten laten werken, genoeg tijd om de hogedrukreiniger aan te sluiten, en watertoevoer te regelen….
Zelfs na een tweede inspuitbeurt bleek product nog te snel op te drogen….
Bon dan is het maar zo, tijd op de hogedrukreiniger te starten….Verkeerde foto in eerste bericht, mod, wil je verwijderen aub…. #268712
bericht is weg 😉
Dus , zoals beloofd…. ik ben vanmiddag het product kunnen geen halen…. op afspraak en op voorhand bellen om te reserveren, voorlopig maximaal 2 bussen per persoon, en zal komende week woensdag (bellen VOOR 10u als je kans wil hebben) …. de laatste productie zijn voor ze in verlof gaan… 14 dagen…
Er was de pers gevraagd om te wachten met publiceren tot nu hun verlof, zo hadden ze tijd om een voorraad aan te leggen…. maar zoals gewoonlijk kon de pers niet wachten…. nieuws is zelf doorgegeven naar Nederlands persbureau en de radio zonder dat ze van iets wisten… tot het extreme toe… vorige zaterdag avond; 20.30u, telefoon van een Nederlander… ‘goede avond meneer, ik bel U binnen 10min terug….’ …. 10 minuten later; ‘Goede avond meneer, kan U iets vertellen over uw autowasproduct? U bent live in ether op radio….”…Soit, mijn ervaringen:
Zoals gezegd; zal het uitproberen op de DD, een zwarte opel Ingisnia die intussen 3 weken niet gewassen is en op die drie weken tijd ongeveer 4000km gereden heeft, gezien het weer van de laatste weken kan je je wel wat voorstellen….
Vuil genoeg? Mijnen baas had er in elk geval een opmerking over gemaakt, ‘Ga jij zo bij je klanten?’
Attachments:Dus , zoals beloofd…. ik ben vanmiddag het product kunnen geen halen…. op afspraak en op voorhand bellen om te reserveren, voorlopig maximaal 2 bussen per persoon, en zal komende week woensdag (bellen VOOR 10u als je kans wil hebben) …. de laatste productie zijn voor ze in verlof gaan… 14 dagen…
Er was de pers gevraagd om te wachten met publiceren tot nu hun verlof, zo hadden ze tijd om een voorraad aan te leggen…. maar zoals gewoonlijk kon de pers niet wachten…. nieuws is zelf doorgegeven naar Nederlands persbureau en de radio zonder dat ze van iets wisten… tot het extreme toe… vorige zaterdag avond; 20.30u, telefoon van een Nederlander… ‘goede avond meneer, ik bel U binnen 10min terug….’ …. 10 minuten later; ‘Goede avond meneer, kan U iets vertellen over uw autowasproduct? U bent live in ether op radio….”…Soit, mijn ervaringen:
Zoals gezegd; zal het uitproberen op de DD, een zwarte opel Ingisnia die intussen 3 weken niet gewassen is en op die drie weken tijd ongeveer 4000km gereden heeft, gezien het weer van de laatste weken kan je je wel wat voorstellen….
Vuil genoeg? Mijnen baas had er in elk geval een opmerking over gemaakt, ‘Ga jij zo bij je klanten?’
Mush, je bent niet de enige die wil dat het werkt…. zal vele uren poetsen besparen… ik test het uit….en hou jullie op de hoogte! :up:
Ik probeer volgende week ook even die tester voor de motorfiets eens te vragen hoe ver zij staan met de test…. :popcorn:Begrijp me niet verkeerd hé Bollocks? Ik zou niet liever hebben dan dat dat spul doet wat het belooft, da’s “a dream come true” moest het zo zijn :up:
@Hendrik, klopt, mijn fout…. gisten zijn net iets anders, die bacteriën komen enkel voor in ‘zure bieren’ zoals lambiekbieren, witbieren, vlaams bruin en dergelijke…. Lambiek zou zelfs niet mogelijk zijn zonder die wilde gisten en bacteriën….(maar we gaan hier geen brouwcursus beginnen…. dat zou ons te ver leiden…. :drink: )
Klinkt goed bollocks. :up: :popcorn:
In sommige bieren worden in beperkte mate melkzuurbacteriën gebruikt, lactobacillus. Maar dat is altijd ondergeschikt aan de gisten.
😉
Ook is gist een schimmel, familie van de paddestoelen.
:coolness:Intussen meer info gekregen…. was al uitverkocht na de heisa in de pers…. produceren maandag nieuwe lading….
@ Mushroom, je moest eens weten wat er allemaal niet zou lukken als er geen bacteriën waren…. de wondere wereld van bactec heeft nog lang zijn grenzen niet gevonden (mijn zoon is bio-technieker en wat die soms komt vertellen….. testen die ze doen of gedaan hebben…. grenst aan het ongelofelijke…. ! Ter info, weet je hoe ze vandaag olierampen bestrijden…. juist ja, met bacteriën, wist je dat alle waterzuiveringsstations draaien op bacteriën….wist je dat je waspoeder ‘wast witter dan wit’ of gelijk welk ander, werkt dank zij bacteriën….). In de volksmond is een bacterie iets waar je ziek van wordt…. in de wetenschap is een bacterie iets dat ons in leven houdt…. Btw, zonder bacteriën is er ook geen bier, wijn, alcohol….! Vraag maar eens aan een brouwer…. alleen noemen ze het daar ‘gist’!
Soit, terug naar de contactfree cleaner: Blijkt een mengeling van verschillende bacteriën te zijn die in slapende toestand gebracht worden en in de juiste concentratie (lees kant en klaar) verkocht worden.
Door het vernevelen op de te reinigen oppervlakte komen ze in contact met lucht en worden weer actief. Zodra ze ‘wakker’ zijn, hebben die beestjes honger en beginnen op te vreten wat ze tegen komen, en wat op hun menu lijstje staat. Niet alle bacteriën eten hetzelfde…. vandaar de mengeling.
Na het vernevelen van het product op je wagen, motor, …. moet je ruim met water afspoelen…. eventueel met hogedrukreiniger of met tuinslang…. Er zit ook een glansmiddel in verwerkt zodat indien je met regenwater of putwater (kalkvrij) werkt, je de wagen zelfs niet meer moet afdrogen maar streeploos kan laten opdrogen.Wanneer stoppen ze met eten? Wanneer hebben ze genoeg?
Bacteriën hebben niet het eeuwig leven (zitten hier bio techniekers of bio ingenieurs?) maar vermenigvuldigen wel snel. Kort uitgelegd, ze vreten zich vol en ‘ontploffen’ maar intussen hebben ze zich wel al gedeeld zodat de colonie in stand blijft en de reiniging verder kan gaan.
Bepaalde bacteriën pakken atmosferische vervuiling aan, anderen biologische, noch andere vetten en oliën, …. maar 1 ding hebben ze allemaal gemeen, in slapende toestand gebeurt er niks, eens ‘levend’ (of actief zo je wil) als je ze in contact brengt met water, sterven ze af! Product moet op droge ondergrond aangebracht worden, en eens je ze wegspoelt met water worden ze inactief. Je wagen wassen op het gazon kan dus geen kwaad….
Er zijn uitgebreide testen uitgevoerd op alle mogelijke onderdelen en materialen die in de automobielwereld gebruikt worden, momenteel worden ook testen uitgevoerd op motorfietsen voor oa de reiniging van het motorblok enz…. dat is een van de moeilijkste zaken om proper te houden (ik heb ervaring, geloof me). Als het resultaat van deze testen goed is, weet ik al wat mijn volgende reinigingsproduct zal zijn (ik weet wie de testen uitvoert, en als die zegt dat het ok is, dan geloof ik hem!) Jammer genoeg kwam er weer een lading nieuwsgierigen toe en hebben we niet verder kunnen praten, er blijven nog een aantal vragen die niet gesteld werden, oa hoe het product reageert op wax of andere beschermingslagen die je aangebracht hebt.
Wat ik wel weet, is dat eens je met het product werkt, de volgende reinigingsbeurten gemakkelijker zullen zijn, de eerste keer kan nog wat hulp met een spons nodig zijn (bv de typische zwarte aflopers op mobilhomes zijn de eerste keer niet volledig weg)De man heeft zijn idee opgeraapt door in zijn actieve loopbaan regelmatig in contact te zijn geweest met bio-processen en reiniging van oa machines en installaties voor voedingsmiddelenproductie of verwerking. Intussen wordt zijn deur plat gelopen door jan en alleman, van de bompa die het beu is zijn wagen te kuisen met de hand , tot jonge ingenieurs in dienst van een of ander bedrijf dat op de eerste rij wil staan om het product te verdelen, op te kopen, ….. (toen ik er was stond er een jonge Nederlander, die heel bewust op de achtergrond bleef maar toen we wilden vertrekken en de uitvinder vroeg of er nog vragen waren, heel nadrukkelijk zei dat hij zichzelf graag even persoonlijk wilde voorstellen….. je snapt het wel, business is business….
Als dit product echt zo goed werkt als beweerd en geen nevenwerkingen heeft, dan zou de reinigingswereld wel eens op zijn kop kunnen staan…( al denk ik dat de techniek al heel lang wordt toegepast in heel specifieke sectoren, maar het niet naar het grote publiek gekend is, omdat je nu eenmaal meer kan verdienen met een dure autoshampoo of een zogezegd speciaal product voor de reiniging van dit of dat)
Soit, ik heb product besteld en wil zelf ook eens een test doen….
Je leest het wel als het werkt of als ik geen wagen meer heb omdat hij volledig opgevreten is door die beestjes…. :happy:Ik word er ook alweer ernstig nerveus van die vragen:
– wat eten ze wel en wat eten ze niet?
– en wanneer zijn ze uitgegeten?Bollocks, misschien eerst proberen op een kinderfietsje (niet in de garage stallen :wtf: ).
Ik hou het voorlopig ook bij 2 emmertjes en een washandschoentje… :coolness:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.