Kap probleem bij het sluiten

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Kap probleem bij het sluiten

  • Maker
    Discussie
  • Kom daarnet thuis van een ritje met mijn 2001 cabriolet en krijg de kap niet meer dicht.
    De kap komt omhoog, nadert het frame van de vooruit en tikt deze aan met de haak (de haak staat in open stand). De haak geraakt er dan toch nog onderdoor maar doet geen poging te sluiten. Er blijft een zoemend geluid van uit het systeem achter de achterste zitjes komen. Voor het overige is de kap achteraan volledig dicht.
    Welke acties kan ik ondernemen?
    Iemand een gelijkaardige ervaring met oplossing?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • Met de handige gids toegang gekregen tot de kapruimte.
      Wat mij onmiddellijk opviel was de vochtige plek welke hydraulische olie blijkt te zijn.
      Ook zie ik vloeistofniveau in het vatje, althans ik zie geen aftekening dus ik ga ervan uit dat dit leeg is.
      Nochtans beweegt de kap nog…….
      Ik denk dat we richting Berlare moeten……

      1.jpg

      2.jpg

        Got it.
        Goede tip ook. Bedankt daarvoor.
        Wordt een zondag oefening maar laat zeker het resultaat met eventuele foto’s weten.

          [quote=”johandepuydt” post=211316]… Misschien dat deepee mij nog wat meer technische uitleg kan bezorgen. Ik dacht via de achterzitjes dieper in het systeem te kunnen duiken maar bots je op de massieve koprolbeschermers.[/quote]

          HIER staat het deel van het 996 werkplaatshandboek mbt de softtop online. hiermee moeten ze het in een OPC ook stellen om het op te lossen.
          graag een seintje wanneer je het hebt afgeladen of niet meer nodig hebt met fabian z’n info, dan kan ik het terug offline halen.
          [u]
          TIP[/u]: opletten met manueel helpen bij het bewegen van de kap. gebruik niet teveel kracht want er zitten plastic breekbouten/koppelingen tussen gemonteerd om te voorkomen dat alles krom trekt bij een hapering aan één kant.
          als je deze kapot maakt heb je er een extra probleem bij gecreëerd.
          [i]
          EDIT: wsm = offline[/i]

            Thanks Fabian, dit is wat ik nodig heb. Helemaal geweldig!

                Fabian,
                Probleem lijkt momenteel om aan de controlbox te geraken. Ik dacht deze te kunnen bereiken via de achterzitjes maar is niet zo volgens wat ik zag 🙁 Fluke meter heb ik en ook andere tools. Alle verdere info welkom. Het wordt net goed weer 🙂

                  Johan,
                  als je met een multimeter kan werken kan je het volgende proberen om de oorzaak te achterhalen :

                  Stuurunit van de cabriokap eruit halen (onderdeel 6)

                  Met de multimeter alle microswitchen ohms (weerstand) uitmeten.
                  Best met 2 personen zodat de ene persoon de microswitch kan bedienen en de andere de uitlezing van de multimeter.

                  Zal vandaag wat info verzamelen ivm de klemmen van de control-unit.

                  Grtz,

                  Fabian

                    Goed…..deze morgen de hardtop eraf en terug een poging ondernomen.
                    Terug een ander verhaal. Het achterdeksel zet zich omhoog en niets meer buiten war opeenvolgende relaisklikgeluiden welke vermoed ik vanachter het dashboard komen.
                    Ben zelf wat aan de kap beginnen trekken, achterklep met de knop terug naar beneden gelaten en opnieuw begonnen.
                    Driewerf hoera, de kap sluit zich volledig normaal. Ik durf ze nu niet meer openen. Misschien dat deepee mij nog wat meer technische uitleg kan bezorgen. Ik dacht via de achterzitjes dieper in het systeem te kunnen duiken maar bots je op de massieve koprolbeschermers.

                      [b][i]a.u.b niet quoten bij rechtstreeks antwoord.
                      en wil je quoten bij andere antwoorden, dan alleen het gedeelte quoten wat van toepassing is.[/i][/b]

                      Bedankt, ik ga hiermee aan de slag.
                      Wordt vervolgd…….

                        Hier zie je alle switches en potentiometers van het kapmechanisme:

                        [size=2]1 – Rocker switch
                        2 – Display in on-board computer
                        3 – Microswitch, latching hook (windscreen frame)
                        4 – Microswitch, convertible-top lock (convertible-top side)
                        5 – Potentiometer, convertible-top interrogation
                        6 – Control unit
                        7 – Microswitch for convertible-top compartment lid (locked)
                        8 – Potentiometer, convertible-top compartment lid interrogation
                        9 – Microswitch, left/right rear section flap up and down
                        10 – Coding, control unit for rear comfort system
                        11 – Microswitch for lower part of lid lock

                        Finally there are three electrical checks for the top to activate properly as long as:
                        • Terminal 15 is connected via ignition.
                        • No speedometer signals greater than 50 km/h (30 mph) are present.
                        • Engine compartment lid is closed (input not at ground potential). [/size]

                        meer uitleg vind je HIER en mocht je het alsnog nodig hebben, dan kan ik je deel 6 van het werkplaatshandboek bezorgen via dropbox.
                        en zoals youyou schreef kan je idd het systeem wel resetten, maar daarvoor heb je een durametric of dergelijke nodig.

                          resetten zoals de kap openen, de auto afsluiten eventjes wachten, terug starten en dan de kap sluiten. Ik denk gewoon mee maar ben geen specialist.

                            De vergrendelhaak blijft open staan en gaat dus niet in de opening waar de switch zit (welke klikt als je deze raakt).
                            Ik denk eerder aan een switch van het kapgedeelte maar zou in dat geval graag de locatie kennen.

                              Resetten?

                                Als het werkt zoals de oudere types dan duwt het dak dicht tot eindpunt en dan wordt een switch ingedrukt waardoor de unit weet dat hij moet stoppen met dakmechanisme en overgaan op het sluitingsmechanisme … dus als die switch niet werkt probeert hij nog verder te duwen vandaar het gezoem en wil hij niet beginnen met het sluiten

                                  heb je al geprobeerd om te resetten?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.