Karmann Ghia met Porsche onderdelen project.

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s Karmann Ghia met Porsche onderdelen project.

  • Maker
    Discussie

  • Wim

      Heb voor mij zelf een nieuw project opgestart aangezien ik toch wat vrije tijd over heb. 😆
      Het betreft een Karmann Ghia cabrio uit 1967 met de kleine lichten.
      Wat ga/heb ik al gedaan.
      Auto gekocht 3 maand geleden.
      Motor en bak van VW/Porsche 914 2.0 gekocht, moet nog wel geleverd worden. 😉
      Armaturen plaat gekocht voor klokken winkel 911 te plaatsen, dus krijgt een volwaardig 911 dashboard, en komt er aan via de post.
      Kabelboom laten maken voor 12V.
      VW chassis word omgebouwd naar IRS ophanging, steek assen e.d zodat ik alles van een Porsche 924 turbo of 944 kan plaatsen van remmen, schijven en ophanging, en zoek ik nog.
      Dus mijn bedoeling is een auto te bouwen die in het huidige verkeer zeer goed mee kan, betere wegligging heeft, maar wel met de klassieke looks aan de buiten kant.
      Hier al een paar foto’s van de auto en chassis.

      Hieronder al een paar foto’s van werk aan het chassis.
      Ze hadden al eens de oude bodem delen eruit geslepen, maar de punt lasnaden laten zitten.
      De reden zie je wel, en om daar op weer de nieuwe te lassen krijg je weer hoogte verschil, en zou op de lange duur toch niet goed gekomen zijn door het aanwezige roest.
      Bodemplaten voor de Karmann Ghia zijn ook besteld, dus kunnen we op korte termijn gaan inlassen.

      Hoop dat dit project jullie goedkeuring kan dragen, omdat ik natuurlijk de boel niet meer origineel ga maken.
      maar wat wil je met een 1200cc en 34PK nog in deze wereld. 💡

    15 reacties aan het bekijken - 376 tot 390 (van in totaal 709)
      • :respect2: :respect2: :respect2:
        Nu heb ik zeker geen zin meer om aan de Targa te beginnen! 😉

          fantastisch Wim :first: :respekt: :respekt: :respekt:

            Geweldig manne :respect2:
            Nu weet ik dat ook weer se
            Dit forum (zeker Wim) is toch nogal educatief zenne :applaus:
            Ooit, maar dan ook ooit zal ik dat ook eens proberen, maar misschien ook nooit 😀
            Jullie zijn echte stielmannen

              :hail: :hail: :hail: :up: :up: :up:

                Het doet veel plezier om te zien dat er nog vakmensen met liefde voor de stiel zijn :applaus:

                  Zei iemand hier al “vakmanschap”? 😉 😆

                  :respekt:

                  Wat een prachtig werk!

                    Puur vakmanschap!
                    :respekt:

                      Real Old School, TOP TOP TOP !!!!!!!

                        :respekt: Prachtig vakmanschap! :respekt:

                        Wim

                          Deze middag het achterscherm geplaatst, en zal daar een kleine uitleg van geven hoe dit in zijn werk gaat om dit perfect te krijgen.
                          Allereerst gaat het scherm op zijn plaats en word met een paar hechtingen vast gezet, en als de uit lijning goed is komen er daar meerdere prop lassen bij.

                          Nu moet de naad boven op het scherm netjes gelast worden zonder vervorming, en dit doen we met TIG en een draad die gemengd is van kopen en staal.
                          Maar eerst trekken we met de spotter het scherm in het goede model.

                          Daarna gaan we met het TIG apparaat aan de gang.

                          Door het lassen vervormd deze plaat enigszins, maar niet zoveel als bij MIG omdat de warmte geconcentreerder blijft.
                          En de laatste vervorming die eerst duidelijk gemaakt is met een rasp, komt weer in de plooi door de spotter.

                          Daarna krijg je een mooi vlak oppervlak met een kleine verdieping door het TIG lassen.

                          Nu gaan we vertinnen, dus de vertin pasta word op het goed blanke metaal gezet met een kwast.

                          Door het verwarmen van de pasta zet deze zich om in een dun laagje tin wat verbinding aangaat met metaal, en voor de hechtlaag zorgt van de tin die daarop komt.

                          Voor we de tin kunnen opbrengen, moet eerst het vuil wat door verwarmen uit het metaal gekomen is verwijdert worden.
                          Dit doen we met water ontvetter.
                          Doe je dit niet zal de tin op bepaalde plaatsen slecht hechten.

                          Dan gaat de tin erop, deze wordt er grof opgezet, maar onderste deel gelijk goed vloeibaar maken zodat die tussen de naden van de las loopt.

                          Daarna wordt de tin met de brander verwarmd, en met vethout open gestreken in model van scherm.

                          Met dit als resultaat.

                          Dan nemen we verschillende groftes van raspen en gaan we overtollige tin weg schrapen tot alles mooi in model staat.
                          Spuitplammu is dan voldoende om alles mooi strak te krijgen.

                          Ik hoop jullie zo weer een beetje duidelijkheid van het carrosserie werk bij gebracht te hebben, en natuurlijk kan het ook simpeler en minder werk, en dat is vol strijken met staal plamuur. 😉

                            Ik heb zelf een karmann nog niet in deze mate zien gerestaureerd worden ….Jullie halen hem echt met de nadruk op compleet uit elkaar 😯 … ik word er een beetje stil van :popcorn:

                            Wim

                              Weer wat verder deze week, dus we beginnen stilletjes op te bouwen.

                              Wat hebben we gedaan, als eerst het achterscherm door het Engelse wiel gehaald voor de lassen te pletten en de rondingen goed te krijgen zoals jullie op de vorige foto’s al gezien hebben.
                              Daarna in de Etch primer gespoten, en daarna een roestwerende op met zink houdende chassis lak gebruikt voor de binnen kant, en daarover komt dan nog de steenslag coating die weer in de kleur komt.

                              De binnenste wielkasten zijn strak gezet met wat tin, en daarover de zelfde behandeling als hierboven beschreven.
                              Dit doen we nu gelijk goed, omdat je daar straks amper nog bij kunt komen.

                              Achterscherm kan er nu op gelast worden.

                                Wim,

                                dit is meer dan vakwerk!! Het is de eerste keer dat ik je project zag, en ik ben zwaar onder de indruk. Zelf ken ik ook meerdere goede plaatslagers, koetswerkherstellers, … maar dit overtreft alles.

                                R E S P E C T ! ! :respekt:

                                Keep up the good work. :respect2:

                                Gijsbeer.

                                  deze gaat toch een specialke worden, :first: :respekt:

                                    Hé die komt mij bekend voor :sarcastisch
                                    Mooi werk Timo en Wim :up:

                                  15 reacties aan het bekijken - 376 tot 390 (van in totaal 709)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.