Hmmm, ik zal proberen een zo duidelijk mogelijk antwoord te geven.
Het komt erop neer dat het carter (waar de olie zit) van je motor onderhevig is aan drukschommelingen (op en neer gaande zuigers hebben, naast de compressie boven de zuiger ook een compressie naar het carter toe bij een neergaande beweging).
Moest je carter hermetisch afgesloten zijn, zou je drukopbouw krijgen in je carter wat je vermogen negatief beïnvloedt, daarom is er carterventilatie (om een stabiel drukniveau te hebben).
Echter bij een warme motor kan er natuurlijk oliedamp vrijkomen uit de carterverluchting, bij een injectiemotor wordt deze aan de inlaatzijde in de motor gevoerd samen met de aangezogen verse lucht om zo het milieu te sparen 🙂 (olie verbrandt ipv te verdampen in het milieu).
Aangezien bij deze motor geen injectie meer aanwezig is, en je zeker geen olie in je carbu’s wil, moest er een andere oplossing komen.
Bij sommige motoren laten ze die carterontluchting gewoon open (met een filtertje erop om geen vuil op te vangen) (maar dan wordt je motorcompartiment snel een smeerput).
De “propere” oplossing is de oliedampen op te vangen in een “puke”tank waar deze neerslaan door oververzadiging en afkoeling en vervolgens terugstromen in het carter.
Voila, heel beknopt, maar ik hoop duidelijk 🙂