Hoi Alain!
Iedereen zal je wellicht een aankoopkeuring adviseren, maar als je gaat kijken zou ik op het volgende letten;
Normale dingen die je bij elke auto moet checken;
– start de auto met koude motor en let op de (kleur) damp die uit de uitlaat komt
– auto moet zonder te stotteren mooi stationair lopen en soepel overschakelen in de versnellingen
– bij remmen stuur lichtjes vasthouden en voelen of de auto niet naar links/rechts trekt
– check voor roest/oxidatie rondom spatborden en ramen, en onder vloermatten
– check voor schade; vraag het de verkoper en controleer de sluitnaden
– check op olielekkage(s)
Specifiek 928;
– check deurrubbers en rubber achterklep
– check werking koplampen en verwarming/airco
– check op roestvorming accubak (in kofferruimte onder reservewiel)
– tijdens de proefrit zul je waarschijnlijk de smaak te pakken krijgen, dat de auto zwaar stuurt is heel normaal
– na de proefrit de auto laten lopen en controleren of de ventilatoren beide gaan draaien + op dubbele snelheid gaan draaien. Als je de airco aanzet moet het toerental ook omhoog gaan.
– kijk of alle interieurlampjes branden, dit zijn er 5. De lampjes zijn duur (€ 45/st) echter de kabelboompjes er naartoe opnieuw aanleggen is nog een stukje duurder…
– controleer de werking van de elektrische ramen (en de lampjes in de deur) met de deuren ver open. Stroomkabeltjes willen nog wel eens haperen.
– controleer werking van de elektrische stoelen, dashboardverlichting. De knoppen in de middenconsole van ramen/ruitenwisser achter en schuifdak zijn niet verlicht, ook de versnellingen zijn niet verlicht (naast de pook), de versnellingen zie je in het dashboard.
Wat een hoop he… meestal is de 1e indruk de beste.
Auto moet goed rijden en stoppen. Als er tekens zijn van achterstallig onderhoud of laten staan of 1500/jr achterstallig onderhoud van de prijs af.
Deze specifieke GTS ken ik niet, maar op de foto ziet de bijrijders airbag er niet zo gezond uit…, checken op schade dus!