Keuring bij verkoop

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Keuring bij verkoop

• Maker
    Discussie

• Tom

Beste forumleden,

Ik ben hier in een bijzondere situatie: wat als je een wagen koopt van een particulier die hem nooit heeft ingeschreven? Moet de verkoper dan nog naar de keuring voor verkoop? Of blijft de vorige keuringsbewijs nog geldig?

Daarnaast had ik nog graag geweten of er zaken zijn waar je moet op letten bij een wagen die 2 jaar heeft stilgetsaan.Verkoper heeft zeer occasioneel wat gereden met platen van andere wagen. Ik vermoed dat dit niet optimaal is? Zijn er specifieke zaken waar ik moet op letten? Pakkingen, lekken,…?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Tom

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
      • [quote=”911Tom” post=219107]… had ik nog graag geweten of er zaken zijn waar je moet op letten bij een wagen die 2 jaar heeft stilgetsaan.Verkoper heeft zeer occasioneel wat gereden met platen van andere wagen. Ik vermoed dat dit niet optimaal is? Zijn er specifieke zaken waar ik moet op letten? Pakkingen, lekken,…?[/quote]

indien de vorige eigenaar effectief om de 3 maanden de auto heeft warm gereden en dan goed gestald, dan hoeft er geen probleem te zijn. zaken waar ook nog op te letten zijn remmen die vast zitten, remolie die vocht heeft aangetrokken, batterij die leeg gelopen is en stuk gegaan, oude benzine in de tank, motorolie zeker te vervangen (= smering + koeling bij een oudje) …

Toch even onderscheid maken tussen keuringsbewijs en aanvraag om inschrijving…
          1.Indien die particulier de wagen gekocht had(tweedehands) met daarbij een aanvraag om inschrijving afgeleverd door de vorige verkoper:deze blijft slechts 2 maanden geldig.Is de termijn van 2 maanden verstreken,en in de veronderstelling dat je tegelijk met de aankoop ook de wagen wenst in te schrijven,dan dient de wagen opnieuw bij de keuring aangeboden voor een keuring voor verkoop,teneinde een aanvraag om inschrijving te bekomen om de wagen te registreren op je naam.
          2.of deze particulier had de wagen gekocht zonder aanvraag om inschrijving :ook dan heb je, om de wagen te registreren op jou naam,
          een aanvraag om inschrijving nodig:dus keuring voor verkoop met keuringsbewijs en carpass.
          In beide gevallen dien je zelf naar de keuring te gaan: dit kan met de nummerplaat van een wagen op jou naam ingeschreven:op de aanvraag tot inschrijving wordt dan wel vermeld dat de wagen enkel kan worden ingeschreven op de eigenaar van deze nummerplaat.
          Deze procedure kan zowel voor gewone wagens(<25 jaar) ALS voor oldtimers.
          Vraag tevens aan je verzekeraar een tijdelijke groene verzekeringskaart op chassisnummer voor het te keuren voertuig.

Het keuringsbewijs mag maar twee maanden oud zijn, anders onherroepelijk naar de keuring voor verkoop.
            Daar krijg je dan het roze formulier (aanvraag tot inschrijving).
            Als je zelf een voertuig bezit dat op jouw naam ingeschreven staat, kan je met die platen naar de keuring.
            Opgelet: enkel indien het gaat om de inschrijving als old-timer !
            In alle andere gevallen zal het met een handelaarsplaat dienen te gebeuren.

Over het lange stilstaan en de aandachtspunten in dit verband: gebruik even de zoekfunctie.
            Is hier al een en ander over neergeschreven.

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.