Keuring en de Tuningwet van Landuyt

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Keuring en de Tuningwet van Landuyt

  • Maker
    Discussie
  • Vandaag naar de keuring geweest… RODE KAART ❗

    Sinds 15 februaris is de “tuningwet” blijkbaar in voegen en is het echt niet meer te doen.
    Tolerantie is een verloren woord !
    Als je tuningstukken aan je auto hebt moeten ze gekeurd zijn en moet je de attesten bij hebben. Uiteraard betaal je daar extra voor !
    Zo heeft mijn garagist zelfs een klant die 273€ betaalde voor een “Tuningkeuring”. Een gewone keuring met een extra blad waar de niet originele stukken op vermeld staan.

    Mijn elver probeer ik zo origineel mogelijk te houden en diegenen onder jullie die mijn P kennen zullen dat zeker beamen.
    Ga al jaren naar hetzelfde keuringstation, met dezelfde banden, uitlaat, stuur…
    Vandaag was het ineens allemaal niet in orde en moest ik plots attesten gaan ophoesten en bevestiging bij Porsche gaan halen…. Tja, mijn PVG nummer zit niet in de computer en wat ze dan nog op microfiche terug vinden klopt niet echt! Dat vinden ze dus zelf ook hé

    Denk dat ik wel een omweggetje gevonden heb voor één van “mijn problemen” maar toch, leuk is anders !

    Technisch is mijn elver dus PERFECT in orde hé, dat vind ik nu zo tergend aan de hele zaak ! Dat kreeg ik zelfs als opmerking “Uw wagen is echt in uitzonderlijk goede staat… zo zie je ze niet vaak van die leefijd”
    Maar ja, mijn uitlaat is niet origineel van Porsche en heb ik nu net de pech dat die gast daar iets van kent !
    Dus lof over mijn wagen + bevestiging dat hij technisch perfect is en toch afkeueren ! Heel logisch !

    Pfff… enfin, weer heel wat over en weer geloop en geregel in het vooruitzicht.
    Luc is er ook al mee bezig waarvoor mijn dank !

    Let dus op dat ge geen verkeerde ruitenwisser plaatst of een niet gekeurde luchtverfrisser op je dashboard plakt ! O ja, voor een woofer in de koffer betaal je ook extra, dus laat die even thuis…

    Mijn grootste dank uiteraard aan Minister Renaat Landuyt voor het goedkeuren van deze wet !
    Als ik ooit is iets kan terugdoen… 👿

    Ze klagen al dat er zoveel niet verzekerde wagens rondrijden in Belgie. Denk dat met deze wet het aantal niet gekeurde wagens ook enorm zal stijgen !

    Enfin, mijn hart is weeral een beetje gelucht… nu zien dat ik alles rond heb voor de Lentebloesemrit.

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 117)
    • [quote=”TAM CARWORKS Belgium”:573o6w1c]Sommige attesten zijn idd niet nodig voor wagens die enkel een nationaal nummer hebben.[/quote]

      wat is een nationaal nummer?

        Sommige attesten zijn idd niet nodig voor wagens die enkel een nationaal nummer hebben.

          Als je verkiest voor een wagen voor dagelijks gebruik praat men idd niet van een oldtimer , al s die 50 jaar oud 😉

            [quote=”TAM CARWORKS Belgium”:330kzflx]Op oldtimers en op lichte vracht niet van toepassing.[/quote]

            De mijne is ouder dan 25, maar geen oldtimer

              Op oldtimers en op lichte vracht niet van toepassing.

                [quote=”TAM CARWORKS Belgium”:205wdl7b]http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?urlimage=&language=nl&caller=summary&pub_date=2006-05-12&numac=2006014104

                => rechtstreekse link naar de tekst die in Staatsblad gestaan heeft…[/quote]

                niet geldig voor voertuigen ouder dan 25jaar???

                  http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ar … 2006014104

                  => rechtstreekse link naar de tekst die in Staatsblad gestaan heeft…

                    vandaag weer eens fijn gezellig wat uren op de keuring doorgebracht 😈

                    heb daar even geinformeerd wat de eerste geruchten zijn over de tweedehands keuring

                    volgens enkele werknemers zou het vooral veranderen inzake de werking van de airbags gordels spanners enz .. zouden vanaf een bepaald bouwjaar met een universeel systeem uitgelezen kunne worden en dat zou dus ook op d”e keuring gaan gebeuren en er zou een strengere controle komen op diverse punten ……… eigenlijk niet eerlijk maar ….???

                    en, dan de controle waarschijnlijk van de computers op eventueele km fraude zal er dan ook wel bij komen zeker

                    als ik meer info heb horen jullie het wel

                      afgelopen weekend in HBvL
                      werd melding gemaakt vanaf 1/5 om de 2jr voor wagens<6jr en <100000km naar de keuring....

                      en vanaf 1/9 wordt keuring aangepast voor tweedehands wagens...
                      😯 al iets meer bekend hierover wat er precies gaat veranderen?

                        Mensen en vrienden hierbij de nieuwe tekst van de aanpassing van de wetgeving zoals ik reeds heb verteld en waar TAM CARWORKS Belgium ons over vertelde dat het niet waar was. Wel bij deze zie je nogmaals dat ik nooit zever verkoop.

                        Nieuwe omzendbrief Tuning !!!

                        Zal in werking treden vanaf 15 Mei 2006. Zal eerstdaags worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, bij verschijning zal je deze ook kunnen inkijken op volgende webstek http://www.mobilit.fgov.be of http://www.streettuner.be .

                        In afwachting van de inwerkingtreding van de nieuwe omzendbrief, werd aan GOCA de instructie gegeven dat, voor wat betreft:

                        – de niet-e- of E-goedgekeurde buitenspiegels;
                        – de niet-e- of E-goedgekeurde uitlaten;
                        – de niet-e- of E-goedgekeurde (kunstoffen) motorkap,
                        er een keuringsbewijs met een geldigheid van 3 maanden in plaats van 15
                        dagen zal worden afgeleverd.

                        Deze nieuwe instructie word van kracht vanaf 24/04/2006
                        Opmerking: Voertuigen die vanaf maandag worden voorgereden met een beperkte geldigheid van 15 dagen (dat nog niet verlopen is) m.b.t. deze 3 rubrieken kunnen een kostenloze verlenging krijgen van 3 maanden.
                        De voertuigen waarvan de beperkte geldigheid wel verlopen is, zullen een verlenging van 3 maanden verkrijgen, na een admisitratieve vergoeding van € 6,00.

                        De voorwaarden e- of E-goedgekeurd en de eventuele bijhorende
                        validatieprocedure gelden (m.u.v. de lichten) uitsluitend voor voertuigen
                        met een Europees gelijkvormigheidsattest of C.O.C. (= voertuigen
                        ingeschreven vanaf 1 januari 1998) en niet voor voertuigen met een Nationalegoedkeuring.

                        Voor wat de validatieprocedures van de niet-e of E-goedgekeurde onderdelenbetreft, dienen de producenten of leveranciers uiterlijk op 31 augustus 2006 een volledig dossier bij de FOD Mobiliteit en Vervoer, Dienst Voertuigen te hebben ingediend. Tot 1 september 2006 kunnen deze onderdelen zonder validatieverslag en onder verantwoordelijkheid van de leverancier of producent op de markt worden gebracht.

                        Vanaf 1 september 2006 is het niet langer toegelaten niet e- of
                        E-goedgekeurde onderdelen op de markt te brengen die niet
                        voorafgaandelijk

                        door de FOD werden goedgekeurd (het betreft: velgen met adapter, zetels,
                        uitlaten, veiligheidskooien, vlinderdeuren en (kunststoffen) motorkappen).

                        Vanaf 1 september 2007 krijgen voertuigen die met niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen zijn uitgerust die overeenkomstig de bepalingen van de nieuwe

                        omzendbrief aan een validatieprocedure zijn onderworpen en waarvoor geenvalidatieverslag kan worden voorgelegd of waarvoor geen volledig dossier aan

                        de FOD Mobiliteit en Vervoer is overgemaakt een keuringsbewijs met een
                        beperkte geldigheid van 15 dagen.

                        Belangrijk is dat het steeds de leverancier of de producent is die er moet
                        voor instaan dat de validatieverslagen, de homologatieattesten of de
                        montagehandleidingen de klant bereiken. De klant dient dus zelf niet actief
                        op zoek te gaan naar deze documenten. Alle benodigde documenten dienen bijverkoop of (in een overgangsfase) naderhand door de leverancier of deproducent aan de klant te worden afgeleverd. Voor de samenstelling van hetdossier dat aan de FOD Mobilteit en Vervoer moet worden voorgelegd dient in sommige gevallen en naargelang het onderdeel contact te worden opgenomen met

                        AIB Vinçotte of met het BIVV. Federauto is op de hoogte van de te volgen
                        procedure.

                        Alle in de omzendbrief vermelde verbouwingen worden voortaan op het
                        tuningrapport vermeld. De klant krijgt de keuze om zijn voertuig ofwel aan
                        te bieden tijdens de periodieke of tijdens de niet-periodieke keuring. In
                        beide gevallen geldt het basistarief + 6 EUR voor de aflevering van het
                        tuningrapport. Bijgevolg zijn er slechts 2 categorieën van verbouwingen:

                        – de toegelaten verbouwingen;
                        – de in elk geval verboden verbouwingen.

                        De basisprincipes blijven ongewijzigd.

                        Voor de spoilers wordt in een overgangsregeling voorzien. Spoilers in
                        materialen met een lage absorbtiegraad (o.a. aluminium en carbon) zullen,
                        mits de basisprincipes zijn nageleefd, worden aanvaard tot 1 september 2007.
                        Vanaf die datum krijgen voertuigen die met dergelijke spoilers zijn
                        uitgerust een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van vijftien dagen,tenzij deze verbouwing reeds wordt vermeld op een eerder afgeleverd tuningrapport.

                        Kunststoffen motorkappen worden onder voorwaarden toegelaten. Deze
                        onderdelen zijn onderworpen aan een validatieprocedure.

                        Sturen zijn niet langer aan een validatieprocedure onderworpen.

                        Mvg

                        Serge

                          [quote=”Pascal”:jc3jo90t]oke oke, ‘t is al goe. Ik heb te snel gereageerd zeker? 😉 [/quote]

                          Ja Pascal gij zijt nu eenmaal nen snellen hé, ma kom het is u vergeven 😆

                            oke oke, ‘t is al goe. Ik heb te snel gereageerd zeker? 😉

                              [quote=”Pascal”:rr6bb8hh][quote=”the body docter”:rr6bb8hh]en ja ik ben direkt en zeg het gewoon plat zoals ik het denk

                              [/quote]

                              MAN MAN MAN !!! Werk uw frustraties ergens anders uit zeg !!! 👿
                              💡 ps. waar heb jij leren schrijven? Sorry, dit moest er even uit 😯 [/quote]

                              Hij heeft toch wel gelijk hoor Pascal, juist zijn taal ma ja daar kan ik met leven 😆

                                [quote=”the body docter”:36bkndj6]en ja ik ben direkt en zeg het gewoon plat zoals ik het denk

                                [/quote]

                                MAN MAN MAN !!! Werk uw frustraties ergens anders uit zeg !!! 👿
                                💡 ps. waar heb jij leren schrijven? Sorry, dit moest er even uit 😯

                                  [quote=”TAM CARWORKS Belgium”:2sxweac5]Zou ook wel graag willen weten wie er allemaal in dat comité zit.

                                  PS: als je navraag gaat doen, moet je een naam weten natuurlijk…
                                  Mijn naam is Sofie. 😉 [/quote]

                                  Sofie ??? een meisje met zoveel kennis ?

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 117)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.