Keuring en de Tuningwet van Landuyt

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Keuring en de Tuningwet van Landuyt

  • Maker
    Discussie
  • Vandaag naar de keuring geweest… RODE KAART ❗

    Sinds 15 februaris is de “tuningwet” blijkbaar in voegen en is het echt niet meer te doen.
    Tolerantie is een verloren woord !
    Als je tuningstukken aan je auto hebt moeten ze gekeurd zijn en moet je de attesten bij hebben. Uiteraard betaal je daar extra voor !
    Zo heeft mijn garagist zelfs een klant die 273€ betaalde voor een “Tuningkeuring”. Een gewone keuring met een extra blad waar de niet originele stukken op vermeld staan.

    Mijn elver probeer ik zo origineel mogelijk te houden en diegenen onder jullie die mijn P kennen zullen dat zeker beamen.
    Ga al jaren naar hetzelfde keuringstation, met dezelfde banden, uitlaat, stuur…
    Vandaag was het ineens allemaal niet in orde en moest ik plots attesten gaan ophoesten en bevestiging bij Porsche gaan halen…. Tja, mijn PVG nummer zit niet in de computer en wat ze dan nog op microfiche terug vinden klopt niet echt! Dat vinden ze dus zelf ook hé

    Denk dat ik wel een omweggetje gevonden heb voor één van “mijn problemen” maar toch, leuk is anders !

    Technisch is mijn elver dus PERFECT in orde hé, dat vind ik nu zo tergend aan de hele zaak ! Dat kreeg ik zelfs als opmerking “Uw wagen is echt in uitzonderlijk goede staat… zo zie je ze niet vaak van die leefijd”
    Maar ja, mijn uitlaat is niet origineel van Porsche en heb ik nu net de pech dat die gast daar iets van kent !
    Dus lof over mijn wagen + bevestiging dat hij technisch perfect is en toch afkeueren ! Heel logisch !

    Pfff… enfin, weer heel wat over en weer geloop en geregel in het vooruitzicht.
    Luc is er ook al mee bezig waarvoor mijn dank !

    Let dus op dat ge geen verkeerde ruitenwisser plaatst of een niet gekeurde luchtverfrisser op je dashboard plakt ! O ja, voor een woofer in de koffer betaal je ook extra, dus laat die even thuis…

    Mijn grootste dank uiteraard aan Minister Renaat Landuyt voor het goedkeuren van deze wet !
    Als ik ooit is iets kan terugdoen… 👿

    Ze klagen al dat er zoveel niet verzekerde wagens rondrijden in Belgie. Denk dat met deze wet het aantal niet gekeurde wagens ook enorm zal stijgen !

    Enfin, mijn hart is weeral een beetje gelucht… nu zien dat ik alles rond heb voor de Lentebloesemrit.

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 117)
    • ik mag mijn mening niet kwijt en gij moogt dat wel

      Rijden 18-jarigen nu ook al met Porsche.
      Zo’n reacties krijg ik van pasbeginnende tunerkes

      ik zeg mijn menig en gooi niet met naamkaartjes zoals anderen wel doen

      terwijl ge achteraf moet toegeven dat ge toch niet zo gelijk hebt als dat ge u voordoet

      ge wilt van de brol af en uiteindelijk is er een weg die de brol van de markt gooid en de gene die die brol onder zijn auto wil zetten moet het zelf maar weten die kan elk jaar sleutelen en heeft elk jaar miserie voor dat ding door de keuring te krijgen

      maar dat is zijn eigen probleem en als de verzekering zich dan nog wat wil moeien geen probleem ieder weet bij zoiets waar ge aan begint

      en ja ik ben direkt en zeg het gewoon plat zoals ik het denk

      en om op de wet terug te komen nu wordt opa bestraft omdat hij een houten pook of stuur in zijn oude benz zitten heeft of in de tijd een sport uitlaat laten zetten heeft waar nu geen attest meer van te vinden is das maar 1 van de zovele voorbeelden van die nieuwe wet

      en ja laat ze die uitlaten universeel verkopen das geen enkel probleem daar komen ze zelf toch van terug laat ze eens het verschil smaken tussen goedkoop en [size=150:33wsiaz1]goede koop[/size] dan kan je ook gaan vitte op de uitlaten van bosal das ook namaak maar het enige voordeel van oa bosal is dat er een goedkoper alternatief is en das ook niet onbelangrijk welliswaar minder waardiger als origineel maar betaalbaar
      en of dat nu wat minder of wat meer lawaai maar wat heeft dat nu met veiligheid te maken

      en prijs moet ook betaalbaar blijven niet omdat er een e keuring of tuv attest bij is zeven keer zo duur worden

      en zoals koen zegt banden remmen eventuele noodzakelijke verstevigingen ophanging gewrichten enz …
      dat zijn noodzakelijke dingen

      en als je dan een targa naar cabrio wil dan moet je een keuring passeren en de nodige aanpassingen aan het koetswerk laten keuren wat is daar het probleem van [size=150:33wsiaz1]het gaat hier om veiligheid [/size] ❗ en niet op poen pakkerij zoals nu

      en daar wringt mij het schoentje ze hebben weer eens iets gemaakt op zn belgisch 😆 en op sommigge vlakken raakt dat kant nog wal en je zal zien binnen dit en twee jaar schiet er van de huidige regel niet veel meer over

      en motor tuning is ook geen probleem maar als het woord tunen valt mag er hier enkel gesproken worden over motor want van de rest willen ze niet weten en zeker niet van de meer verzekering en wegen taks die eventueel verschuldigt zou zijn

      remmen ophanging enz …… als je de tuv toepast wordt hier ook rekenig mee gehouden en oa in duitsland staat alles wat gewijzigt is op de farzeugh brief …..

      luc heeft zijn porsche ook getuned maar die heeft tenminste het verstand van ook de remmen aan te passen ook zonder de nieuwe wet 😆

      ik vind dit toch nog stukken beter hoor maar wie ben ik 😉

        Met zo’n taalgebruik is de discussie afgelopen…

          [quote=”TAM CARWORKS Belgium”:25p1tpei]Nee, ik was er niet bij!!!

          => moesten ze de professionelen erbij laten, dan had het er héél anders uitgezien, ben ik zeker van.

          Moest ik mee in dat comité zitten, zou ik ijveren dat ze dit toestaan.

          Geen oordelen vellen zonder dat je ons kent hé 😉 [/quote]

          das nogthans iets wat gij wel doet

          gij weet niet eens wie ik ben maar wel mij veroordelen en helaas ben ik wel een stukske ouder dan 18 ( was het maar)

          en wat tuning bertreft is er een goede regeling en das de[size=150:25p1tpei] tuv [/size]die is niet perfekt
          maar is bedoeld om al de brol van de markt te houden en een keuring te voorzien op de betere onderdelen

          als ge dat niet snapt heb de strond in uw ogen en bij de tuv mag verlagen en sparco enz …….. zolang alles degelijk gedaan wordt en met degelijk materiaal en dan is het bij tuv wel toepasbaar

          cabrio ombouwen motor verzwaringen enz ….. het kan volgens regels….dus das dan toch zo slecht niet

          maar al bij al …… We zijn europa waarom moeten we hier weer een specifiek belgische wet maken is dat niet een beetje overdreven en ook al zitten daar “tuners” tussen ge verzet u tegen mijn uitspraak en drie antwoorden later moet ge zelf toegeven dat het niet mag verbeteringen aan die peugeot ………en ondertussen hebben ze ook al ingezien dat die vitesse pook niet eronder valt

          das toch hetgeen wat ik bedoel die wet is er over en trekt op niks

          zal ik u een lijstje maken wat er nog allemaal niet onder valt??

          dan zal je zien dat er binnen een half jaar meer dan de helft van wat op mijn lijst staat verdwenen is

          and by the way

          ik ben al 22 jaar met autos bezig dus ik vrees dat ik niet een snotbel van 18 ben die met een porsche rijd

          ben officieel handelaar carrosier en ben eigenlijk al jaren aan het zeggen dat onze buurlanden een degelijker systeem hebben

          dus niet zomaar oordelen ……………………………. 😈

            Zou ook wel graag willen weten wie er allemaal in dat comité zit.

            PS: als je navraag gaat doen, moet je een naam weten natuurlijk…
            Mijn naam is Sofie. 😉

              [quote=”TAM CARWORKS Belgium”:1y4e0w5b]Nee, ik was er niet bij!!!

              Wie zat/zit er bij dat comité:

              Car Equipment, Jean Verhaert (invoerder KW)
              (het zijn vooral de invoerders die erbij waren, dus geen gewone zaken)

              => moesten ze de professionelen erbij laten, dan had het er héél anders uitgezien, ben ik zeker van.

              Zoals al eerder aangehaald: remsystemen.
              Concreet voorbeeld: Onze Peugeot 309 gti 16v => originele ophanging is zeer onveilig. Overgegaan naar schijven en blokken van Sparco. Véél beter, maar het mag niet.

              Moest ik mee in dat comité zitten, zou ik ijveren dat ze dit toestaan.

              Geen oordelen vellen zonder dat je ons kent hé 😉 [/quote]

              En de Jean is van Gent maar geen probleem ik zal eens een navraag doen wie er bij was.

                Ben blij dat ons discussiepunt de wereld uit is 8)

                  [quote=”TAM CARWORKS Belgium”:1x2mp0r4]Wij zijn er zelf een beetje de dupe van geworden. Markt is helemaal ineengestuikt. Vele zaken hebben hun deuren al zelfs gesloten.

                  En dan zaterdagnacht in de Brabanthallen (Leuven) organiseerde IMT een nachtmeeting. Ik denk dat wij de enige Belgische firma waren. Al de anderen waren Duitsers (met oa achterlichten, bumperkes,…), en dan nog Remco met z’n Hollandse rommel.
                  Hij verkondigde dan nog dat je met universele uitlaten door de keuring geraakt. Waar zijn we dan mee bezig?
                  Vertel de klanten toch de waarheid en denk niet aan je eigen verkoop![/quote]

                  Tja , daar heb je een punt.
                  en idd die buitenlanders doen ons ook de strop om. Ze verkopen hoofdzakelijk mindere kwaliteitsproducten made in Oostblok of andere lage loonlanden en de klant kijkt enkel naar de prijs. Dan nog te zwijgen van het BTW verschil en de verzendkosten die zo uitgespaard worden. Vroeger stond ik ook op zo’n beurzen , maar met onze kwaliteit en prijzen kunnen we niet tegen hun op. En garantie bij hun ??? Vergeet het maar, geen bonnetje , geen winkel , geen garantie.
                  Bij het volgende treffen kan je het omruilen ➡ ow nu hebben we het niet bijmaar bij het volgende treffen ➡ ow net verkocht maar bij het volgende treffen ➡ ➡ ➡ en na een jaartje van die smoezen geef je het op 😥
                  En de klant is tegenwoordig niet meer geinteresseerd in de waarheid, als het maar goedkoop is 👿

                    Ik snap wel dat jullie het raar vonden dat ik zo ineens een uiteenzetting kwam doen over de “nieuwe” regels…

                    Wij zijn er zelf een beetje de dupe van geworden. Markt is helemaal ineengestuikt. Vele zaken hebben hun deuren al zelfs gesloten.

                    En dan zaterdagnacht in de Brabanthallen (Leuven) organiseerde IMT een nachtmeeting. Ik denk dat wij de enige Belgische firma waren. Al de anderen waren Duitsers (met oa achterlichten, bumperkes,…), en dan nog Remco met z’n Hollandse rommel.
                    Hij verkondigde dan nog dat je met universele uitlaten door de keuring geraakt. Waar zijn we dan mee bezig?
                    Vertel de klanten toch de waarheid en denk niet aan je eigen verkoop!

                      Nope , en dat noem ik dus de “zelfbenoemde” specialist 😉

                        AHHHHH, maar nu komt de aap uit de mouw…
                        “Mijnheer ABC”, tja, meer moet er niet gezegd worden!

                          [quote=”TAM CARWORKS Belgium”:2f6401iq]Nee, ik was er niet bij!!!

                          Wie zat/zit er bij dat comité:

                          [/quote]

                          oa Mijnheer ABC

                            ‘t is nu net dat wat ik bedoel. Ik heb het ook niet met TB en daar zitten veel mensen met grote verhalen tot als je ze in’t echt ziet.
                            Dan ist een scheet in een fles…

                            Nog een probleem: Keuringsstations passen niet dezelfde regels toe.

                            Wij hebben hier een VW Caddy rijden, lichte vracht. Helemaal opgemaakt, perfect in orde. Verlaagd, bumpers, witte pinkertjes…
                            Heb tot mijn spijt tegen de eigenaar moeten zeggen dat hij z’n wagen niet meer door Technische Keuring krijgt. Dus, we moeten die wagen terug origineel zetten.

                            Sommigen doen moeite om hun wagen reglementair te maken, anderen volledig niet..

                              [quote=”TAM CARWORKS Belgium”:9hym4tvb]Dat van de versnellingspook is niet meer nodig. Hebben ze al geschrapt.
                              [/quote]

                              Gek , eergisteren is een klant van me nog ervoor afgekeurd (verboden tot het verkeer en enkel en alleen vanwege die pook hier in Hechtel)
                              En TB, sorry , maar van dat forum heb ik een eigen mening gekregen. Daar zijn zeer veel drukdoeners die doen alsof ze overal alles van weten , maar als puntje bij paaltje komt is het niks. Omnog maar te zwijgen van het -16 jaar gehalte dat daar op zit 😕

                                Nee, ik was er niet bij!!!

                                Wie zat/zit er bij dat comité:

                                Car Equipment, Jean Verhaert (invoerder KW)
                                (het zijn vooral de invoerders die erbij waren, dus geen gewone zaken)

                                => moesten ze de professionelen erbij laten, dan had het er héél anders uitgezien, ben ik zeker van.

                                Zoals al eerder aangehaald: remsystemen.
                                Concreet voorbeeld: Onze Peugeot 309 gti 16v => originele ophanging is zeer onveilig. Overgegaan naar schijven en blokken van Sparco. Véél beter, maar het mag niet.

                                Moest ik mee in dat comité zitten, zou ik ijveren dat ze dit toestaan.

                                Geen oordelen vellen zonder dat je ons kent hé 😉

                                  [quote=”911-lover”:zmt357df]Nu weet ik uit zeer betrouwbare bron dat deze wetten opgemaakt zijn in samenwerking met mensen uit de branche en “zelfbenoemde professionals” van bij jou uit de buurt (oa St-Truiden) . Zoals jij de wetten verdedigd begint er bij mij ook ergens een alarmbelletje te branden. Was jij misschien ook bij die mensen die ze erbij gehaald hebben omze op te stellen ❓ [/quote]

                                  Ik wilde al niks zeggen… maar ook ik kreeg zoiets in mn oor gefluisterd…

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 117)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.