Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Keuring en de Tuningwet van Landuyt
- Dit onderwerp bevat 117 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 jaren, 7 maanden geleden door porschke.
-
MakerDiscussie
-
10 maart 2006 om 23:40
Vandaag naar de keuring geweest… RODE KAART ❗
Sinds 15 februaris is de “tuningwet” blijkbaar in voegen en is het echt niet meer te doen.
Tolerantie is een verloren woord !
Als je tuningstukken aan je auto hebt moeten ze gekeurd zijn en moet je de attesten bij hebben. Uiteraard betaal je daar extra voor !
Zo heeft mijn garagist zelfs een klant die 273€ betaalde voor een “Tuningkeuring”. Een gewone keuring met een extra blad waar de niet originele stukken op vermeld staan.Mijn elver probeer ik zo origineel mogelijk te houden en diegenen onder jullie die mijn P kennen zullen dat zeker beamen.
Ga al jaren naar hetzelfde keuringstation, met dezelfde banden, uitlaat, stuur…
Vandaag was het ineens allemaal niet in orde en moest ik plots attesten gaan ophoesten en bevestiging bij Porsche gaan halen…. Tja, mijn PVG nummer zit niet in de computer en wat ze dan nog op microfiche terug vinden klopt niet echt! Dat vinden ze dus zelf ook héDenk dat ik wel een omweggetje gevonden heb voor één van “mijn problemen” maar toch, leuk is anders !
Technisch is mijn elver dus PERFECT in orde hé, dat vind ik nu zo tergend aan de hele zaak ! Dat kreeg ik zelfs als opmerking “Uw wagen is echt in uitzonderlijk goede staat… zo zie je ze niet vaak van die leefijd”
Maar ja, mijn uitlaat is niet origineel van Porsche en heb ik nu net de pech dat die gast daar iets van kent !
Dus lof over mijn wagen + bevestiging dat hij technisch perfect is en toch afkeueren ! Heel logisch !Pfff… enfin, weer heel wat over en weer geloop en geregel in het vooruitzicht.
Luc is er ook al mee bezig waarvoor mijn dank !Let dus op dat ge geen verkeerde ruitenwisser plaatst of een niet gekeurde luchtverfrisser op je dashboard plakt ! O ja, voor een woofer in de koffer betaal je ook extra, dus laat die even thuis…
Mijn grootste dank uiteraard aan Minister Renaat Landuyt voor het goedkeuren van deze wet !
Als ik ooit is iets kan terugdoen… 👿Ze klagen al dat er zoveel niet verzekerde wagens rondrijden in Belgie. Denk dat met deze wet het aantal niet gekeurde wagens ook enorm zal stijgen !
Enfin, mijn hart is weeral een beetje gelucht… nu zien dat ik alles rond heb voor de Lentebloesemrit.
-
MakerDiscussie
-
[quote=”stefx911″:3ali84bv]Een ander gevolg van die wet is dat er veel gewoon NIET meer naar de keuring gaan ! Dus tuning op deze manier uit de illegaliteit halen ? Ik denk het niet.
Heeft nu net het verkeerde effect ![/quote]Ook die mening hoor ik zeer veelonder de mensen. Ipv legaliteit zoregn ze nu voor illegaliteit en een echte Wilde Westen op onze wegen.
Er reden er al hopen zonder verzekering , inschrijving en keuring rond. Dit aantal zal helaas nog hoger op lopen.
Of er moeten nog meer controles komen (alsof we nu al niet in een politiestaat leven) doch die zijn er al voldoende. Hier in Hechtel (is eigenlijk gewoon een kruispunt en zelfs geen dorp) waren in 2005 bijna 300 controles geweest. Dat is (met 1 rustdag per week gerekend) 1 controle per dag.
Alsjeblieft zeg 👿Dat van de versnellingspook is niet meer nodig. Hebben ze al geschrapt.
Idd, motortuning mag volledig niet, toch doen wij hier niks anders.
Klanten beginnen meer en meer de overstap te maken.
Zo is het hier toch, weet niet of dat bij jou ook zo is.Als je met “standaard” wagen rijdt, valt het niet op dat je motor geprepareerd is….
Het grote probleem is ook dat niemand echt weet hoe het in elkaar zit.
En op fora wordt er ook zooo veel gezegd ( niet op Porscheforum bedoeld, eerder op TB…)[quote=”TAM CARWORKS Belgium”:risukxyt]Ze (de overheid) heeft veel te snel de omschakeling gemaakt, zonder veel research te doen. Spijtig, maar het is nu zo.
Hoeveel mannekes zijn er niet die hun veren afslijpen, om op die manier de wagen te verlagen? Toch niet zo veilig dacht ik.
Het was de bedoeling om dat er tussen uit te halen.
En de goede tuners hebben dat mee moeten bekopen.[/quote]of ze verwarmen dat werd ook gedaan maar normaal zag men dit op de controle.
Daar heb jij gelijk in en die bovengenoemde merken verkoop ik dus ook niet (uit principe alleen al, ik wilmijn klanten in leven houden)
En als ze No name materiaal (zoals banden , spoilers , etc) willen hebben zullen ze ook ergens anders moeten gaan. Daardoor mis ik idd een heel deel klanten , maar er is nog zoiets als eergevoel en dat heb ik nu eenmaal.
En door die wet zijn we idd uit de “illegaliteit” zoals jij het noemt doch denk er goed aan dat België volledig illegaal bezig was met de wagens. Wij waren het ENIGSTE land waar de wagen volgens hun origineel af fabriek moest blijven. In alle andere landen zijn aanpassingen toegestaan (met of zonder extra keuring).
Ook motortuning , waarbij ze hier in België nog STEEDS het enigste land zijn die dit verbied (of dit legaal is binnen de EU heb ik sterk mijn twijfels over).
Het is niet dat ze deze wet hebben gemaakt voor de mensen die met tuning bezig zijn , maar eerder om hun hachje te redden daar ze met de vorige wetgeving volledig ILLEGAAL binnen de EU bezig waren.
En wat voor een wetten dan .Omnog maar eens één van de vele dwaze wetten aan te halen. Op je versnellingspook moeten de cijfertjes staan waar je versnellingen liggen ❓ Waarvoor is dat goed ❓ Omin het geval dat je dement bent terug kunt zien waar je versnellingen weer liggen of om het de dieven makkelijker te maken door hun te tonen waar de versnellingen zitten ❓ Als ik een wagen heb ben ik toch de enigste die moet weten waar ze zitten en die van de keuring hebben enkel de eerste nodig en deze zitten bij 99% van ons wagenpark op dezelfde plaats 😕
Nu weet ik uit zeer betrouwbare bron dat deze wetten opgemaakt zijn in samenwerking met mensen uit de branche en “zelfbenoemde professionals” van bij jou uit de buurt (oa St-Truiden) . Zoals jij de wetten verdedigd begint er bij mij ook ergens een alarmbelletje te branden. Was jij misschien ook bij die mensen die ze erbij gehaald hebben omze op te stellen ❓Ze (de overheid) heeft veel te snel de omschakeling gemaakt, zonder veel research te doen. Spijtig, maar het is nu zo.
Hoeveel mannekes zijn er niet die hun veren afslijpen, om op die manier de wagen te verlagen? Toch niet zo veilig dacht ik.
Het was de bedoeling om dat er tussen uit te halen.
En de goede tuners hebben dat mee moeten bekopen.Puur geldklopperij ! heeft NIKS met veiligheid te maken, heb het nu aan der lijve ondervonden en ben ook geen 18 meer hoor !
36.50 euro EXTRA betalen voor een uitlaat die er al 3 jaar onder zit ! Wat heeft dat nu met veiligheid te maken !
Een ander gevolg van die wet is dat er veel gewoon NIET meer naar de keuring gaan ! Dus tuning op deze manier uit de illegaliteit halen ? Ik denk het niet.
Heeft nu net het verkeerde effect !@ 911-lover
Goed, voor een groot deel heb je gelijk! Het kost idd veel geld en dat is typisch Belgisch (daar ben ik ook niet akkoord mee!) En nee, ik heb geen aandelen in de Belgische overheid.
Maar:
– Door een “tuningwet” op poten te zetten, is Tuning wel uit de illegaliteit weg. Ok, je moet een hele papiermolen doorlopen als je een verlaging wil steken. En velen hebben nu problemen om door de keuring te geraken.
– Hopelijk gaat de rommel er nu tussenuit. Denk maar aan Raceland, White Hooker, vering van Jamex,
Ik ijver gewoon voor kwaliteit onder de wagen.
Wij steken ook veel tijd om de klanten uit te leggen wat mag en wat niet mag.
Er komt binnenkort terug een nieuwe omzendbrief, ben benieuwd wat daar weer gaan instaan.
Helaas voor jou (ondanks dat ik de 18 al meer dan verdubbeld heb) kan ook ik me in grote lijnen vinden in de woorden van RSR en BodyDoktor.
De nieuwe wetgeving heeft weinig of niks te maken met extra veiligheid maar enkel met het grote geldgewin.
Of hoe verklaar je oa dat ze 26,50€ ex BTW aanrekenen als je iets aan je muziek verandert hebt ❓
De TüV in Duitsland werkt effectief stukken beter en efficienter dan dit stukje politieke propaganda dat we hier hebben. Ze weten hier zelf niet meer hoe het in elkaar zit. In Duitsland is alles en veel duidelijker en veel logischer. (ikzelf zit al 14 jaren in de Duitse TuningsScene en heb meermaals per week contacten met duitse personen die hier in zitten)
Daar gaan ze niet janken om een veranderd deurpaneeltje maar gaan ze effectief naar de efficientie en veiligheid kijken.
Waarom zijn hier verbeterde remmen verboden tot het verkeer. Zijn remmen samen met ophanging en banden niet DE belangrijkste dingen aan een wagen ivmverkeersveiligheid. Deze drie dingen zijn het enigste contact met de weg. En verbeterde (lees betere) remmen zijn wel degelijk een bijdrage tot jou en een anders veiligheid. We zijn wel verplicht om voor alles te kunnen remmen maar we mogen onze remmen niet optimaliseren (lees grotere schijven , betere remklauwen , staal remleidingen , …)
Sorry hoor , maar (al ben ik bijna 40) ook ik ben van mening dat dit nog maar eens een staaltje is dat de wagen beschouwd wordt als de melkkoe van de staat.[quote=”the body docter”:27sjavod]ik geef u volledig gelijk luc
en dat ze die tuning wet maar rap in de vuilbak smijten
in drie woorden [size=150:27sjavod]trekt op niks[/size]en dat ze hier in een landje een zakdoek groot nog een seen tuning wet willen aanlaken niet te begrijpen
ze zouden veeel beter de duitse tuv over nemen en dan staan ze in[size=100:27sjavod] 1 dag twintig jaar verder [/size]
daar zullen ook nog wel foutjes in zitten maar dan kan je tenminste iets aanvangen of verbouwen op een legale manier
en nu is het velgen eraf en voor die johnny bakskes is het 3 dagen werk om ze terug origineel naar de keuring te brengen en dan weer terug verbouwen waar zijn we in dit apenland toch mee bezig 😥 [/quote]Rijden 18-jarigen nu ook al met Porsche.
Zo’n reacties krijg ik van pasbeginnende tunerkes… 🙄ah ‘t is binnenkort weer verkiezing hé, de mediageile politici moeten weer eens in het nieuws komen, alleen weten ze zelf niet dat ze als kleuters overkomen bij het intelligente volk 😉
ik geef u volledig gelijk luc
en dat ze die tuning wet maar rap in de vuilbak smijten
in drie woorden [size=150:148984lf]trekt op niks[/size]en dat ze hier in een landje een zakdoek groot nog een seen tuning wet willen aanlaken niet te begrijpen
ze zouden veeel beter de duitse tuv over nemen en dan staan ze in[size=100:148984lf] 1 dag twintig jaar verder [/size]
daar zullen ook nog wel foutjes in zitten maar dan kan je tenminste iets aanvangen of verbouwen op een legale manier
en nu is het velgen eraf en voor die johnny bakskes is het 3 dagen werk om ze terug origineel naar de keuring te brengen en dan weer terug verbouwen waar zijn we in dit apenland toch mee bezig 😥[quote=”TAM CARWORKS Belgium”:ijnxk2aw]Goh, oplichting… Da’s wel sterk overdreven.
Door een Belgisch validatieverslag te maken staat de Belgische overheid garant voor de kwaliteit van het product.
Nu ja, kwaliteit… Heb ik nog m’n sterke twijfels over.
Ik kom hier in de zaak producten genoeg tegen die in mijn ogen niet voldoen, maar die toch een validatie dragen. Dan verkoop ik die ook niet.
=> kijk maar naar de ophangingssets.Dat er op de ophangingssets een reglementering kwam, daar ben ik 100% voorstander van. Er zijn weinig echt degelijke veren op de markt hoor! Ik verkoop en plaats enkel nog gekeurde sets en schrijven steeds een montageattest uit.
Het gaat véél verder dan enkel geld hoor.[/quote]
Heb jij aandelen in de Belgische overheid ? zoals ik u hier hoor spreken wel ma ja het zl aan mij wel liggen zeker. Toch blijf ik van het punt uitgaan dat we in europa leven en dat alles hetzelfde moet zijn overal en niet zoals hier gewoon alles overtypen op een Goca attest.
Als er nog vragen zijn, post ze maar.
Ik zal dan proberen om een zo correct mogelijk antwoord te geven.
En wil helpen zodat jullie aan attesten geraken….15 FEBRUARI 2006. – Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
(B.S. 15.02.2006)De Minister van Mobiliteit,
In het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 17 maart 2003 (hierna : K.B. van 15 maart 1968), wordt bepaald in artikel 3, § 3 : « de ingebruikneming op de openbare weg van een chassis of een zelfdragend voertuig is verboden, wanneer dit laatste niet geheel overeenkomt met het type dat werd goedgekeurd ingevolge een aanvraag, ingediend door de in artikel 6 van hetzelfde besluit bedoelde personen. »
Overeenkomstig artikel 13, § 2, van het K.B. van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het proces-verbaal van goedkeuring bekrachtigd met een getuigschrift waarbij afwijking wordt verleend van de erin vervatte gegevens. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de constructeur of zijn gemachtigde, wordt het verzoek niet ingewilligd, tenzij met de toestemming van de constructeur of zijn gemachtigde.
Onder verbouwingen dient men vooral te verstaan, drastische ingrepen zoals aan de stuurinrichting, aan het ophangings-, emissie- of remsysteem of fundamentele ingrepen op het chassis of zelfdragend koetswerk die indruisen tegen het bestaande P.V.G. of C.O.C.
Deze omzendbrief heeft als doel de verbouwingen te omschrijven die niet als dusdanig worden aanzien en waarop bijgevolg artikel 13, § 2, van het K.B. van 15 maart 1968, niet van toepassing is. Voor deze verbouwingen is dan ook geen akkoord van de constructeur of diens gemachtigde vereist.
Deze omzendbrief is uitsluitend van toepassing op de voertuigen van de categorie M1.
Alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn hetzij toegelaten, hetzij toegelaten na een niet-periodieke keuring overeenkomstig artikel 23sexies, § 1, 2°, b), van het K.B. van 15 maart 1968, hetzij toegelaten na een niet-periodieke keuring overeenkomstig artikel 23sexies, § 1, 2°, b), van het K.B. van 15 maart 1968 en een validatieprocedure.
Alle in deze omzendbrief vermelde keuringen worden verricht in een keuringsstation van een erkende instelling belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen.
De aanbieder van het voertuig deelt iedere wijziging of verbouwing die overeenkomstig deze omzendbrief aan een niet-periodieke keuring is onderworpen mee aan het keuringsstation.
De niet-periodieke keuring overeenkomstig artikel 23sexies, § 1, 2°, b), van het K.B. van 15 maart 1968 beoogt, naast een volledige keuring van het voertuig, de vaststelling van de conformiteit van de gedane wijzigingen en verbouwingen aan de voorschriften van deze omzendbrief.
Deze conformiteit wordt vastgesteld door aflevering door het bevoegde keuringsstation van een tuningrapport dat aan het overeenkomstig artikel 23decies, van het K.B. van 15 maart 1968 afgeleverde keuringsbewijs wordt gehecht.
Het tuningrapport bevestigt dat de gedane wijzigingen en verbouwingen zijn toegelaten en overeenstemmen met de voorschriften van deze omzendbrief.
Voor de afgifte van het tuningrapport geldt het tarief bedoeld in artikel 23undecies, 7°, van het K.B. van 15 maart 1968.
Het tarief van de niet-periodieke keuring wordt vastgesteld overeenkomstig artikel 23undecies van het K.B. van 15 maart 1968.
De niet-periodieke keuring wijzigt de periodiciteit van de periodieke keuring niet.
De validatieprocedure beoogt de vaststelling van de conformiteit van de gedane wijzigingen en verbouwingen en van de onderdelen aan de hand van een attest dat aan het keuringsstation moet worden voorgelegd.
Er zijn vier soorten validatieprocedures :
a) een validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest;b) een validatieprocedure voor niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen, goedgekeurd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag;
c) een validatieprocedure aan de hand van een attest op basis van verordening nr. 1400/2002/EG;
d) een validatieprocedure aan de hand van een montagehandleiding.
Het erkend labo vermeld in punt b) moet voldoen aan EN 17025 of EN 45004.
De erkende instelling vermeld in punt b) moet voldoen aan de volgende voorwaarden :
– V.Z.W. naar Belgisch recht;
– ISO 9001 : 2000 gecertificeerd.Elke validatieprocedure impliceert een administratieve keuring, waarvan het tarief wordt bepaald in artikel 23undecies, 2°, b), van het K.B. van 15 maart 1968.
Voor wijzigingen, verbouwingen en onderdelen, waarvoor geen validatieverslag kan worden voorgelegd, wordt een keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van drie maanden uitgereikt.
Tijdens deze periode wordt onderzocht of de gedane wijzigingen en verbouwingen en de onderdelen in aanmerking komen voor een validatieverslag.
Na dit onderzoek krijgen de gedane wijzigingen en verbouwingen en de onderdelen ofwel een definitieve goedkeuring ofwel een definitief verbod.
De geldigheid van het keuringsbewijs kan worden verlengd tot op het ogenblik van de definitieve goedkeuring of het definitief verbod.
De basisprincipes die moeten worden nageleefd voor alle op basis van deze omzendbrief toegelaten wijzigingen en verbouwingen zijn :
1. Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen puntige of snijdende delen bevatten, noch naar buiten uitstekende delen die door hun vorm, afmetingen, richting of hardheid, het gevaar of de ernst van lichamelijk letsel voor een persoon die in geval van botsing door de carrosserie wordt getroffen of aangeraakt, kunnen vergroten.2. Het buitenoppervlak van de voertuigen mag geen naar buiten uitstekende delen bevatten waaraan voetgangers, fietsers of motorrijders kunnen blijven haken.
3. De bestuurder moet een vrij uitzicht hebben, zonder belemmering door enigerlei voorwerp of opschrift.
4. De voertuigen moeten voorzien zijn van wielafschermingen (carrosseriedelen, spatborden, e.a.).
5. De binneninrichting van het voertuig mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten bevatten die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen in geval van botsing.
6. De onderdelen (knoppen, hendels, enz.) en oppervlakken waaraan de inzittenden zich kunnen stoten moeten voldoen aan de reglementaire krommingsstraal en oppervlakte.
7. De binnenkant van het dak mag in het deel boven of voor de inzittenden geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die naar achter of naar beneden zijn gericht.
8. Het oppervlak van de achterzijde van de zitplaatsen mag geen gevaarlijke uitsteeksels of scherpe kanten vertonen die het gevaar voor of de ernst van verwondingen van de inzittenden kunnen verhogen.
9. Directe en indirecte verlichting mogen enkel op een privé-terrein worden gebruikt.
10. De originele motorkapsloten en draairichting van de motorkap dienen behouden te blijven.
Onverminderd de omzendbrief van 19 maart 2004 betreffende de verlaagde voertuigen (cat. M1), gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 19 maart 2004, zijn de hierna vermelde wijzigingen en verbouwingen :
A. TOEGELATEN, MITS NALEVING VAN DE BASISPRINCIPES EN ONDER DE HIERNA BEPAALDE VOORWAARDEN :1) aanbrengen van tinten en folie op achterste zijruit – voorwaarden :
– reflectiegraad maximum 15 %
– doorzichtig2) aanbrengen van tinten en folie op achterruit – voorwaarden :
– twee achteruitkijkspiegels (buitenspiegels)
– reflectiegraad maximum 15 %
– doorzichtig3) aanbrengen van zonneband en belettering op voorruit – voorwaarden :
– ondergrens van zonneband niet verder dan onderste lijn van originele tegen voorruit gedraaide zonneklep
– niet reflecterend
– niet spiegelend4) « cleanen » van :
– zijdelingse sierstrips op deuren en drempels
– afdekkappen rond wielopeningen
– sierstrips op voor- en achterbumper
– sierstrips op voor- en achterlichten
– sierlijsten rond ruiten
– sierlijsten op achterdeur (koffer)
– dakrails
– emblemen op carrosserie
– emblemen in voorgrille
– antenne5) verplaatsen van officiële kentekenplaat – voorwaarden :
– in midden of aan zijde van bestuurder
– niet buiten zijkant van voertuig
– onderrand minstens 30 cm boven wegdek
– voldoende verlicht
– verticaal of maximaal in hoek van 5° gekanteld
– goed leesbaar op afstand van 30 m6) vervangen van achterlicht – voorwaarden :
– e- of E-goedgekeurd
– behoud originele kleur
– voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
– reglementair verplichte lichten aanwezig7) vervangen van voor-, zij- en achterrichtingaanwijzer – voorwaarden :
– e- of E-goedgekeurd
– behoud originele kleur
– voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
– knipperfrequentie tussen 60 en 120 periodes per minuut
– behoud functionaliteit
– behoud minimale lichtsterkte8) vervangen en verplaatsen van derde stoplicht – voorwaarden :
– e- of E-goedgekeurd
– montage volgens bepalingen van artikel 6.7 van het Reglement nr. 48 van Genève9) vervangen en verplaatsen van achtermistlicht – voorwaarden :
– e- of E-goedgekeurd
– kleur
– aantal
– onderrand minimum 25 cm boven wegdek
– bovenrand maximum 120 cm boven wegdek10) vervangen en verplaatsen van achteruitrijlicht – voorwaarden :
– kleur
– aantal
– werking enkel bij achteruitrijden
– onderrand minimum 25 cm boven wegdek
– bovenrand maximum 120 cm boven wegdek11) vervangen van kentekenplaatverlichting – voorwaarden :
– nummerplaat bij volledige duisternis goed zichtbaar op afstand van 30 m
– geen direct licht naar achteren
– wit
– statisch12) verplaatsen en verwijderen van koffersleutelgat en -greep
13) wegwerken van sleutelgat van deuren
14) verplaatsen van sleutelgat van deuren
15) vervangen van greep van klinken – voorwaarde :
– niet raken aan sluitmechanisme16) verplaatsen van greep van klinken – voorwaarde :
– niet wijzigen slot17) verwijderen van grepen van achterste deuren – voorwaarden :
– verwijderen van achterbank
– verwijderen van achterste veiligheidsgordels
– definitief onbruikbaar maken van verankeringspunten van achterbank18) vervangen en wijzigen van bumper – voorwaarde :
– behoud functionaliteit19) vervangen van carterbescherming – voorwaarde :
– stevig en degelijk gemonteerd20) vervangen van pedaal – voorwaarden :
– antislipbekleding in vorm van rubberuitsteeksels of geribbelde aluminium
– stevig en degelijk gemonteerd
– voldoende ruimte tussen pedalen21) vervangen van vloermat – voorwaarden :
– vorm van bodem van voertuig volgen
– geen snijdende delen
– werking van pedalen niet hinderen
– niet kunnen verschuiven22) vervangen van audio-installatie – voorwaarde :
– gepaste zekering23) vervangen en wijzigen van dashbord
24) aanbrengen van instrumentenfolie – voorwaarden :
– wijzerplaten goed leesbaar, zowel in donker als bij klaarlichte dag
– juiste graduatie van meettoestellen
– indicatielampjes goed zichtbaar
– geen aanleiding tot foute interpretatie van signalisatie25) vervangen van achteruitkijkspiegel (binnen) – voorwaarde :
– voldoen aan bepalingen van K.B. van 15 maart 196826) monteren van sporttankdeksel – voorwaarden :
– sluiting tankdop verzekerd
– niet raken aan ontluchtingsmechanisme27) monteren van spoiler – voorwaarden :
– materialen met een hoge absorptiegraad (polyester, plastiek, ABS, e.a.)
– niet boven hoogste punt van dak (kofferspoilers)
– niet aan dragende structuren (dak- en raamspoilers)28) verlengen van motorkap – voorwaarden :
– functionaliteit
– minimale lichtbundel24) aanbrengen van lichtmask – voorwaarden :
– minimale lichtbundel (vooraan)
– lichtsterkte niet lager dan minimale lichtsterkte (achteraan)25) monteren van ruitenwisser – voorwaarden :
– minstens één
– veegoppervlak minstens gelijk aan of groter dan oorspronkelijk26) vervangen en wijzigen van versnellingspook – voorwaarden :
– niet raken aan mechanisme
– degelijke montage
– niet hinderen werking handrem27) vervangen van remblok – voorwaarde :
– e- of E-goedgekeurd
B. ONDERWORPEN AAN EEN NIET-PERIODIEKE KEURING EN TOEGELATEN, MITS NALEVING VAN DE BASISPRINCIPES EN ONDER DE HIERNA BEPAALDE VOORWAARDEN :1) monteren van luchthapper op motorkap – voorwaarden :
– behoud van afstand tussen motor en motorkap
– niet overschrijden maximale uitsparing2) monteren van luchthapper op dak – voorwaarde :
– niet raken aan dragende structuur3) monteren van luchthapper op flanken – voorwaarde :
– in lijn van koetswerk4) monteren van audio-installatie – voorwaarde :
– gepaste zekering5) verbreden van spatbord (widebodykits) – voorwaarde :
– behouden van wettelijke zijafstand van lichten6) monteren van spatbord – voorwaarden :
– naar binnen plooien van rand
– wielafscherming7) vervangen en wijzigen van handremhendel – voorwaarden :
– niet raken aan hefboomwerking
– degelijke montage
– geen scherpe of snijdende delen8) aanbrengen en verwijderen van binnendeurpaneel
9) vervangen van voorlicht – voorwaarden :
– e- of E-goedgekeurd
– behoud originele kleur
– voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
– reglementair verplichte lichten aanwezig10) monteren van veerpootbrug
– montage bovenaan en volgens handleiding, indien aanwezig
– stevig en degelijk gemonteerd
– geen impact op wielgeometrie
C. ONDERWORPEN AAN EEN NIET-PERIODIEKE KEURING EN TOEGELATEN, MITS NALEVING VAN DE BASISPRINCIPES, HET DOORLOPEN VAN DE HIERNA VERMELDE VALIDATIEPROCEDURE EN ONDER DE HIERNA BEPAALDE VOORWAARDEN :1) monteren van vlinderdeur – voorwaarden :
– geschikt voertuig
– validatieprocedure aan de hand van validatieverslag voor niet e- of E-goedgekeurde onderdelen, goedgekeurd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag2) vervangen van buitenzijspiegel – voorwaarden :
– e- of E-goedgekeurd
– validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest3) vervangen van stuurwiel door e- of E- goedgekeurd stuurwiel – voorwaarden :
– montage door middel van adaptor
– alle bedieningen goed bereikbaar
– snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar
– signaalhoorn bruikbaar
– validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest4) vervangen van stuurwiel door niet-e- of E- goedgekeurd stuurwiel – voorwaarden :
– montage door middel van adaptor
– alle bedieningen goed bereikbaar
– snelheidsmeter en voornaamste signalisatie goed zichtbaar
– signaalhoorn bruikbaar
– validatieprocedure voor niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen, goedgekeurd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag5) vervangen van zetel door e- of E-goedgekeurde zetel – voorwaarden :
– montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
– degelijke bevestiging
– geschikt voor voertuig
– compatibel met gordels en hun verankeringspunten
– validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest6) vervangen van zetel door niet-e- of E-goedgekeurde zetel – voorwaarden :
– montage op oorspronkelijke bevestigingspunten
– stevig en degelijk gemonteerd
– geschikt voor voertuig
– compatibel met gordels en hun verankeringspunten
– validatieprocedure voor niet e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een validatieverslag7) vervangen van veiligheidsgordel – voorwaarden :
– e- of E-goedgekeurd
– compatibel met verankeringspunten en zetel
– validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest8) monteren van veiligheidskooi – voorwaarden :
– achter voorste zetels
– verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels
– stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)
– geen invloed op integrale en functionele karakteristieken van personencompartiment
– validatieprocedure aan de hand van de montagehandleiding9) monteren van velg met adapter – voorwaarden :
– vaste adapter aan velg
– geen wijziging van spoor
– geschikt voertuig
– stevig en degelijk gemonteerd
– validatieprocedure voor niet e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een validatieverslag10) vervangen van remschijf – voorwaarden :
– validatieprocedure aan de hand van een attest op basis van verordening nr. 1400/2002/EG11) vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat – voorwaarden :
– maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
– normale emissietest mogelijk
– validatieprocedure voor e- of E-goedgekeurde onderdelen aan de hand van een homologatieattest12) vervangen van uitlaat door niet-e- of E-goedgekeurde uitlaat – voorwaarden :
– maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
– normale emissietest mogelijk
– validatieprocedure voor niet-e- of E-goedgekeurde onderdelen, goedgekeurd door een erkend labo of een erkende instelling, aan de hand van een validatieverslag
D. IN ELK GEVAL VERBODEN :1) aanbrengen van folie op voorste zijruiten
2) aanbrengen van zonneband op voorste zijruiten
3) wegnemen van sluitmechanisme van koffer
4) wegnemen van greep van als passagiersdeur gebruikte koffer
5) wegnemen van sluitmechanisme van deuren
6) wijzigen van structuur van motorkap
7) wijzigen van afstand tussen motor en motorkap
8) vervangen van motorkap door motorkap van kunststof
9) vervangen van motorkapscharnier
10) spoilers in materialen met lage absorptiegraad (aluminium, carbon, hout, enz.)
11) topchops
12) afzagen van origineel spatbord dat deel uitmaakt van dragende structuren
13) hinderen of onmogelijk maken van werking van airbag
14) verwijderen van airbag
15) driepuntsveiligheidsgordel vervangen door tweepuntsgordel
16) afdekken van signalisatie
17) monteren van NOS-fles
18) plaatsen van startknop
19) verwijderen van zijdelingse richtingsaanwijzers
20) wegnemen van derde stoplicht
21) plaatsen van vierde stoplicht
22) aanbrengen van extra verlichting rond of onder wagen
23) bevestigen van wiel door middel van kit met centrale bevestiging
24) wijzigingen aan remsysteem
25) vergroten van spoor door middel van spoorverbreder
26) wijzigen of monteren van stabilisatorstangen
27) monteren van ander type ophangingsrubber
28) wijziging van diameter van uitgang van originele uitlaatdemper
29) monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen
30) motortuning
31) monteren van niet-wegklapbare zetel vooraan in twee- en driedeursvoertuigen, tenzij achterbank en veiligheidsgordels verwijderd en verankeringspunten van achterbank definitief onbruikbaar
32) monteren van velgen met adapter los van velg
De bepalingen van deze omzendbrief zijn van toepassing vanaf 15 februari 2006.
Brussel, 15 februari 2006.
De Minister van Mobiliteit,
R. LANDUYTAnoniem11 april 2006 om 23:47Post hem nog eens aub, want ik begin hier schrik te krijgen. Ik moet volgende week met mijn wagen gaan. Normaal gezien is hij origineel en dus geen probleem, maar men weet blijkbaar maar nooit…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.