- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 10 maanden geleden door .
-
Discussie
-
21 april 2010 om 11:00
Weet iemand hier goed hoe het zit met de keuring voor auto’s van voor 1968??
Ok, voor oldtimer keuring kun je gewoon de lichte keuring doen, maar zit je vast aan de beperkingen qua gebruik.
Maar stel dat je een auto ter keuring aanbied voor onbeperkt gebruik, en die auto is van voor de homologatie wetgeving is ?Overal op het internet, vindt je allerhande informatie, vaak tegenstrijdig, meestal heel vaag, en al even vaak specifiek voor auto’s, na de nieuwe wetgeving die in 1968 van kracht is gekomen.
Al je belt naar Goca, krijg je vaak een even vaag verhaal te horen.
En daar zou het blijkbaar nog uitmaken, of de auto origineel Belgische ingeschreven is voor die datum, of niet (bv in ‘t buitenland 1e inschrijving van voor de datum, maar pas in , ik zeg maar iets, 1990 geimporteerd)Alle oldtimer websites recycleren min of meer dezelfde informatie, waar dan te lezen staat in de trend van :
“Wil men zijn wagen inschrijven onder een O-plaat (oldtimer) dan moet het voertuig een keuring ondergaan. Een voertuig voorzien van een O-plaat is een voertuig dat slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.
Bij voertuigen van na 1968 is er enerzijds een visuele controle van het remsysteem, anderzijds een controle van het chassisnummer geverifieerd met de documenten en wordt de aanwezigheid van een gevarendriehoek gecontroleerd. De nieuwe wetgeving voorziet eveneens in de controle van de stuurinrichting en de controle van de sleepinrichting(indien aanwezig).”Leuk, maar het zegt niet wat de requirements zijn om dagelijks gebruik in te schrijven.
Hoe ze dan omgaan met wijzigingen aan de auto… bv andere motor, of om iets heel eenvoudigs te noemen, bredere velgen en banden.
Als er geen gelijkvormigheid bestond, welke referenties gebruikt de keurder dan om te beslissen dat het mag, of niet mag?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.