keuring voor auto’s voor 68

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen keuring voor auto’s voor 68

  • Maker
    Discussie
  • Weet iemand hier goed hoe het zit met de keuring voor auto’s van voor 1968??

    Ok, voor oldtimer keuring kun je gewoon de lichte keuring doen, maar zit je vast aan de beperkingen qua gebruik.
    Maar stel dat je een auto ter keuring aanbied voor onbeperkt gebruik, en die auto is van voor de homologatie wetgeving is ?

    Overal op het internet, vindt je allerhande informatie, vaak tegenstrijdig, meestal heel vaag, en al even vaak specifiek voor auto’s, na de nieuwe wetgeving die in 1968 van kracht is gekomen.

    Al je belt naar Goca, krijg je vaak een even vaag verhaal te horen.
    En daar zou het blijkbaar nog uitmaken, of de auto origineel Belgische ingeschreven is voor die datum, of niet (bv in ‘t buitenland 1e inschrijving van voor de datum, maar pas in , ik zeg maar iets, 1990 geimporteerd)

    Alle oldtimer websites recycleren min of meer dezelfde informatie, waar dan te lezen staat in de trend van :

    “Wil men zijn wagen inschrijven onder een O-plaat (oldtimer) dan moet het voertuig een keuring ondergaan. Een voertuig voorzien van een O-plaat is een voertuig dat slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.
    Bij voertuigen van na 1968 is er enerzijds een visuele controle van het remsysteem, anderzijds een controle van het chassisnummer geverifieerd met de documenten en wordt de aanwezigheid van een gevarendriehoek gecontroleerd. De nieuwe wetgeving voorziet eveneens in de controle van de stuurinrichting en de controle van de sleepinrichting(indien aanwezig).”

    Leuk, maar het zegt niet wat de requirements zijn om dagelijks gebruik in te schrijven.
    Hoe ze dan omgaan met wijzigingen aan de auto… bv andere motor, of om iets heel eenvoudigs te noemen, bredere velgen en banden.
    Als er geen gelijkvormigheid bestond, welke referenties gebruikt de keurder dan om te beslissen dat het mag, of niet mag?

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Correct.

      Mijn SC (jaja, weet het wel, niet van voor 68 enzo) is gekeurd als ‘alleenstaand geval’ bij import uit Nederland. Dit is omdat er een aantal niet-standaard items op zaten zodat die nooit als standaard 911 SC door de keuring was geraakt. Bovendien was in die ‘toestand’ ook geen gelijkvormigheidsattest via D’Ieteren mogelijk.

      Ik heb op die manier redelijk pijnloos (en dat zeg ik omdat het ondertussen 3 jaar geleden is en mijn geheugen niet deugt) aan een attest geraakt. :mrgreen:

      Waar ze wél moeilijk over doen zijn verkorte chassis enzo (speedster replica toestanden enzo)

      Heb nu trouwens ook geen probs gehad op de keuring terwijl mijn stabi’s te dik zijn (zien ze niet), ik een ander schakelmechanisme heb (mag niet) en behoorlijk wat ander aftermarket spul aan mijn kar heb hangen 😉

      Hij is wél mooi in orde en dat helpt!

        ah bon, dus als ik daar met bv een 67’er binnen kom, die technisch in orde is, maar er zit een 2.9 motor in, en latere ophanging, of remmen.
        Gaan ze er dan moeilijk over doen, als het allemaal technisch, netjes en veilig is gemonteerd?

          Als je een wagen hebt die nog nooit ingeschreven is in België, kan je hem aanbieden voor een eenmalige keuring, via de invoerder. Je krijg dan een gelijkvormigheidsattest voor de wagen, waarmee je naar de keuring kan.

          Voor de oldtimers die nooit een gelijkvormigheidsattest hebben gehad, is deze keruing zeer miniem. Er word vooral gekeken of de wagen in orde is met de wettelijke verplichtingen.
          Goede remverdeling
          Schokdempers
          Co
          Verlichting (pinkers, nodige reflectoren, mistlichten enz.)
          Brandblusser, driehoek, verbanddoos enz.
          Er word hier geen rekening gehouden met bandenmaat , hoogte van het voertuig enz, voor de simpele reden omdat hier geen gegeven van zijn.

          Bij een voertuig dat reeds ingeschreven is er geen probleem, gewoon zien dat de wagen wettelijk in orde is. Het houd eigenlijk in dat je vooral moet zien dat de wagen in orde is zoals de moderne wagen, maar geen rekening moet houden met de tuning wetgeving.

          Mijn wagens gaan elk jaar naar de keuring en dan heb ik een beetje werk.
          Regelen Co
          Banden op de juiste druk zetten zodat we door de schokdemper test komen.
          Extra reflectoren aanbrengen.

          Ik rij zelf nooit naar de keruing maar laat dit doen door een garage die wekelijks met oldtimers naar de keuring rijd.
          Nog belangrijker is dat je weet dat je met een wagen rijdt die in orde is, ondanks zijn leeftijd.

            Stuur eens een PB naar PPP356 .
            Die zijn 2 356’s zijn gekeurd voor dagelijks gebruik .

              uwen SC is dus niet van voor 68… Die is destijds al gehomologeerd geweest alvorens Porsche die in Belgie kon verkopen. Er is dus reeds een gelijkvormigheids attest.
              Dat scenario is redelijk gedocumenteerd, er valt daar weinig over te discussieren. Je auto moet gewoon conform zijn met de specs van een SC, in het jaar dat ie op de markt kwam.
              Bandenmaten en zovoorts moeten kloppen, of er moet een aparte validatie zijn van de beperkt toegelaten wijzigingen. Er mag niks aan de ophanging , stuur inrichting , motor, remmerij enzovoorts zijn gewijzigd.
              Tenzij je expliciete goedkeuring van de fabrikant krijgt en geen enkele autofabrikant wil/durft aan dergerlijke dingen tijd spenderen.

              Het gaat echt om de situatie van een auto die is gemaakt, en 1e inschrijving op de weg had, voor de wet van gelijkvormigheid van kracht is gekomen
              Het gaat niet om bling bling mods, maar om serious upgrades.
              Ophanging
              remmerij
              motor

              Al wat normaal niet mag dus… Waar je wel min of meer mee weg kan komen voor een O-plaat, maar niet voor de gewone keuring.

                ik heb moijn sc eerst laten keuren als oldtimer , en daarna als dagelijks voertuig ( homoligatie keuring)
                een oplaat kunnen ze u niet meer afnemen ook al doe je de keuring voor dagelijkse plaat
                ik heb dit gaan vragen aan de station chef
                khoop u heirbij een tip te hebben kunnen geven

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.