Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Kevlar herstellen ?
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 5 maanden geleden door svandamme.
-
MakerDiscussie
-
8 augustus 2007 om 11:26
Beste forummers,
is het mogelijk om kevlar te laten herstellen ? Het gaat om een zetel waarvan de achterzijde uit kevlar is, dit is een beetje kapot (putjes in, stukjes uit etc.)
Nu is mijn vraag; Kan dit hersteld worden en hoeveel kost het ?
groeten T
-
MakerDiscussie
-
voor zover ik weet, kan carbonfibre, en ik ga ervanuit voor kevlar niet anders. nooit gerepareerd worden in de zin dat de mechanische sterkte ook nog maar in de buurt zal komen van origineel.
cosmetisch misschien wel, maar de vraag is , hoe lang voor het weer op de oude breuk begint te scheuren
voor stoelen nog een ander punt, veiligheid
ik kan me goed voorstellen dat dit een punt is voor de keuring als ze dat opmerken, al is dat maar bijkomstig als je je eigen veiligheid in gedachten neemt… ‘t hangt wel af wat voor beschadiging dit is, maar toch, een kuipje dat ook maar ergens gescheurd is, zal bij een high-G impact altijd wel een effect op de ganse stoel hebben denk ik[quote=”mcklusky”:3bp3x4l1]als de schade of de ontbrekende stukken niet te groot zijn kan je ook proberen met de ingeduwde stukken terug op hun plaats te duwen en vervolgens polyesterhars in die putjes of over de beschadigde zone te laten lopen, vervolgens met het rollerke vlak rollen….
Als er grote stukken weg zijn valt dat natuurlijk erg op…
Gaatjes vul je gewoon bij met die hars…[/quote]
Ik kom wel eens langs voor uw expertise 😛als de schade of de ontbrekende stukken niet te groot zijn kan je ook proberen met de ingeduwde stukken terug op hun plaats te duwen en vervolgens polyesterhars in die putjes of over de beschadigde zone te laten lopen, vervolgens met het rollerke vlak rollen….
Als er grote stukken weg zijn valt dat natuurlijk erg op…
Gaatjes vul je gewoon bij met die hars…Alvast bedankt Michael ❗ Idd iets om in het achterhoofd te houden !
ben daarstraks nog even bij Bimoto binnengewipt, en volgens hem zou FDD special Paintings (Neerstraat 70a te 0111 Sinaai, O3/77211207, filip.de.decker1@pandora.be ) zeer deskundig zijn in het herstellen van dergelijke zaken, en ‘je zou er niets van zien’ achteraf… Misschien iets om in het achterhoofd te houden…
A.s zaterdag ga ik de zetels ophalen, dan post ik hier meteen wat foto’s van de schade, ze zijn inderdaad zeer licht.
Alvast bedankt voor de hulp! Iemand anders raadde me reeds aan om de putjes op te vullen met epoxyhars en dan maar schuren en polijsten om de weave terug te krijgen…
Ik ben benieuwd!
Als het een zetel is kan het best zijn dat het gewoon glasvezelpolyester is met een carbonlook. Zoals in het vorige antwoord is het moeilijk te zeggen zonder de schade te zien, en wat je onder schade verstaat (gewoon een paar krassen of een ‘grote’ put).
als het een hele dure zetel is kan het zijn dat het echte carbon is (de zetel zou dan zeer licht moeten zijn). En daarin heb je 1001 kwaliteiten en mogelijkheden. kan je de putjes niet wegkrijgen door enkele lagen vernis te spuiten zodat je de carbonlook behoudt?als ik het goed begrijp is dit een reparatie waarbij de gerepareerde zone zichtbaar zou zitten, en dat verandert een en ander.
Vroeger, op mijn werk bij Bimoto, hadden we met de regelmaat van de klok schade aan lichte carbon of Kevlar onderdelen van hun racemoto’s. Die werden (gezien de kostprijs!) wel degelijk hersteld, maar waren de herstellingen wel ‘van een uur ver’ te zien! Het is alsof je nieuwe polyestermatjes zou leggen ter herstelling over een beschadigd stuk polyester…
We hebben tevens enkele klanten gehad die een schuifbeschadiging aan dergelijke stukken ‘camoufleerden’ door er nadien een stukje kleef-‘nepcarbon’ (die in verschillende kwaliteiten en prijzen te krijgen is in zelfklevende vellen) over te plakken, wat het uitzicht vaak al wat verbeterde..
Ik weet niet of dit ook maar enigszins helpt, ik heb uiteraard ook niet gezien hoe en waar de schade zit, en hoe stevig de herstelling dient te zijn! Dit alles zal veel bepalen… maar de gulden regel is dat ook dit materiaal in lagen gemaakt wordt, en kleine beschadigde oppervlaktes dus ook enkel lokaal kunnen opgelapt worden! ❗ Als er niets meer van de herstelling te zien mag zijn nadien, moet het hele stuk vervangen worden…, of (zoals de meesten voor de ‘goedkoop’ deden) helemaal na lokale herstelling herspoten worden, doorgaans in zwart of iets dergelijks…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.