Kilometerheffing vanaf 2024 of 2025

Home Forum Zeverhoekje Kilometerheffing vanaf 2024 of 2025

  • Maker
    Discussie
  • Geen sprake meer van nuloperatie, verlaging brandstofprijzen of verlaging van de jaarlijkse wegentaks :bounce:

    De kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf 2024 of 2025 wil invoeren, moet op alle wegen in Vlaanderen betaald worden. Een cruciale voorbereidende studie in opdracht van de Vlaamse regering onderzoekt enkel nog dat scenario. Dat meldt De Tijd vandaag.

    Aanvankelijk zou de studie twee scenario’s bekijken: een Vlaamse heffing in het hele gewest, en een lokale heffing op filegevoelige plekken, zoals de ring rond Antwerpen. Van het tweede scenario is geen sprake meer.

    Volgens de onderzoekers is een gebiedsdekkende heffing de enige manier om sluipverkeer door de maatregel tegen te gaan. Dat betekent dat automobilisten op elke weg in Vlaanderen voor het gebruik ervan moeten betalen. Maar er zijn verschillende varianten mogelijk, bijvoorbeeld een veel hoger tarief op drukke wegen.

    Sinds enkele jaren wordt de kilometerheffing vaak naar voren geschoven als de ideale manier om de drukte op de Vlaamse wegen te verminderen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft steeds een algemene kilometerheffing in Vlaanderen verdedigd.

    Hij benadrukte dat de inkomsten van zo’n heffing dienen om bijvoorbeeld de belasting op de inverkeerstelling (BIV, een eenmalige belasting die iedere eigenaar van een nieuw of tweedehands voertuig moet betalen vanaf de ingebruikname van het voertuig op de openbare weg, red.), te verlagen. Tegelijk zouden ook buitenlandse chauffeurs die over de Vlaamse wegen rijden moeten betalen.

7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
    • Was ook al direct mijn eerste gedacht.:what:

        Ideaal systeem om direct het supplement voor het te snel rijden mee te factureren 👿

        123

          Klinkt mij nogal fraude gevoelig…
          leg je gsm in een kooi van Faraday tijdens de spits, klaar.

          Als ze je stoppen haal je hem uit, toon je de werkende GSM
          klaar

          Ze gaan het wel combineren met al die ANPR cameras die ze de laatste tijd overal als een bos aan het planten zijn vermoed ik

          Maar dat vertellen ze er niet bij en dat lijkt me iets om te challengen op vlak van privacy wetgeving,
          want die ANPR cameras staan er nu enkel maar met goedkeuring omdat ze geen tracking doen van wie waar naar toe rijdt.

            Als de volgende Vlaamse regering definitief groen licht geeft voor de geplande kilometerheffing, gaat de voorkeur naar een systeem op basis van gps-tracking via de mobiele telefoon. Daarover bestaat een consensus in de werkgroep die het dossier voorbereidt in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Dat bevestigen niet nader genoemde bronnen dichtbij het dossier zaterdag in De Tijd.

            Omdat systemen met tolpoorten – de eerste keuze van specialisten – te duur zijn voor een kilometerheffing op het hele Vlaamse grondgebied, is het alleen werk- en betaalbaar om een tol te heffen op basis van satellietgegevens over het individuele autogebruik in Vlaanderen. Dat kan via de mobiele telefoon van automobilisten, zegt Gerd Nees van verkeersdatabedrijf Be-Mobile in de krant. Eventueel gecombineerd met een on board unit, een klein bakje dat in de wagen geplaatst kan worden, bijvoorbeeld bij mensen die geen gsm hebben.

            Automobilisten zullen waarschijnlijk de keuze hebben tussen de apps van meerdere serviceproviders, die het autogebruik traceren. Door een kredietkaart of een ander facturatiesysteem aan de app te koppelen rekenen bestuurders af met de provider, die dan de betaling aan de overheid regelt.

              Yep, net zoals de kilometerheffing voor vrachtwagens de druk op de wegen ging laten afnemen. Da’s goed gelukt want nu zitten de wegen overvol met “busjes”/lichte vrachtwagens.

                Blijven dromen :up:

                  Als er in mijn bedrijfswagen een OBU wordt geplaatst zoals bij de vrachtwagens nu en de factuur voor mijn 30.000 km/jaar naar mijn werkgever gaat, kan ik wel leven met geen of verlaagde rijtaks voor de GT3 🙂

                7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.