Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › kilometerteller
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 7 maanden geleden door eQuanD.
-
MakerDiscussie
-
29 maart 2020 om 15:55
Beste lezer,
Mijn kilometerteller geeft 10km/u meer aan dan de werkelijke snelheid. Is dat iets wat makkelijk op te lossen is aande kabel of ligt het misschien aan de teller zelf?
Bedankt!Groeten,
Rik
911 SC 1980 -
MakerDiscussie
-
Inderdaad. Dat denk ik ook, en is logisch.
Als men nieuwe banden heeft, kan de buitendiameter van de band gemakkelijk 12 mm groter zijn dan bij een versleten band. Bij een banddiameter van 60 cm maakt dit reeds een verschil van 2 %.
De tendens is om de banden harder op te blazen dan voorheen vergeleken met dezelfde bandenmaat. Vaak zelfs meer dab 0,5 bar. Zogezegd om minder rolweerstand te bekomen.
Om er nu zeker van te zijn dat de snelheid aangegeven op het dashboard van de wagen nooit hoger zal zijn dan de reële snelheid wordt nog een marge genomen. Bij het ene merk/model meer dan het ander.
Dus een verschil van 5% is normaal. Zo’n 10% verschil is ook niet abnormaal, vooral bij oudere wagens, zoals reeds aangehaald.
Ik denk dat bijna alle fabrikanten een bewuste afwijking in de tellers steken. (de werkelijke snelheid ligt altijd een paar km/h lager dan weergegeven)
Kwestie van in te dekken voor verzekering/schadeclaims.
Bij mijn BMW kan ik zelfs kiezen om de snelheid weer te geven, met of zonder die fabrieks”correctie”.
Het verschil met mijn GPS is 3 à 4 km/h schat ik, voor de snelheid incl afwijking.[quote=”vandamme” post=280889][quote=”Yellow Submarine” post=280886]Ik ben niet mee. Alle tellers geven toch een 5 à 10 km te hoge snelheid aan, vergeleken met een GPS, niet?[/quote]
nee hoor.
het is een mechanisch iets, en hangt echt af van de bandenmaatvroeger had je meer kans op afwijking dan nu.
Moderne auto’s van de laatste 20 jaar schelen echt niet veel meer… toch zeker niet met de juiste banden erop.
Mijn 987 scheelt 2 km op 160 per uur
Mijn 120D scheelt 3 km op 130 per uurVroeger had je veel meer kans op grotere afwijking , maar ook daar scheelde het van auto tot auto[/quote]
Ik begrijp de reactie van YS. Gezien de 911 SC van 1980 is, is het niet abnormaal dat er een verschil van zo’n 10km per uur vastgesteld wordt in vergelijking met gps.
Ik ga ook akkoord mat vandammes schrijven dat bij de auto’s vande laatste 20 jaar niet zoveel verschil meer is dan voorheen. Dus; geen probleem.
Ik veronderstel als de bandenmaat op de 911SC voldoet aan de voorgeschreven bandenmaat, er dus in feite geen correctie hoeft uitgevoerd te worden.[quote=”Rick” post=280888]Bedankt voor de suggesties,
Mijn bandenmaat achter is 225/50 R16, niet verlaagd
Ik heb het vergeleken met de gps op de gsm, toch redelijk correct denk ik.
Misschien best de teller eens laten reviseren, maar hard stoort het niet, het is een extra “veiligheid” 😀groetjes,
Rik[/quote]meet dan wel eens de hoeveelheid pulsen je krijgt op exact 1 kilometer.
Dat zal het mogelijk maken om de teller exact te calibreren voor je wiel omtrek.[quote=”Yellow Submarine” post=280886]Ik ben niet mee. Alle tellers geven toch een 5 à 10 km te hoge snelheid aan, vergeleken met een GPS, niet?[/quote]
nee hoor.
het is een mechanisch iets, en hangt echt af van de bandenmaatvroeger had je meer kans op afwijking dan nu.
Moderne auto’s van de laatste 20 jaar schelen echt niet veel meer… toch zeker niet met de juiste banden erop.
Mijn 987 scheelt 2 km op 160 per uur
Mijn 120D scheelt 3 km op 130 per uurVroeger had je veel meer kans op grotere afwijking , maar ook daar scheelde het van auto tot auto
Bedankt voor de suggesties,
Mijn bandenmaat achter is 225/50 R16, niet verlaagd
Ik heb het vergeleken met de gps op de gsm, toch redelijk correct denk ik.
Misschien best de teller eens laten reviseren, maar hard stoort het niet, het is een extra “veiligheid” 😀groetjes,
RikIk ben niet mee. Alle tellers geven toch een 5 à 10 km te hoge snelheid aan, vergeleken met een GPS, niet?
awel ja, zo meet je de afwijking dus exact
de kilometer palen langs de snelweg gebruik je om de afwijking te ijken.Vandamme, als die speedo de verkeerde verhouding heeft, dan je dagteller daarin toch ook ? DIe heeft toch dezelfde input en dus ook dezelfde gears ?
ik, lees op pelicanparts dat het prima werkt voor 915 bakken en calibratie bakje
http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/951077-speedometer-correction.html
http://www.yellr.com/Al zou ik gewoon mij vdo laten calibreren/reviseren, dan is die meteen ook weer in orde
het is niet dat je om de zoveel tijd van banden maat verandert…[quote=”frankM” post=280871]Als je dit wil aanpassen kan je er zo’n doosje tussensteken die het signaal regenereert en van frequentie aanpast volgens de settings : https://yellr.com
Maar eerst wel testen of het altijd evenveel ‘te laag’ is (in %) want dit soort correctiedoosjes past gewoon een percentage toe. Met uw statement ‘meet 10 km/h’ te laag kunnen we dat niet zeggen. Je zou met GPS bijvoorbeeld ernaast stabiel moeten rijden aan een aantal snelheden en dan bekijken wat je speedo aangeeft om zo te bepalen hoeveel verschil er op zit en of dat verschil ‘stabiel’ is (zou moeten).Zoals hierboven al aangegeven kan je de tandwieltjes in de speedo eventueel laten wijzigen om de verhouding aan te passen.
Of zelfbouw – lijkt zelfs niet zo moeilijk (ik denk dat ik zelf eerst deze ga proberen) : https://members.rennlist.com/tom86951/Speedometer%20Calibrator%20Page1.html
Frank[/quote]
weet niet of die adapters al gaan werken met het systeem van een SC
Ik denk het niet. 944 type 2/turbo was al ander systeem denk ikwat betreft meten
De beste manier van meten is niet al rijden en GPS vergelijken,
maar puur met de kmstandJe neemt een lang stuk auto strade
km paal zoveel
zet je km dag teller op 0
rij naar km paal zoveel + 10En dan kijk je op hoeveel je dagteller staat bv 9.6 of 9.4
Hoe langer de afstand je rijdt , hoe beter
maar dan wel eentje zonder bochten en zonder baanvak veranderingen, en geen burnouts ook nie 😀Veel accurater dan GPS
Als je dit wil aanpassen kan je er zo’n doosje tussensteken die het signaal regenereert en van frequentie aanpast volgens de settings : https://yellr.com
Maar eerst wel testen of het altijd evenveel ‘te laag’ is (in %) want dit soort correctiedoosjes past gewoon een percentage toe. Met uw statement ‘meet 10 km/h’ te laag kunnen we dat niet zeggen. Je zou met GPS bijvoorbeeld ernaast stabiel moeten rijden aan een aantal snelheden en dan bekijken wat je speedo aangeeft om zo te bepalen hoeveel verschil er op zit en of dat verschil ‘stabiel’ is (zou moeten).Zoals hierboven al aangegeven kan je de tandwieltjes in de speedo eventueel laten wijzigen om de verhouding aan te passen.
Of zelfbouw – lijkt zelfs niet zo moeilijk (ik denk dat ik zelf eerst deze ga proberen) : https://members.rennlist.com/tom86951/Speedometer%20Calibrator%20Page1.html
Frank
voor een SC van 1980 moet je achteraan ) 215/60R15 hebben.
Als je bv 16 inch met te laag profiel band erop hebt liggen erop hebt, ga je hogere snelheids indicatie krijgen dan werkelijk.
Het is in principe een percentage want hoe rapper je rijdt , hoe meer deviatie je krijgt.215/60R15 = 498 toeren / km
215/40R16 = 551 90.3km wordt 100
215/45R16 = 531 93.7/100
215/50R16 = 513 97/100
215/55R16 = 495 << Correcte band voor 215/16 inch 225/40R16 = 543 91.7/100 225/45R16 = 523 95.2/100 225/50R16 = 505 98.6/100 225/55R16 = 487 102.2/100 << beste band voor 225/16 inch (beter iets te veel dan te weinig) 235/40R16 = 536 92.9/100 235/45R16 = 515 96.6/100 235/50R16 = 496 << correcte band 235/55R16 = 479 103/100 Dus hangt beetje af van op welke snelheid jij die 10km te veel ziet. maar ik gok dus dat je te laag profiel band hebt, en je auto dus verlaagd is. (anders zou dat op niks trekken , teveel wielkast , te weinig band) maar 2 opties dikkere band opleggen Snelheids meter binnen steken voor revisie en herkalibratie naar je nieuwe band maat. of optie 3, er mee leven.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.