kilometerteller geeft teveel aan

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster kilometerteller geeft teveel aan

  • Maker
    Discussie
  • De kilometrique van mijn boxster 986 geeft zowat 10 km/h te hoog aan. Dit blijkt zo te zijn vanaf 50 km/h tot 150 en meer. Dus geen percentage.
    Ik had dit al gemerkt aan de snelheid aangegeven op zo’n draagbare GPS. Maar dan is er nog altijd twijfel welke van de twee correct is.
    Sinds kort staan in mijn buurt meer en meer van die mobiele LED borden waarop je snelheid wordt weergegeven als je er passeert. Het blijkt dus mijn kilometerteller te zijn die systematisch hogere snelheid aangeeft dan de werkelijke.
    Hebben jullie dit probleem ook en valt hieraan iets te doen?

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Dat is iet abnormaal (zoals anderen al eerder hebben aangegeven)
      Mijn 968CS wijkt niet echt fel af (zal door de 18ers komen) maar mijn Daily wijkt bvb ook af .
      130 op de kilometerteller is 122 op de GPS
      140 op de teller is 131 op de GPS

        Hallo,

        Er bestaat een EEG-richtlijn (75/443/EWG) die een [size=150:11qbns6z]positieve[/size] afwijking voor snelheidsmeters beschrijft en toestaat. De autoconstructeurs houden zich hieraan.

        De regelgeving is al volgt :

        aangegeven snelheid mag maximaal zijn : [size=150:11qbns6z]werkelijke snelheid + 10% + 4km/h[/size]
        Dit betekent dat wanneer je exact 100km/h rijdt de snelheidsmeter een snelheid mag aangeven tussen 100km/h en 114km/h.

        Logisch dat er ‘tolerantie’ door de wetgever voorzien wordt, de snelheidsmeter is uiteraard een mechanisch of electrisch aggregaat met een technische tolerantie (en geen geijkt precisie-instrument!) en zoals iedereen weet bestaan er geen 2 identieke dingen op de wereld…

        De snelheidsmeter mag nooit een snelheid aangeven die lager ligt dan de werkelijk gereden snelheid.

        Hopelijk schept dit wat duidelijkheid. Een snelheidsmeter die een hogere snelheid aangeeft die binnen de door de wetgever gestelde toleranties blijft is dus niet defect !

        Ik ben er me van bewust dat heel wat autohandelaars, zelfs merkendealers van deze regelgeving niet op de hoogte zijn.

          Van de nood een deugd gemaakt. Cayman sloefjes onder de boxster gelegd die ietsje groter zijn in omtrek.
          Afwijking van de snelheidsmeter is meteen weggewerkt en de velgen staan ook nog goed onder boxie.

            autofabricanten bouwen systematisch een marge in, “voor de veiligheid”. De meeste autofabricanten bouwen een foutmarge (steeds naar boven uiteraard) in van 7%, sommigen (Volvo bvb) gaan zelfs tot 13%. Dus het is niet ongewoon, zelfs eerder regel dan uitzondering, dat je wagen te veel aangeeft. Dat is ook de oorsprong van de ‘correctie’ die door de politie toegepast wordt (of dienen we meer en meer ‘werd’ te zeggen!) bij snelheidsovertredingen die vanuit hun eigen voertuig vastgesteld werden. En ook de laatste keer dat ik geflitst werd zat ik effectief volgens het PV 8 kilometer onder de aanduiding in mijn wagen, en dat komt effectief overeen met een meetfout van ongeveer een 7% op de snelheid die ik toen reed…

            De meetfouten bij de moderne GPS-systemen zijn echter veel kleiner, en aan ‘lagere’ snelheden zelfs verwaarloosbaar. Het is me trouwens al opgevallen dat mijn Tomtom steeds dezelfde snelheid aangeeft als op die digitale aanwijsborden van de politie, en mijn auto er steeds een 5 tot 7-tal kilometer boven zit, zelfs bij lagere snelheden als in de zone 30’s. En dat zou dus wel eens een probleem kunnen opleveren voor wie er steeds op rekent (qua flitsrisico’s) dat de meter steeds te veel aangeeft, want volgens een technische bespreking van de 996 in Flatsix zouden de wagens die met PCM-systeem uitgerust zijn hun snelheidsaanduiding (digitaal, niet die met het klassieke metertje!) via de info van het GPS-systeem krijgen!! En dat zou dus wel weer eens pijnlijk accuraat kunnen zijn… als men geflitst wordt!! 😯 🙄

              Is natuurlijk idioot voorstel, maar als je nu wat extra lucht in je banden blaast (of een rubberlaagje erbij rond laat smelten) dan wordt je omtrek groter en ga je voor dezelfde toeren van je as toch sneller rijden 😛

              Neen, dat is normale afwijking, ik zie zelfs daarnaast nog extra verschil tussen analoge en digitale snelheidsmeter in de cabrio.

              Reden hierboven is ook daarom dat ze bij de autocontrole bandentypes nakijken, mijn vader heeft zo een mercedes gekocht paar jaar geleden waar de buitenomtrek van de banden groter is dan normaal, en dan rij je sneller dan dat je snelheidmeter aangeeft. Nu ja wordt natuurlijk binnenkort weer autocontrole: banden wisselen en na groen briefje terug de grote erop totdat die versleten zijn natuurlijk 😉

              Wim

                De led borden geven altijd te weinig aan. 💡
                Normale GPS systeem heeft een afwijking van 5 km ten opzichte van je km teller, dit is normaal vanwege de verbindings vertraging van de sateliet.
                Dus in totaal een afwijking van 5 km wat voor de meeste auto’s een normale afwijking is. 💡

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.