klapband 996 4s

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 klapband 996 4s

  • Maker
    Discussie
  • hoi
    vanmiddag op snelweg een klapband met de Porsche ANWB 3uur bezig geweest band was 8000km oud
    maar keurig ergens een band er oplaten leggen wel voor nood maar kon weer verder
    :up:
    :drink:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
    • :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

        She rules! :happydance:

          [quote=”Mart” post=241023]… Je betaalt voor een hoop rubber, maar je gebruikt maar een beetje … :coolness:[/quote]

          tja, toen ik deze quote gisterenavond voorlas aan mijn vrouw, begon zij hardop gaan te lachen en zei ze “weet je nog vroeger, toen was dat bij jouw ook zo”. Ik ben boos en gekwetst gaan slapen, alleen, zonder vrouw en zonder rubbertje en volgens mijn vrouw ook zonder gevoel voor humor en zonder relativeringsvermogen. De goesting was over :mrgreen:

            Hela?! Niet lachen met mijn Nankang’s hé! 😈 8)
            In principe staan ze ook op 3 bar, in praktijk zijn ‘t 3-delige velgen en een beetje verlies heb je daarmee altijd. Zou ‘t meer moeten checken, but, hey, I’m lazy 😉
            Camber kan hier (bij de T5) idd een rol spelen, maar zoals gezegd, mijn 996 4S had het probleem nog veel harder en die was niet verlaagd.

            BTW, toen ik de velgen kocht en zag welke banden erop lagen dacht ik ook 😯 😕
            Maar dan er beginnen mee rijden en ik kan er eigenlijk niets slechts over zeggen. Online wat opgezocht en de commentaren zijn altijd (of meestal, jankers heb je overal) positief. Heb er dan eens in de Mc Donalds drive-in een borduur van pakweg 20 cm hoog mee meegehad en ook daar lieten ze zich niet kennen. ‘t Zijn nu niet de banden die ik op mijn elfje zou steken maar soit.
            En seg… heb je dat profiel al eens gezien? :sarcastisch :mrgreen: Verleden week met de Jubi achter de T5 gereden (en daarna omgewisseld) en ik was meer onder de indruk van de poep van de T5 als van die van de Jubi 😳

              [quote=”Mushroom” post=240979]Net de banden op de T5 vervangen en daar blijkbaar ook hetzelfde probleem als bij de Porschkes: binnenkant volledig weg (op sommige plaatsen tot op de draad), buitenkant nog niet tot aan de nokjes versleten.

              [/quote]

              verlaging zorgt meestal voor meer camber, dus dan rijdt je automatisch op de binnenkanten
              een beetje meer toespoor zorgt ervoor dat de band gelijkmatig slijt

              jouw banden zijn langs buitenkanten harder versleten dan in het midden, dus eigl ook te weinig druk… meer druk dan komt de band iets boller te staan en rijdt je meer op het middenvlak
              ik rij met mijn t5″ op 20″ op 3bar druk, is ook nog eens dik 8cm verlaagd…
              ps hopelijk nu een deftig merk banden gestoken ipv nangpang :happy:

                  Is normaal! De meeste dikbil bandjes zijn met 10.000 k ver gebeurd. Je betaalt voor een hoop rubber, maar je gebruikt maar een beetje … :coolness:

                    Cool.
                    Bedankt om te laten weten.
                    Sinds ik het voorhad met de 4S, ermee naar de specialist geweest ben om ‘m te laten uitlijnen (en daar alles ok was zonder iets te verzetten) ben ik m’n eigen theorie beginnen ontwikkelen (niet gehinderd door enige kennis van zaken). De theorie is dus dat ‘t zou kunnen te maken hebben met de ET. Heeft een 4S een bredere achteras dan een gewone 996? Of wordt dat ET-gewijs opgelost?

                    De T5 bvb heeft normaal van die flutbandjes erop liggen waarmee je van hier naar daar schommelt. Met de banden die er nu op liggen (en de verlaging) stuurt ie snaarstrak, echter zitten de banden nu een hele klets meer naar buiten waardoor wat nu gebeurt (ie binnenkant afslijten) redelijk normaal te noemen is. Bij een P vind ik dat niet normaal, maar rondvraag leerde me dan dat dat wel normaal zou zijn, vooral bij de dikbillen.

                    Als jouw voorbanden gelijkmatig afgesleten zijn, er nog meer dan genoeg flesh on the bone is, zie ik geen reden om te veranderen.

                      [quote=”Mushroom” post=240627]Waarschijnlijk binnenkant van het loopvlak volledig tot op de draad versleten. Niet te zien vanaf de buitenkant van de auto. Been there, done that. Sindsdien ga ik er regelmatig eens onderliggen. Ik heb er toen zelf wel effe mijn thuiskomertje opgefoefeld 8)[/quote]

                      Toen je dit had gepost ben ik direct gaan kijken, de mijne heeft er immers al 43k km met dezelfde banden opzitten. De sleet is echter perfect egaal! Binnen maximaal 5K zal ik de achterbanden vervangen. Waarschijnlijk direct met de wissel winter-zomer tegen Pasen.

                      Vraag: vervang ik best ook de voorbanden, ook al zijn die nog redelijk op het eerste zicht? Op vlak van banden en remmen ben ik nogal geneigd om het zekere voor het onzekere te nemen.

                      Edit: 43K is met de winterse km erbij (met andere banden)

                        De boxster heeft een lentecheck gehad en toen hebben ze het voorste rubber vervangen… De achterste zijn nog ok. De 944 heeft net 4 nieuwe zomerbanden.
                        Geen zorgen om mijn rubber dus! :happydance: :happy:

                          Mea Culpa 2 :first:
                          Ik wou alleen niet de indruk wekken dat iemand iets achterhoudt en dat we aan’t pushen waren om de reden te weten. Een klapband kan 100’en redenen hebben, alleen is die slijtage langs de binnenkant te controleren :up:
                          Moest ik jou zijn en er liggen brede knapen op de Boxster (die hier op de foto zijn 275), ik zou me eens op mijn knieën laten zakken achter de auto 8)

                            Seg paddestoel, je hebt het begin van mijn zin niet gelezen, zekers? :what: :mrgreen:
                            Mea culpa, speculeren was niet het meest geschikte woord maar mijn vocabulaire kennis liet me in de steek…
                            😳
                            als ik nogeens banden laat leggen, ga ik toch ook eens goed kijken of de binnenrand niet beschadigd is met het optrekken/leggen.

                              Er speculeert toch niemand? :up:
                              Iemand heeft een klapband en dan wordt er aangegeven dat een mogelijke oorzaak rotversleten banden kunnen zijn die er langs de zichtbare kant goed uitzien.

                                … tijdens de montage beschadiging van het rubber rond de hieldraad van de band over een lengte van +15 cm

                                  Goed dat jullie hier de aandacht op vestigen maar in dit geval heeft het niet met slijtage te maken, wist hij mij gisteren te vertellen tijdens de rit!
                                  De banden hadden nog maar 8000km gereden….
                                  Hij denkt eerder dat de band beschadigd is geraakt bij het opleggen op de velg.
                                  De rest van de uitleg laat ik aan hem over maar dan kunnen jullie alvast stoppen met speculeren… 😈

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 42)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.