Koeling motor knippert

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Koeling motor knippert

  • Maker
    Discussie

  • Christophe
    Deelnemer

      Kan iemand mij helpen?
      Deze avond bij het terugkeren met de 996 ging het lichtje van de temperatuurmeter (koeling) knipperen.. Toerental draaide al een tijdje +4000. Bij aankomst zette ik motor af om de garage te openen en startte na 2min later weer op. Geen knipperend lichtje meer te bespeuren.
      Mijn liefste valt nog een paar maand onder garantie tweedehands.
      Dien ik mij zorgen te maken en naar de garage te bellen (geen oe dealer) of vormt dit geen probleem?

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
      • Thx Koen.. heb ondertussen garage gecontacteerd hoor.
        Wordt opnieuw bekeken.

          [quote=”deepee” post=129047]

          Bij de dealer doen ze dit mbv een vacuum pomp, maar je kan het ook op de traditionele manier.
          Best krik je de auto achteraan wat op of zet hem op de helling van je oprit met de neus naar beneden.

          Vul je reservoir tot max en afsluiten. Open de ontluchting (zie figuur) draai dus de metalen clip van horizontale naar verticale positie, start je auto, zet de verwarming (+25°C) en ventilator aan. Laat de motor op temperatuur komen. Het is mogelijk dat je waarschuwingslampje voor temperatuur nog knippert.
          Zet je motor uit en WACHT tot deze en de koelvloeistof voldoende is afgekoeld om de dop van je reservoir te kunnen openen. Wacht hier voldoende lang (dit kan 2-3 uren duren) zoniet kan je het reservoir niet volledig bijvullen want de vloeistof krimpt bij afkoeling. Open je deze te vroeg dan zal de vloeistof overlopen (overkoken) en mis je het ganse effect.
          Vul het reservoir opnieuw tot max en blijf deze procedure herhalen (2-3 keer) tot je geen koelvloeistof meer kan bijvullen. Sluit nu terug de ontluchting.

          Na een paar dagen kan het zijn dat je waarschuwingslampje voor temperatuur opnieuw gaat flikkeren. Dit kan het gevolg zijn van een kleine luchtbel die toch nog is blijven hangen. Dit verdwijnt automatisch aangezien het systeem zichzelf ontlucht naar het reservoir toe. Vul het reservoir dan bij.
          Om 100% zeker te zijn dat alle lucht uit je koelsysteem is kan je dus ook een 30 tal minuten rijden met de onluchtingsklep open. Zeker niet langer. Voer uiteraard eerst bovenstaande manuele procedure uit voor je gaat rijden! en vul nadien het reservoir weer bij tot max EN sluit de ontluchtingsklep.

          Zelfs na 3-4 ontluchtingen/bijvullingen is het mogelijk dat je nog antigel moet bijvullen. Check dus de eerste paar dagen/weken regelmatig of je reservoir nog op max staat.[/quote]

            ik zou vandaag bij de hersteller effe verhaal halen….

              Nee, rookt niet en temperatuur blijft normaal…

                Misschien gewoon slecht ontlucht, rookt hij?

                  Zaterdag de wagen opgehaald, waterpomp hersteld + dichting carter en verversen van olie autom.boîte.
                  Bij het terugkeren kreeg ik weer hetzelfde waarschuwingslampje omtrent probleem koeling.
                  Sindsdien heb ik al 3x het koelvloeistofreservoir moeten bijvullen.. Gisterenmorgen stond ze zelfs helemaal leeg.
                  Dien ik te vrezen voor kulas of gaan we richting plofmotor? ruzie ruzie ruzie

                    Zaterdag haal ik mijn herstelde beestje op. Waterpomp werd vervangen en dichting carter.
                    Can’t hardly wait ..

                      Tsja dat gedoe ook met die waterkokers, laatste 2x stukken, radiator bmw, waterpomp jeep afgelopen weekend.

                      Heb daar heel lang mee rondgereden, totdat ie vast sloeg. Is wel een 6 cilinder gietijzeren (?) blok van ”98 en geen aluminium. Met een aluminium blok is de kans dat je koppakking eraan gaat bij een kapotte waterpomp en te lang doorrijden een stuk groter. Als je lampje brandde gaf hij wellicht aan dat je met te weinig koelwater hebt rondgereden en je blok relatief te heet werd. Maar zoals het bij jou lijkt, heeft hij niet droog gestaan en is hij nog niet vastgeslagen. Ik denk dan ook dat er verder niets aan de hand zal zijn buiten het vervangen van je waterpomp. Maar dat kunnen ze heel goed controleren op het moment dat de pomp vervangen is. Ofwel, als de waterpomp vervangen is en de motor draait goed (geen compressie verlies) dan is er verder gelukkig niets aan de hand, want dat zijn weer dure te voorkomen reparaties. Ik had alweer stevig de balen van mezelf (met de auto ambulance naar huis gekomen), want wist al een half jaar dat er iets niet lekker zat, maar dacht dat het met een ventilatortje in m’n dashboard te maken had ofzo … :bounce: … aldoende leert men… :what:

                        Als je’m terughebt even afspraak maken bij een specialist voor een volledige check-up. Zo weet je waar je staat en kan je desgevallend nog op de garantie beroep doen.

                          Kreeg bericht dat de waterpomp stuk is, wordt vervangen.
                          Kan er geen verdere schade zijn gezien reputatie 3.4-motoren?

                            Idem hier. Garantie al wat je wil bij aankoop. Eens er een probleem opduikt begint de zever en halen ze diverse artikels uit de garavtievoorwaarden boven. Zo bracht ik de mijne destijds 2 X 4 volle dagen binnen voor een stroomverlies. Toen ze het niet konden oplossen heb ik de wagen bij mijn garage (Walter Verellen) binnengebracht om aldaar te laten herstellen. Toen ik tussenkomst vroeg in de factuur kreeg ik één of ander artikel onder de neus. Daarin stond dat indien de verkoper geen herstelling tot stand kon brengen dat hijzelf een andere garage aanduidt. Toen ik vroeg wat er mis was aan mijn garage en welke ze dan wel zouden aangeduid hebben (in mijn buurt enkel Porsche Geel) geen antwoord. Hopelijk heb jij meer geluk !

                            S2

                              Hopelijk kan je daarna zorgeloos verder genieten en is het snel opgelost!

                              Hou ons op de hoogte, ben wel benieuwd naar de garantie-afhandeling.

                                Bedankt voor de info guys!
                                Wagen werd ondertussen met Europ Assistance weggebracht.
                                Bij nazicht onderaan motor ook redelijk wat olie…
                                Hoop op een perfecte (kosteloze) herstelling.
                                IMG_1280.jpg

                                  auto naar garage brengen onder garantie !

                                  de snelheid waarmee het waarschuwingslampje pinkt geeft aan wat er scheelt:
                                  1) knippert snel = temperatuursensor van de koelvloeistof defect
                                  2) blijft branden = koelvloeistof te heet (heb jij niet want bij jou knipperde het)
                                  3) knippert traag =
                                  ofwel te weinig koelmiddel / lucht in het koelcircuit
                                  ofwel werkt de ventilator van het motorcompartiment niet meer en loopt daar de te temperatuur te hoog op

                                  als de koelvloeistof niet vervangen of bijgevuld geweest is dan zal ontluchten niet de oplossing voor het probleem zijn

                                  dat kan twee dingen betekenen mbt lage stand koelvloeistof: een lek (bijv in je radiatoren vooraan, expansievat, …) ofwel verbruikt je motor koelvloeistof en is je joint de culasse (koppakking) naar de filistijnen. door drukverschil (warm/koud) in het koelsysteem kan het zijn dat het lampje soms wel en soms niet knippert.

                                  en zoals hier eerder al gesuggereerd kan er wat mis zijn met luchtkoeling van de motorruimte. dit sluit deels aan bij je verhaal maar dan is twee minuten stilstand zonder aanvullende koeling wel erg weinig om het lampje uit te laten blijven.

                                    lucht in de leiding, gewoon ontluchten en bijvullen. Is al eens op het forum geweest, Deepee heeft gepost hoe je dat doet
                                    grtz

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.