Koelmodificatie 996 / 997

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Koelmodificatie 996 / 997

  • Maker
    Discussie

  • stefan
    Deelnemer

      Na een bezoekje gisteren van een mede-forumlid van hier, die een bezoekje bracht met zijn 996 4S kwamen we op het gesprek “modificatie koelprobleem” op de 996 en 997 motoren… :geek:

      Het viel mij gisterenavond dan ook op dat er op het forum bij de noorderburen een serieuze topic staat betreft het koelprobleem van cylinder 4 – 5 & 6, en kan op dit forum hier eigenlijk weinig van terugvinden 😕

      Zijn hier maar weinig 996 & 997 rijders of zijn jullie hier helemaal gerust in dat het een storm is in een glas water….. :coolness: , want ik zou het niet weten daar ik niets van techniek of van een enigszins serieus problemen af weet van deze motoren, en kan ik hierover niet meespreken…. (ik ben maar een leek hierin)

      Ik heb eens langs mijn neus weg gevraagd aan Bernard (Dossogne) en hij liet mij verstaan dat mocht je dit probleem hebben/krijgen dat je gewoon “pech” hebt zoals je geluk kan hebben met de 6 goeie op de lotto, hij was hier wel gerust in zo te verstaan… :popcorn:

      Wat kunnen jullie mij hier van meedelen/vertellen? gewoon doorbollen of is deze modificatie toch een must om te laten uitvoeren op de motor?
      Is er hier iemand die hier al problemen mee gehad heeft ?

      Alvast bedankt voor de reacties
      Stefan

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
      • Hey Targa 84

        Klopt en dat weet ik ook. Mijn vraag was echter hoe de motor-/oliekoeling eigenlijk werkt – toch door het water op een constante, lagere temperatuur dan de olie te houden? Het hele koelingsysteem houdt dus de watertemperatuur constant op 80°C (met modificatie) of 90°C?

        Als Wing67 een watertemperatuur van 80°C houdt, dan zou het weleens kunnen dat hij reeds onder handen genomen is door Resto Nijmegen. In Nederland is het geen Nationale feestdag, dus als hij niet op vakantie is, kan je hem gewoon vandaag bellen

          de sensoren worden op een andere plek gezet waar ze beter de temperatuur meten
          en de ventilatoren worden ook anders aangestuurd !!!
          :drink:

            Wordt de watertermperatuur niet constant gehouden dmv sensoren en de ventilatoren en dies meer, net met de bedoeling om de olie/motor te kunnen koelen?

              ik ga die Michel van Resto eens bellen en mijn chassis nummer doorgeven, want als ik dit zo lees moet ik niet ongerust zijn over de waardes die ik aflees op mijn dash ! want ook met de buitentemperatuur van 30° gisteren bleef de watertemperatuur netjes op 80°, alléézz laten we zeggen op 82° maar ging niet verder…
              Misschien is er een waterkans dat deze wagen de modificatie al gehad heeft?? omdat de watertemperatuur zo stabiel blijft ?

              Ik was alleen ongerust dat de olietemperatuur gisteren iets voorbij de 90° steeg, laat ons zeggen richting 100° , maar zekers niet hoger…, maar dit blijkt geen alleenstaand geval te zijn daar jullie dit ook aflezen op de olietemperatuurmeter met dezer “warme” dagen, dus dan maar geen paniek zekers ??

                Vóór de koelmodificatie (997 4S 3.8L) idem als bij Bert, nadien watertemperatuur op 80°C, olietemperatuur meestal rond 90°C. Bij extreem warm weer gaat dit naar 100°C, maar niet meer naar 110°C

                  Hier (997 II 4S) ook de watertemp. rond de 90°, olietemp. toch ook een kleine 15km nodig voor aan zijn 90° te komen.
                  Bij rustig rijden blijft de olietemp. stabiel 90°, bij het wakker maken van de paardjes achteraan 😀 , gaat deze wel richting 100 à 110°, wat volgens mij vrij normaal is. :popcorn:

                    Bij mijne 981 gaat de watertemperatuur snel naar 90° en blijft zeer stabiel.
                    Olietemperatuur duurt 20 km eer 90° is bereikt en fluctueert dan tussen 90 en 102°C! Maakt niets uit hoe warm het weer is.

                      merkte gisteren bij een buitentemperatuur van 30 graden dat de olietemperatuur van de 997 hoger ging dan normaal (normaal = 90°) op de autostrade, maar de watertemperatuur blijft netjes op 80 graden, is dit normaal dat de ééne temperatuur stijgt (olie) en de watertemperatuur hetzelfde blijft bj deze toch wel hoge buitentemperatuur?
                      Blijft de olietemperatuur bij diegene die de modificatie hebben laten doen stabiel of stijgt die ook bij een buitentemperatuur van 30 graden ?

                        me 2, ik zal wel kijken…. 😆 😆 😆 :happydance: :happydance: :happydance: :first:

                          Sleutelnamiddag !? Goed idee, count me in 😉

                            Ik denk dat we een sleutelnamiddagje gaan moeten organiseren 🙂 Komt goed…

                              de motor word steeds netjes warmgereden tot alle indicators staan hoe ze moeten staan bij een warme motor, dat hebben ze mij van “thuis” uit zo aangeleerd…., en dan gebeurt het wel eens dat ik “van jetje geef”… :happydance:
                              Aan de voorzijde is de ruimte van de radiatoren links, rechts en in het midden netjes zuiver (was dus niet zo toen ik ‘m kocht)…, maar die bumper wil ik er ook wel eens afhalen, maar hier heb ik dan een medeforumlid voor nodig, want hij wist mij te vertellen van de week dat deze er op een wip af zou liggen…, zelf weet ik niet waar ik moet beginnen maar dat zie ik nog wel goedkomen :up: :up: :up:
                              Bedankt voor de info :respect2: :respect2:

                                het meest belangrijke is dat het motorblok gelijkmatig opwarmt na de start en eens opgewarmd ook gelijkmatig koeling krijgt.
                                dat eerste doe je door rustig in lagere toeren te rijden de eerste 15-20 Km, dat tweede bekom je door de bladeren, zand, peuken, dode vogels, stenen, … met regelmaat weg te halen voor en tussen de radiatoren/condensors; daarvoor moet de voorbumper er af.
                                … en goed werkende olie- en waterpomp zijn vanzelfsprekend

                                  Ideale waardes !

                                    dus…………. 😎

                                    Als ik het goed begrijp gaat het fataal mis als de wagen (lees motor) op een te hoge temperatuur komt…

                                    Nu heb ik er vandaag eens op gelet op welke temperatuur de motor is bij normaal gebruik, de watertemperatuur blijft exact op 80 graden staan en de olietemperatuur op exact 90 graden….., en de fan’s van de radiatoren heb ik zelfs niet horen aanspringen (speciaal op gelet) , wel de fan die bij de motor steekt bij de kofferspoiler, die heb ik één enkele keer horen draaien toen ik even stationair stil stond te draaien……
                                    Nu is het wel geen 30 graden of méér buiten maar ik neem aan dat deze waardes toch normaal zijn als ik dit hier zo allemaal lees… :popcorn:
                                    Ik ga de temperatuur eens in de gaten houden zodra het buiten warmer weer mooier en warmer word, maar moet ik mij ongerust maken als de metertjes mooi blijven staan op deze waardes? of zeggen jullie “je zal zien dat deze omhoog komen zodra het buiten warmer word”… :coolness:

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.