Koelmodificatie 996 / 997

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Koelmodificatie 996 / 997

  • Maker
    Discussie

  • stefan
    Deelnemer

      Na een bezoekje gisteren van een mede-forumlid van hier, die een bezoekje bracht met zijn 996 4S kwamen we op het gesprek “modificatie koelprobleem” op de 996 en 997 motoren… :geek:

      Het viel mij gisterenavond dan ook op dat er op het forum bij de noorderburen een serieuze topic staat betreft het koelprobleem van cylinder 4 – 5 & 6, en kan op dit forum hier eigenlijk weinig van terugvinden 😕

      Zijn hier maar weinig 996 & 997 rijders of zijn jullie hier helemaal gerust in dat het een storm is in een glas water….. :coolness: , want ik zou het niet weten daar ik niets van techniek of van een enigszins serieus problemen af weet van deze motoren, en kan ik hierover niet meespreken…. (ik ben maar een leek hierin)

      Ik heb eens langs mijn neus weg gevraagd aan Bernard (Dossogne) en hij liet mij verstaan dat mocht je dit probleem hebben/krijgen dat je gewoon “pech” hebt zoals je geluk kan hebben met de 6 goeie op de lotto, hij was hier wel gerust in zo te verstaan… :popcorn:

      Wat kunnen jullie mij hier van meedelen/vertellen? gewoon doorbollen of is deze modificatie toch een must om te laten uitvoeren op de motor?
      Is er hier iemand die hier al problemen mee gehad heeft ?

      Alvast bedankt voor de reacties
      Stefan

    12 reacties aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
      • Bij mijn motor recent gebeurd n.a.v. afgebroken aandrijvingsnok oliepomp en gevolgschade hiervan. Revisie door AutoResto is top uitgevoerd. De modificatie is m.i. zeker nuttig want origineel krijgt cilinderbank 4-5-6 warmer koelwater binnen dan 1-2-3, daardoor ook doorgaans meeste problemen bij de 4-5-6 bank. Na modificatie temperatuur veel constanter. Begrjijp niet dat Porsche dit zelf niet onderkent.

          Ik heb deze modificatie vorig jaar laten doen op mijn 997 4S (3.8 motor, als ik mij niet vergis). Het is een paar uur werk en het kost ongeveer 1000€. Naderhand blijft de motor beduidend koeler. Ik heb dat in de zomer laten doen en het was warm. Bij het naar ginder rijden zat de olietemperatuur constant boven de 110°C, bij het naar huis rijden ongeveer 100°C. Vorige week ben ik naar Berlijn gereden en bleef de olietemperatuur constant rond de 90°C, ondanks hogere snelheden (750 Km in 6u30 :engeltje: ).
          Het schijnt dus te werken, maar of dit betekent dat er niets meer kan misgaan?

          Enige minpunt vind ik dat je de koelers vaker hoort aanslaan, zeker bij traag verkeer of als ik terug de garage in rijd en dat is eigenlijk wel een pokkeherrie 🙁 :sarcastisch

          Ik heb mij toen ter plekke (Resto Nijmegen) ook laten verleiden om de carterventilatie te laten modifiëren om een hydraulische slag te voorkomen, wanneer het membraan in de air-oil-separator gescheurd is. Ik ben minder overtuigd van het nut daarvan, maar je merkt er verder niets van en het is niet duur (300€). Als het gebeurt dan ontploft de motor wel letterlijk. Hij heeft daar een motorblok liggen om dit te illustreren 😯 .

          Edit: ik had beter eerst eens op de link van Deepee geklikt 😳 😳 😳

            Yep Tim, rechts een watermeter en links een olietemperatuur metertje… :popcorn:

              Hou er rekening mee dat uw temperatuurmeter de watertemp is en niet de olie temperatuur. Wat dat betreft, zei Michel van AutoResto me dat wanneer hij stationair een oliedruk geeft van 2,5 bar (of lager ) , dat ge dan gerust gas moogt geven.

              Of heeft de 997 een olietemperatuurmeter in het klokkenspel ?

                @ Indy, ze spreken op het NL Forum over een kleine 1000.-€

                Zelf rij ik de wagen altijd warm, en als de olietemperatuur optimaal is trap ik pas op het gas, dus als ik de temperatuur in het oog hou, (en deze is zeer stabiel bij mij) dan is de kans klein dat er iets mis zou kunnen gaan… :popcorn:

                  Over hoeveel eurootjes spreken we bij deze modificatie?

                    Zelf vond ik het ook een belangrijk onderwerp omwille ik zelf een 996 bezit .
                    Zelf vind ik het nogal overroepen maar de moment dat het me zou overkomen zal ik mijn mening wel herzien uiteraard .
                    Nu spreekt men van vijf procent met plofmotor op 996 – 997 bij de 996 zowel de 3.4 en 3.6 motor.
                    Zelf vond ik het belangrijk om reeds een wagen te kopen met meerdere km op de teller en een goed gesprek met eigenaar ook vrij belangrijk dan kom je te weten hoe met de wagen gereden werd (motor goed warm laten lopen )
                    Niet watertemperatuur meter maar wel beetje rijden zodat de motor olie warm is
                    Beetje zoals bij de vroegere lucht gekoelde modellen.
                    Zelk ik ook gelezen heb op de nederlandse forum dat er wagens zijn waarvan de temperatuur meter beetje fladdert ipv stabiel te blijven.
                    Daar zou ik me wel een gedachte bij maken ..
                    Is wel mijn mening en daarom niet de juiste

                      Als ik me niet vergis waren de plofmotoren meer een probleem voor de 3.4 en minder voor de 3.6. :think:
                      Op veilig spelen kan natuurlijk nooit kwaad. Ik heb het in ieder geval niet laten doen en ben het ook niet van plan.

                        [quote=”wing67″ post=233824]… kan op dit forum hier eigenlijk weinig van terugvinden …[/quote]

                        lees meer HIER op PFB
                        op zich een issue soortgelijk aan de IMS lager. er wordt veel over geschreven, velen laten het preventief vervangen/aanpassen … maar als je regelmatig en correct de wagen warm rijdt voor je er de pees op legt en ook bij elke jaarbeurt de smurrie voor en tussen je radiatoren laat wegnemen. dan is het risico bijzonder klein.
                        de modificatie is eigenlijk zoiets als een verzekering: je betaalt ervoor en hoopt dat je het eigenlijk niet nodig had.
                        ik ga niemand iets aan- of afraden.

                          met de modificatie gaat voorbumper eraf en wordt alles schoon gemaakt
                          is zeer belangrijk !!!!
                          :drink:

                            Voor zover ik op de hoogte ben van de watergekoelde modellen is het inderdaad zoals hierboven werd beschreven.

                            Meestal wordt het uit voorzorg gedaan om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen.
                            Een bekende (Nederlandse) specialist hiervoor is Resto in Nijmegen, op het Nederlandse forum wordt met veel lof over deze mensen gesproken, misschien eens contact opnemen.

                            Verder had ik ook begrepen dat het al heel belangrijk zou zijn om de radiatoren achter de voorbumper regelmatig te ontdoen van bladeren en vuil, deze zorgen immers voor de koeling.

                              hey
                              ik heb het laten doen uit voorzorg de modificatie
                              ze kunnen te warm worden bij warm weer en dan in de file ze koelen dan niet genoeg
                              na de ingreep koelt hij beter en wordt de temp niet meer hoger en blijft rond de 80 graden
                              dus een beter gevoel !!!!
                              :drink:

                            12 reacties aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.