Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › Koelvloeistofafsluiter vol opgedroogde koelvloeistof
- Dit onderwerp bevat 22 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
7 augustus 2017 om 00:46
Ik heb vandaag het interieur van de Boxster grondig gekuist en toen ik in de koffer achteraan het vak met de olie en water vuldoppen (geen idee wat de correcte naam is voor dit aparte vakje? 😳 ) eens deftig bekeek door de doppen af te draaien en de plastiek te verwijderen, zie afbeelding om te begrijpen wat ik bedoel (foto ter illustratie, niet mijn wagen):
zag ik dat de Koelvloeistofafsluiter (hopelijk is dat de correcte naam; in dit artikel noemen ze het de “coolant bleeder valve”: http://www.pelicanparts.com/techarticles/Boxster_Tech/29-WATER-Flush/29-WATER-Flush.htm) vol hing met opgedroogde koelvloeistof. Of dat neem ik toch aan dat het is. 😕
Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Ik merk alleszins niet dat er koelvloeistof lekt, want na 4 maanden en 2000km staat het koelvloeistof niveau nog bijna op maximum. En de auto heeft toch nog nooit een foutmelding gegeven sinds ik er mee rijd sinds april.
Zie hieronder de foto’s van mijn wagen:
-
MakerDiscussie
-
Er is ook nog de input van de motor temp sensors.
We spreken hier niet van een alarm lampje dat rechtstreeks gekoppeld is aan een analoge sensor.
En ook niet van een analoge sensor die via een stukje electronica op diverse weerstanden een verschillende reactie op het lampje zet.Er zijn diverse inputs,
Die gaat door de digitale DME logic verwerkt worden
en dan krijg je daar een output opHet is niet 1 op 1.
Ze kunnen dus op diverse plekken meten, en afgaande op diverse mogelijke combinaties van die output maken ze dan een analyze die zegt wat dat lampje moet doen.
En uiteindelijk als je hard bliift doorrijden met een knipperend lampje zal je uiteindelijk ook wel een vast branden lampje krijgen…
toch moet dat ding blijkbaar een onderscheid “voelen” tussen oververhitting waarbij het lampje permanent blijft branden en te laag koelvloeistofniveau bij een temperatuur van 85 à 90°C waarbij het lampje traag knippert en normaal niveau bij dezelfde temperatuur waarbij er niks gebeurt.
Er is geen electronische dipstick die je vloeistof niveau meet
want dat kan nie, het is een gesloten systeem op druk.Dus je kan helemaal geen niveau meten. En volgens mij is de sensor daar duidelijk ook niet voor gemaakt :
Nu , ze noemen het ding wel een Coolant Level Sensor
987-641-503-00-OEM
Maar het ziet er niet uit als een sensor die de waterstand kan meten.
Geen vlotter, slechts een diode.Zit onderaan de expansie tank.
Maar volgens mij meet het gewoon een temperatuur, want als het expansievat leeg komt , bij warme motor
heb je daar gewoon stoom: Stoom geeft een afwijkende temperatuur. helemaal droog staan ook.En de DME geeft gewoon een melding “Ik heb een koelings probleem” omdat hij afwijkende waardes krijgt op een temp sensor.
De DME heeft op dat moment geen flauw idee hoeveel vloeistof er in zit.Dan krijg je dat lampje dat traag gaat knipperen en de uitleg is dan om diverse dingen na te zien zoals oa ventilators, koelvloeistof niveau en lucht. (Er kunnen nog andere dingen zijn maar dat zijn de meest typische dingen)
Eenvoudig te testen, als je eens je water circuit leeg hebt, bij werken of zo.
Als je dan een koude auto hebt.. En je legt het contact aan.
Volgens mij zal ie op dat moment geen waarschuwing kunnen geven. Omdat alles koud is en de temp sensor dus geen afwijking kan meten.[quote=”vandamme” post=257916]… er is geen controle van niveau vloeistof…[/quote]
toch wel, dan gaat het koelvloeistof temperatuur lampje knipperen; de snelheid waarmee het waarschuwingslampje pinkt geeft aan wat er scheelt:1) knippert snel = temperatuursensor van de koelvloeistof defect
2) blijft branden = koelvloeistof te heet
3) [b]knippert traag =
ofwel te weinig koelmiddel[/b]
ofwel werkt de ventilator van het motorcompartiment niet meer en loopt daar de te temperatuur te hoog op
ofwel je koelvloeistof circuit niet of onvoldoende ontlucht.[quote=”Tom987″ post=257915] Woensdag was ik nogal “van mijn melk”.
[/quote]Je zou van minder van je melk zijn…. :bounce:
Ik dacht dat ik 30 min binnen was geweest bij Serge, het bleek meer dan 2u te zijn 😆
Been there, done that…. meer dan ene keer…. en je verveelt je geen seconde! :drink:
Betreft transportschade, als je foto’s hebt van voor de schade, en de foto’s uit Schotland, zeker proberen schadeclaim in te dienen…
Transport van vandaag is in elk geval verlopen zoals het moest… De Bolle uit Liedekerke is een van de beste die ik ken…. en Serge weet ook waarom hij alleen met hen werkt en met geen andere!
Laat iets weten als je meer weet hé….Succes!
oei shit, had de link nog niet gelegd met deze thread van de vloeistof.
lijkt me ook nie gerelateerd.
er is geen controle van niveau vloeistof
maar als die niet zou werken zou de temperatuur stijgen, en daar krijg je wel een waarschuwing van.En die bumper.. wat een geklooi en gedoe.
Echt waardeloos.Ik leef me je mee man.
toen ik mijn eerste 911 met weinig kennis van zaken had gekocht heb ik ook een lijdensweg afgelegd.
ging eens naar antiliaanse feesten, eerste uitstapje
in gras geparkeerd, viel de ondercoating van de tankik rij naar huis met een benzine meter in vrije val.
stil gevallen op de brug in Rotterdam.Ik naar OPC.. want wist nie beter.
Ze hebben me daar 2 velletjes papier getoond, slordig handschrift met lijstje defecten aan mijn auto.
Ze hebben me nog net niet allemaal staan uitlachen.
en daarna heb ik paar jaar zitten werken om de auto te restaureren, met scha en schande..
Nu ja, die was dan al 32 jaar oud…En ondertussen weet ik toch al eea van auto’s en motoren.. Maar ik kan je verzekeren, het was een dure les.
En grotendeels self inflicted want ik wist niks van auto’s en kocht een gebakje van een handelaars..
Reed er mee, eerste Porsche, fell in love, like a sucka.Ik heb eerlijk gezegd niet meer naar mijn koelvloeistofniveau gekeken. Maar moest dat te laag geweest zijn, zou het dashboard toch iets moeten hebben aangegeven? Of zouden één van de OPCs toch iets moeten opgemerkt hebben?
Ik had het wel gezegd aan Glen van PCM en die zei dat er geen verband is. Dat die blauwe dop gewoon de oorzaak was van het koelvloeistoflek en die dop heb ik uiteindelijk op tijd vervangen voor de reis.
Ik denk dat ik het ook aan Serge heb verteld, maar ik weet het niet meer zeker. Woensdag was ik nogal “van mijn melk”. Ik dacht dat ik 30 min binnen was geweest bij Serge, het bleek meer dan 2u te zijn 😆De assistentieverzekering is uiteindelijk ook niet alles gebleken. Ik kon niet zien hoe mijn wagen getransporteerd werd en door welke firma. Vandaag gezien dat mijn voorste bumper schade heeft en precies niet meer 100% goed zit. Ik kan dus maandag naar Edinburgh bellen voor foto’s van voor het transport, om daarna mijn verzekering te bellen… 😡
en intussen is jammer genoeg gebleken dat een goede assistentieverzekering zeker geen overbodige luxe is….
btw, heb je nog naar die koelvloeistof gekeken sindsdien? Hopelijk geen oorzakelijk verband met de andere problemen?
De oplossing zal wel gevonden worden, misschien ook eens aan Serge vertellen…. misschien weet hij hier meer over?[quote=”cabrio wim” post=255579]
Een goede verzekering afsluiten met vervangend vervoer, en je kunt als er iets gebeurd de vakantie gewoon afmaken.
De Porsche is dan al thuis voor dat jouw reis ten einde is. ;)[/quote]Yes dat heb ik in mijn verzekeringspakket bij Touring! :happydance:
Desondanks hoop ik dat de Boxster feilloos zal presteren :salut:
+ 1 liter koelvloeistof en misschien ook 1l olie en de ChargeOMat zal ik waarschijnlijk meenemen voor een gerust gevoel. Sjans van die 2 koffers bij een Boxster :happy:En een litertje xtra koelvloeistof meenemen … goeie reis! :happydance:
[quote=”Tom987″ post=255575]
Ik hoop vooral dat er niets mis gaat tijdens mijn rondreis van 2000 km in Schotland in september :hail:[/quote]Een goede verzekering afsluiten met vervangend vervoer, en je kunt als er iets gebeurd de vakantie gewoon afmaken.
De Porsche is dan al thuis voor dat jouw reis ten einde is. 😉Bedankt voor de tips!
Ik ben vandaag de dop gaan kopen bij Porsche Center Mechelen. Inderdaad goedkoper bij het Porsche Center (€23) dan online mét verzendkosten. :up:
Ik heb de foto’s ook eens laten zien aan de parts verkoper. Hij heeft zelf een 986 waar hij zelf aan werkt en had dergelijk lek toch ook nog nooit gezien. Hij raadde mij aan het goed in de gaten te houden en in het geval ik verlies merk op de grond het hele systeem te laten vervangen, want dat er dan een lek/scheur moet zijn in de koelvloeistoftank. Maar hopelijk is het vervangen van de dop voldoende. De verkoper moest er onmiddellijk mee lachen dat die vaak vervangen worden 😆
Ik hoop vooral dat er niets mis gaat tijdens mijn rondreis van 2000 km in Schotland in september :hail:majaa, gewoon zoals deepee het aangeeft, voor zoiets ga je gewoon bij de dealer. Je kan er gewoon naar het magazijn gaan en meepakken als ze het op stock hebben. Prijs is meestal hetzelfde of zelfs goedkoper dan internet.
een veel gebruikte online shop voor P-onderdelen is rosepassion KLIK
maar voor zo’n kleinigheden zijn de verzendkosten vaak proportioneel hoog en ben je beter af om gewoon OEM te kopen bij een dealer of specialist.Bedankt voor de reactie youyou.
Het lijkt inderdaad niets ernstig te zijn.Ik heb ontdekt dat de koelvloeistof dop op mijn Boxster van de 2de generatie is (01), dus ga ik deze voor de zekerheid vervangen met de laatste generatie (04). Ik heb de dop hier gevonden, maar misschien kennen jullie een beter adres? Waar kopen jullie meestal onderdelen?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.