Koelvloeistofafsluiter vol opgedroogde koelvloeistof

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Koelvloeistofafsluiter vol opgedroogde koelvloeistof

  • Maker
    Discussie
  • Ik heb vandaag het interieur van de Boxster grondig gekuist en toen ik in de koffer achteraan het vak met de olie en water vuldoppen (geen idee wat de correcte naam is voor dit aparte vakje? 😳 ) eens deftig bekeek door de doppen af te draaien en de plastiek te verwijderen, zie afbeelding om te begrijpen wat ik bedoel (foto ter illustratie, niet mijn wagen):
    Knipsel.JPG

    zag ik dat de Koelvloeistofafsluiter (hopelijk is dat de correcte naam; in dit artikel noemen ze het de “coolant bleeder valve”: http://www.pelicanparts.com/techarticles/Boxster_Tech/29-WATER-Flush/29-WATER-Flush.htm) vol hing met opgedroogde koelvloeistof. Of dat neem ik toch aan dat het is. 😕

    Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

    Ik merk alleszins niet dat er koelvloeistof lekt, want na 4 maanden en 2000km staat het koelvloeistof niveau nog bijna op maximum. En de auto heeft toch nog nooit een foutmelding gegeven sinds ik er mee rijd sinds april.

    Zie hieronder de foto’s van mijn wagen:

    FullSizeRender.jpg

    IMG_1953.JPG

7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
    • Het komt wel voor dat er teveel vloeistof in de koeltank word gedaan en dan gaat het stopsel sissen indien er teveel druk in het vat zit, zelf heb ik het nog niet meegemaakt maar ik kan me wel inbeelden dat er vloeistof mee naar buiten komt.

        Ik heb wat onderzoek gedaan online en in feite is het bedoeld om overtollige lucht te laten ontsnappen (bij 8 PSI), maar van koelvloeistof wordt nooit gesproken. Telkens die lekte was het te wijten aan een kapotte plastiek tank (geel en oud) die onderaan lekte rechtstreeks in de koffer. Ofwel was er telkens consistent verlies van koelvloeistof op de grond, waarvan ik nog niets gemerkt heb.

        Hier wordt heel het systeem met de ‘bleeder valve’ uitgelegd: https://rennlist.com/forums/996-forum/849714-how-the-coolant-bleeder-valve-works.html

        Ik vraag mij (naïef weg) af of het dus niet zo simpel kan zijn dat er “gewoon” te veel koelvloeistof in het systeem zat, maar wat ik daar dan over lees is dat overtollige koelvloeistof in een reservoir terechtkomt of op de grond zou eindigen. Bij oudere Porsches ontsnapte de vloeistof ook wel eens door de oude blauwe aanvuldop, maar nooit waar ik het nu heb voorgehad…

        Nu ben ik blijven verder lezen terwijl ik dit antwoord schreef en ga ik toch eens kijken of mijn blauwe dop wel van de laatste versie is. Wie weet heeft dat er toch iets mee te maken. Zie: https://www.renntech.org/forums/topic/50857-sudden-coolant-leak-might-it-be-the-bleeder-valve/

        Hier heb ik eindelijk iemand gevonden die hetzelfde voorhad als mij! https://www.renntech.org/forums/topic/37808-coolant-bleeder-valve-leaking/
        “Koeling korst rond de 8 schroeven.” Het advies daar is: nieuwe blauwe dop en in de gaten houden, komt het terug => heel het systeem vervangen.
        Vanavond dus eens kijken naar het serienummer van de dop en indien geen 4, vervangen. Hopelijk is het zo simpel als dat 🙂

        123

          is dat eigenlijk de normale plek waar hij overdruk moet lossen?
          het lijkt er bijna op in je foto , dat de pakking op dat deksel gelost heeft.

          En dat dat residu nu de afsluiting doet ipv die pakking?

            Vanavond heel het vak gekuist (krabben en stofzuigen), daarna 30km gaan rijden waaronder een paar keer boven de 5000 toeren, het vak geïnspecteerd na de rit en geen druppel te bespeuren. Het zal dus hopelijk een éénmalige ontsnapping geweest zijn (fingers crossed) 😀 Alleszins nu dat het er proper is kan ik het blijven in de gaten houden.

            123

              cool, bizar dat die zoeen residu achterlaat. heb dat nog nooit eerder gezien van koeivloeistof.

                Bedankt voor je reactie vandamme!

                Het is zeer droog. Precies droge verf. En het heeft toch de roze kleur van de koelvloeistof.

                Gelukkig moest ik vandaag voor mijn werk naar de Kortrijksesteenweg in Gent, dus ben ik eens bij Carrera Motors binnen gesprongen. Eén van de gasten van de naverkoop gesproken en die zegt dat het waarschijnlijk koelvloeistof is die ontsnapt is door te veel druk op een gegeven moment. Misschien te veel koelvloeistof dat in het reservoir zat.
                Zijn advies: maak het eens volledig proper en ga een goed ritje doen. Is er dan opnieuw dergelijke vuiligheid, maak ik best een afspraak. Komt het niet terug, dan was het eenmalig dat mijn Porsche zijn vloeistof niet kon inhouden :mrgreen:

                Ik doe vanavond al de test! Nu hopen dat hij ofwel geen probleem heeft ofwel op tijd kan hersteld worden, want 5 september hoop ik ermee naar Schotland te vertrekken voor 10 dagen…

                PS: Het mag gezegd worden: zeer grote klantvriendelijkheid bij Carrera Motors voor een Porsche die er niet gekocht is en er ook nóg niet onderhouden is! :first:

                123

                  Koelvloeistof die zoeen residu achterlaaat??
                  Tenzij iemand het circuit heeft afgevuld met kraanwater vol kalk zou dat echt geen zoeen residu mogen tonen bij opdrogen.

                  Is het droog als kalk of enigzins vettig?

                  Kwil je niet onnodig bangmaken maar koelwater (antivries- met olie kan een melkachtige substantie opleveren. En als er olie bij komt, verlies je dus geen volume in je koel circuit, en moet de overdruk er ergens uit komen.

                7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.