Koelvloeistofafsluiter vol opgedroogde koelvloeistof

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Koelvloeistofafsluiter vol opgedroogde koelvloeistof

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
    • en intussen is jammer genoeg gebleken dat een goede assistentieverzekering zeker geen overbodige luxe is….
      btw, heb je nog naar die koelvloeistof gekeken sindsdien? Hopelijk geen oorzakelijk verband met de andere problemen?
      De oplossing zal wel gevonden worden, misschien ook eens aan Serge vertellen…. misschien weet hij hier meer over?

        Ik heb eerlijk gezegd niet meer naar mijn koelvloeistofniveau gekeken. Maar moest dat te laag geweest zijn, zou het dashboard toch iets moeten hebben aangegeven? Of zouden één van de OPCs toch iets moeten opgemerkt hebben?
        Ik had het wel gezegd aan Glen van PCM en die zei dat er geen verband is. Dat die blauwe dop gewoon de oorzaak was van het koelvloeistoflek en die dop heb ik uiteindelijk op tijd vervangen voor de reis.
        Ik denk dat ik het ook aan Serge heb verteld, maar ik weet het niet meer zeker. Woensdag was ik nogal “van mijn melk”. Ik dacht dat ik 30 min binnen was geweest bij Serge, het bleek meer dan 2u te zijn 😆

        De assistentieverzekering is uiteindelijk ook niet alles gebleken. Ik kon niet zien hoe mijn wagen getransporteerd werd en door welke firma. Vandaag gezien dat mijn voorste bumper schade heeft en precies niet meer 100% goed zit. Ik kan dus maandag naar Edinburgh bellen voor foto’s van voor het transport, om daarna mijn verzekering te bellen… 😡

        IMG_2518.jpg

        123

          oei shit, had de link nog niet gelegd met deze thread van de vloeistof.
          lijkt me ook nie gerelateerd.
          er is geen controle van niveau vloeistof
          maar als die niet zou werken zou de temperatuur stijgen, en daar krijg je wel een waarschuwing van.

          En die bumper.. wat een geklooi en gedoe.
          Echt waardeloos.

          Ik leef me je mee man.

          toen ik mijn eerste 911 met weinig kennis van zaken had gekocht heb ik ook een lijdensweg afgelegd.
          ging eens naar antiliaanse feesten, eerste uitstapje
          in gras geparkeerd, viel de ondercoating van de tank

          ik rij naar huis met een benzine meter in vrije val.
          stil gevallen op de brug in Rotterdam.

          Ik naar OPC.. want wist nie beter.

          Ze hebben me daar 2 velletjes papier getoond, slordig handschrift met lijstje defecten aan mijn auto.
          Ze hebben me nog net niet allemaal staan uitlachen.
          en daarna heb ik paar jaar zitten werken om de auto te restaureren, met scha en schande..
          Nu ja, die was dan al 32 jaar oud…

          En ondertussen weet ik toch al eea van auto’s en motoren.. Maar ik kan je verzekeren, het was een dure les.
          En grotendeels self inflicted want ik wist niks van auto’s en kocht een gebakje van een handelaars..
          Reed er mee, eerste Porsche, fell in love, like a sucka.

            [quote=”Tom987″ post=257915] Woensdag was ik nogal “van mijn melk”.
            [/quote]

            Je zou van minder van je melk zijn…. :bounce:

            Ik dacht dat ik 30 min binnen was geweest bij Serge, het bleek meer dan 2u te zijn 😆

            Been there, done that…. meer dan ene keer…. en je verveelt je geen seconde! :drink:

            Betreft transportschade, als je foto’s hebt van voor de schade, en de foto’s uit Schotland, zeker proberen schadeclaim in te dienen…
            Transport van vandaag is in elk geval verlopen zoals het moest… De Bolle uit Liedekerke is een van de beste die ik ken…. en Serge weet ook waarom hij alleen met hen werkt en met geen andere!
            Laat iets weten als je meer weet hé….

            Succes!

              [quote=”vandamme” post=257916]… er is geen controle van niveau vloeistof…[/quote]
              toch wel, dan gaat het koelvloeistof temperatuur lampje knipperen; de snelheid waarmee het waarschuwingslampje pinkt geeft aan wat er scheelt:

              1) knippert snel = temperatuursensor van de koelvloeistof defect
              2) blijft branden = koelvloeistof te heet
              3) [b]knippert traag =
              ofwel te weinig koelmiddel[/b]
              ofwel werkt de ventilator van het motorcompartiment niet meer en loopt daar de te temperatuur te hoog op
              ofwel je koelvloeistof circuit niet of onvoldoende ontlucht.

              123

                Er is geen electronische dipstick die je vloeistof niveau meet
                want dat kan nie, het is een gesloten systeem op druk.

                Dus je kan helemaal geen niveau meten. En volgens mij is de sensor daar duidelijk ook niet voor gemaakt :

                Nu , ze noemen het ding wel een Coolant Level Sensor
                987-641-503-00-OEM
                Maar het ziet er niet uit als een sensor die de waterstand kan meten.
                Geen vlotter, slechts een diode.

                Zit onderaan de expansie tank.
                Maar volgens mij meet het gewoon een temperatuur, want als het expansievat leeg komt , bij warme motor
                heb je daar gewoon stoom: Stoom geeft een afwijkende temperatuur. helemaal droog staan ook.

                En de DME geeft gewoon een melding “Ik heb een koelings probleem” omdat hij afwijkende waardes krijgt op een temp sensor.
                De DME heeft op dat moment geen flauw idee hoeveel vloeistof er in zit.

                Dan krijg je dat lampje dat traag gaat knipperen en de uitleg is dan om diverse dingen na te zien zoals oa ventilators, koelvloeistof niveau en lucht. (Er kunnen nog andere dingen zijn maar dat zijn de meest typische dingen)

                Eenvoudig te testen, als je eens je water circuit leeg hebt, bij werken of zo.
                Als je dan een koude auto hebt.. En je legt het contact aan.
                Volgens mij zal ie op dat moment geen waarschuwing kunnen geven. Omdat alles koud is en de temp sensor dus geen afwijking kan meten.

                  toch moet dat ding blijkbaar een onderscheid “voelen” tussen oververhitting waarbij het lampje permanent blijft branden en te laag koelvloeistofniveau bij een temperatuur van 85 à 90°C waarbij het lampje traag knippert en normaal niveau bij dezelfde temperatuur waarbij er niks gebeurt.

                  123

                    Er is ook nog de input van de motor temp sensors.

                    We spreken hier niet van een alarm lampje dat rechtstreeks gekoppeld is aan een analoge sensor.
                    En ook niet van een analoge sensor die via een stukje electronica op diverse weerstanden een verschillende reactie op het lampje zet.

                    Er zijn diverse inputs,
                    Die gaat door de digitale DME logic verwerkt worden
                    en dan krijg je daar een output op

                    Het is niet 1 op 1.

                    Ze kunnen dus op diverse plekken meten, en afgaande op diverse mogelijke combinaties van die output maken ze dan een analyze die zegt wat dat lampje moet doen.

                    En uiteindelijk als je hard bliift doorrijden met een knipperend lampje zal je uiteindelijk ook wel een vast branden lampje krijgen…

                  8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.