Koelwater lekt

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Koelwater lekt

• Maker
    Discussie
  • Sinds een week eigenaar van een 996 en enkel nog wat korte afstandjes gedaan (geen hoge toeren en hoge snelheden). Gisteren nog naar de garage waar ik een aankoopkeuring heb gedaan gemaild voor een afspraak.

Ik stop daarnet de wagen en zie dat hij een plasje koelvloeistof lekte. Het eigenaardige is dat het niveau te laag staat en dat dit ook al was voor dat hij daarnet lekte. Vandaar ook een afspraak in de garage en nog een paar andere zaken. Dus het koelwater niveau was ervoor al iets te laag.

Ik draaide de oliedop er af en zag dat er een beetje witte aanslag was. Is dit te wijten aan de korte ritjes.

Morgen onmiddellijk naar de garage. Wat denken jullie dat dit is?

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Ik heb net bij mijn 996 (van bouwjaar 2000 met 295.000 km) het koelvloeistofreservoir laten vervangen, blijkt een zwakke plek te zijn bij deze wagens. Heb dit laten doen door http://www.oldtimerfabriek.be te Oplinter (in de buurt van Tienen). Durfde er zelf niet aan beginnen doordat de ontluchting van deze motors cruciaal is 😉

Goed dat je het zelf snel had opgemerkt.
        Koeling is zoals Rufie zegt delicaat op een 996.

Vandaag in de garage geweest. Het was iets banaals. De stop van het koelwater was er niet correct (schuin) opgedraaid en via die weg ontsnapte er koelwater bij het stilleggen van de wagen.
          Blij dat het dat maar was. Bedankt voor alle reacties!

Opletten met bijvullen om verschillende redenen :
            1. Geen 2 verschillende koelvloeistoffen mengen, dan nog beter gewoon water nemen als je niet veel moet bij gieten. op de totale hoeveelheid koelwater kan dat geen kwaad.
            2. Zeker goed ontluchten, want luchtbellen veroorzaken motorschade.

Koelvloeistof is waterig, ruikt zoet en geeft plakkerige vingers.
              Vrijwel zeker dat het dit is, als het de radiator is zal het snel erger worden als je een keer in de file staat.
              Hopelijk is het een leiding die niet goed vastgedraaid zit bijv. net onder het expansievaatje, dan ben je snel klaar.
              Wel bijvullen bij koude motor tot max niveau!

Geen risico nemen en laten nakijken. Koeling bij een 996 is kritiek.

Er knippert voorlopig nog niks maar het is inderdaad een roze vloeistof. Alvast bedankt voor de hulp!

knippert het waarschuwingslampje van de temperatuurmeter al? dit gaat laag frequent aan/uit bij een te lage stand van de anti-gel. en blijft branden bij oververhitting.
                    de kans is idd groot dat het probleem daar zit. diagnose is snel en eenvoudig te stellen, maar het werk zelf is een kl**tejobke door het plaatsgebrek.

PB

Porsche koelvloeistof is idd roze van kleur. 🙂 En zoals deepee al zei, veel kans dat je reservoir een scheurtje heeft.
                      Waterpomp en thermostaat durven ook al wel eens te lekken maar dat komt minder vaak voor dan het reservoir.

Als het reservoir de schuldige zou zijn, maak dan gelijk korte metten en vervangen je waterpomp en thermostaat gelijk mee.

Ik ben zelf weinig op de hoogte van een 996 maar je vernoemde het koelvloeistof reservoir en dat zou wel eens aardig in de buurt kunnen zijn .
                        KIJK HIER EENS

Links onderaan ter hoogte van het koelvloeistofbakje lekt het op de uitlaatpijpen. Daarom vermoed ik dat het van de koelvloeistof komt. Ik had ook even een witte pluim maar dat kan ook water zijn dat verdampt van op de hete uitlaten.

Nog een klein toertje rond de blok gedaan daarnet en merk aan het rijden niets maar als ik stop weer 2 druppels (lichtroze) vloeistof.

PB

Die Mayo is idd waarschijnlijk van korte ritjes.
                            Zeker dat het koelvloeistof is en niet van de airco?

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.