Koelwater vat / expansievat

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Koelwater vat / expansievat

  • Maker
    Discussie

  • Filip
    Deelnemer

      Hallo beste leden. Hier ben ik met een speciaaltje.

      Het koelwatervatje heeft een lekje, geen probleem dat gebeurd regelmatig na 10 jaar.

      Mijn 996 is van 1999. Nu ben ik op zoek naar het (juiste) vatje, want er zijn 2 varianten.

      Nu origineel zit deze erin.
      99610614756.gif

      Voor een wagen van 1999 is dit normaal gezien de motor type M96/01 (vanaf 1998 tot 1999)is.

      Maar wat blijkt nu in mijn wagen zit motor M96/04 (vanaf 2000 tot ??).

      Voor wagens van 2000 met fabriekaf deze M96/04 motor moet deze tank erin.
      99610615703.gif

      Nu de grote vraag is er op gebied van koeling een kwaliteitsverschil tussen beide vaatjes, of heeft het enkel te maken met de ruimte waar het gemonteert is.(iets groter of kleiner).
      En dit vat correspondeert dit met het bouwjaar van de motor of van het bouwjaar van de wagen.

      Voila 😛 wie kan mij hieruit helpen ? :happydance:

    11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • Wim

        Mooi zo, en nu weer genieten. :up:

          Heb dus het originele vat besteld en gemonteerd.

          Het kan dus zonder de motor te laten zakken.

          Ik heb enkel de benzine leiding losgeschroefd en alles kon passeren.

          Euvel dus opgelost.

          Topic mag toe en bedankt.

          Wim

            [quote=”speedy996″ post=131664]

            Nu de grote vraag is er op gebied van koeling een kwaliteitsverschil tussen beide vaatjes, of heeft het enkel te maken met de ruimte waar het gemonteerd is.(iets groter of kleiner).
            En dit vat correspondeert dit met het bouwjaar van de motor of van het bouwjaar van de wagen.

            Voila 😛 wie kan mij hieruit helpen ? :happydance:[/quote]

            Dit was toch je vraag. 💡
            Het gaat er toch om of hij goed koelt, dus ik zou er gewoon het gene terug instoppen wat er uit kwam.

            Porsche heeft wel eens meer onderdelen gebruikt in auto’s die er eigenlijk niet in thuishoren, maar soms net van het oude model waren, of net voor het nieuwere model.

              Ok Mensen , Hier heeft iedereen gelijk… MAAR …

              Wie zegt dat het nu aanwezige vat het juiste is voor een motor 96/04 van 2000 ?

              Is er hier in het verleden een foutje gemaakt door het vatje niet te wisselen als de nieuwe motor geplaatst is.

              Ik heb geen historiek v/d wagen en bezit hem zelf 1 jaar.

              Als ik de “kont” van het model 1998-1999 vergelijk met model 2000 lijkt het mij hetzelfde.. of vergis ik mij? Dus denk ik dat beide vatjes zouden kunnen passen :think:

              Betreft de overdruk heb ik dit ( dezelfde overdruk klep voor model 1998 tot 2005 )en idem voor de blauwe schroefdop op het vatje :

              COOLANT BLEED VALVE. PORSCHE BOXSTER 986 / BOXSTER 987 / CAYMAN 987C / 996 / 997
              Code: 99610634702
              Replacement bleed valve cap with 8 screws and seal.
              Original Porsche product

              Fits:
              Porsche 996 1998-05
              Porsche 997 MKI 2005>>
              Porsche 986 Boxster 1997-04
              Porsche 987 Boxster 2005>>
              Porsche 987C Cayman 2005>>

              Wim

                Elk systeem werkt op een bepaalde druk, dus inhoud maakt niet uit, wel de knop die moet reageren tegen de overdruk, dus dat moet de originele zijn.
                Zet je er een verkeerde op kun je te weinig of teveel druk krijgen.

                  Als dat vat voor die motor voorgeschreven staat, waarom zou het dan niet passen? :think:

                  En als er in grootte van het vat geen verschil is, maakt het inderdaad niets uit.
                  Maar als het kleiner is, kun je dan geen problemen krijgen met overdruk en onderdruk?

                    Waarschijnlijk is uw wagen dan van het najaar 1999.
                    Modeljaar 2000 dus.
                    Zou zeker hetzelfde bestellen als wat erin zit.
                    Ik heb deze tank ook vervangen in mijn GT3.
                    Veel plaats is er niet over dus een ander type zal wellicht niet passen.

                      Type motor doet er niet toe.
                      Is gewoon een buffer ter compensatie voor het uitzetten van het volume water.

                        gewoon vervangen met zelfde model. het risico dat de ander niet gaat passen is reëel. je weet dat er in de motorruimte amper plaats is.
                        qua koeling koeling (warmtewisseling) is er geen verschil. het enige wat daarin gebeurt is stockage van reserve en ontluchten.

                          Heb zo’n hetzelfde gedacht zoals U en ik heb een vermoeden dat bij de motorwissel zovele jaar geleden waarschijnlijk het vaatje niet mee gewisseld is.

                            Mij lijkt het meest logische om het vat wat bij die motor hoort te steken. :think:

                            Tenslotte zou je erop achteruit gaan als je een vat steekt van een motormodel eerder…

                          11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.