Home › Forum › Porsche Marktplaats › Porsche Gezocht › Koopjes in nederland
- Dit onderwerp bevat 34 reacties, 22 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door Benjelloun Youssef.
-
MakerDiscussie
-
11 januari 2014 om 17:48
Hi,
Andere forumers gaven het al aan en gisteren zag ik het op tv.
Doordat er een nieuwe wet is in Nederland en een auto pas als oldtimer wordt beschouwd vanaf 40 jaar nu.
Vroeger was het 25 jaar net als bij ons.
En dit een enorme inpakt heeft op verzekeringen en taksen.Worden er in Nederland veel wagen die tussen 25 en 40 jaar oud zijn te koop aangeboden.
Misschien zijn er wel koopjes te doen ….. Zeker als het aanbod groot is …..
-
MakerDiscussie
-
Hopelijk komen er niet te veel oude diesels naar hier, anders hebben we het straks ook vlaggen.
Nu goed er komt een generatie auto’s aan die perfect als daily te gebruiken is en 25 jaar zijn.
Het is kwestie van tijd voor het een doorn in het oog zal zijn.
De afrikanen zullen ook blij zijn met al die oude diesels daar kennen ze namelijk geen co2 :music:Even bang afwachten tot ze hier de kilometer heffing gaan toepassen in Vlaanderen op basis van de co2 uitstoot natuurlijk ik mag er al niet aan denken brrrr :what:
Hoewel ik er hoogstwaarschijnlijk toch geen last van zal hebben, eens mijn papierke van school in handen verhuis ik wel naar DE of Lu wie weet.Ik meen al eens gelezen te hebben dat zelfs de Hummer H1 beter scoorde dan de Prius en als ik lees wat er op één staat moet ik het nog gaan geloven ook :relaxman:
Over Toyota Prius gesproken:
‘Toyota Prius, is less than green than you may think. An American company called CNW did research into the amount of energy cars used in their production, use and decommissioning and, guess what? The poor old Prius did worse than the 997-model 911! For the record, the Prius was 74th on the list of 96 cars, with the 997 Carrera 4 coming 61st and the Carrera 58th. And number one on the list? This will surprise you – it was the Jeep Wrangler because of its traditional, low-tech manufacturing methods. Now, you may think that the Porsche 911 hasn’t done that well in the league table, but you have to bear in mind that this does not take into account longevity; it assumes that a new 911 will have a lifespan of 151,000 miles, which in itself is better than the Prius’s 100,000 miles. However, history shows that 911s keep going for much longer than that, with parts being replaced when they eventually wear out.’Uittreksel van: Raby, Philip. ‘You Can Drive a Porsche.’ Philip Raby. iBooks.
Er zijn mogelijk auteursrechten op dit materiaal van toepassing.‘t Is allemaal een soepke aan het worden zowel in Nederland als in België maar ik kan Python alleen maar bijtreden in wat hij schrijft, halleluja
Ik begrijp niet dat de heilige koe steeds vaker en verder uitgemolken moet worden door de overheid als je ziet met wat voor auto’s ze in het Belgische leger nog rond rijden, toen ik in ’89 afzwaaide reden ze daat nog met wagen uit de jaren 50 en 60 die nog meer olie verbruikten dan ze benzine dronken, ik noemde het één groot openbaar museum ons leger, weet niet of het nu al wat beter is, heb me na ’89 zo veel mogelijk gedistantieerd van het leger
En als je dan ziet wat er in de industrie allemaal de lucht ingaat,ook in de omliggende landen en verder dan zullen onze oude glories qua vervuiling nogal meevallen zeker, het draait steeds om hetzelfde en dat is de zakken vullen van de overheid die dan op zijn beurt weer smost en alles over de balk smijt, als ze daar al eens wat zorgvuldiger zouden omspringen met onze zuur verdiende centjes zou het voor iedereen wat aangenamer zijn
just my 2 cents
grtz Geert
Wat ik altijd een beetje schofterig heb gevonden. We hadden 4 auto’s in de running, maar werken vanuit huis en ook nog eens zoveel mogelijk via de digitale snelweg. Bij mekaar werd er nog geen 10.000 km gedaan op een jaar en dan dus 4x vol aangeslagen worden, terwijl de overheid gratis rijden promoot (subsidieert), ja van onze stilstaande wagens dus …
Tsja, wat doe je dan, nu nog maar 1 of maximaal 2 auto’s tegelijk in de running…eentje verkocht en 2 geschorst, das toch jammer, zekers ook voor de autobranche en verzekeringsmaatschappijen. En ook qua wegenbelasting. Per saldo gaan ze er vanuit mijn sponsoring dus allemaal op achteruit qua inkomsten! En wie is de lul, mijn fun, de branche (minder onderhoud) en de overheid (van 4x aanslaan, naar 1,5 dus 2,5x derving) … ik vind het absoluut belachelijk dat gratis rijden!!!!!!!!!!!!!!!!
En stel als die gratis rijders dan ook nog es zo’n cam op het dashboard gaan plakken om jou aan de schandpaal te nagelen … :wtf: :wtf: :wtf:
Maar goed, ik zou me dus zo weinig mogelijk meer met overheidszaken bezig houden, want is slecht voor m’n rikketik … ik kan jullie vertellen dat we als ondernemer aardig aan de beurt zijn hier in Holland…:puke:
Zeg Wim wij schelen niet veel in leeftijd, maar vroeger (ojee) werd er veel gerommeld met de wegenbelasting.
3 Maanden betalen en 3 maanden niet, gas erin en geen (extra) wegenbelasting en ga zo maar door.
Heb zelf nooit privé een diesel of gas gereden, moest wat rap zijn en dan maar een avondje wat klappen extra aan een auto geven :happydance:
Kocht en verkocht ook nog wel eens wat, dat kon toen wat makkelijker.
Las vandaag in de Televaag weer een overlijden van een ere lid van de 356 club, rijden met die hap en genieten :driver:T’ja , ik kan me daar redelijk over druk maken .
Niet dat ik te gierig ben …hoewel …misschien toch …maar niet als het wat met auto’s te maken heeft ! :engeltje: 😀
T’is om het principe ,ik ben allergisch voor politiekers …vooral als ze dan ook nog in eens men zakken willen zitten en me een Toyota prius willen opdringen ! 👿😉
In de straat bij ons reed er iemand met 2 van die MB240 diesels rond, eentje voor zijn vrouw en een voor hem.
Dus als jij dacht dat een andere auto voor hem te duur was, bleek niet zo.
Want nu voor de wet in kwam, heeft hij voor alle zekerheid de diesels weg gedaan, en vrouwe heeft nu een toyota Ygo en hij een nieuwe Prirus, dus ook weer om zo de subsidies te kunnen pakken waar mogelijk.
Dat geeft niet, probeer ik ook om zo weinig mogelijk te betalen, dus hij kon het wel betalen.
En natuurlijk zijn er mensen die het niet kunnen en daardoor de dupe zijn, maar ik bepaal ook de regels niet.
Maar boven beschreven mensen zijn meestal die wel het hardste roepen, terwijl ze 10 jaar genoten hebben van gratis rijden en de wegen te gebruiken waar wij dan voor betalen.En ik weet het, zit soms raar in elkaar, maar als ik mij daar elke keer druk om mocht gaan maken kan ik beter mijn 6 plankskes bestellen. 😉
Het kabinet hoopt met de nieuwe fiscale regeling voor oldtimers 123 miljoen euro extra belasting te innen.
Wim ,
Met alle respect ,je bent een bron van wijsheid voor dit forum maar die zever geloof je toch zelf niet !
Ik heb hierboven een klein stukje gekopieerd uit de tekst en dat vertelt naar mijn mening zowat alles waar het om draait .
Voor je het vraagt ,nee ik heb niks met lompe diesels !
Oke, die mazoutstoven stinken er op los en er zijn mensen die louter deze wagens rijden omdat het financieel aantrekkelijker is maar dat is een fenomeen dat men zelf creéert door andere opties van transport voor een groep van mensen gewoon te duur te maken.
Dat vervuiler betaald verhaaltje is gewoon het zoveelste b*llshit praatje om de mensen wat op het gemoed te spelen .
Ze moeten naast het nieuwe Nederlands oldtimer discreet misschien nog een klein zielig zeehondje of een uitgemergeld ethiopiérke plaatsen dat verkoopt altijd beter. 🙄
Als ze een moskee naast men deur mogen zetten onder het mom van behoud van traditioneel en cultureel erfgoed wil ik ook mijn erfgoed in ere houden en moeten ze niet zeiken over men oldtimer .Ben eens benieuwd hoelang het duurt voor dit de grens overwaait, en wwarschijnlijk een stukje erger?
Ondertussen vandaag een ritje gedaan lekker :driver: , en nog steeds dakloos :coolness:
Hier een recent bericht van 10 januari en een bevestiging van wat ik schreef.
Gepubliceerd: 10 januari 2014 12:43 | Laatste update: 10 januari 2014 12:44
Eigenaren van Oldtimers die geen zin hadden om vanaf 2014 meer belasting te betalen, hebben massaal gekozen voor de optie om hun klassieker te verkopen. De export van oldtimers is vorig jaar fors toegenomen. De uitvoer van personenauto’s van 25 jaar en ouder steeg van 6.182 naar 14.115 wagens, een groei van wel 128 procent. Dat meldde VWE voertuiginformatie en -documentatie vrijdag. Deze exporthausse komt vooral door aanpassingen in de fiscale regelingen voor oldtimers. Voor veel van deze auto’s moet sinds het begin van dit jaar wegenbelasting worden betaald. Veel oldtimerbezitters wilden daarom van hun auto af, liet VWE al eerder weten.
Foto ANP
Eigenaren van Oldtimers die geen zin hadden om vanaf 2014 meer belasting te betalen, hebben massaal gekozen voor de optie om hun klassieker in het buitenland te verkopen.Belasting oldtimers: diesel en lpg
Per 1 januari dit jaar is een nieuw fiscaal regime voor oldtimers van kracht geworden.
Oldtimers die op lpg of diesel rijden moeten voor het eerst het volledige tarief voor de motorrijtuigenbelasting betalen. Het gaat hierbij om auto’s tussen de 26 en 40 jaar oud. Boven de 40 jaar blijft de fiscale vrijstelling gehandhaafd.
Voor benzineauto’s geldt dat die maximaal 120 euro per jaar betalen, mits er in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer gereden wordt.
De dienst voertuiginformatie- en documentatie VWE schetste medio 2013 al om wat voor aantallen het gaat. Zo’n 120 duizend oldtimers waren afgelopen jaar jonger dan 40 jaar. Daarvan reden er ongeveer 63 duizend op diesel of lpg. Populair in dit segment zijn vooral oudere Mercedessen die op diesel rijden.
Het kabinet hoopt met de nieuwe fiscale regeling voor oldtimers 123 miljoen euro extra belasting te innen. Maar de vraag is of dat gaat lukken.
Oldtimers: meer export en ombouw
Naast de export kiezen bezitters van oldtimers ook andere routes om minder belasting te betalen. De verkeersdienst RDW signaleerde eind 2013 een forse toename van het aantal omkeuringen, waarbij lpg-auto’s worden omgezet naar benzine, zo meldt Het Financieele Dagblad afgelopen week.
In de vier dagen voor kerst ging al om 424 auto’s die omgebouwd werden.Eigenaren van oldtimers die op diesel of lpg rijden lijken dus sterk gevoelig voor de nieuwe fiscale prikkels.
En om die 63 duizend diesel en gas rijders ging het nu net om, dat zijn mensen die geen dagelijkse auto hebben buiten deze, en omzeilen zo elke wet van belasting.
Plus dat die oudere diesels de vervuilers zijn.Heb maar even gegoocheld, wat wist er ook niet het fijne van, maar hier de complete beschrijving van hoe en wat te doen als bezitter van een oldtimer.
[quote]
VRIJSTELLING MOTORRIJTUIGENBELASTING OLDTIMERSUpdates over de toekomst van de regeling vanaf 2014
Update: 18-09-2013: Raad van State kritisch over oldtimerregeling: oldtimerregeling onduidelijk en moeilijk uitvoerbaar. Lees meer via BNR.
Update: 17-09-2013: Het 40 jaars compromis is uitgewerkt in het belastingplan 2014 verspeid over 11 pagina’s. Vrijstelling Oldtimer heeft alles overzichtelijk op één pagina weergegeven en de belangrijkste punten gemarkeerd.
Update: 24-04-2013: Weekers sluit alsnog akkoord met oldtimerbranche:
• Leeftijdsgrens voor vrijstelling gaat per 1 januari 2014 naar 40 jaar voor benzine, LPG en diesel auto’s (alsmede motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s).
• Voor personenauto’s (alsmede bestelauto’s, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s) op benzine, die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar en ouder dan 26 jaar zijn, komt een overgangsregeling waarbij een kwarttarief betaald kan worden van maximaal 120 euro per jaar, maar dan mag er tijdens de wintermaanden (december, januari, februari) geen gebruik maken van de openbare weg.
• Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG installatie komt geen overgangsregeling. Auto’s met een LPG installatie die in de originele staat worden hersteld komen in aanmerking voor de overgangsregeling voor benzine auto’s.
• Het is ook mogelijk om in plaats van het afgetopte kwarttarief de reguliere motorrijtuigenbelasting te betalen. Dan kan er het gehele jaar gebruik gemaakt worden van de openbare weg. Ook blijft het mogelijk om de auto te schorsen waarbij de huidige regels voor schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. De keuze voor het afgetopte kwarttarief geldt voor minimaal één kalenderjaar. Het is niet mogelijk om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsing als het kwarttarief.
Lees meer via BNR en zie de brief van staatssecretaris Weekers over het akkoord aan de Tweede Kamer.Update: 15-04-2013: Overleg tussen ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging en staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor oldtimers is mislukt. Lees ook de reactie van de FEHAC. Weekers stuurt 6 alternatieve varianten naar de kamer en wil voor 1 mei duidelijkheid, beluister het interview met de staatssecretaris via BNR Nieuwsradio. Bekijk de brief met de 6 varianten aan de Tweede Kamer.
Update: 20-11-2012: Motie SP (Farshad Bashir) door Tweede Kamer aangenomen: mrb-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken blijft, als het aan de Kamer ligt, gehandhaafd. Verder is ook een motie van de PVV (Roland van Vliet) aangenomen, die de regering verzoekt, met de Kamer, een oplossing te zoeken die voorkomt dat bezitters van oude auto’s en motorfietsen gedwongen worden hun culturele erfgoed op te geven door gedwongen verkoop.
Update: 10-11-2012: Mogelijk alternatieve regeling in de maak.
Update: 30-10-2012: lees de reactie van de KNAC, FEHAC, BOVAG en ANWB. Ook tegen dit plan? Steun de petities op: Petities.nl en KNAC.nl (De KNAC petitie is inmiddels gesloten en getekend door ruim 63.000 mensen).
Update: 29-10-2012: in het VVD-PVDA Regeerakkoord staat dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers (zie hieronder onder “Huidige regeling”) vanuit milieuoverwegingen wordt afgeschaft.
Huidige regeling t/m 2013
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting: algemene grens van 30 jaar
Personenauto’s die ten minste 30 jaar geleden in gebruik zijn genomen zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. De belastingdienst hanteert de datum 1e toelating voor de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen. De vrijstelling beperkt zich tot het basisbedrag van de motorrijtuigenbelasting (en de provinciale opcenten) en geldt niet voor een eventuele brandstoftoeslag (diesel of LPG toeslag).
Overgangsregeling
Is uw voertuig nog geen 30 jaar oud dan kunt u mogelijk vrijstelling krijgen op basis van de overgangsregeling:
Voor voertuigen die op 31 december 2011 25 jaar of ouder zijn en op grond van de oude regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking kwamen, is een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto’s nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag.
Daarnaast is een overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de oude 25-jaarsgrens al eerder in aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987 voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Eventueel verschuldigde brandstoftoeslag moet in deze situaties wel worden betaald.
Voor voertuigen die voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van 30 jaar van toepassing.
Automatisch bericht van de vrijstellingAls u een personenauto heeft aangeschaft die aan de vrijstelling voldoet, dan krijgt u van de Belastingdienst automatisch bericht van de vrijstelling. Krijgt u niet automatisch bericht en denkt u dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling? Dien dan een verzoek in bij de Belastingdienst/Centrale administratie waarin u aantoont dat de personenauto aan de voorwaarden voldoet. Bent u van mening dat de datum 1e toelating op het kentekenbewijs niet juist is? Neem dan contact op met de RDW om de gegevens aan de passen. Nadat de gegevens in het kentekenregister zijn aangepast, kan de Belastingdienst daarmee rekening houden.
Als u geen gebruik kunt maken van de vrijstelling dan moet u, vanaf het moment dat u het kentekenbewijs van de personenauto op uw naam is gezet, motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt daarbij niet uit of u met de auto gebruikmaakt van de openbare weg of alleen van prive-terrein. Meer informatie over de motorrijtuigenbelasting kunt u vinden op de site van de Belastingdienst.[/quote}
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.