Home › Forum › Porsche Marktplaats › Porsche Te Koop › Koopjes op Kapaza-2dehands-Ebay…Deel 5
- Dit onderwerp bevat 1,316 reacties, 123 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren geleden door the stig.
-
MakerDiscussie
-
2 augustus 2015 om 00:18
Ben die ook al gaan bekijken, ikzelf noem dit een 964 wrak, overal roest, rode voorbumper die overspoten is, airbag die afgegaan is, water onder de achterzetels enz…
Als ge veel wil investeren moe je den deze zeker kopen!!! -
MakerDiscussie
-
[quote=”stefx911″ post=252482]Back on topic, het gaat her tenslotte om koopjes (liefst handgeschakelde)
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/298414483?smid=TAF-SM-TL-S ;-)[/quote]
(past zich aan aan de PDK rijders)
Pfff, geen handschoenvakje, geen airco en geen bekerhouders… Next!! :first:[quote=”Yellow Submarine” post=252481][quote=”stefx911″ post=252471]Groot gelijk, elektrische starters zijn voor dan ook voor mietjes.
Ik duw de mijne in gang![/quote]
Zwijg stil! Doet me denken aan mijn eerste auto, een afdankertje (bouwjaar 1980) van een VW Polo. Een gele, jawel! Ik zat toen op kot in de Jozef Plateaustraat in Gent. Als het vroor was de batterij met geen stokken tot enig animo te bewegen… Maar geen nood, bovengenoemde straat is op een fikse helling gelegen. Toenmalig lief en huidige echtgenote – waarmee ik inderdaad toen al onwettig samenhokte :ass: – gaf nog een duwtje en weg was ik.
Ah, wat een tijden!
[/quote]
LOL
Zo heeft min vrouw indertijd nog met de auto van mijn bompa gereden, een passat automaat waar de starter een dood punt had. Dus steeds een hamer in de wagen om er dan en tikje tegen te geven.
In gang duwen gaat niet bij een automaat hé 😉
[quote=”bccars” post=252478] een technische beperking uit het verleden[/quote]
:up: :first:
Dat is er bonk op!
En net DAT maakt het voor mij interessant want door die beperking komt de factor “mens” meer op de voorgrond. In races zouden ze PDK moeten verbieden.Back on topic, het gaat her tenslotte om koopjes (liefst handgeschakelde)
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/298414483?smid=TAF-SM-TL-S 😉
[quote=”stefx911″ post=252471]Groot gelijk, elektrische starters zijn voor dan ook voor mietjes.
Ik duw de mijne in gang![/quote]
Zwijg stil! Doet me denken aan mijn eerste auto, een afdankertje (bouwjaar 1980) van een VW Polo. Een gele, jawel! Ik zat toen op kot in de Jozef Plateaustraat in Gent. Als het vroor was de batterij met geen stokken tot enig animo te bewegen… Maar geen nood, bovengenoemde straat is op een fikse helling gelegen. Toenmalig lief en huidige echtgenote – waarmee ik inderdaad toen al onwettig samenhokte :ass: – gaf nog een duwtje en weg was ik.
Ah, wat een tijden!
Met technische virtuositeit bedoel ik (oa) kunnen vertrekken zonder stilvallen :happy:
Wat is er nog spannend aan een stoplichtsprintje met 2 PDK’s?
Ik ben heel dat manueel geschakel kotsbeu. Maar ik respecteer degenen die daar toch bij zweren, ieder zijn goesting. Alleen als er wat teveel blaas wordt verkocht dan kan ik niet laten van toch te reageren (pdk doet alles vanzelf, word je lui van, is voor pussies, blablabla). Ik heb decennia lang mezelf verplicht om – nutteloos – te rijden met dubbel ontkoppelen en tiphielen omdat ik dacht dat ik “een echte” moest zijn en omdat ze me op het hart drukten op de rijschool dat (in die tijd) een aantal instap budget raceklasses een boite hadden zonder synchros. Been there, done that, next …
PDK is de max. Geeft gewoon veel meer controle over de wagen dan een manuele. Bij een manuele heb je altijd die irritante aandrijvingsonderbrekeing om te beginnen, onbalans in je chassis daardoor. Ten tweede je geeft een stukje controle af.
Want hoe rij je een auto ? Links en rechts met het stuur, vooruit met de gas, en stoppen met de remmen. Schakelen komt in dat plaatje niet voor, dat is gewoon een technische beperking uit het verleden. Het verhaal wordt nog erger. Als je met een manuele schakelt, dan ontkoppel je, dus op die moment geef je effectief 1 van de faculteiten (met name de gas/vooruit van links, recht, vooruit, stop) die oh zo belangrijk zijn in de autocontrole op, want wanneer je ontkoppelt kan je niet meer vooruit, niet meer gasgeven. Het schakelmoment van de PDK is zo verwaarloosbaar kort dan er nauwelijks tot geen aandrijvingsonderbreking is, nauwelijks tot geen chassis onbalans is. Plus je hebt ten allen tijde de optie om met de gas in te grijpen op de dynamische gewichtsverdeling van de auto die zijn weggedrag bepaalt.Mush,de technische virtuositeit van het handschakelen met een MT ontgaat me een beetje tenzij je het principe van heel and toe beheerst en geloof me, dat zijn er weinig en ik heb in het verleden toch al wat trackdays gedaan. Onder technische virtuositeit versta ik de kunst van het beheersen van de balans van je wagen
In combinatie met het verleggen van je eigen grenzen , dat kan op een circuit maar ook op een bochtenrijk
triple in de Ardennen,Eifel of waar dan ook. Daarbij rijdt ook een pdk niet op rails.De R??
Da’s die die daar zo verschrikkelijk gewild is zeker? :sarcastisch :happy:Got it! :up:
Het verschil (IMO) is dat een auto al dan niet zelf in gang draaien niets toevoegt aan het rijplezier, alwaar het met de hand schakelen enige technische virtuositeit behoeft. De factor “mensch” wordt uitgeschakeld met nen ottomatik.
Binnenkort kunnen ze een dikke stalen pin langs onder op een Formule I auto vijzen, dikke groeven trekken in ‘t circuit, en die met de dikste computer in de pits wint. Een piloot is overbodig, da’s alleen maar ballast. Heeft NIKS meer met autorijden te maken. Het spijt me.Don’t get me wrong: PDK is superieur aan handgeschakeld… voor rondetijden, ik mis alleen betrokkenheid, rondetijden interesseren me niet, en 99% van alle P’s met PDK zullen nooit een circuit zien.
Groot gelijk, elektrische starters zijn voor dan ook voor mietjes.
Ik duw de mijne in gang!
of je nu wil of niet, met of zonder goesting, de technologische tijd evolueert.
mijn grootvader zaliger, een stevig uit de kluiten gewassen kolenhandelaar, vond ooit auto’s met een elektrische startmotor voor mietjes, voor vrouwen die één hand vrij hadden terwijl ze met de andere aan de contactsleutel konden draaien. wil dat zeggen dat we vandaag onze auto’s nog op gang moeten slingeren om onszelf als echte rijders te mogen beschouwen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.