Ik heb een 968 CS gehad, een “echte” met af fabriek kuipjes en M220, maar geen M030. Ik had wel de grotere M030 remmen en stabis gemonteerd, maar niet de dempers. Super auto voor trackdays ! Nog altijd ondergewaardeerd.
Ik heb nu een echte 944 turbo cup van 1986, dus één van de 50 ! Motor momenteel in revisie, hopelijk tegen oktober klaar voor een tweede trackday, de eerste was niet echt geslaagd met motorproblemen (hence de revisie).
Deze autos zijn door Porsche Motorsport gebouwd voor de 1986 turbo cup races in Duitsland, het begin van de Porsche CUP series, later de Carrera cup geworden. Niet te vergelijken met een 968 CS.
De cup heeft een heel specifieke Bisltein ophanging, nog harder dan de M030 van de 968 CS. Rubberen ophangbussen vervangen door hardere bussen en op sommige plaatsen zelfs door alu bussen. Aluminium Matter rolkooi. Interieur is dan weer wel vergelijkbaar met de CS, maar slechts 1 recaro kuipstoel, de passagiersstoel is gewoon een standaardstoel. Motor is de standaard 220pk zoals op de serie turbo. Voor Porsche was de cup een testcase om hun motoren met katalysatoren te “testen” en om te bewijzen dat deze “milieuvriendelijke” sportwagens wel degelijk echte sportautos zijn :-).
Na 1986 zijn de autos sterk aangepast en verbeterd : 250pk ipv 220pk, grotere remmen, ingelaste chassisverstevigingen, polyester motorkap, ingelaste strutbrace vooraan en nog wat. De 220pk 1986 autos zijn te herkennen aan de fuchs velgen. De latere cups (Duitse + Franse) hebben witte teledial velgen (in magnesium). De latere cups (’87 tot ’89) zijn dus betere racewagens, de ’86 is met 50 stuks (+ 6 voor usa geloof ik) wel de meest zeldzame.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=iUbEUgwwaac[/video]
Mijn auto (nr 36) in actie in 1986 :