Kopbouten, culassebouten gebroken

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Kopbouten, culassebouten gebroken

  • Maker
    Discussie
  • Bij het afstellen van mijn kleppen heeft men vastgesteld dat 2 kopbouten (culassebouten) gebroken zijn. Er zijn dus 2 cilinders met maar 3 bouten ipv 4. Omdat ik hiervan niets merk of hoor wil ik enkel deze bouten laten vervangen ipv een revisie zoals men voorstelt. De bedoeling hiervan is 1)omdat een revisie nogal prijzig is en 2)omdat ik eindelijk eens van mijn Porsche wil genieten deze zomer. Ik ga hem zeker niet afjagen enkel lekker cruisen.

    Vraag is, welke onderdelen heb ik nodig als de cilinders verwijderd moeten worden en teruggeplaatst?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
    • Mijn testritje naar zee en terug is perfect verlopen. Van de Kempen helemaal binnendoor, via de haven naar Doel (br….:shock: is een echt spookdorp met hier en daar een boze blik van een kraker, bewoner?? )
      Dan naar Hulst, met natuurlijk een tussenstop bij CCR, waar Timo ons een rondleiding gegeven heeft in de werklplaats. Knappe dingen doen jullie daar jongens!!! Een toffe babbel met Wim, met nogmaals mijn dank voor alle hulp, en dan verder via Breskens, Cadzand naar Knokke Heist.

      Een nachtje in de Huyshoeve geslapen, is een echte aanrader, en dan over de expresweg terug. Hier heb ik dan een paar keer doorgegeven en de auto doet het perfect.

      Kortom, missie geslaagd.

      Ik hoop dat ik vanaf nu eindelijk ten volle kan genieten van mijn Porsche, tenslotte is hij nu volledig vernieuwd, zowel body als motor en kan hij er weer 25 jaar tegen. 😆 😆

      Misschien enkel het schakelen nog een beetje bijregelen zodat dit nog vlotter gaat.

      Wim

        Ik ban vandaag de gehele dag op de zaak, dus zou leuk zijn als je even aan kwam. 8)

        GSM nummer: 0031-6-53433705

          Zal ik zometeen eens nakijken, lijkt me niet zo moeilijk.

          Gisterenavond nog beslist om eens een toertje richting kust te doen, helemaal binnendoor. Ik passeer in Hulst, misschien eens even binnenspringen bij CCR.
          Wim, ben je in de buurt? Dan kan ik je persoonlijk bedanken voor al de oplossingen. 😉

          Wim

            Kan ook de idle speed valve zijn die blijft hangen.

            Is dat platte zwarte blokje op het gashuis.
            Trek even de stekkers op het moment hij draait, moet dan sneller gaan lopen als het goed is.
            Valt hij dan stil staat deze niet goed afgesteld of kapot aan het gaan.
            Kunnen ook slechte contacten zijn, dus even goed schoonmaken.

            Verder kan het ook liggen aan de temperatuursensor op 3de cilinder linker rij.

            Maar kan ook nog de trotle valve zijn tussen de 2 rubber slangen voor het gashuis.

            Dus zou als deze als eertse loshalen en even goed inspuiten met WD40 en flink goed inspuiten dat eventueel vuil eruit komt.
            Daarna even schudden, en moet je een los gedeelte (klep) voelen dat beweegt, en dan is het goed.
            Want als deze zwaar gaat of vast zit regelt deze niet af op toeren.

              Testrit perfect verlopen, man man…zalig, eindelijk nog eens in mijn Porsche,zalig… hiermee is alle miserie vergeten 😆 😆

              Misschien toch nog één detail, wanneer ik terugschakel en afrem voor bv. rood licht of ergens moet inslaan valt het soms voor dat de motor zo laag terugvalt in toeren dat hij stilvalt. Soms (meestal) valt hij terug maar slaat dan op 200 toeren terug naar zijn 8 a 900 toeren en blijft draaien maar soms valt hij dus stil.
              Wanneer ik hem dan terug start slaat hij wel direct aan. Ik verneem van een kennis dat dit de gasklep kan zijn die wat blijft openstaan?

              Wim

                bladerunner schrijft:

                Nog enkele details en we kunnen gaan test rijden.

                Succes dan, en laat het ons weten.

                Wim

                  bladerunner schrijft:

                  Idd. de sensoren, hal gevers??, stonden te ver open.

                  Zie je wel dat we eruit komen, en ook veel gemaakte fout, als deze niet precies 0,8mm, staan kun je het schudden.

                  Dit zijn inderdaad hal gevers, en in het Duits “Induktivgeber”. 😉

                  Als je die eens nodig hebt of reserve wilt, dan even naar BMW dealer 😳 gaan, zijn de helft goedkoper en hetzelfde.

                  Had altijd zo eentje als reserve bij.

                    Blijkbaar iets te snel geweest, net een telefoontje gehad, motor draait.
                    😆 😆 😆
                    Idd. de sensoren, hal gevers??, stonden te ver open.

                    Nog enkele details en we kunnen gaan testrijden.

                      Bedankt voor de hulp Wim, een mens zou er knettergek van worden.
                      Wat bedoel je eigenlijk met Hal gevers, zijn dit de 2 sensoren op het vliegwiel?

                      Wim

                        Hal gevers goed afgesteld 0,8mm op starter krans, anders ook geen vonk, maar wel stroom op bobine.

                        En hal gevers kunnen spontaan kapot gaan jammer genoeg, even aan de stekker doormeten.
                        Waarde 28 Ohm is dacht ik bij 20gr.

                        Waren altijd 2 zaken die ik in de auto liggen had, DME relais en een hal gever.

                        En niet hopeloos worden, we komen er wel uit. 😉

                          Krijgt geen ontsteking, relais onder zetel reeds vervangen, alle stekkers zitten correct. Bij contact op, spanning tot aan bobijn, niet tot delco (stroomverdeler)???
                          Ik wordt er hopeloos van

                          Wim

                            Standaard alarm heeft er niks met te maken, want moet via de linkerdeur geactiveerd of gedeactiveerd te worden.

                            Heb je stekker achter aan de motor goed aangedrukt, is eentje die veel/dikwijls vergeten word.

                            Maar voor je dingen gaat checken, heb je een vonk en benzine.

                            Zo niet: Hal gevers op motor goed afgesteld. 0,8mm
                            De 3 stekkers links op de motor goed aangesloten en niet verwisseld.
                            Relais (DME) onder de stoel al gewisseld, is combinatie relais voor benzinepomp en ontsteking, werken die niet samen, dan geen vonk en benzine.
                            Benzine druk op rail meten, ik dacht 2,4 Bar, en mag niet terug lopen bij stilstaande motor.

                              Nu is eindelijk miin motor terug ingebouwd, wil de kl…teboel niet starten. Alles draaid rond maar motor slaagt niet aan. Hij heeft een origineel Porsche alarm, heeft dat er iets mee te maken? Motor is dus volledig onderuit geweest, afgekoppeld, moet er iets gereset worden of zoiets [img/] ?

                                OK, bedankt 😀

                                Nu hopelijk zonder verdere tegenslag. 🙄

                                Wim

                                  Helaas niet, maar denk dat deze gewoon de druk krijgen als de rest in het blok.
                                  Maar inderdaad door de kleine opening een flinke verstuiving teweeg brengen.
                                  Denk dat je dit een beetje moet zien als benzine injector.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.