Kopbouten, culassebouten gebroken

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Kopbouten, culassebouten gebroken

  • Maker
    Discussie
  • Bij het afstellen van mijn kleppen heeft men vastgesteld dat 2 kopbouten (culassebouten) gebroken zijn. Er zijn dus 2 cilinders met maar 3 bouten ipv 4. Omdat ik hiervan niets merk of hoor wil ik enkel deze bouten laten vervangen ipv een revisie zoals men voorstelt. De bedoeling hiervan is 1)omdat een revisie nogal prijzig is en 2)omdat ik eindelijk eens van mijn Porsche wil genieten deze zomer. Ik ga hem zeker niet afjagen enkel lekker cruisen.

    Vraag is, welke onderdelen heb ik nodig als de cilinders verwijderd moeten worden en teruggeplaatst?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
    • Wim, staat er in uw boeken met hoeveel druk deze olie ingespoten wordt?

        OK wim, hartelijk dank, nu ben ik gerust, ik maakte me er eigenlijk ook niet teveel zorgen over, temeer daar hij toch wel olie doorliet, hij zat niet verstopt.

        Ik weet ook niet met hoeveel bar de oliepomp de olie hierdoor spuit maar ik vermoed met toch wat meer kracht dan een luchtpistool met perslucht.

        Nu kan men het blok verder afwerken en blijft het hopelijk verder zonder pech, zodat ik volgende week eindelijk eens van mijn Porsche kan gaan genieten. Hij is dan volledig vernieuwd, zowel body als motor en dan kan hij er weer tegen voor de volgende 25 jaar.

        Wordt vervolgd.

        Wim

          Gisteren even in de boeken gezeten met de neus, maar er staat enkel beschreven dat dit voor extra koeling zorgt voor de zuigers.
          Maar niks van afstelling, opbrengst of vervangen.

          En als die zuiger van die plaatst geen ander kleur heeft als de rest, zou ik er zeker geen zorgen om maken.
          Dus is een teken dat hij zijn werk wel doet. 💡

            OK Wim, bedankt, ik heb nog gehoord van mensen dat men deze zelfs nooit test. Maar de man die mijn motor onder handen neemt, is een gepensioneerde die zijn leven lang in een revisiebedrijf gewerkt heeft en voor hem moet alles tot in de puntjes zijn.

            Aan de piston die op die plaats zat is ook niets te zien, normaal zou die verkleurd moeten zijn als de sproeier zijn werk niet gedaan had, dus ik vermoed dat het allemaal wel OK is.

            En zoals gezegd, hij geeft wel door maar niet zoals de twee andere.

            Wim

              Zijn inderdaad de oliesproeiers.

              Heb die toen bij mijn blok toen het open lag ook getest, maar gaven ook een onregelmatige verstuiving.
              Of dit kwaad kan ik weet het eerlijk gezegd niet.

              Heb er nooit druk om gemaakt en nadien nooit problemen bij ondervonden, en reed toch 20k per jaar met de Porsche.

              Ik zal eens kijken of ik er morgen iets over kan vinden in de revisie boeken van Porsche, of deze aan een maxi/minimale druk of levering moeten voldoen.

                kleinekastenteufel schrijft:

                “Carter” ?

                Tja, carter??? karter ?? motorblok waar krukas in zit!!, ik weet het mooi Nederlands woord ook niet, als er al een ander woord voor is. 😕 😕

                  Ben ondertussen te weten gekomen dat dit een “oliesproeier” heet en dient om de piston (zuiger)te koelen met olie.
                  Het is blijkbaar te vervangen, één nadeel, het is geborgd en je kan dit dus blijkbaar niet zelf vervangen, dus blok moet waarschijnlijk weer weg om dit te doen.

                  Of, iemand een andere oplossing?

                  Het is het kleine gaatje rechts boven in de cirkelvormige opening.

                  Attachments:
                  • IMG_1533.JPG
                  • IMG_1533-20110805.JPG
                  Wim

                    Kun je eens een foto plaatsen, want kan je jammer genoeg niet goed volgen (binnen en buitenkant) 😳

                      “Carter” ?

                        Operatie uitvonken afgebroken bouten is gelukt 😆 😆 , maar het volgende probleem meld zich, het houd niet op. 😥 😥

                        In de drie holtes waar de 3 cilinders inpassen op het carter, zitten kleine olie kanaaltjes die extra smering geven. Kleine gaatjes dus waar je amper een naald of staaldraadje kunt insteken.

                        Nu, 2 zijn volledig open, maar ééntje geeft niet altijd olie door. We hebben deze kanaaltjes zuiver gemaakt met remreiniger en uigeblazen maar dat ene doet tegen, er komt niet genoeg vloeistof door als bij de andere.
                        We hebben met perslucht geprobeerd, met een staaldraadje proberen door te steken maar het lukt niet. Deze kanaaltjes zijn blijkbaar niet volledig doorlopend, langs de binnenkant v/d carter kun je bv het draadje 3 cm insteken en langs de buitenkant 2 cm, maar niet er los doorheen, net alsof er een korte bocht in zit. Ook bij de open kanaaltjes kun je er niet doorsteken.

                        – Iemand een oplossing?
                        – Indien de motor terug in elkaar zit, zit het carter toch volledig gevuld met olie, waarom dienen die kanaaltjes dan?
                        – Kan het kwaad als dat ene niet altijd werkt?

                          vandenbussche franky schrijft:

                          Die van mij is een 3.3 turbo 964.zet binnekort foto’s op de site.
                          Als het lukt,ze zijn altijd te groot en ken daar niet veel van….
                          grtz.

                          Foto openen met “microsoft office picture manager”, dan op “afbeelding bewerken” klikken, dan op “formaat wijzigen” en de gewenste grootte kiezen, meestal kom je er met “Document klein (800x600px)”.
                          De foto’s mogen niet groter zijn dan 150 kB om ze hier te plaatsen.
                          Succes en ben benieuwd naar de foto’s

                            vandenbussche franky schrijft:

                            Die van mij is een 3.3 turbo 964.zet binnekort foto’s op de site.
                            Als het lukt,ze zijn altijd te groot en ken daar niet veel van….
                            grtz.

                            Foto openen met “microsoft office picture manager”, dan op “afbeelding bewerken” klikken, dan op “formaat wijzigen” en de gewenste grootte kiezen, meestal kom je er met “Document klein (800x600px)”.
                            De foto’s mogen niet groter zijn dan 150 kB om ze hier te plaatsen.
                            Succes en ben benieuwd naar de foto’s

                              mooi,weet te zeggen of dit gelukt is,ben benieuwd.
                              Die van mij is een 3.3 turbo 964.zet binnekort foto’s op de site.
                              Als het lukt,ze zijn altijd te groot en ken daar niet veel van….
                              grtz.

                                vandenbussche franky schrijft:

                                Ik ben bezig met juist hetzelfde,
                                Heb de bouten verwarmd want die zitten vast met borgmiddel,
                                Indien ze afgebroken zijn is er maar 1 oplossing,uitboren met een kobaldboor en stift erinslaan.
                                Ik heb linkse stiften liggen van Stahlwille,je mag ze gebruiken indien nodig.

                                Laat iets weten.

                                Groeten franky

                                Bedankt voor het voorstel Frankie, maar we hebben een kobaltboor gebruikt en daarna met een linkse stift geprobeerd maar deze is zelfs afgebroken. Ik heb een paar revisiebedrijven gebeld en allemaal zeiden ze hetzelfde, nooit linkse tappen gebruiken, deze doen meer slecht dan goed.
                                Blok is nu helemaal leeg en maandag gan ik naar een revisiebedrijf in de buurt om de bouten te laten uitvonken, (eroderen)
                                zie ook:
                                http://www.ridder.net/eroderen/fabrikant/waldmann–weigl-eromobil/3-1-1-1-58-1-0/

                                  Ik ben bezig met juist hetzelfde,
                                  Heb de bouten verwarmd want die zitten vast met borgmiddel,
                                  Indien ze afgebroken zijn is er maar 1 oplossing,uitboren met een kobaldboor en stift erinslaan.
                                  Ik heb linkse stiften liggen van Stahlwille,je mag ze gebruiken indien nodig.

                                  Laat iets weten.

                                  Groeten franky

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.