Kopbouten, culassebouten gebroken

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Kopbouten, culassebouten gebroken

  • Maker
    Discussie
  • Bij het afstellen van mijn kleppen heeft men vastgesteld dat 2 kopbouten (culassebouten) gebroken zijn. Er zijn dus 2 cilinders met maar 3 bouten ipv 4. Omdat ik hiervan niets merk of hoor wil ik enkel deze bouten laten vervangen ipv een revisie zoals men voorstelt. De bedoeling hiervan is 1)omdat een revisie nogal prijzig is en 2)omdat ik eindelijk eens van mijn Porsche wil genieten deze zomer. Ik ga hem zeker niet afjagen enkel lekker cruisen.

    Vraag is, welke onderdelen heb ik nodig als de cilinders verwijderd moeten worden en teruggeplaatst?

8 reacties aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
    • Hey, bedankt gasten, voor al de info, gaat zeker van pas komen.

      Ik vrees dat, zoals op de foto’s van Wurth bijlage te zien is, het motorblok nog verder open moet zodoende dat enkel het blok zelf overblijft en dat dan door een gespecialiseerd bedrijf de bouten uitgefreest moeten worden.

      Morgen komt iemand kijken die zijn hele leven in een revisiebedrijf gewerkt heeft en nu op pensioen is. Hij heeft misschien nog een oplossing.

      Wordt vervolgt.

      Anoniem

        Bladerunner
        Als je een klein gat kan boren door de bout gaat er al veel van de spanning op de bout weg, wel opletten dat je mooi recht boort zodat je niet in de carter boort. Ik heb dit gedaan met de bouten in mijn rem klauwen van mijn porsche, deze waren immers bijna allemaal dol gedraaid in de inbus.
        Meestal kan je dan de tap eind verwijderen, best een linkse tap gebruiken.
        Voor het opwarmen wel opletten dat je dat niet te fel doet op een kleine plaats.
        Beter is het om de gehele carterhelft mee te verwarmen, anders kan het misschien gaan krom trekken met lekken als gevolg in de toekomst.
        Succes verder met de tap einden.

        Wim

          Nog snel even een PDF bestand van onze site bij Wurth gehaald, zie je wat ik bedoel met de Helicoils.

          http://www.wurth.nl/download/brochures/timesert%20brochure.pdf

          Wim

            Inderdaad die bestaan, en gebruiken wij ook.
            Maar dan wel eerst voorzichtig er rond warm stoken, en daarbij het draadeind zoveel mogelijk vermijden.

            Als dit niet gaat dan uit boren, en een set Helicoils bestellen bij Wurth, deze zijn veel beter dan inserts, en zie je nadien niks meer van, en is sterker.

            Is een compleet set waarbij alles van boren e.d bijzit, en ligt nadien mooi verzonken en gelijk met de rest van blok.

            Helicoil

            Insert

            Er bestaat ook nog een manier van uit laseren, maar kan je daar helaas niks over iets van ervaring vertellen.

            Anoniem

              Er bestaan “linkse tappen”, dit is een soort cone met linkse schroefdraad erop waarmee je het restant, na eerst een gaatje erin te hebben geboord, eruit kan draaien.
              Eens navragen bij een garagematerialenhandel. Die weten wel wat ik bedoel.
              Groeten.

                Het blok ligt open, 22 bouten zijn verwijderd, maar 2 komen niet los en zijn afgebroken gelijk met het blok. We hebben proberen te boren maar dit is niet eenvoudig en de bouten zijn staalhard.
                Heeft iemand een oplossing?
                Mogen de bouten warmgestookt worden, vermits het blok van aluminium is?

                Attachments:
                • IMG_1366.JPG
                • IMG_1367.JPG

                  Bladerunner

                  Volgens wat ik over het onderwerp gelezen heb is het best de bouten zo snel mogelijk te vervangen. Het is niet onmogelijk dat je je motor meer schade toebrengt als je verder blijft rijden.

                  De kans is reëel dat er nu nog niet gereviseerd moet worden en als je blijft verder rijden wel…

                    Ik raad aan van op zijn minst alle kopbouten te vervangen. Enkel en alleen de gebroken kopbouten vervangen is niet aan te raden… de nieuwe zijn sterker want de oude vertonen sporen van metaalmoeheid en zullen dan eerder breken door de kracht die erop komt.
                    Als er verder niks aan de motor is dan is een volledige revisie niet altijd nodig. Je zal alleen wat nieuwe dichtingen moeten voorzien voor de delen die gedemonteerd moeten worden om de kopbouten te kunnen vervangen.

                  8 reacties aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.