Kopen of niet?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Kopen of niet?

  • Maker
    Discussie

  • Tom

      Beste forumleden,

      Graag had ik even naar jullie mening en advies gepolst.

      Vandaag gaan kijken naar een 964 C2 ( handgeschakeld) Auto komt origineel uit Italië en staat nu in Frankrijk. Onderhoudsboekje is aanwezig en regelmatig afgestempeld (OPC). Echter, er zijn alleen facturen aanwezig van de laatste 10 jaar. Voordien ( periode in Italië) geen enkele factuur aanwezig…km stand is aanvaardbaar maar moeilijk controleerbaar….uitgebreide testrit was positief. Proper interieur ( op aantal kleine zaakjes na die nog gingen gerepareerd worden), corrosserie in goede staat ( niet perefct) en geen roest, motor geen lekken. Nummers en optielijst klopt ( bij porsche geverifieerd).
      Wel op bodemplaat vochtige plek die doorloop naar rechtsvoor. Eigenaar beweert dat dit een lekkende leiding is van de stuurbekrachtinging. Dit zou nog bij lokale OPC aangepakt worden ( offerte reeds aanwezig).
      Vooraan bilstein schokdempers waardoor volgens de eigenaar de wagen wat verlaagd zou zijn ( vluchtheuvels moesten traag genomen worden).

      Wat is een correcte prijs voor deze wagen in de markt van vandaag? Is een niet volledige historiek zo i zo een afknapper? Klopt het dat een lekkende stuurbekrachtigingsleiding tot rechtsvooraan olie kan geven? Klopt het dat bilstein schokdempers de wagen wat verlagen? Is dit een probleem bij belgische keuring/invoer?

      Heb een aankoopoptie genomen maar ben toch nog wat aan het twijfelen gezien de niet volledige historiek en de vele vragen waarmee ik zit. Wat denken jullie?
      Kopen of toch laten passeren?
      Niet mijn bedoeling om later met veel winst door te verkopen maar zou toch een aantal leuke jaren er mee willen beleven en eventuele meerwaarde de kosten van het onderhoud willen laten dekken…

      Tips, advies en meningen welkom!

      Tom

    9 reacties aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
      • Inderdaad str.nt aan de knikker .
        Wees blij dat de deal nu is afgesprongen !

        0
        Tom

          Jullie gaan het nooit geloven:

          Gisteren avond beslist de knoop door te hakken en beslist de verkoper te bellen dat ik akkoord ging met zijn voorstel. Telefonisch niet te pakken gekregen en dus maar gemaild dat ik akkoord ben met zijn prijsvoorstel. Voor de volledigheid een lijstje van 8 puntjes bijgevoegd van zaken die we ter plaatste overeengekomen waren: hij ging de levering in belgie verzorgen, hij nog een aantal zaken bij OPC laten herstellen ( opsomming gemaakt), nog een blutsje laten wegwerken MAAR ik vroeg een compressietest bij OPC ( op mijn kosten trouwens indien positief) + een schriftelijke bevestiging ( per email van OPC) dat ze het probleem met de lekkende stuurbekrachtiging hadden aangepakt…. 5 minuten later doodleuk een mailtje terug dat hij wegens mijn ‘exigences’ niet meer met mij wou communiceren en dat hij de auto liever aan iemand anders verkocht….het was geen kwestie van geld maar van principes….ik vermoed dus dat hier meer aan de hand is aangezien mijn ‘eisen’ ter plaatse reds besproken waren en ik dus niets exhuberant vroeg….zaterdag op en neer 1600 km gereden voor niets en gedesilusioneerd achtergebleven….nog nooit meegemaakt. Ik vermoed dus dat er toch iets aan de hand is met deze auto…

          0

            Rechts vooraan lekte hij bij mij ook, bij controle bleek het de oliekoeler te zijn die ik dan samen met de olieleidingen heb laten vernieuwen :salut: :salut: :salut:
            Denk voor Bilstein dat je een attest nodig hebt op de keuring maar ben da nie zeker :salut: :salut: :salut:

            0

              Rechstvooraan zou wel eens stuurhuis kunnen zijn, kostelijke affaire
              Type bilstein bepaalt hoogte
              Ik heb normale hoogte met recente bilsteins
              Geen issue bij de keuring (oldtimer)

              0
              Tom

                Bedankt voor jullie reacties! Bij mijn eerste porsche 1970-911T, ook op het gevoel afgegaan en achteraf nooit spijt gehad. Denk dat ik dus toch op mijn gevoel zal afgaan….

                Wel had ik nog graag te weten gekomen of het inderdaad klopt dat billstein schokdempers de auto steeds wat verlagen. Zal dit problemen geven bij de eerste keuring? -> weer wat kosten te voorzien…

                Klopt het ook dat een lekkende stuurbekrachtiging rechts vooraan kan zichtbaar worden?

                Tom

                0

                  Ben net bezig een gezonde, low mileage 964 in orde aan het zetten
                  Was initieel ook een klein lekje, bij nader inzien 2 lekken motor, 2 lekken olie leiding en het stuurhuis ( ok, inclusief zweten, dus niet allemaal lekken)’ nog een rits prutsen hier en daar direct in nieuwstaat gezet en Sensa’s 15k ben ik al ff gepasseerd ( ok, aan Belgische uurlonen met factuur)

                  Wagen had geen boekje, noch facturen
                  Toch gekocht op het ” gevoel “, maw algemene staat vh interieur, gebrek aan rammeltjes ( voor een Targa !?); gap body pannels zupper strak en stuurgevoel alsook zeer stabiel/ stil draaiend motor, ook na maanden stilstand op een paar seconden flat ralenti zonder rook

                  Gelukkig verzegelde teller gevonden en sluitende carfax historiek vanaf 1990 (usa heeft sinds lange tijd een database met in geval de mijne de quasi jaarlijkse emissie test incl. mileage registratie) ontvangen.
                  Alsook 3 verschillende kenners welke bevestigd hebben dat het een topperje is, ( en dit voor ik de kosten gemaakt had :think: )

                  Dus als het gevoel goed is, zeker een strak, goed rijdend exemplaar niet laten staan omdat de documentatie geen volledige 25 jaar bedraagt. Documentatie is mijn inziens eerder een (van vele) indicatoren, maar absoluut onder geschikt op gevoel indien je de wagen koopt om te gebruiken ipv investering

                  Daarnaast – zeker als perfectionist – een potje opzij houden om de wagen top te zetten (of beter top te houden…)
                  964 rijden is vandaag niet langer goedkoop:
                  Basisprijs swingt uit de pan
                  Onderdelen slaan ( dagelijks) op
                  Specialisten vragen stevig door (wachttijden)

                  Voordeel is wel dat het aanbod ook beter wordt, zeker bij de liefhebber welke in een stijgend markt, sneller durft te investeren. ( natuurlijk zijn er ook kwieten welke een half wrak verkopen alsof het een nieuwe is :what: )

                  Qua prijs, tja, mijn verzekeraar moest enkele maanden terug geen expertise verslag hebben omdat ik de wagen wo verzekeren voor ‘maar’ 50k….( dus louter en allen op basis van wat fotos en het feit dat het een targa was met weinig kms nam men blindelings aan dat ie zoveel waard was, crazy toch)
                  Voor alle duidelijkheid, dit was voor aanvang werken, ik moet hem dus in feite al laten herverzekeren 😐

                  0

                    Harley G : vooreerst, ik heb je roze Boxster gezien en nu twijfel ik zelfs niet meer; jij mag mij vriend noemen!

                    Terug on topic : Italianen zijn autogek, houden van exclusieve auto’s en pakken er graag mee uit. (is mijn inziens bovendien meer sociaal aanvaard dan in het soms bekrompen Vlaanderen). Iemand die zich hier destijds een nieuwe 964 kon veroorloven was waarschijnlijk geen sukkelaar en heeft waarschijnlijk goed voor zijn P gezorgd.

                    Anderzijds … de kmstand… weet dat er hier geen systeem is om kmstanden te achterhalen. Op de weinige facturen die ik van mijn 964 heb staat geen km-stand, op de technische keuring wordt de km stand niet genoteerd… dus bij verkoop wordt de kat bij de melk gezet en wordt er nogal eens teruggedraaid. Is dit altijd zo : neen. Ik heb ook gekocht met dat risico, naderhand is de kmteller opengedaan en gecontroleerd door mijn officiele Porsche garage en deze bevestigde mij dat de km stand correct is.

                    Wat bij mij niet in orde was, was een lekkende motor, ik zou toch maar oppassen met natte vlekken op een bodemplaat. De mijne had meerdere olielekken en ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben heb een volledige motorrevisie laten doen, ophanging laten vernieuwen, versnellingsbak in orde laten zetten en nog wat andere fikfak… kostprijs bij een officiele Porsche werkplaats met alleen Porsche onderdelen (geen piraten) bijna 15 K. hier in Italie noemt met dat een Km zero behandeling.

                    Dus, volgens mij, in de prijsonderhandeling altijd rekening houden met 1000den euro extra kosten, het blijft een auto van meer dan 20 jaar oud en wil je kwaliteit… dat kost geld. Nooit scherp op je budget gaan, een P koop je met geld dat je niet (direct) nodig hebt.

                    Maar, ik vind het een zaaaaalige auto om mee te rijden …. ik rij liever met de 964 dan met de 997…

                    0

                      Een historiek is niet heiligmakend. In eerdere topics werd al gewag gemaakt van handel in blanco onderhoudsboekjes en dat het in Italië (waar deze blijkbaar vandaan komt) men er standaard vanuit gaat dat de km’s teruggedraaid zijn. Info van mijn vriend Sensa (mag ik je vriend noemen, Sensa?)
                      Het is zoals bladerunner aangeeft, de laatste 10 jaar zijn toch al gekend. Een echt behandelde auto houdt dan volgens mijn bescheiden mening ook geen 25 jaar vol.
                      Het blijft toch altijd een beetje gokken. Jij bent degene die bepaalt of je het risico wil nemen of niet. Wat dat lek betreft, misschien toch eens bij die lokale opc je licht gaan opsteken. Zij hebben de auto in ieder geval zien, anders kunnen ze moeilijk een offerte maken.
                      Volg je hart, gezond verstand komt toch pas na de aankoop 😳

                      0

                        Tja, een wagen van 25 jaar met volledige historiek zal moeilijk zijn, als je de gegevens hebt van de laatste 10 jaar wil dit toch al wat zeggen. Je bent enkel zeker van een wagen als je een nieuwe koopt, en dan nog.
                        Soms moet je een beetje op je gevoel de knoop doorhakken en enkele duizendjes apart houden voor extra kosten.

                        0
                      9 reacties aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.