koppeling vervangen 996

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 koppeling vervangen 996

  • Maker
    Discussie
  • Beste forum’ers

    heb net wagen (996-’98- 135 k km) binnengedaan voor een groot onderhoud, en na 2 korte ritjes woon-werk zonder problemen merk ik tijdens mijn weekend rit dat de wagen in 4e maar vooral 5e en 6e versnelling bij plankgas heel hoog in toeren gaat maar zonder optrekken / vermogen.

    Vraagje: kan er een link zijn met het onderhoud dat net gebeurde (iets niet goed dichtgedraaid?); is de koppeling en/of luchtmassameter stuk? hoeveel kost een nieuwe koppeling / lmm (moet het motorblok eruit?)
    en welke garage raden jullie aan prijs-kwaliteit (Oost-Vl)?

    Bedankt voor het technisch advies en de goede raad!

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • [quote=”3.6rs”:1pmgujtb][quote=”Audiotronics”:1pmgujtb]Eerste wat ik bij een mogelijke aankoop doe is tijdens de tesrit van eerste direct naar zesde versnelling te gaan en plankgas te geven. Dat hebben ze eens aan mij verteld om te zien dat de koppeling nog goed was of dat ze doorslipte.[/quote]
      Moet u zeker doen om vlug een versleten koppeling te hebben ! Bij die verkoper gaat u geen tweede maal moeten langsgaan…[/quote]

      Is niet om elke dag te doen 😉 Als een garagist dat niet toelaat stel ik direct vragen over zijn betrouwbaarheid 🙄 Bij de porschegarage maakten ze er al geen problemen van. Was de technieker die het zelf zei om dat zo te testen 💡

      WB

        Niet helemaal correct denk ik. Handrem optrekken en wagen in tweede versnelling (vierde lijkt me link..??? 😕 ) zetten en loslaten. Als de wagen dan inderdaad niet schudt en stilvalt is dat een teken dat er iets met uw koppeling fout is (koppelingsschijf slipt )
        gr
        Wim

          wat ik sommigen al zien doen heb is bij stilstand de handrem aantrekken, dan in 4e leggen, en stilletjes de koppeling laten komen… als de wagen dan niet stilvalt en blokkeert, is het zogezegd ook suggestief voor een versleten koppeling???

            [quote=”Audiotronics”:2rsip23b]Eerste wat ik bij een mogelijke aankoop doe is tijdens de tesrit van eerste direct naar zesde versnelling te gaan en plankgas te geven. Dat hebben ze eens aan mij verteld om te zien dat de koppeling nog goed was of dat ze doorslipte.[/quote]
            Moet u zeker doen om vlug een versleten koppeling te hebben ! Bij die verkoper gaat u geen tweede maal moeten langsgaan…

              Eerste wat ik bij een mogelijke aankoop doe is tijdens de tesrit van eerste direct naar zesde versnelling te gaan en plankgas te geven. Dat hebben ze eens aan mij verteld om te zien dat de koppeling nog goed was of dat ze doorslipte.

                wat je beschrijft lijkt inderdaad zo goed als zeker op de koppeling die weg is…

                Is er een verband met het onderhoud? Moeilijk om zeggen, ik heb helaas wel zelfs eens meegemaakt dat mijn Porsche na een lang verblijf in een garage met rotversleten koppeling terugkwam… achteraf is gebleken dat de garagist met de wagen uitgeweest was in het weekend om een beetje show mee te gaan geven met een paar domme Bimbo’s achteraan! (die fameuze 993 4S in Biturbo S look af fabriek! Met die wagen, waarvan de meesten weten dat het achteraf een opgelapte perte totale bleek te zijn met valse keuringspapieren, heb ik ook wekelijk niets anders dan miserie meegemaakt!!! 👿 👿 ) Sommige kennisen van me hebben hem met rokende banden aan een dancing zien vertrekken, over een volle witte lijn wagens zien voorbijsteken… het was niet mooi om zien. Achteraf zijn we zelfs te weten gekomen dat hij bij zijn wilde rit zelfs de velg dusdanig beschadigd had tegen een borduursteen, dat hij die peperdure 3-delige RS’93 velg van Porsche Motorsport binnen moeten steken heeft bij een velghersteller! 👿

                Niet dat ik nu suggereer dat dit met jouw wagen gebeurd is… 😉 Maar het toont maar aan dat niet alle vreemde gewaarwordingen die men kan hebben een paranoïde, vergezochte waangedachte zijn! Shit does happen!

                Anoniem

                  Ik denk dat de kost voor een nieuwe zo rond de 1250 à 1500 euro is , inclusief werk. Heb dat eens gehoord van een kennis.

                    dat is duidelijk de koppeling, heb bij men 986 ze tijdje geleden ook laten vervangen… waren exact dezelfde symptomen als dat jij hierboven opsomde…

                      vandaag tweede (kort) weekend ritje mee gedaan: wagen heeft enkel nog wat trekkracht in 1e versnelling, vanaf 2e versnelling gaat ie bij het indrukken van de gaspedaal onmiddellijk hoog in toeren zonder vermogen …

                      en dat vlak na een duur onderhoud (incl. nieuwe batterij en 4 nieuwe banden)

                      domino effect? 😕

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.