Korte testrit 991 Carrera S

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 991 Korte testrit 991 Carrera S

  • Maker
    Discussie
  • Vandaag een korte rit kunnen maken met een mooie, rode 991.

    Eerst en vooral, ik voel me zeker niet bekocht omdat ik ‘maar’ een oude 993 heb. Integendeel, ondanks het feit dat de 991 op alle objectieve gebieden ‘beter’ is, kan me dat weinig schelen.

    Maar een vergelijking is nutteloos, het zijn geen ‘concurrenten’. Er wordt wel eens gezegd dat recente 911’s hun karakter kwijt zijn en niet ‘speciaal’ genoeg zijn… Wat een bullish*t. Het is gewoon een prachtmachine! De sensaties zijn er zeker op visueel, auditief en sensory gebied en de 400 paarden zijn zeer aanwezig!

    Gezien mijn professionele bezigheden kijk ik eerst naar het stuur. Daar is ook veel over geschreven. De auto praat absoluut niet meer via de stuurvelg op de manier van oudere 911’s. Objectief gezien is dat beter maar ik mis het wel. Op zich is dat EPS systeem toch wel een topper in zijn soort.

    De ophanging is sec tot zeer sec in Sport Plus. Die stand is dan ook niet echt geschikt op kleine baantjes met een slechte ondergrond. Er zijn dan wat problemen om het vermogen over te brengen. Maar dan druk je gewoon op de gepaste knop en dan wordt het goed genoeg om je vullingen niet kwijt te raken.

    Het geluid is prachtig met een mooie evolutie naargelang je in de toeren gaat maar het ‘gestotter’ in de uitlaat komt bij rustig rijden wel te artificieel over. Daar heb je ook wel een knop voor.

    Een ander gevoelig punt is de versnellingsbak. Het was een PDK. Terug dezelfde conclusie, objectief beter en sneller maar subjectief blijf ik toch bij een handbak. Niet alleen omdat ik graag schakel, ook owv het geluid. Ik vind het prachtig om het hele toerental bereik af te schuimen om het hele repertorium mee te maken om dan een pauze te krijgen en voldoende drop in toeren om dan weer opnieuw te beginnen. Die drop doet het hem, met een PDK is dat slechts een korte onderbrekeing zoals een CD die springt in je autoradio van de vorige eeuw.

    Het was maar kort dus veel meer valt er niet te zeggen maar dit wilde ik toch even kwijt om het enthousiasme te delen 😉

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • ken

      moet leuk om daarmee een testrit te kunnen doen, thanks for sharing!!

      natuurlijk kan je je 993. niet vergelijken met een 991, dat moet je niet doen 😉
      is volledig iets anders, ook al is het een 911 😀
      het blijven goede wagens en leuke wagens om mee te rijden
      de ene heeft al een wat ander karakter als de andere :mrgreen:

        [hide]De beste Porsche is de nieuwste Porsche heb ik wel eens gehoord. Zonder afbreuk te doen aan de vorige generaties ben ik geneigd deze stelling bij te treden. De 991 is trouwens ook weeral passé. Inmiddels staat de 991.2 op stapel, en die zal ondanks zijn turbomotoren waarschijnlijk ook weer beter zijn …[/hide]

        TDW

          Als ik de 991 vergelijk met de 997 verkies ik de 991. Ok, als je van de ene rechtstreeks in de andere stapt is er een verschil qua stuurgevoel maar de nieuwe stuurbekrachtiging in de 991 stoort me absoluut niet (anders had ik niet voor een 991 gekozen). De 964, 993 en co. heb ik nooit zelf gereden, enkel als passagier dus dat geeft verder geen vergelijking.
          En ja, de 991 is een relatief behoorlijk comfortabele GT geworden, eerder dan de oudere modellen. Maar dan nog, het blijft een beest van een auto…met een prachtige lijn en een knaller van een flat six. En als je dat PASM knopje indrukt wordt ie ook echt een pak meer spartaans.
          Ik ben jaaaaaren geleden m’n hart verloren aan de 911 en dat zal niet gauw veranderen…
          Ik ben zelf meer een PDK-mens dan een handbak-mens. Ok, de handbak is meer puur, maar met de schakel-flippers aan het stuur kan je ook een ferm stukje spelen.

            Blijven toch ferme wagens zulle die 991’s, heb er ook al ééntje mogen testrijden!!!

          4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.