- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 5 maanden geleden door .
-
Discussie
-
9 juni 2015 om 23:33
Vandaag een korte rit kunnen maken met een mooie, rode 991.
Eerst en vooral, ik voel me zeker niet bekocht omdat ik ‘maar’ een oude 993 heb. Integendeel, ondanks het feit dat de 991 op alle objectieve gebieden ‘beter’ is, kan me dat weinig schelen.
Maar een vergelijking is nutteloos, het zijn geen ‘concurrenten’. Er wordt wel eens gezegd dat recente 911’s hun karakter kwijt zijn en niet ‘speciaal’ genoeg zijn… Wat een bullish*t. Het is gewoon een prachtmachine! De sensaties zijn er zeker op visueel, auditief en sensory gebied en de 400 paarden zijn zeer aanwezig!
Gezien mijn professionele bezigheden kijk ik eerst naar het stuur. Daar is ook veel over geschreven. De auto praat absoluut niet meer via de stuurvelg op de manier van oudere 911’s. Objectief gezien is dat beter maar ik mis het wel. Op zich is dat EPS systeem toch wel een topper in zijn soort.
De ophanging is sec tot zeer sec in Sport Plus. Die stand is dan ook niet echt geschikt op kleine baantjes met een slechte ondergrond. Er zijn dan wat problemen om het vermogen over te brengen. Maar dan druk je gewoon op de gepaste knop en dan wordt het goed genoeg om je vullingen niet kwijt te raken.
Het geluid is prachtig met een mooie evolutie naargelang je in de toeren gaat maar het ‘gestotter’ in de uitlaat komt bij rustig rijden wel te artificieel over. Daar heb je ook wel een knop voor.
Een ander gevoelig punt is de versnellingsbak. Het was een PDK. Terug dezelfde conclusie, objectief beter en sneller maar subjectief blijf ik toch bij een handbak. Niet alleen omdat ik graag schakel, ook owv het geluid. Ik vind het prachtig om het hele toerental bereik af te schuimen om het hele repertorium mee te maken om dan een pauze te krijgen en voldoende drop in toeren om dan weer opnieuw te beginnen. Die drop doet het hem, met een PDK is dat slechts een korte onderbrekeing zoals een CD die springt in je autoradio van de vorige eeuw.
Het was maar kort dus veel meer valt er niet te zeggen maar dit wilde ik toch even kwijt om het enthousiasme te delen 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.