kosten en handelingen voor het importeren

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen kosten en handelingen voor het importeren

  • Maker
    Discussie
  • Beste allemaal, ik heb de status van beginner, dus neem mij niet kwalijk als ik iets verkeerd doe of domme vragen stel. Mijn vraag of misschien beter, mijn vragen zijn de volgende;
    Ik heb een porsche carrera 3.2 uit 1986 met 147.000 km op de teller waar ik de tweede eigenaar van ben. De porsche wil ik nu als nederlander die naar belgie aan het verhuizen is, meenemen. Ik heb inmiddels ervaren dat dit enige obstakels kent. Voor zover ik nu ben geraakt in het inwinnen van wijsheidheid hier omtrent zou het volgende te ondernemen zijn:
    – naar een lokaal douanekantoor gaan om daar de invoer te regelen en het zogenaamde roze formulier te bemachtigen
    – met deze documenten en dan vooral het roze formulier en afspraak maken in Brussel om een homologatiekeuring te laten verrichten (kosten circa 150 euro)
    – dan bij een schouwingsstation de normale schouwing laten verrichten
    Is dit trajet juist?

    Dan heb ik inmiddels begrepen dat ik vervolgens een oldtimerverzekering kan afsluiten en dat die kosten ergens tussen de 90 en 200 euro zullen liggen

    Dat de verzekeringsmakelaar ook voor mijn belgische nummerplaten zal zorgen (Kosten circa 40 euro)

    En dat ik dan als laatste van de federale belastingdienst automatisch de factuur krijg voor:
    – inverkeersstelling (Kosten circa 900 eeuro)
    – forfaitaire belasting (kosten circa 35 euro)

    Is dit zo het verhaal, of heeft iemand een wijs advies. Al met al had ik niet verwacht dat het zo een toestand zou zijn om je auto mee te nemen. Hopelijk is belgie binnekort weer een mooie oldtimer rijker. NB de kleur is trouwens ROOD!!

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • Welkom :applaus: :applaus: :applaus:

        Welkom hier :drink:

          Van harte welkom op dit forum . :applaus:

            Welkom hier Rudolf Willem.
            Ik heb over mijn ervaring met het invoeren van een Nederlandse Porsche het volgende gepost:

            https://porscheforum.be/forum/24-algemeen/119161-nederlandse-porsche-ingevoerd

            Hopelijk heb je hier wat aan.

              Welkom op ons forum!! :mrgreen:

                Ook is de kost voor de inverkeerstelling (BIV) iets van een 60€ dacht ik, omdat de wagen ouder is dan 25j

                Jaarlijkse tax is inderdaad iets van een 30€, maar afhankelijk van waar je precies woont kunnen daar opcentiemen van de provincie bijkomen (Antwerpen bijv 🙁 )

                Zo lang je wagen in Nederland correct is ingeschreven kan je in België er ook vrij mee rondrijden. Zodoende kan je met je Nederlandse plaat gemonteerd naar D’Ieteren en daarna naar de keuring.

                Ik heb dat indertijd ook gedaan toen ik een VW Vento van Luxemburg importeerde naar België

                Ben je trouwens zeker dat je naar ons landje wil verhuizen? 😀 Bezint eer ge begint zeggen ze altijd hé 🙂 🙂

                  Ikzelf heb mijn 928 ingevoerd van uit Nederland.

                  -Exporteren Nederland
                  -Met de documenten die je daar krijgt kan je naar een douanekantoor in België om de import te regelen. Je krijgt daar het vignet A705. (kost denk ik 40 cent, maar een briefke van 5€ voor de verwerkende ambtenaar voorkomt dat je gaat moeten wachten 😈 )
                  -Afspraak regelen bij D’ieteren teneinde een gelijkvormigheidsattest te bekomen.
                  -Naar de technische keuring.

                  Zolang dit niet geregeld is mag je in België NIET met de wagen rijden. (tenzij je exportplaten hebt of het kan regelen met je Nederlandse platen,al betwijfel ik dat laatste) Meestal regel je dat hier met een garagist die Z of ZZ platen heeft en dus naar de technische controle gaat voor jouw. Reken dat die daar een 100€ voor vraagt. Bij voorkeur dus meteen exportplaten regelen op het douanekantoor in Nederland en zien dat je alles kan afhandelen binnen de beperkte tijd dat deze platen geldig zijn.
                  Je zal meteen door hebben dat we kampioen :first: zijn in het opstellen van ingewikkelde en onlogische administratieve procedures in ons Koninkrijk. :bounce:

                    Wees welgekomen hier en… domme vragen bestaan echt niet, enkel domme antwoorden :up:

                    XXX

                      Hey Rudolfwillem, welkom hier.
                      Qua invoer weet ik het niet zeker maar voor je BIV reken je wat te veel.
                      Ik heb mijn P 2 jaar terug ingeschreven en biv + wegentaks samen zat net over de 90,-€.
                      Als je ‘m inschrijft als oldtimer let er dan op dat je geen woon-werk en woon-school verkeer mag voeren.
                      Vanaf 01/07 gaat de kraakverse wetgeveing van pas zodat de km en urenbeperking wegvalt dus dat goed nieuws.
                      Een keuringsplicht zit er aan te komen maar dit heeft men geschrapt uit de wet en zal gewestelijk moeten bepaald worden, niet federaal.

                      Succes met ‘t invoeren. 😀

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.