Kostenraming import vanuit USA

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Kostenraming import vanuit USA

  • Maker
    Discussie

  • Vangansewinkel
    Deelnemer

      Toen ik eind afgelopen jaar een 912 kocht in de VS, had ik nog geen idee van het kostenplaatje waarop ik zou uitkomen voor wat betreft de import. Ondertussen staat de 912 op de baan en is het hele importgebeuren al een paar weken achter de rug. Aangezien ik regelmatig zie dat er wat vragen hier omtrent rijzen en omdat ik voor iemand op het 912 forum een overzichtje heb gemaakt van de te verwachten kosten, plaats ik dit hier ook even voor de geïnteresseerden. Indien er iemand interessantere maatschappijen weet, feel free to share them. We kunnen maar bijleren en er staat nog wel meer moois te wachten overseas… 🙂

      Oké, stel dat je een P koopt voor 20000$
      – Allereerst dien je de wagen te betalen. Ik heb het bedrag overgeschreven via de bank. Overschrijvingen richting de VS gaan gepaard met wat extra kosten. Dit is een tamelijk ‘complex’ rekensommetje maar er staat een maximum op. Voor mij kwam dit op een extra kost van 33€.
      – Ik kocht de wagen particulier en diende dus zelf de verscheping te regelen. De kosten die ik hiervoor heb moeten maken:
      * $675 : pick up wagen aan woning verkoper en transport naar haven NY
      * $800 : ocean freight NY –> Rotterdam
      * $500 : all risk insurance op de verscheping (kwestie van verzekering heb je 3 mogelijkheden. $500, $750 en $1000. Deze bevatten allen een All Risk verzekering, het enige dat verschil is de kost voor eigen rekening wanneer er zich een schadegeval voordoet. Deze zijn respectievelijk 2,50% – 2,25% – 2,00% van de waarde van de auto. Ik zie nu pas dat ik mij daarin vergist heb aangezien ik de beste verzekering had willen nemen. Anderzijds heb ik de verzekering niet nodig gehad en heb ik mij dus $500 uitgespaard
      TOTALE verscheping van aan de deur van verkoper tot in haven Rotterdam: $1975 of €1465 (ik heb dit laten doen via SCL en ben wel tevreden over de vlotte communicatie. Het zijn zij ook die mij wisten te vertellen (of het waar is of niet) dat ik de wagen best naar Rotterdam liet verschepen. De reden hiervoor is het verschil in douane kost. Dit wordt in beide landen berekend op het aankoopbedrag van de wagen + de verschepingskost tot in Nederland (= die 1975$ dus). Het verschil zit hem in het tarief. In Belgie bedraagt dit naar verluid 21% en in Nederland op wagens ouder dan 30j, 6%. De moeite waard dus wel!

      Vervolgens werd de wagen in Nederland afgeladen. De verdere afhandeling is gebeurd door MCL (Marlog Car Handling). Aangezien ik geen idee had hoe ik dit diende te regelen heb ik raad gevraagd aan SCL en zij werkten dus met MCL. Uiteindelijk is ook dit vlot gegaan al had ik niet echt een professionele indruk van hen. Niet dat ik er een slechte ervaring aan heb overgehouden maar het was gewoon mijn gevoel. Zo had ik ineens een 911 ipv een 912, vonden ze de wagen niet meteen toen ik hem ging afhalen: prulletjes maar ze spelen wel op het gevoel dat ik had. Anderzijds ging ook hier de communicatie vlot! De kosten dan:
      – € 370: afhandelingskosten loods roosendaal
      – € 55: administratieve kosten
      – € 29,50: ecotax
      – € 10: brandstoftoelage
      – € 65: inklaringsdocumentatie
      – € 822,48: BTW bij invoer douane Nederland (dit is dus die 6%. Indien België effectief 21% is ben ik dus erg blij met deze tip! 🙂 )
      – € 8: terminal handling charges
      – € 45: fysieke controle zending door douane
      TOTAAL: € 1404,98

      Een tweetal weken later ontvang je alle nodige documenten voor de verdere afhandeling per post. Daarmee ga je dan naar een belgisch douane kantoor en een dik half uur later krijg je je roze formulier met het nodige vignet 705. Hier betaalde ik €1 voor…

      Vervolgens met papieren en wagen naar de keuring. Ik heb een oldtimerkeuring laten doen en dit kostte me €15,80. Let wel, als je hem wil laten keuren voor dagelijks gebruik dien je waarschijnlijk een gelijkvormigheidskeuring te laten doen. De kosten hiervan hangen er vanaf of er veel aan moet gebeuren vermoed ik. Reken maar op €200 alleszins en als je wat pech hebt een tijdje wachten. Ik heb er zelf geen ervaring mee en gekozen voor de snelle methode: oldtimer. Dan kan ik tenminste al rijden als ik wil en kan ik naderhand alsnog voor een gelijkvormigheidskeuring kiezen.

      Dus, wat heeft mij nu het totalen transport gekost tot wanneer de wagen aan m’n deur staat? 33 + 1465 + 1405 = € 2902. Misschien best veel denk je dan en ik zeg ook niet dat het niet goedkoper kan. Ik heb voor deze weg gekozen omdat ik de wagen vrij plots kocht en dan begint het hele uitzoeken. Je hebt dan ook geen weken om alles eventjes op een rijtje te zetten. Het ding is ook: ik heb de wagen aan een mooi prijsje gekocht en als ik nu de volledige optelsom maak denk ik dat ik nog steeds goedkoper af ben geweest op deze manier. Er komt dan wel wat werk bij kijken maarja, daar schrikken we niet van.

      Groeten,
      Robin

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
      • Bedankt voor de duidelijke uitleg, Robin 😀

          Die blauwe is volgens mij een scam. De gebruiker is pas lid, en een ’72 911S voor 30k dollar? Daar is het 10 jaar te laat voor denk ik.

            [quote=”Robin” post=164146]Ik kocht de wagen particulier. In principe was hij verkocht aan een andere kandidaat maar deze liet achteraf niet van zich horen en zo heb ik hem uiteindelijk toch kunnen kopen.

            Ik heb hier een topic aangemaakt. https://porscheforum.be/New/forum/74-stel-jezelf-even-voor-/122321-mijn-eerste-porsche?start=12
            [/quote]

            Wow, ik vindt dat je echt een ferm machine hebt. Is in mooie staat. Over die kleine afwerkingsfouten kunt ge u druk in maken, maar ik zou eerst en vooral van de auto zelf genieten.
            Het feit dat aan deze wagen ook praktisch gezien geen werk was. Is super, de meeste 912’s waar ik naar zoek zijn wagens met zeer veel werk aan.

            Red 912

            deze ziet er ook goed uit, is wel ne 911 en dubbel zo duur
            Blauwe 911

            anyway, ik blijf verder zoeken, alvast bedankt voor de info.

              Ja, uiteraard speelt het feit dat je hem niet kan bezichtigen. Maar anderzijds is er ook het prijsverschil. Hoewel, ik ga ook niet beweren dat ik duizenden euro’s uitgespaard heb! Uiteindelijk is het altijd veiliger om in de nabije omgeving te kopen maar het grote aanbod en de relatief simpele weg om hem hier te krijgen maken voor mij dat ik toch kijk wat er ginds te krijgen valt. In the end heb je een pak minder zekerheid en is het enige wat je kan doen je gezond verstand proberen te gebruiken en als je een goed gevoel hebt bij de verkoper, dat scheelt ook al. Persoonlijk had ik op internet het een en ander gevonden mbt de eigenaar waardoor zijn verhaal alleszins al te verifiëren viel. Dat stelde al wel deels gerust. Nu, de barsten die in het lakwerk zaten in de deur, daar wist ik bijvoorbeeld niets van maarja, dat is een beetje het risico van dit systeem denk ik dan. Ondertussen heb ik ook een interessante 911S van ’76 zien staan met wide body aan een wel heel aantrekkelijk prijsje en ik heb er een tijdje voor over en weer gemaild maar toch beslist om er mijn handen vanaf te houden. Aanlokkelijk is niet altijd aantrekkelijk! 😉

                Had je er geen moeite mee dat je de wagen zelf niet kon bezichtigen? Ik speel ook met het idee om een 911 van de jaren 80 uit de USA te halen, maar dan kan je hem zelf niet even bekijken. Das mijn grootste hinderpaal.

                  En HIER kan je de zoektocht (en miserie) lezen die zo’n oudje wel in zich kan hebben 8)
                  Vergis je niet, ik zou ZO terug eentje willen hoor 😉
                  Prijzen zijn intussen ook weeral aardig veranderd 😥

                    Ik kocht de wagen particulier. In principe was hij verkocht aan een andere kandidaat maar deze liet achteraf niet van zich horen en zo heb ik hem uiteindelijk toch kunnen kopen.

                    Ik heb hier een topic aangemaakt. https://porscheforum.be/New/forum/74-stel-jezelf-even-voor-/122321-mijn-eerste-porsche?start=12
                    De laatste 4 foto’s waren foto’s van de verkoper, de andere heb ik thuis genomen. Als je mijn eerste post in de thread leest, kan je ook mijn bevindingen zien mbt de staat van de wagen. 😉

                      Dag Robin,

                      Bedankt voor je antwoord, pelicanparts kende ik reeds via jackolsen’s garag. The samba nog niet, ik ga daar effe checken. Verder kijk ik veel via autotradersclassic.com.

                      toen jij je auto kocht via ebay was dit van een particulier of een bedrijf ?
                      Heb jij hier (of ergens anders) een topic over je 912, of foto’s die online staan, ik zou graag de staat eens zien hoe je deze gekocht hebt.

                      grts

                        Beste Robin,

                        bel me even wat de invoer van de 912betreft.
                        Jullie kennen mij waarschijnlijk niet maar ik koop en verkoop al bijna 10 jaar 911-912-356 aan handelaars in de Benelux.
                        Particulierenzelden aldat ik er mij nu wel ga mee bezig houden,Porsches worden gewoonweg te duur!
                        Zelf ben ik van de streek van Ninove en wil u graag helpen wat betreft import van de 912,ten eerste goekoper en vooral veilig.
                        Ik werk nu al een aantal jaren met dezelfde mensen in Nederland.
                        Reageer even,ik stuur mijn nr door en bel me dan even.

                        Groeten,

                        Dieter

                        Attachments:
                        • IMG_0294.jpg
                        • IMG_0343.jpg

                          Hi Stoffel,

                          ik heb toevallig net je voorstel topic doorgelezen! Het leukste stuk is volgens mij net de zoektocht zelf! Ik heb de mijne via ebay gekocht. Misschien niet de ideale plek maar ik had er vertrouwen in en kon mij vinden in de prijs dus ben ik er gewoon voor gegaan. Tot op vandaag nog geen spijt van gehad. Interessante pagina’s om in de gaten te houden zijn misschien wel thesamba en pelicanparts. Die check ik ook dagelijks… 😉

                            bedankt voor de duidelijke beschrijving.

                            Mag ik vragen hoe je je wagen gevonden hebt in de states, via ebay, autotraderclassic ?
                            Ben ook op zoek naar een states car maar heb duidelijk nog niet het goede kanaal gevonden.

                              Dat is graag gedaan heren! Goed om te zien dat er belangstelling voor is! :salut:

                              Om even in het kort in te gaan op kuRRt zijn post:
                              Mijn kennis over deze materie zal zeker niet zo ver reiken als de jouwe maar ik denk eerlijkheidshalve niet dat er ‘een foutje gemaakt is’. Volgens volgende bron moet je geen inwoner zijn van een bepaald land om daar de invoerformaliteiten te voltooiien. Het gaat hier om het gedeelte ‘Aankoop buiten de Europese Unie’. Zo heeft het perfect gewerkt voor mij! :up:
                              http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/een-voertuig-invoeren-uit-het-buitenland

                              Het systeem is zo, why not use it… :drink:

                                Inderdaad heel handig om te lezen, maar weeral frappant dat het zo’n warboel is!

                                  Bedankt om dit verhaal te delen 😉

                                    Mij werd door Gosselin in Antwerpen ook verteld dat indien mijn verhuisdossier (0% taks) voor de invoer van mijn SC niet goedgekeurd zou worden ze dat zonder probleem via Nederland (aan 6%) kon doen, omdat hij meer dan 30 jaar oud is. Ik geloof dat het verschil erin zat dat de Belgische Douane de europese criteria voor 6% invoer veel strenger toepast dan Nederland. Mijn wagen is sinds vorige week trouwens definitief ingevoerd, kostte mij in het totaal ongeveer hetzelfde via Antwerpen min dus die 6% (niks aangezien ik verhuisd ben). Ik heb nu een papier moeten tekenen ook dat ik de wagen de eerste 12 maand niet mag verkopen, omdat ze anders nog eens langskomen om die 10% + 21% te vragen.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.