Kostenraming import vanuit USA

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Kostenraming import vanuit USA

  • Maker
    Discussie

  • Vangansewinkel
    Deelnemer

      Toen ik eind afgelopen jaar een 912 kocht in de VS, had ik nog geen idee van het kostenplaatje waarop ik zou uitkomen voor wat betreft de import. Ondertussen staat de 912 op de baan en is het hele importgebeuren al een paar weken achter de rug. Aangezien ik regelmatig zie dat er wat vragen hier omtrent rijzen en omdat ik voor iemand op het 912 forum een overzichtje heb gemaakt van de te verwachten kosten, plaats ik dit hier ook even voor de geïnteresseerden. Indien er iemand interessantere maatschappijen weet, feel free to share them. We kunnen maar bijleren en er staat nog wel meer moois te wachten overseas… 🙂

      Oké, stel dat je een P koopt voor 20000$
      – Allereerst dien je de wagen te betalen. Ik heb het bedrag overgeschreven via de bank. Overschrijvingen richting de VS gaan gepaard met wat extra kosten. Dit is een tamelijk ‘complex’ rekensommetje maar er staat een maximum op. Voor mij kwam dit op een extra kost van 33€.
      – Ik kocht de wagen particulier en diende dus zelf de verscheping te regelen. De kosten die ik hiervoor heb moeten maken:
      * $675 : pick up wagen aan woning verkoper en transport naar haven NY
      * $800 : ocean freight NY –> Rotterdam
      * $500 : all risk insurance op de verscheping (kwestie van verzekering heb je 3 mogelijkheden. $500, $750 en $1000. Deze bevatten allen een All Risk verzekering, het enige dat verschil is de kost voor eigen rekening wanneer er zich een schadegeval voordoet. Deze zijn respectievelijk 2,50% – 2,25% – 2,00% van de waarde van de auto. Ik zie nu pas dat ik mij daarin vergist heb aangezien ik de beste verzekering had willen nemen. Anderzijds heb ik de verzekering niet nodig gehad en heb ik mij dus $500 uitgespaard
      TOTALE verscheping van aan de deur van verkoper tot in haven Rotterdam: $1975 of €1465 (ik heb dit laten doen via SCL en ben wel tevreden over de vlotte communicatie. Het zijn zij ook die mij wisten te vertellen (of het waar is of niet) dat ik de wagen best naar Rotterdam liet verschepen. De reden hiervoor is het verschil in douane kost. Dit wordt in beide landen berekend op het aankoopbedrag van de wagen + de verschepingskost tot in Nederland (= die 1975$ dus). Het verschil zit hem in het tarief. In Belgie bedraagt dit naar verluid 21% en in Nederland op wagens ouder dan 30j, 6%. De moeite waard dus wel!

      Vervolgens werd de wagen in Nederland afgeladen. De verdere afhandeling is gebeurd door MCL (Marlog Car Handling). Aangezien ik geen idee had hoe ik dit diende te regelen heb ik raad gevraagd aan SCL en zij werkten dus met MCL. Uiteindelijk is ook dit vlot gegaan al had ik niet echt een professionele indruk van hen. Niet dat ik er een slechte ervaring aan heb overgehouden maar het was gewoon mijn gevoel. Zo had ik ineens een 911 ipv een 912, vonden ze de wagen niet meteen toen ik hem ging afhalen: prulletjes maar ze spelen wel op het gevoel dat ik had. Anderzijds ging ook hier de communicatie vlot! De kosten dan:
      – € 370: afhandelingskosten loods roosendaal
      – € 55: administratieve kosten
      – € 29,50: ecotax
      – € 10: brandstoftoelage
      – € 65: inklaringsdocumentatie
      – € 822,48: BTW bij invoer douane Nederland (dit is dus die 6%. Indien België effectief 21% is ben ik dus erg blij met deze tip! 🙂 )
      – € 8: terminal handling charges
      – € 45: fysieke controle zending door douane
      TOTAAL: € 1404,98

      Een tweetal weken later ontvang je alle nodige documenten voor de verdere afhandeling per post. Daarmee ga je dan naar een belgisch douane kantoor en een dik half uur later krijg je je roze formulier met het nodige vignet 705. Hier betaalde ik €1 voor…

      Vervolgens met papieren en wagen naar de keuring. Ik heb een oldtimerkeuring laten doen en dit kostte me €15,80. Let wel, als je hem wil laten keuren voor dagelijks gebruik dien je waarschijnlijk een gelijkvormigheidskeuring te laten doen. De kosten hiervan hangen er vanaf of er veel aan moet gebeuren vermoed ik. Reken maar op €200 alleszins en als je wat pech hebt een tijdje wachten. Ik heb er zelf geen ervaring mee en gekozen voor de snelle methode: oldtimer. Dan kan ik tenminste al rijden als ik wil en kan ik naderhand alsnog voor een gelijkvormigheidskeuring kiezen.

      Dus, wat heeft mij nu het totalen transport gekost tot wanneer de wagen aan m’n deur staat? 33 + 1465 + 1405 = € 2902. Misschien best veel denk je dan en ik zeg ook niet dat het niet goedkoper kan. Ik heb voor deze weg gekozen omdat ik de wagen vrij plots kocht en dan begint het hele uitzoeken. Je hebt dan ook geen weken om alles eventjes op een rijtje te zetten. Het ding is ook: ik heb de wagen aan een mooi prijsje gekocht en als ik nu de volledige optelsom maak denk ik dat ik nog steeds goedkoper af ben geweest op deze manier. Er komt dan wel wat werk bij kijken maarja, daar schrikken we niet van.

      Groeten,
      Robin

    8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
      • ik ken er helemaal niet veel van maar een vriend van mij heeft er al een aantal naar hier gehaald en dit steeds via NL omdat dit goedkoper is en vlotter loopt…
        Maar ik ken dus geen detaills

          Even een kleine aanvulling / bemerking. Om het te duiden: Ik ben zelf eigenaar / bedrijfsleider van een douaneagentschap met kantoren in Antwerpen, Zeebrugge en op enkele inland terminals in België.

          Het verbaast me sterk dat je als Belg (daar ga ik vanuit) een auto in Nederland hebt kunnen invoeren. Ik durf dan ook te veronderstellen dat diegene die de formaliteiten heeft opgemaakt, niet de juiste weg heeft gevolgd en dat dit wellicht niet altijd van een leien dakje zal verlopen…
          Je moet immers steeds een ingezetene van het land zijn, daar waar je de invoerformaliteiten laat vervullen.

          Als inwoner van de EU “geniet” je overal in de EU van een zelfde invoerrecht. Men noemt dat de Taric code / nomenclatuur auto’s vind je onder de hoofdpost 87.
          Het invoerrecht bedraagt 10% (dat vind ik hierboven trouwens niet onmiddellijk terug, deze is immers ook in Nederland verschuldigd).
          Tenzij je een auto “van etnografisch belang” importeert, dan is het invoerrecht 0%. Maar, dan kan je er ook niet mee rijden en is het een auto om tentoon te stellen. Valt dus uiteraard zelden voor, tenzij je een auto van – ik zeg maar wat – Elvis Presley hebt gekocht om in je living / musea te zetten…

          Anders dan de douanerechten, is de BTW een lokale / nationale bevoegdheid en kan je dus inderdaad verschillen vaststellen in de gehanteerde maatstaf. BTW Europa.

          Je zou de auto wel in een lidstaat, andere dan diegene waar je zelf bent ingeschreven, kunnen invoeren indien je de auto op je bedrijf invoert. De lidstaat waar men de formaliteiten opmaakt, dient dan een inklaring op te maken met fiscale vertegenwoordiging. Maar dan wordt de BTW verlegt naar de lidstaat waar het bedrijf is gevestigd en betaal je aldus nog steeds 21% BTW (die je natuurlijk % gewijs wel in je bedrijf als kost kunt inbrengen).
          Dit laatste kan niet voor particulieren omdat je over een BTW nummer moet beschikken.

          Mijn bescheiden conclusie:
          Een inwoner van België dient zijn auto in te voeren in België = 10% Invoerrechten op de douanewaarde en 21% BTW.
          Dit neemt niet weg dat je de auto wel in Rotterdam kunt laten aanleveren, je moet de auto dan wel “in transit” (is niet gelijk aan transitplaten!!!) naar België overvoeren om hier de invoer te regelen.

          Ik hoop dat dit ook een beetje duidelijkheid schept :coolness:

            Zeer informatief :up:

              Fijn dat je de moeite even nam om je verhaal te delen ,geeft een duidelijke indicatie wat het inhoud om een wagen naar hier te brengen :up:

                Bedankt voor deze info. Ik was vanmiddag net zelf aan het denken wat dit zou kunnen kosten.

                Ik heb momenteel ook een nieuwe wagen (geen *porsche ) in us gekocht, die staat nu op de boot als het goed is, en heb me niet zelf aan het avontuur gewaagd maar bij een importeur besteld. Dan betaal je wel flink veel, maar anderzijds heb ik nu ook garantie.

                Voor een oude *porsche zou ik het eventueel wel durven overwegen, en dan is informatie zoals deze zeker welkom. Bedankt.

                  Topic om zeker bij te houden ! Zeer duidelijke uitleg…

                    Interesant verhaal :salut: :salut: :salut:

                      Ik denk dat er velen zullen zijn die je voorbeeld gaan volgen en je ZEER dankbaar zullen zijn!!
                      🙂

                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                    8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.