Koude start

  • Maker
    Discussie
  • Beste ik heb een Porsche 944 turbo van 1986 .
    Deze is bijna niet aan de praat te krijgen als deze koud is.
    Eens hij draait is het een klokje en reageerde meteen op het gaspedaal.
    Als hij warm is start hij gewoon zonder enkel probleem!!
    Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
    Zou het dat DME contact in het motorblok kunnen zijn?
    Alvast bedankt

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • Ik heb hem deze morgen nog eens opgestart deed dit zeer moeizaam heb dan met startpistool hem toch aan de praat gekregen maar draait nu zeer rommelig !!!
      Ik mag niet aan de gas komen want hij raakt na wat spelen met het pedaal tot 2500toeren en zakt dan ineens weg naar 800 en dan komt hij langzaam terug op 1000 toeren !!!
      De uitlaatdamp is volledig zwart heb hem dan maar stil gelegd voor er aandere problemen van verder komen.
      Zou het de benzinepomp zijn die stuk is ??
      Bedankt

        Ik heb dit weekend de DME sensor vernieuwd en de bekabeling na gekeken en lijkt mij in orde.
        Daarna de wagen terug in mekaar gestoken en de koude start gedaan.
        Deze gaat al iets vlotter nu maar ik denk de bougies eens te vernieuwen volgend weekend want deze hebben al wat mee gemaakt de laatste periode.
        Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor de reactie op mijn probleem.

        123

          een echt koude start maakt het niet uit want die druk op de rail bewaren dient voornamelijk voor warme starts.

          fabrieks spec zegt enkel te meten na 20 minuten, en dan mag hij niet meer dan van 3.8 naar 3 bar gezakt zijn.. Als je 24 uur wacht zal het nog meer gezakt zijn en dus maakt het niet zoveel uit bij echt koude motor.

          Hoedanook mag dat niet echt een structureel probleem met koudstarten veroorzaken, de benzine pomp zou de druk redelijk snel moeten opbouwen, zelfs als het diafragma lekt. En als het zodanig lekt dat hij de druk niet meer kan opbouwen heb je wel meer problemen met de motor dan enkel koude start. Dan zal hij ook rommelig lopen.
          Bovendien zou je door hard door te starten met gas erop nog altijd geen druk op je rail hebben.. En, zou dat gas geven niet helpen wegens geen druk.

          Het kan hoor, dat er een benzine druk probleem is.
          maar de DME temperatuur sensor is iets vaker de oorzaak van dit soort problemen.
          En is ook makkelijker door te meten, je hebt enkel een multimeter nodig…

          Benzine druk meten heb je al meer gerief voor nodig.. En als die dan goed blijkt moet je alsnog de DME temp sensor doormeten. Het is dus potentieel geld besparend om eerst die door te meten en dan pas de benzine druk.

          ‘t zou leuk zijn als coiffeurke eens wat feedback zou bezorgen…We zijn 4 dagen en een weekend verder, het duurt 5 minuten om die temp sensor eens aan ohm meter te hangen bij koude motor

            als de bezinedruk niet al te snel verdwijnt heb je hiervan last bij koudstart en niet bij warme motor.

            123

              ICV lijkt me niet zozeer het probleem want die verreikt geen mengsel bij koude start.. En als de ICV niet werkt zal je bij warme motor ook problemen zien.

              Idem voor benzine druk..

              benzine druk moet je meten door een benzine druk meter op de rail te vijzen, daar is op het eind een aansluit stuk je voor.

              Ik gok op Temp sensor of de luchtmeter klep.

              persoonlijk zou ik eerst de temperatuur sensor van het motor blok eens testen, doormeten of eens een andere invijzen van een andere 944 die wel werkt. Veel kans dat dat het is.
              Die heeft namelijk hogere temp op als hij kapot begint te gaan.

              Als die namelijk geen juiste koude temperatuur doorstuurt weet de DME niet dat hij koude start moet doen.
              Ook bedrading eens nazien dat er niks beschadigt is aan de temp sensor.

              de DME temp sensor dus :

              2K bij kamertemp en 200 ohms bij warme motor
              Als je dus 200ohm hebt bij koude motor, dan weet je het al.

                meten op de fuel rail met een reguliere drukmeter.
                je hebt hiervoor speciale kits waar alle koppel/aansluit stukken meegeleverd worden.

                  Hoe kan je deze meten ?
                  Speciaal meettoestel voor nodig .

                    heb je benzinedruk en hoe lang blijft deze na het stilleggen van de motor?

                      Ik heb vandaag de idle valve er uit gehaald en getest werkt perfect.
                      Wat zou het nog kunnen zijn volgens u.

                        Wel de wagen heeft dit probleem al een tijd maar heeft dan een tijd stil gestaan door een defect aan zijn turbo.
                        Ikheb er nu een nieuwe turbo opgezet maar dit heeft natuurlijk niets te maken met zijn start probleem.
                        In het begin deed hij dit niet is eigenlijk plots opgekomen.
                        Maar ik ga eens de test van idle controle valve doen.
                        Bedankt alvast.

                          heeft de auto dit probleem al langer en werd het steeds erger of kan je wat meer achtergrondinfo geven?
                          hoe dan ook eerst de Idle Stabilizer Valve (Idle Control Valve) ISV/ICV checken, deze wordt ook door de DME aangestuurd.

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.