Kuisen: aflevering elfendertig: afdrogen

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Kuisen: aflevering elfendertig: afdrogen

• Maker
    Discussie
  • De zoekfunctie is mij niet echt gunstig gezind dus veroorloof ik het mijzelf om nogeens een kuistopic op te starten. Eigenlijk eerder het afdrogen.
    Ik heb dat geweldig mooi donkerblauwe kleurtje op de Boxster maar dat is een ramp om die mooi afgedroogd te krijgen. Vegen en ingedroogde druppels zijn standaard. Wellicht ligt het aan mijn “droogdoeken” van Blue Marlin! Ik heb er 2 maar om de Boxster te kunnen doen, heb ik er minstens het dubbele nodig want op het moment dat ze een beetje nat zijn, kan je er niets meer mee aanvangen.
    Dit is dus een oproep aan alle bezitters van donkergekleurde auto’s die er in slagen om hun auto mooi blinkend afgedroogd te krijgen.
    Hoe doe je het en met wat doe je het?
    Ik word er uitermate zot van al dat gepruts. :bounce: Ik heb daarnet de Boxster dan maar volledig gewaxt om de druppels en vegen weg te krijgen maar dat doe ik liever niet bij elke wasbeurt!

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
    • ik gebruik reeds jaren “poetsdoeken” van Smartwax en een zeem van Autglym

Update: vandaag de Boxster eens gewassen. Eerste gebruik van mijn nieuw aangeschafte vodden is een teleurstelling. De meeste stoten het water af en trekken dus weer veel kleine waterdruppeltjes.
        Of ze laten veel klein stof achter. Maw gepruts. Ik had ze mss eerst in de wasmachine moeten steken…. :bounce:

PM

hier wassen en waxen met http://www.meguiarsstore.be
          Ik blaas de wagen ook droog voor het afdrogen. Niet te geloven wat een hoeveelheid water er nog achterblijft anders.

De turbo en 993 worden ook drooggeblazen… :music: met de Tornador :coolness:
            http://www.wax-it.be/webshop/tornador-black-z-020.html

Wim

Met deze shampoo wassen wij altijd onze auto’s, en dan hoef je bijna niet meer te zemen.
              En als je daar een donkere kleur auto met wast zal je na een paar wasbeurten zien dan deze kleur dieper is en meer glanst.

Op laatst van het filmpje kun je net zien dat het water er volledig vanaf loopt en geen kalkvlekken achter laat.

https://youtu.be/GB0DywbUNag

Veel interessante video’s van één van de beste car detailers en porschefanaat Larry, met o.a. 964 Turbo S, Carrera GT, 993… die onder handen worden genomen:

http://www.ammonyc.com/det-categories/exterior/

ik zie toch meer en meer mensen die hun auto eerst kompleet droogblazen alvorens er nog eens met een doek over te gaan. Hoe minder water hoe minder strepen…

zie onderstaand filmpje voor fetish-detailers.

op 8:07 pakt die zijn droog machine en gaat over de hele auto over.

[video width=425 height=344 type=youtube]sTP6Qe9-z5M[/video]

meer info op zijn website KLIK

Opgepast, geen Porsche maar audi, Maar je krijgt direct een minderwaardigheidsgevoel over zijn detailing technieken.Een freak pur sang.

Van die ‘Speedwax’ op de foto ben ik niet echt fan. Iemand hier wel goeie ervaringen mee ?

Een beetje spoel glans middel van de vaatwasser in het afspoel water helpt ook veel.
                      Ik deed dit vroeger bij mijn donker blauwe BMW om vlekken te voorkomen.
                      Ik het een opzet stuk met bakje voor op de kop van de hoge druk reiniger. Ideaal hiervoor.
                      Ik gebruik dat ook om de wagen in te zepen vooraleer ik beging te wassen.

Zeker zeer nuttig. bedankt voor de input!
                        Dank aan iedereen trouwens!

Kan het niet nalaten toch effe mijn ervaringen en mening te posten.
                          Al 30 jaar ervaring met industrieel vaatwassen van glaswerk voor labo en horeca. Waterkwaliteit is steeds cruciaal voor een goed droogresultaat.
                          Vlekvrij drogen werkt idealiter met gedemineraliseerd (let op : kan zuur agressief op lak zijn) water, op één na beste met water dat behandeld is door een RO-installatie (reversed Osmose), ontkalkt water geeft ook al veel beter resultaat dan gewoon leiding water.
                          De opgedroogde watervlekken zijn mineralen die achterblijven nadat het vocht verdampt is. Mineralen zijn niet enkel kalk, maar ook andere mineralen zoals bvba zouten, fosfaten, ijzer etc…

Als ik de wagen wil wassen en te lui ben om af te drogen, dan ga ik naar een self car wash. Daar was ik de wagen met het schuimpistool en doe ik alle spoelwerk met de knop ‘Vlekvrij spoelen’. Dat is meestal RO behandeld water en daar kan je mee wegrijden zonder afdrogen en zonder vlekken. Wel te verstaan dat je voldoende volume water spoelt zodat er geen zeepresten uit de spleten loopt dat alsnog sporen nalaat.

Samengevat : self car wash – inzepen en wat sponzen – heel grondig naspoelen met programma vlekvrij spoelen – doorrijden en droogrijden. Thuis kan je nadien nog wat restvlekjes wegwrijven met een zachte doek.

Niet nodig om al die dure producten en accessoires te kopen.

Hopelijk is dit nuttige info.

[quote=”Vonheist” post=211733]Hey JV,
                            is het toch niet ‘gevaarlijk’ om na enkele km’s nog eens over de auto te gaan… kleine stofjes / zandkorreltjes / … wrijf je er dan makkelijk in… zelf zou ik het het als ‘freak’ 😉 niet doen.[/quote]Klopt! Maakt heel kleine krasjes vergelijkbaar met de poetskringen. Maar mijn dual action polisher en alle bijhorende producten staan netjes in de garage klaar. Dus om de zoveel tijd eens een volledig stappenplan overlopen en terug nieuw. Het is ook mijn dagelijkse wagen (zwarte kleur, groot om constant als een baby te vertroetelen, ook al beu om deze wagen nog echt als een freak te behandelen … dus kortom een ijzeren blik op vier wielen).

De dag dat er iets heel exclusief in de garage staat is het poetsen met een vergrootglas bij 😀 😉

+1

Hey JV,
                                is het toch niet ‘gevaarlijk’ om na enkele km’s nog eens over de auto te gaan… kleine stofjes / zandkorreltjes / … wrijf je er dan makkelijk in… zelf zou ik het het als ‘freak’ 😉 niet doen.

Wat ik wekelijks minstens eenmaal doe. Standaardoplossing. Dus bij geen zin om thuis alles overhoop te halen. En het zijn ook zwarte wagens!

– even naar de self carwash en wagen daar goed afspuiten.
                                  – heb mijn emmer met shampoo mee en was dan de wagen met een washandschoen.
                                  – direct spatvrij menu en alles goed afspuiten.
                                  – naar huis (ongeveer 3 km) rijden en direct in de garage.
                                  – met microvezeldoeken en ultimate quick detailer even over de wagen gaan.
                                  – ook nog even met glass cleaner ruiten op poetsen.

Resultaat : in totaal max. 30 minuten werk voor een grote wagen en geen vlekken of strepen meer 😉

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.