Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Lage emissiezones Vlaanderen
- Dit onderwerp bevat 320 reacties, 56 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 7 maanden geleden door Hellraiser.
-
MakerDiscussie
-
3 november 2016 om 22:16
De stad Antwerpen voert op 1 februari in ongeveer heel de Antwerpse binnenstad en op Linkeroever de lage-emissiezone in.
Voertuigen die veel roet en fijn stof uitstoten, mogen de zone niet meer in rijden.
Sommige auto’s mogen de zone pas in nadat ze geregistreerd zijn.Mag ik Antwerpen nog binnen ???? Klik
-
MakerDiscussie
-
Kleine nuance Vincent, het is door Europa op 30 jaar gezet en niet 40 jaar zoals in Nederland…
Nieuwe richtlijn
In april 2014 trad een Europese Richtlijn in werking die de technische keuring voor alle voertuigen in de Europese Unie regelt. Een deel ervan heeft betrekking op ‘motorvoertuigen van historisch belang’. Dat zijn voertuigen die ten minste 30 jaar geleden werden gebouwd of voor het eerst werden ingeschreven, en die niet langer worden geproduceerd. Hun oorspronkelijke staat moet behouden zijn gebleven en de technische kenmerken van de hoofdonderdelen mogen geen wijzigingen hebben ondergaan.
De lidstaten van de Europese Unie hebben tot volgend jaar de tijd om de richtlijn in nationale wetgeving om te zetten. Die wetgeving moet ten laatste op 1 januari 2018 in voege gaan. De minimumleeftijd voor oldtimers wordt in België dus opgetrokken naar 30 jaar. Daaraan wordt ook een periodieke technische controle gekoppeld. De lidstaten mogen vrij bepalen met welke tussenpozen die moeten plaatsvinden. Het blijft mogelijk voertuigen die niet of nauwelijks op de openbare weg rijden, uit te sluiten van de toepassing van de richtlijn.
Zolang de Belgische wetgeving niet is aangepast, blijft het mogelijk voertuigen vanaf 25 jaar met een O-plaat in te schrijven. Dat is een nummerplaat voor oldtimers, waarvan de lettergroep begint met een O. Wagens met zo’n nummerplaat mogen in principe enkel voor privédoeleinden worden gebruikt. Het is nog onduidelijk of er overgangsmaatregelen komen voor auto’s die op het moment dat de aangepaste wetgeving in werking treedt, tussen 25 en 30 jaar oud zijn.
2 X hetzelfde belasten, mag toch ook niet. Dacht ik.
Gaan ze ons dan korting geven op de wegentaks? Want je betaald om op alle wegen te rijden en nu moet je er nog eens bovenop betalen om op de Antwerpse wegen te rijden. Want daar gaat het toch om.
Bij de vrachtwagens is de wegentaks toch ook weggevallen na het invoeren van het “rekening rijden”.
Om te antwoorden op sensa zijn vragen. Veel kan en mag ik er niet over zeggen. Maar De voorzitter van het BFOV, Dhr. Jan Dyck, speelt wel met vuur. De regel voor oldtimers in Vlaanderen is op 30 jaar gezet en dit terwijl Europa 40 jaar voor op stelt. Dus de politiek klem willen rijden is maar 1 wetswijziging van 40 jaar verwijdert. Daarbij denkende dat ze ook de belastingen tussen 25 en 30 (40) jaar zoals in Wallonië zouden kunnen gaan verrekenen. Er is serieus zwaar op oldtimers toegegeven en dan krijgt men dergelijke reacties. Het is wel duidelijk dat het BFOV het spel hard wilt spelen. Of is het gewoon blufpoker? Hopelijk zijn de vele oldtimerliefhebbers daar niet het slachtoffer van!
Verder is het enige echte standpunt en juridisch bezwaar van het BFOV dat er geen milieueffectenrapport is opgemaakt en het daarom onwettelijk is. En dat het gaat om een verkapte vorm van onteigening van roerend goed. Ik hoop dat het BFOV over heel goede juristen beschikt. Want de uitdrukking verkapte onteigening veegt elke Rechter zo van tafel. Als er morgen in een dorpsstraat een wielerkoers is dan mag ook geen enkele wagen in die straat. Zelfs de bewoners niet. Is dat dan ook een verkapte onteigening? En de benoeming van tijdelijke infrastructuur draagt in dit geval geen juridische kracht. En een milieueffectenrapport? Dat is bij het invoeren van een belasting -want het is eigenlijk niet meer of minder dan een vorm van belasting- niet nodig. Als morgen de stad Antwerpen en bij uitbreiding elk boerendorp in België toegeeft dat het een vorm van belasting is -om welke reden dan ook- dan valt de voorwaarde van milieueffectenrapport nodig te hebben weg.
Over een laatste punt namelijk dat Dhr. Jan Dyck beweert dat oldtimers amper 500 tot 1500 kilometer per jaar rijden en ze toch niet voor commerciële doelen of woon-werkverkeer mogen gebruikt worden : wat heb ik hier op het forum al enkele keren aangehaald. Dat ze dit wel daadwerkelijk aan het controleren zijn en bijna dagelijks iemand met zijn oldtimer er op betrappen dat deze voor woon-werkverkeer gebruikt wordt. Wie steekt zijn hand in het vuur dat ze morgen of overmorgen niet terug met een veel strengere oldtimerwetgeving gaan af komen? Dat er van de huidige oldtimerwetgeving zwaar misbruik wordt gemaakt kunnen ze nu wel stilaan zwart op wit bewijzen.
Ik ben voor het behoud van oldtimers en dit in al zijn vrijheden zoals ze vandaag zijn bepaald. Maar met vuur spelen en een regering uitdagen en dit terwijl ze geen waterdichte oldtimerwetgeving hebben? Ik hoop echt dat ze weten wat ze aan het doen zijn.
oldtimers op de baan houden? De politiek begint de economische belangen die er in het wereldje omgaan door te krijgen en probeert met hier en daar een “ecologisch” schijnmaneuver zijn “economisch” graantje mee te pikken. De Almacis en Bekes van deze wereld hebben een groot b.akkes maar ik geloof nooit dat die morgen op Techno Classica in Essen gaan verkondigen dat iedereen zijn job kwijt is, laat staan dat die kunnen optornen tegen de grote merken die met hun Classic programma’s (o.a. Porsche) de oldtimer-economie ondersteunen. Aan dat soort kapitaal-delving gaat Europa nooit doen, al is het maar omdat Duitsland daar een groot economisch belang in heeft. En laten we wel wezen, als Duitsland een scheetje laat dan snuiven de andere lidstaten hem wel op. We gaan mogen betalen zo veel is zeker maar helemaal verdwijnen dat geloof ik niet.
Recent hebben we er nog een voorbeeld van gezien met de taksen op tabak, Van Overtveldt kwam daar ook doodleuk verkondigen dat de inkomsten toch wat tegensloegen en dat men misschien de taks op tabak maar terug moet verlagen. (Ik zat de dag erna op weg naar London samen met dit sujet en zijn uitgebreid gevolg in de zelfde coupe van de Eurostar. 2 uur tanden bijten om te zwijgen) Neje, kanker willen we niet maar een lege staatskas willen we zeker niet, paf U dan maar de vernieling in voor God and country. Hypocriete w.nkers :what:[quote=”stefx911″ post=248448]ook benieuwd….
Vraag me trouwens ook af wat de wettelijke basis is van die 40 jaar regel die ze hanteren…[/quote]
De wettelijke basis is de Europese wetgeving van 2014 als ik mij niet vergis. Men wil de verschillende leeftijden die in de verschillende lidstaten worden/werden gehanteerd harmoniseren tot 40 jaar. Het hoger doel dat wordt nagestreefd is het verminderen van het aantal verkeersdoden. Minder oldtimers wil zeggen dat er meer voertuigen naar de technische controle moeten gaan. Niet onterecht lijkt mij … probeer maar eens in de garage je auto op veiligheid laten te controleren en er met (wat is het nu?) 50 euro van af te komen?
Terug op topic : https://www.knac.nl/2016/04/17/europese-commissie-oldtimers-milieuzone-toelaten/
Blijkbaar krijgt de actie van BFOV steun … . :respect2:En wat gaat men doen met de jaarlijkse rijtaks die we met zijn allen betalen. :popcorn:
ook benieuwd….
Vraag me trouwens ook af wat de wettelijke basis is van die 40 jaar regel die ze hanteren…
Beste Vincent 991,
Je schrijft : … Lees alle wettelijke bepalingen door en bekijk dan hun argumenten en iedereen die tussen de regels kan lezen zal besluiten dat ze niets hebben. Met tegen dan als resultaat dat gans België een LEZ zone zal worden. …Door bovenstaande te beweren geef je aan een en ander bestudeerd te hebben : Welke argumenten van het BFOV zijn volgens jouw onvoldoende en waarom? Je kan het BFOV (en bij uitbreiding vele medeforummers) helpen door hun daarop te wijzen zodat ze hun verdediging kunnen verbeteren.
zoveel mensen, zoveel meningen en gelukkig mogen we die hier nog vrij uiten.
de advocaten die voor BFOV het dossier voorbereiden zien dat blijkbaar anders. tijdens de persconferentie van afgelopen vrijdag werden een aantal juridische aspecten aangehaald waar de koekestad in gebreke is gebleven bij de invoering van de LEZ. hoe een rechter dit zal interpreteren valt idd nog af te wachten.dat we op termijn door de politiek in een groen absurdistan geduwd zullen worden, daar twijfelen weinigen nog aan.
maar het ontbreekt de politiek aan moed. toen dit jaar, in de nasleep van dieselgate, in het europees parlement de uitstootnormen voor nieuwe auto’s moesten gestemd worden heeft de duitse autolobby z’n slag thuis gehaald. het is veel gemakkelijker om de kleine man te beboeten die met een oudere auto rijdt. dat brengt op voor de staatskas. de autobouwers chanteren met delocaliseren en jobverlies en dat zou geld kosten.
de politiek kiest niet zelden voor de gemakkelijkste weg en de minste weerstand.Ik vrees dat het BFOV enkel maar wat olie op het vuur aan het gooien is en door de Rechtbank in ongelijk zal gesteld worden. Ze hebben geen enkel wettelijk punt waar ze hun argumenten kunnen op steunen. Lees alle wettelijke bepalingen door en bekijk dan hun argumenten en iedereen die tussen de regels kan lezen zal besluiten dat ze niets hebben. Met tegen dan als resultaat dat gans België een LEZ zone zal worden. Veel andere Europese landen zijn daar trouwens al mee bezig. Tegen 2020-2025 is het voor veel oudere wagens die niet meer zullen voldoen aan de tegen dan heel strenge milieunormen gedaan op de openbare wegen.
Super Indy Red :up:
BFOV, ze gaan ervoor en hopelijk slepen ze een leefare regeling uit de brand.
Ik had van de BFOV niets anders verwacht :coolness:
Vind dat het nog lang geduurd heeft al neem je uiteraard best even de tijd om alles te onderbouwen.
Dus: Goe bezig mannen :applaus:Juist in de mailbox gevallen:
Lage Emissie Zone Antwerpen, nu wordt het menens!
De BFOV stelt stad Antwerpen en Vlaams Gewest in gebreke voor onwettelijkheid LEZ ivm oldtimers
Sedert 1 februari van dit jaar is de lage emissiezone gestart voor een deel van de stad Antwerpen. De gevolgen en de opgelegde critaria zijn nefast voor eigenaars van oude voertuigen. De impact van deze oldtimers op het milieu is volstrekt verwaarloosbaar en het gaat meestal niet om dieselwagens. In de LEZ Antwerpen bevinden zich amper 1000 van dergelijke oldtimers.
De Stad heeft ervoor gekozen om voertuigen tussen de 30 en de 40 jaar onvoorwaardelijk te verbieden, zonder uitzondering, ook voor haar eigen stadsbewoners. Concreet betekent dit dat de eigenaars dus met hun oude wagen hun garage dus niet meer mogen verlaten
De BFOV, die de belangen behartigt van de oldtimerliehebbers heeft meermaals getracht om, dmv verschillende onderhandelingen of het organiseren van een petitie, om een totale uitzondering te bekomen voor onze oldtimers vanaf 30 jaar oud. Meer nog, de BFOV is van mening dat de norm van 40 jaar geen enkele wettelijk verantwoorde basis heeft.
Noch de Stad Antwerpen, noch de Vlaamse regering, hadden oor naar de verschillende argumenten van onze federatie.
Hierdoor werd de BFOV verplicht de hulp in te roepen van een gerenomeerd advocatenkantoor om advies in te winnen inzake de juridische inslag en de stappen die kunnen worden ondernomen om stad en gewest te laten bijsturen.
Het bekomen advies is ons zeer gunstig gezind en wel om de volgende redenen :
1) Overschrijding van bevoegdheid: creatie van milieutechnische regels waarvan de gevolgen de LEZ overstijgen. Oldtimers worden in de LEZ “opgesloten”
2) Schending van gelijkheidsbeginsel: 40 jaar regel is zuiver arbitrair en heeft geen wettelijke basis. Euronorm werd pas ingesteld vanaf 1992.Bewijs van conformiteit voor deze datum is onmogelijk.
3) Ontbreken van MER (Milieu Effecten Rapport): mogelijke onwettelijkheid van gans het LEZ-systeem.
4) Verkapte onteigening van roerend goed: oldtimers verliezen recht op gebruik en genot als onderdelen van het eigendomsrecht.
Dit is slechts een beperkte opsomming!
Persconferentie
Om haar standpunten kracht bij te zetten en zo de nodige media-aandacht te bekomen, nodigde de BFOV de pers uit op vrijdag 3 maart 2017 om 14.00 uur, ter gelegenheid van de opening van het Antwerp Classic Salon.
Conclusie
De BFOV vraagt enkel respect voor het historisch automobielerfgoed, het eigendomsrecht en de eerbiediging van de wettelijke regels voor het inrichten van een LEZ.
De BFOV gaf de opdracht aan het advocatenkantoor om een aangetekende ingebrekestelling van Stad en Vlaams Gewest te sturen en ze zal indien nodig mogelijke procedures voor de rechtbank voeren.
De BFOV blijft het onderste uit de kan halen om onze doelstelling te bereiken, namelijk totale uitzondering voor oldtimers vanaf 30 jaar oud.
De BFOV rekent op uw steun en vertrouwen.
Peeter Henning
CEO BFOV
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.