Lage emissiezones Vlaanderen

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Lage emissiezones Vlaanderen

  • Maker
    Discussie

  • Bompa Lawijt
    Deelnemer

      De stad Antwerpen voert op 1 februari in ongeveer heel de Antwerpse binnenstad en op Linkeroever de lage-emissiezone in.
      Voertuigen die veel roet en fijn stof uitstoten, mogen de zone niet meer in rijden.
      Sommige auto’s mogen de zone pas in nadat ze geregistreerd zijn.

      Mag ik Antwerpen nog binnen ???? Klik

    15 reacties aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 320)
      • Denk ik ook.
        Als je de Duitse Fahrzeugbrief hebt van je wagen, kan je hier nakijken welke euronorm die heeft:
        https://www.financescout24.de/wissen/ratgeber/schadstoffklasse
        Anders is het met onze klassieke wagens automatisch EURO 0(zéro).

        Voor 924S, dus hoogstwaarschijnlijk ook voor 944 met één nokkenas en 8 kleppen, was er een ombouwset PET nr. 944 113 911 02 voor handbediend en … 04 voor automatiek. Wagens moesten dan terug naar de keuring om de documenten (Fahrzeugbrief) te veranderen.

          @drip: attest is aan te vragen via de dealerships. één nadeel; is sowiso betalend en je weet niet vooraf of en welke euro norm er op je fiche zal staan. mss kan marc noack die info wel officieus voorafgaand meedelen?
          mijn 89-er had volgens de optielijst een katalysator en komt er uit met euro norm 2

          XXX

            deepee, de sticker die er in kleefde was ‘Kat Nachgerüstet’.

            Dus ik moet dat attest aanvragen bij D’Ieteren, goeie tip, gaan we eens proberen.

              @Drip & Dirk L: het maakt niet uit of die cat er nu wel of niet nog onder steekt. je krijgt het attest zo tegen betaling met daarop de uitrusting en uitstoot zoals de wagen van de band is gerold. je auto moet geen homologatiekeuring ondergaan.

                Haha Drip, de mijne “had” ooit ook een cat. In de plaats daarvan heb ik nu een soort brulaap(je) :happydance:

                XXX

                  @ Dirk I – die glansrol voor BFOV, daar bedanken ze voor.
                  Hoe schreven ze het nu weer:
                  Voor wat uw idee betreft gaat het hier om een privé initiatief en kunnen we hierover geen mening geven. We zijn een federatie van clubs die elk hun organisaties voorbereiden. We weten dat op 22/1 Cars & Coffee + VVK een laatste rit door Antwerpen zullen organiseren.

                  Daarmee is de kous voor het BFOV af, ik kan er wel inkomen hoor in hun standpunt.

                  Cars & Coffee Antwerpen Noord plannen geen rit maar na hun zondagsmeeting gewoon ‘t Stad in rijden.

                  Ik denk dat het beter is om met de 25+ers van hier (die zin hebben) een toerke Stad te organiseren.
                  Rustig en beheerst afscheid nemen, om dan vanaf 01/02/17 in het keurslijf gepropt te worden of beter onder de befaamde citroenpers rollen om er nog enkele euro’s extra uit te persen via een dagpas… 👿

                  Of dit nu 22/01 of 29/01 wordt of zelfs 2x, dat maakt me niet veel uit hoor.

                  XXX

                    Toffe tip Deepee.
                    Mijne ‘had’ catalysatoren, had….
                    Na een ombouwke naar Dansk en SSI zijn die toch wel verdwenen zeker :popcorn:

                      de online registratie procedure gevolgd en dezelfde dag nog de goedkeuring ontvangen per email

                      LEZantwerpenGoedkeuring.jpg

                      F

                        Bedankt voor de tip.
                        Kan misschien ooit nog van pas komen aangezien m’n beide oudjes voorzien zijn van een kat.
                        Voorlopig niet echt van toepassing voor mij aangezien ik me best nog kan amuseren buiten ‘t stad :mrgreen:

                          zo’n attest kost je dik honderd euro ex btw, maar met een EURO 2 norm zoals ikke haal je die kostprijs er dik uit tegen 2025. en al zeker eens er nog meer vlaamse steden met deze pestbelasting gaan beginnen. ik mag dus tot 2025 nog probleemloos komen gassen op de leien met mijn 5L V8
                          😎 :popcorn: :driver:

                          LEZeuronormXS.jpg

                            voor onze oudjes vanaf eind jaren 80 is er toch nog een (tijdelijke) oplossing om de LEZ binnen te kunnen.
                            indien je wagen af fabriek uitgerust werd met een katalysator voldoet de wagen aan euro norm 1 of 2, maar dit staat niet vermeld op je inschrijvingsbewijs.
                            je kan bij de importeur een attest aanvragen met daarop je chassisnummer en uitstootgegevens. hiermee registreer je je auto op nummerplaat op de website https://www.slimnaarantwerpen.be/#/nl/lez/registratie

                            928euronorm.jpg

                              Ik ben het ook grondig oneens met de maatregel en vooral met de foute ideologie erachter.
                              Zo word ik onwel bij het zien van die reclamespot van “A” Maar de stinkende Lijnbussen en bij uitbreiding alle min of meer recente diesels maar verder laten karren en in de file staan dagdagelijks !
                              En wij mogen in het week-end niet eens meer ne koffie gaan drinken op Sint Anneke ?

                              Maar, en dit is hier al aangehaald , ongecontroleerd alle eigenaars van “gecontesteerde” auto’s oproepen om en masse naar ‘t Stad af te zakken lijkt mij ook geen goed idee.
                              Je gaat daar geen symphatie mee oogsten ………
                              Een eerder beperkte elegante stoet van “historische ” voertuigen zou dat m.i wel bereiken.
                              MET de nodige mediaaandacht.
                              En is hier geen glansrol weggelegd voor de BFOV ?

                                waarom niet om het laatste weekend ( 28 en 29 jan. 2017 )eens met alle oldtimerclubs eens Antwerpen platleggen met ons stinkende auto’s

                                  Wat gaan die planeetredders doen als het aantal van de zogenoemd vervuilende wagens bijna uit het verkeer verdwenen zijn? Het overgrote deel van het wagenpark wordt in belgenland zowizo om de x jaar vernieuwd en in de plaats komen toch nieuwere, propere wagens?
                                  Nog niet zo lang geleden brak de politiek zn hoofd om enkele jaren te kunnen regeren zonder dat Happart (voor de ouderen onder ons, Happart = Waals politicus, wiens doel er oa in bestond om regeringen te doen vallen omwille van de taalgrensproblematiek)
                                  Nu breekt de politiek zich het hoofd om steeds weer nieuwe middeltjes uit te dokteren die erop gericht zijn de planeet met lapmiddelen te redden, om auto’s te verbannen en autogebruik te doen dalen door leuke belastingsbijdrages in te voeren. Het enige wat ik zie is, dat in dit land men er niet in slaagt om ondanks al deze belastingskes de staatsfinanciën op orde te krijgen…Ik vermoed dat er sinds de eighties enkele miljoenen voertuigen bijgekomen zijn => meer belastingsinkomsten door rijtaksen, accijnzen,…=> Where s the fucking money gone??

                                    Vrees ik ook wat voor. Een goed georganiseerde stijlvolle parade, die over wat meer gaat dan zo goedkoop mogelijk rijden, zou ik wel zien zitten.

                                    Voor mij moet een klassieke wagen of old timer gebruikt worden waarvoor het bedoeld is door de wetgever. Ik betaal uitgebreid verzekering voor normaal dagelijks gebruik met de witte en ik ga er ook jaarlijks mee naar de keuring, beide met de glimlach. Ik mag nu al de meeste Duitse steden niet binnen. Tsja. Het weze zo.

                                    Parijs wil het woon-werk-verkeer met oude wagens onmogelijk maken binnen de ring, maar viseert uitdrukkelijk enkel de klassieke wagens die misbruikt worden als gewone wagen. Een klassieke wagen kan altijd de stad binnen gedurende het hele weekeinde, van vrijdagavond tot maandagmorgen heel vroeg. Slimme mensen.

                                    Antwerpen zegt dat de Vlaamse regering niet toelaat dergelijke uitzonderingen te maken, lees wat die besliste op 26 februari ivm de LEZ:
                                    “de toegangsvoorwaarden worden gedifferentieerd in functie van de emissie van de voertuigen, waarbij voertuigen met hogere emissies aan strengere voorwaarden worden onderworpen. Hierop kan een uitzondering voorzien worden voor voertuigen ouder dan 40 jaar, voor voertuigen … van algemeen belang en voor voertuigen die … gebruikt worden voor noodsituaties of voor reddingsoperaties;”

                                    Maw, het is niet alleen de bevoegde Antwerpse schepen, maar de hele Vlaamse regering die BFOV te overtuigen heeft. Gent zal juist hetzelfde moeten opleggen eens ze een LEZ invoeren.

                                  15 reacties aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 320)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.