Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Lage emissiezones Vlaanderen
- Dit onderwerp bevat 320 reacties, 56 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 7 maanden geleden door Hellraiser.
-
MakerDiscussie
-
3 november 2016 om 22:16
De stad Antwerpen voert op 1 februari in ongeveer heel de Antwerpse binnenstad en op Linkeroever de lage-emissiezone in.
Voertuigen die veel roet en fijn stof uitstoten, mogen de zone niet meer in rijden.
Sommige auto’s mogen de zone pas in nadat ze geregistreerd zijn.Mag ik Antwerpen nog binnen ???? Klik
-
MakerDiscussie
-
Ik heb nog tijd tot 01/02/17 om ‘t Stad in en uit te rijden en dat gaan we doen ook, daarna kost het me 125,- boete… of ik betaal een dagticketje.
Fuck, waarom toch geen Europese regelgeving, overal identiek.
Dat ze ff naar Duitsland kijken, daar kan ik mee leven.Zal ik mijn centen moeten gaan opdoen in een stad, waar ik wel welkom ben. Ze hebben geluk in de koekenstad dat er geen vervuiling op de ring is. Geldklopperij en niks meer.
Ik zal wel wat op de parking rondrijden met mijn oudijzer. :driver:Rij je de stad in? Gewoon nummerplaat van recent voertuig ophangen.
Heb het daarstraks op het VRT nieuws gezien.
En fier dat ze was om het eerste bord plechtig te onthullen :puke:
We zijn als petrolheads en old-timer liefhebbers flink geshareld met die NVA’ers.
Er is die :censored: van de LEZ en dan is er natuurlijk onze vriend BEN die het liefst alle bomen langs de weg zou vervangen door flitspalen :ass:[b] Aan elk kruispunt vóór het begin van de zone, komt een vooraankondigingsbord te staan.
Het eerste bord werd vandaag geplaatst [/b] :puke:Vandaag in HLN blz 6:
“12580 belgen sterven vroegtijdig door luchtverontreiniging”
“De vraag is niet of elektrisch rijden verplicht wordt, maar wanneer”EN veel foto’s van aanschuivende wagens …
In het artikel zelf wordt wel gewezen op verouderde huisverwarming, maar er wordt niet bijgezet dat oude en laag rendement verwarmingstoestellen de grootste vervuilers zijn, voor verkeer en nijverheid.Een paar feiten die allicht minder gekend zijn:
1)Roet wat je ziet is goed, onzichtbaar roet is slecht.
Vrachtwagens en lijnbussen met een Euro6 motor scheiden enkel waterdamp en CO2 uit. Diesel personenwagens en vrachtwagens met gewone roetfilter zijn veel en veel gevaarlijker dan de echt oude diesels die roetvlokken uitbraakten. Roet wat je kan zien, wordt tegengehouden op weg naar de longen. Gewone roetfilters breken het roet in kleine stukjes of laten mikron groottes rechtstreeks door. Het gevolg is dat de filter eigenlijk fijn stof maakt en dat fijn stof gaat tot in de longblaasjes en de echt mikroskopisch kleine deeltjes gaan rechtsreeks in het bloed. Een submikron absoluutfilter, al lang gebruikt in Finland voor ziekenwagens (voor én uitstoot én aanzuigen lucht) en die letterlijk alles, zelfs de kleinste virussen wegfiltert, is heel duur.2)zware elektrische en hybride wagens kunnen meer vervuilen dan een lichte klassieke wagen.
Fijn stof wat rechtstreeks in het bloed gaat, is dus een boosdoener, vooral kinderen en ouderen zijn kwetsbaar. Maar de huidige elektrische en hybride wagens veroorzaken vaak meer fijn stof dan een lichtere klassieke wagen met verbrandingsmotor. Hoe zwaarder de wagen en hoe breder de banden, hoe meer bandensleet en dus hoe meer fijn stof. Mercedes heeft een nieuwe elektrische vrachtwagen voor het laatste stukje vervoer tot in de stad, nadat een zware diesel het vanop lange afstand tot de stadsrand bracht. Welnu, daarmee is het fijn stof helemaal niet weg. Dan moet je met ondergronds buizentransport werken bijvoorbeeld.Besluit:
a)
Hopelijk zorgt bijv. de BFOFV ervoor dat er een regeling komt zoals in Parijs. Daar schijnen klassieke wagens enkel vrij in het WE binnen te mogen. Nu en dan een verplaatsing voor het plezier zou moeten kunnen en is goed voor de zaken.
b)
Vergeet het stilletjesaan maar een old timer als goedkope DD te gebruiken. Kan me inbeelden dat ik hiermee geen vrienden maak, maar de afspraak was geen woon-werk-verkeer. Simpel.de “auto”……, de “melkkoe”, die zullen ze eewig blijven gebruiken om ons te plukken… :bounce: :bounce:
En wat die coyote betreft, ik denk dat ik nog ééntje ga bijkopen want kreeg vandaag “alweer” een bonnetje in de bus….. :bounce: :bounce:Laten we een kat een kat noemen
= geldklopperij
40% van de vuiligheid komt van verwarming gebouwen, nog eens 40% van koeijeschijt
Ok er zijn vervuilende diesels maar die zou men op de keuring er moeten uithalen 😐
En inderderdaad geen oldtimer zolang je op eigen naam geen gewone plaat hebtPS: al eens achter een lijnbus gehangen met ne cabrio? :bounce:
Dit is gewoon zakkenvullerij
Soit, ik ben al content dat ik mijne coyote mag houden voorlopig :driver:
[quote=”Hendrik914″ post=244238]Ik merk dat jullie niet veel in Duitsland rondrijden …[/quote]
[i]
Die Einführung der Blauen Stickoxid Plakette ist am 09.08.2016 gestoppt worden…[/i]en voor zover mij bekend hoeven de wagens met H-kenteken (en oldtimers van andere EU lidstaten) geen umweltplakette te hebben in duitsland.
Ausnahmeregelungen in Deutschen Umweltzonen (bundeseinheitlich) fur Oldtimer (gemäß § 2 Nr. 22 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung), die ein Kennzeichen nach § 9 Abs. 1 oder § 17 der Fahrzeug-Zulassungsverordnung führen, sowie Fahrzeuge, die in einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen Union, einer anderen Vertragspartei des Abkommens über den Europäischen Wirtschaftsraum oder der Türkei zugelassen sind, wenn sie gleichwertige Anforderungen erfüllen.
Ik merk dat jullie niet veel in Duitsland rondrijden.
https://www.milieustickervoorduitsland.nl/overzicht/
Als ik wil logeren in een oude stadskern, lukt dat daar gewoonweg niet meer met mijn 924S zonder katalysator. Tenzij ik een kleine boete (van 80€ in Köln bijv.) incalculeer. Nu ben ik meestal in Duitsland voor zaken, dus dan geeft een hotel aan de stadsrand niet. En anders wordt het enkel en alleen om die reden de DD, niet omwille van het weer toevallig …
Opmerking: het zijn vooral de oude Diesels die eruit moeten. Een Diesel moet minstens Euro4 zijn. Een Porsche (944 of 924S bijv.) uit 1987 met katalysator is automatisch Euro1 en krijgt (voorlopig) op eenvoudige aanvraag (in het Nederlands) een groene klever voor een dikke 10€ … Nu is er daar wel een strengere blauwe klever op komst en die maakt dan de groene klever, net als de oranje en de rode voordien, overbodig …
Eerst was er sprake van een jaarpas voor ‘oudjes’ aan ongeveer 350,-
Vanddag is daar geen sprake meer van en mag je 8x binnen aan 35,-/dag :what:Hier de tekst:
[i]Tot 8 keer per 12 maanden kan u een LEZ-dagpas kopen. Deze pas geeft u één dag toegang tot de LEZ, ongeacht met welk voertuig u rijdt.
Als uw voertuig niet aan de toelatingsvoorwaarden voldoet en ook niet in aanmerking komt voor een tijdelijke, betaalde toegang, kan u altijd nog een LEZ-dagpas kopen.
Een LEZ-dagpas kost 35 euro en geeft u toegang tot de LEZ op de door u gekozen dag, tot zes uur ‘s ochtends de dag nadien. Per nummerplaat kan u op 12 maanden tijd maximaal 8 keer een LEZ-dagpas aankopen.
De dagpas zal te koop zijn via deze website, vanaf de invoering van de LEZ in februari 2017.
[/i]Bedankt ‘fucki’n groene eikels… 👿 👿 👿
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.