Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Lage emissiezones Vlaanderen
- Dit onderwerp bevat 320 reacties, 56 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 7 maanden geleden door Hellraiser.
-
MakerDiscussie
-
3 november 2016 om 22:16
De stad Antwerpen voert op 1 februari in ongeveer heel de Antwerpse binnenstad en op Linkeroever de lage-emissiezone in.
Voertuigen die veel roet en fijn stof uitstoten, mogen de zone niet meer in rijden.
Sommige auto’s mogen de zone pas in nadat ze geregistreerd zijn.Mag ik Antwerpen nog binnen ???? Klik
-
MakerDiscussie
-
Anoniem21 maart 2020 om 05:33
Eind december afwijking gevraagd om LEZ Brussel binnen te kunnen. Euronorm bij DIV is 0, maar attest van Porsche dan het euronorm 2 is.
Aanvraag via website ingediend eind december. Automatisch antwoord dat aanvraag zou behandeld worden binnen de 69 dagen, wat al lang lijkt (duurde niet zo lang voor Antwerpen en Gent). Ondertussen zijn die 69 dagen al overschreden, zondr antwoord….
Gevoel dat dit veeleer automobilisten pesten is… Of een bewijs van behoorlijk bestuur in Brussel?Brusselse Lage Emissiezone zou ongrondwettelijk zijn
De Franstalige krant La Libre meldt op 06/03/20 dat de auditeur van de Raad van State naar aanleiding van een klacht concludeert dat de beperking voor bepaalde voertuigen van de toegang tot de Brusselse Lage Emissiezone discriminerend en ongrondwettelijk is.
De beperking van de toegang voor de meest vervuilende voertuigen zou volgens een verslag van de auditeur van de Raad van State dat La Libre heeft kunnen raadplegen namelijk discriminerend zijn. Het verbod op het vrij verkeer van voertuigen zou in strijd zijn met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, die voorzien in gelijkheid van de burgers en non-discriminatie.
Het Brusselse Gewest beperkt de toegang tot zijn grondgebied sinds 1 januari 2018 met als doel het verbeteren van de luchtkwaliteit. Door de jaren heen zijn de toegangsvoorwaarden verstrengd, en tegen 2024 zullen alle personenwagens, bestelwagens en minibussen die voor september 2015 voor het eerst in het verkeer gebracht werden niet meer binnen het gewest mogen rijden. Omdat deze regel niet van toepassing is voor vrachtwagens en motoren vindt de auditeur dat “Het verschil in behandeling tussen voertuigen niet voldoende gerechtvaardigd is in het licht van het nagestreefde doel”.
De auditeur van de Raad van State volgt nu deze argumentering, wat echter nog niet betekent dat de Raad van State de Brusselse Lage Emissiezone daarmee naar de vuilbak verwijst. Het gaat om een voorlopig onderzoek naar de geldigheid van de klacht waarna in de meeste gevallen een besluit in die zin wordt genomen door de Raad van State. Het eigenlijke besluit wordt binnen enkele maanden verwacht.
Dat verhofstad niet voor de LEZ is is niet verwonderlijk, hij doet nie liever of met oldtimers rondsjezen die hij met al zijn mandaten en vergoedingen heeft bij eengekocht…
LEZ update Vlaanderen
Het was de afgelopen maanden weer wat in LEZ-land! Een politieke partij (SPA) veranderde het geweer van schouder en begon plots de sociale gevolgen van de LEZ in vraag te stellen wat haar coalitiepartners in Gent (Open VLD, Groen en CD&V) er dan toch niet van weerhield om de uitbreiding van hun LEZ in het vooruitzicht te stellen (weliswaar na evaluatie…..).
Vanaf het ontstaan van de eerste LEZ in Vlaanderen (Antwerpen) heeft de BFOV zich daar op alle mogelijke manieren tegen verzet. Wij organiseerden op het Antwerp Classic Salon van 2017 reeds een petitie met duizenden handtekeningen (waaronder nota bene deze van oud-burgemeester Cools en Guy Verhofstadt), maar de toenmalige bevoegde schepen Nabila Daouid (N-VA) had daar geen oor naar en weigerde elke dialoog. Burgemeester De Wever verkondigde tegenover iedereen dat er geen nieuwe uitzonderingen voor oldtimers zouden komen.
We hadden toen al snel begrepen dat we er niet gingen komen met nieuwe petities, protestritten en uithalen op sociale media naar de beleidsmakers door hun ontslag te eisen. Men zou kunnen denken: baat het niet dan schaadt het niet, maar wij verkozen de weg van het discreet lobbywerk en het overleg met de beleidsmakers, met daaraan gekoppeld het voeren van gerechtelijke procedures om ons gelijk zo nodig via de rechtbank af te dwingen. In Antwerpen steunden wij een aantal beroepen van oldtimereigenaars tegen hun GAS-boete en in Gent stelden wij een annulatieberoep in voor de Raad van State, ook al duurt dat soms wel meer dan 2 jaar alvorens de Raad een uitspraak doet. De procedures in Antwerpen kenden tot nu toe geen succes maar werden voorlopig opgeschort in afwachting van een aanpassing van het LEZ-uitvoeringsbesluit op Vlaams niveau.
Ondertussen, en uitsluitend dank zij ons lobbywerk, waren wij er immers in geslaagd de gevraagde uitzondering in Brussel te bekomen en meerdere Vlaamse politieke partijen vlak voor de verkiezingen van 2019 te overtuigen een vrije toegang tot de LEZ voor alle oldtimers onder O-plaat ouder dan 30 jaar in hun partijprogramma op te nemen (N-VA (weliswaar in extremis), Vlaams Belang, Open VLD en PVDA hebben dat ook gedaan).
Dat hebben wij vlak voor de verkiezingen ook aan al onze leden laten weten, maar beloften zijn natuurlijk niets waard als ze ook niet gerealiseerd worden. Tot ons groot genoegen mochten wij echter vaststellen dat de uniformisering van de LEZ voor oldtimers in het Vlaams Regeerakkoord werd opgenomen en dat ons lobbywerk dus niet zonder resultaat was gebleven. Onze eerste prioriteit is nu er bij de enige terzake bevoegde Minister van Omgeving Demir (N-VA) op aan te dringen het Regeerakkoord uit te voeren en het uitvoeringsbesluit aan te passen. Dan zouden de hangende gerechtelijke procedures ook overbodig worden. Inmiddels hebben wij hierover een zeer constructief en lang gesprek gevoerd op haar kabinet. Meerdere mogelijke pistes werden verkend zoals een verbeterde controle op het oneigenlijk gebruik van de O-plaat, een eventueel apart regime voor dieselwagens, een toelating voor eigenaars van oldtimers die in de LEZ wonen om zich via de kortste weg naar buiten en terug binnen te begeven, uitstootnormen bij de technische keuring, inschakelen van de bestaande camera’s voor opvolging, enz… Kortom: een globale aanpak waarbij de overheid ook in staat wordt gesteld haar gewijzigd beleid te rechtvaardigen zonder het mikpunt te worden van klimaatextremisten waarvoor begrip. Er werd ons beloofd dat Minister Demir haar voorstellen na reflectie tegen uiterlijk eind mei zal overmaken.
We houden u verder op de hoogte.
Peeter Henning
CEO BFOVIk zal het dan hier nog eens plaatsen :bounce: :bounce: :bounce: :bounce:
7 keer meer LEZ-boetes in Antwerpen na verstrenging van de toelatingsvoorwaarden sinds 1 jan 2020
De belangrijkste aanpassing: ook wie met een Euro 4 dieselmotor rijdt, is dan niet meer welkom, tenzij na het kopen van een toelating. Vorige zomer reden in ons land nog bijna 750.000 dieselwagens met die euronorm rond. Niet onlogisch – veel van die wagens hebben nog niet eens de gemiddelde levensduur van een auto bereikt. Euronorm 4 werd pas in 2011 verplicht. Over de oordeelkundigheid waarmee de nieuwe normen werden vastgelegd, worden al langer vragen gesteld. Deze redactie haalde begin vorige zomer al aan dat Euro4-dieselmotoren vaak minder vervuilen dan benzinemotoren die nog wel welkom zijn. Mobiliteitsorganisatie VAB kwam later met gelijkaardige kritiek.
Verstrenging rendeert
Het resultaat bleef niet uit. Terwijl uit een vraag van gemeenteraadslid Sam Van Rooy (Vlaams Belang) aan de Antwerpse Schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (sp.a) blijkt dat Antwerpen sinds de invoering in februari 2017 maandelijks gemiddeld ruim 800.000 euro aan boetes incasseert, was dat in januari plots meer dan dubbel zo veel. Ook de tarieven voor de toelatingen – die in deze cijfers niet zijn meegenomen – gingen de hoogte in.7x keer meer LEZ-boetes in Antwerpen na verstrenging
In Antwerpen liepen in januari van dit jaar al 14.228 Belgen tegen de lamp. Dat is liefst zeven keer meer dan in januari van vorig jaar. Gaat het allemaal om éénmalige overtredingen voor de eerste keer, dan nog levert dat Antwerpen minstens 2,1 miljoen euro op. Het totale cijfer, met herhaalde inbreuken door Belgen en de onfortuinlijke buitenlanders, is ongetwijfeld nog een pak hoger. De LEZ in Antwerpen bracht de stadskas inmiddels al meer dan 30 miljoen op.Tom Meeuws reageerde dindsdagochtend via Radio 1 met de melding dat de overtredingscijfers bewijzen dat “Antwerpenaren zich echt aanpassen”.
15-02-2020
Ondanks protest: Gent kiest maandag voor uitbreiding LEZ
Het rommelde de afgelopen weken in de Gentse gemeenteraad. De reden? Volgens het plaatselijke regeerakkoord zou de lage-emissiezone er worden uitgebreid tot voorbij de R40. Maar niet alle partijen deelden er nog het enthousiasme van Groen en S.PA. Tegen lage-emissiezones komt immers almaar meer protest. Maar de gemeenteraad sloot er toch de rangen. Als alles volgens plan verloopt, beslist Gent maandag dat de LEZ er wordt uitgebreid.Er komt wel eerst een evaluatie, dat hebben de partijen op de wip – de S.pa, OpenVLD en CD&V -bedongen bij Groen dat de uitbreiding zo snel mogelijk wil realiseren. Wanneer en hoe die zal verlopen, is niet duidelijk. Het is er nog te vroeg voor meetbare resultaten. Die blijken ook bij andere steden erg moeilijk in kaart te brengen, met verschillende, soms tegengestelde resultaten, afhankelijk van de studie en gebruikte methode. Alleen de positieve gevolgen voor de stadskas zijn erg duidelijk.
Afgelopen week agendeerde het Vlaams Belang nog een wetsvoorstel dat de verdere uitbreiding van bestaande- en het oprichten van nieuwe lage-emissiezones moest tegenhouden. Het voorstel werd weggestemd, maar er werd opmerkelijk genuanceerd gereageerd bij de meerderheidspartijen. Er is de jongste tijd immers veel kritiek op de lage-emissiezones. Het is maar de vraag of het maatschappelijke draagvlak ervoor (nog) voldoende breed is.Niet alleen verschillende actiegroepen vocaliseren hun misprijzen met de invoering van LEZ-zones – die vaak worden aanzien als een platte belasting. Mobiliteitsorganisatie VAB riep al op om geen nieuwe lage-emissiezones meer in te voeren omdat het ze als asociaal beschouwd en aanhaalt dat de positieve gevolgen ervan niet duidelijk zijn.
Kost 170 € + btw. Leveren een attest met exacte emissieklasse zodat je via DIV correctie kan laten uitvoeren. Weet echter (nog) niet of het zinvol is.
Na de verkiezingen een programma invoeren waar niemand voor gekozen heeft…
In het West-Vlaamse Zwevegem zijn vanaf volgend jaar rally’s verboden, is het elke twee weken autoloze zondag en komt er misschien wel een klimaatbelasting. En dat met een liberale burgemeester en Groen in de oppositie. Dringend stemadvies nodig !?
[hide]Bij de Jan-Primus feesten altijd mega oldtimer event
Ik ben benieuwd, gaan ze deze afgelasten of 1 dag hypocriet doenHaacht leidt al vele jaren het doorgaand verkeer af via de ring. Buiten bewoners en winkelaars volgens mij weinig verkeer door het centrum.
Enkel wat bussen van de Lijn, rijden vrijwillig door het centrum.
Voor de rest geen industrie te bekennen.
Waar komt die vervuiling dan vandaan?
Van de bewoners hun verwarmingsketels / stoofkes…
Da mag mij iemand wel eens komen uitleggen
:think:
[/hide]
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.